Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Hur länge vill du (realistiskt) klara värme, vatten, mat och belysning helt utan yttre stöd?
1 dygn 0%  0%  [ 0 ]
1 vecka 4%  4%  [ 7 ]
2 veckor 10%  10%  [ 16 ]
1 månad 31%  31%  [ 51 ]
1 kvartal 13%  13%  [ 21 ]
2 kvartal 11%  11%  [ 18 ]
1 år 15%  15%  [ 24 ]
2 år 2%  2%  [ 4 ]
> 2 år 13%  13%  [ 21 ]
Antal röster : 162
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 22:42 
Med tanke på pengar, partners, plats m.m: Vilket lager siktar du på? Återigen värme, vatten, mat och ljus.

Det måste förstås inte vara lager, har du egen brunn i gott skick och kan handpumpa den räknas den förstås som > 2 år.

/MulenDag


Senast redigerad av MulenDag tor 03 okt 2013, 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 22:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tycker ett år är eftersträvansvärt, och inte helt orealistiskt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 22:45 
Ett år är eftersträvansvärt, medhåll. Dessvärre finns det ingen möjlighet för mig att rotera så mycket. Vi är två som roterar åt fyra.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 11:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Det beror väl på VAD du egentligen lagrar. Satsar man på mat med mycket lång lagringstid behöver du rotera ditt år på kanske 5-10 år, i alla fall till största delen. Jag tänker som så att vissa varor kommer jag helt enkelt få slänga, och när jag når mitt tänkta årslager borde det kosta mig fyra, kanske fem tusen extra om året till följd av att jag inte hinner rotera ut allt. Det är en helt acceptabel kostnad i mina ögon.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 13:21 
Xamda skrev:
Det beror väl på VAD du egentligen lagrar. Satsar man på mat med mycket lång lagringstid behöver du rotera ditt år på kanske 5-10 år, i alla fall till största delen. Jag tänker som så att vissa varor kommer jag helt enkelt få slänga, och när jag når mitt tänkta årslager borde det kosta mig fyra, kanske fem tusen extra om året till följd av att jag inte hinner rotera ut allt. Det är en helt acceptabel kostnad i mina ögon.


Självklart!

Långtidsmat är dyr så det kanske inte lönar sig att ha sån istället för att kasta lite mer. Även jag räknar med att kasta t.ex. potatismospulver, havregryn och en del andra saker som är billiga och har kortare lagringstid.

Jag önskar förstås också att nå ett års lager men ser det som ett allt för ambitiöst mål för mig just nu. Tre månaders lager känns realistiskt med tanke på pengar, utrymme, rotation och logistik. Att ta mig upp i ett år för fyra personer med två rotatorer blir för tungt nu.

Som omröstningen i denna tråd ser ut för tillfället är det lite kul att man (med lite fantasi) nästan kan se två normalfördelningar; en kring 1 månad och en kring 1 år. Det skulle vara intressant att veta varför det ser ut så. Jag tillhör dem som ligger i klumpen kring 1 månad och för min del handlar det om vad som känns rimligt att mäkta med (enligt ovan) och att 3 månaders lager (som är mitt nuvarande mål) kommer att räcka för de SHTF som dyker upp innan TEOTWAWKI - i min tro alltså.

Därefter siktar jag mer på självhushållning och då blir det antingen 1 års lager mellan säsongerna eller "> 2 år" om självhushållningen räknas in. Men jag tänkte nog på tiden före TEOTWAWKI när jag gjorde enkäten. :D

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 13:41 
För den som bor i lägenhet kanske mer än 1 månads lager är orealistiskt. Där jag bodde hade jag ett stort förråd i lägenheten och ett ännu större kallförråd på utvinden. Det var iofs innan jag började ägna mig åt preppande men ett års lager där skulle va helt orealistiskt. Dessutom är det ju ofta full insyn från grannar i kallförråden som hör till lägenheten så man vill kanske inte ha 500 kilo ris på hyllorna där.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 14:44 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 04:28, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 17:42 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
Jag siktar nog åt kvartalshållet, men det slängs en hel del när det skall roteras.. Surt men oftast bara dom billiga basvarorna, förutom batterierna då som väger en del och kostar det samma.

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 23:29 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Realistiskt satsning 2+ år

Jag ser det som en realistisk satsning att inom X tid faktiskt kunna underhålla min familj i 2 år eller mera.

Min begränsande faktor idag är faktiskt elförsörjningen.

Värme: Vedeldning fungerar bra problemet är cirkulationspumpen för att värma hela huset.
Vatten: Källor finns i närheten 2 år+
Mat: Matlager för familjen 2-3 månader
Belysning: Ficklampor, Värmeljus borde räcka 2-3 veckor + tiden som jag har elförsörjning.

Lösning: Solceller med batteribank, efter det är den begränsande faktorn Matlagret och batteriernas livslängd.

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: lör 05 okt 2013, 11:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Matlager hålls delvis i levande form både genom djur och som div grödor .
Och en fullstor oxe räcker långt .
Ärtor och bönor är lättodlade .
Och med potatis och kött så klarar man sig långt .

Elproduktion genom ett vattenkraftverk som kan fungera även om inte stans fungerar .
Värme genom fliseldning eller ved . Egen skog om ca 80 hektar som räcker för både värme och virke . Egen flistugg och egen såg .
Fliseldningen sker genom en iwabo som inte kräver en massa elstyrningar etc .
I nya verkstaden så står dessutom en varmluftspanna som eldas med ved . Och i gamla verkstan ytterligare en iwabo som går att köra så att det går bakvägen genom kulverten om nu den stora skulle sluta att fungera .

Många traktorer och lastbilar mm , var en som räknade ihop alla mercor på gården och fick det till 14 stycken :mrgreen: Så reservdelar bör finnas ett tag så det mesta finns i flera upplagor .
Sedan står det före detta maskiner och jordbruksredskap litye här och där som ger ytterligare reservdelar mm .

Så två år lätt att klara .

Men saker kan ändras snabbt . Hade en fin kviga också som på kvällen var med och lekte då det tröskades på åkern intill hennes hage men som dagen efter låg på rygg stendöd . S¨å saker och ting kan ändras över en natt .
Nåt att tänka på .

Och att inte ha allt samlat på ett ställe om det tex skulle börja brinna osv

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: lör 05 okt 2013, 14:48 
En månad är målet, men tre månader vore det ultimata.

Bor i ett studentrum, och jag tänker mig att om en katastrof/SHTF varar längre än en månad är det nog bättre att bugga ut istället för att bugga in, för då lär staden inte vara en säker plats längre. Tre månader skulle sitta bra om vintern inträffar samtidigt som SHTF, då lär nog kylan hindra en bug out och samtidigt ta hand om mindre önskvärda personer som kan vilja komma åt ens lager.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: sön 28 dec 2014, 18:25 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: mån 22 dec 2014, 00:24
Inlägg: 82
Jag siktar på att bygga upp lager för nånstans mellan en och två veckor till att börja med. Efter det får jag se vad ekonomi och utrymme tillåter.

_________________
- What do we say to the God of death?

- Not today!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: sön 28 dec 2014, 18:52 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
>2 år, det som är det stora problemet blir vatten, men har reningstabletter och mineraltabletter, så planen är tablettrening därefter destillering och sedan mineraltablett för att inte få odrickbart vatten.

Mat är mer eller mindre löst, och bränsle samt drivmedel finns lösning på i närområdet.

Detta hindrar visserligen inte att jag vill öka mina förråd... (:) :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: sön 28 dec 2014, 19:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Et år for 4 personer er første målet og det er nok ganske realistisk. Om vi underveis kan supplere med jakt, fiske, sanking, dyrking og eget dyrehold, så er vi nok i mål allerede. Med lagret vann trenger vi ikke å forlate huset på en mnd. om det er nødvendig.

På sikt er nok mat i 2 år for 4 personer målet. Da er det noe høyde for at suppleringen kan svikte og at vi allikevel klarer oss til neste sesong.

Vi har de siste 3 åra lagt en del penger i matlageret, i tillegg til utstyr til supplering. Ved at vi holder dyr, så går det også å lagre mer enn rotasjonen naturlig tillater. Det som ikke er spist av oss når det er på tide med fornying, går til dyra.

En avtale med närbutiken om at vi kan hente det som kastes av frukt, grønt og brød til dyra. Av frukt og grønt er det mer som er fullverdig menneskemat enn som dyremat å regne. Derfor går dehydratoren med 9 fulle brett ca 2 ganger i uka og matlageret øker uten annen utgift enn til el :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka lager siktar vi på (realistiskt)?
InläggPostat: sön 28 dec 2014, 19:29 
TheGreatCthulhu skrev:
Mat är mer eller mindre löst, och bränsle samt drivmedel finns lösning på i närområdet.


Tja i Stenungsund är det väl bara sätta en kran på närmaste cistern :D

Två år kommer jag aldrig realistiskt uppnå på mat men 9 månader är ultimata målet för mig.
(Rotation för två års lager är inte lösbart för mig förutom ris och dyligt. Sånt kan man alltid lagra extra)
Refererar till min tidigare tråd om något drastiskt händer tidig höst så skall man klara sig till nästa års växtsäsong ger frukt.
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/julen-2015-t8170.html?hilit=julen%202015


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet