Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 20 sep 2013, 19:50 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
I tex Australien använder man ju i princip alltid regnvatten (detta pga att förnyelsebart grundvatten saknas på många håll) som man lagrar i en tank kopplad till husets vattenkranar, har man ej automatik brukar man först koppla bort systemet en stund så att taket/etc sköljs av, sedan koppla om så att det rinner ner och fyller tankarna.

Snö kan ta åt sig föroreningar efter att den legat på backen en tid och uppfattas som rätt äcklig om man tinar det men för det mesta tjänligt om det inte blivit hårt förorenat av någon anledning.
Använder ibland snö vintertid, framför allt är det användbart för disk och tvätt om det krisar.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: tor 10 okt 2013, 21:39 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Mizzarrogh skrev:
Snö innehåller mycket smuts här också, för det mesta otjänligt om man inte kokar det, aptitligt blir det iaf inte enligt min mening.

Är det verkligen smuts i snö när den faller eller landar smuts på snön?
om man smälter snön så kvittar det men om man har det som bevis att regnvatten är smutsigt så är det en annan sak.
Jag är lite förundrad över diskussionen att regnvatten inte skulle vara tjänligt att dricka.
Vi får nog betydligt större problem än att bry sig om att regnvattnet skulle vara smutsigt (om inte katastrofen skulle vara smut i luften tex nukleär)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: tor 10 okt 2013, 21:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ungefär min tanke, nästan med 100% säkerhet kan du alltid dricka regnvatten utan problem, så länge som du samlar upp det med ren utrustning...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 11 okt 2013, 10:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Husväggar och fönster brukar bli skitiga efter regn och statyer vittrar bort pga föroreningar som kommer med regnen ?

Regnet är ju till största delen havsvatten som förs med vindarna in över land och på vägen tar upp smutspartiklar som finns i luften tex utsläpp från fabriker , bilavgaser mm mm .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 11 okt 2013, 13:24 
sam sagts innan, det jag såg i södra sverige när kolkraften från syd klämde ur sig hejdlöst med försurande skit var ordentligt skitig snö

jag skulle inte tveka att dricka regnvatten idag, men tar hellre från en beprövad källa eller brunn


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 11 okt 2013, 19:33 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Samma här, men prova att smälta en stor gryta snö på spisen, eller i rumstemperatur och häll upp det på en glaskanna sedan så förstår ni kanske bättre vad jag menar... :-g
Vet inte exakt varför eller när det tar åt sig men jag dricker ofta smältvatten som verkar rent ute i naturen (dvs som man skäligen kan anta att det inte blivit förorenat av djur, damm/smuts eller andra saker, eller tex smältvatten från tak, fönster osv som man av lättförklarliga skäl bör undvika...) och jag lever ju än vad det verkar som sagt...
Man kan bli ordentligt magsjuk av förorenat smältvatten. (Det hände en polare och nästan hela hans trupp när de var ute i fält och drack ur en bäck med förorenat smältvatten på vårkanten som de, just det, trodde var rent... Slutade med att de fick bära in några av mannarna i tältet efter dagen då de ändå ville pressa sig efter intaget av bakteriesoppan som det visade sig vara (gissar det berodde på att bakterier legat latent i förorenad snö eller under den och aktiverades när soppan tinade och blev varm.)

Fjällvatten brukar däremot vara rent och gott.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 18 okt 2013, 20:30 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Xamda skrev:
Ungefär min tanke, nästan med 100% säkerhet kan du alltid dricka regnvatten utan problem, så länge som du samlar upp det med ren utrustning...

Slog mig också att fåglarna kanske skitigt på taket så man skulle använda en ren presenning.
å andra sidan skiter dom i sjön också och på den mark som vattnet rinner på vägen ner i sjön.
visst dricker man helst källvatten som silats genom en jättesandås men...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 18 okt 2013, 21:14 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ower there and Down under så använder många ett system där man kan ställa om stuprörens utlopp med en kran (på utsidan av stupröret) så att man kan låta regnet spola av taken någon halvtimma först, sedan kan man vrida om så att man kan börja fylla tankarna med vatten.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 18 okt 2013, 21:42 
Oavsett om regnvatten är förorenat eller inte finns det en bombsäker (bokstavligen) metod för att rena vatten från ALLA föroreningar. Och detta är destillering.

Till och med radioaktiva partiklar lämnas bakom om destilleringen sker ordentligt. Givetvis blir inget någonsin 100% rent, men du är en bra bit på vägen med denna metod.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 18 okt 2013, 23:19 
njet

destilering kan kanske fungera om man har verkligen bra destileringsutrustning
som bara tar tillvara fraktionen runt 99.9 till 100.1 grader i normalfall

klassiskt exempel på att destilering släpper förbi saker som kan vara skadligt är ex , hm, alkohol :notme: :lol:

dock så finns det saker som ligger i spannet däromkring, ex bensin


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: lör 19 okt 2013, 09:31 
grym skrev:
njet

destilering kan kanske fungera om man har verkligen bra destileringsutrustning
som bara tar tillvara fraktionen runt 99.9 till 100.1 grader i normalfall

klassiskt exempel på att destilering släpper förbi saker som kan vara skadligt är ex , hm, alkohol :notme: :lol:

dock så finns det saker som ligger i spannet däromkring, ex bensin


*förutsatt rätt utrustning och bra teknik såklart, skulle jag givetvis lagt till. självklart skall man filterera, helst genom kol. obehag såsom en del av bensinen och alkohol kan man först destillera ut till stor del med hjälp av ett uns fingerspetskänsla, och vill inte detta finns det andra metoder för att rena.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: lör 19 okt 2013, 11:00 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Hur var det nu, man tog en läskburk/etc och lägger litet vitmossa i botten, sedan krossat träkol, torv och ny mossa... (Glömt något?) :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: lör 19 okt 2013, 14:58 
Mizzarrogh skrev:
Hur var det nu, man tog en läskburk/etc och lägger litet vitmossa i botten, sedan krossat träkol, torv och ny mossa... (Glömt något?) :)


Ett par stenar på toppen för att hålla nere mossan, skiten kommer att svälla då vatten läggs på.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: tor 24 okt 2013, 21:08 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 16:13
Inlägg: 3
Givetvis kan man dricka regnvatten. Det innehåller inga mikroorganismer som du annars kan behöva rena ytvatten från. Föroreningar i form av partiklar från industriutsläpp etc får du inte bort genom kokning heller. Å andra sidan är dessa partiklar heller inte akut skadliga.

Själv har jag druckit regnvatten och smält snö för att få dricksvatten i hela mitt liv. Med snö ska man dock vara försiktig och inte använda de skikt som har legat exponerade under längre perioder. Denna snö kan vara förorenad av djurspillning och inblåsande bärare av patogener. Då får man gräva sig ner en bit till snö som verkar ha fallit och lagts sig utan längre exponering på ytan och om möjligt koka vattnet.

Å andra sidan har vi som bor i Sverige sällan problem med att hitta rent vatten som kan drickas direkt ur källan utan rening. Detta gäller de flesta svenska vattendrag med rinnande vatten och sjöar. Man får dock tänka efter lite så man inte tar vatten från lokalt förorenade områden, tex intill jordbruksmark etc. Naturligtvis är det väl förmodligen lättare att hitta rent vatten i den norra landsändan än i den södra. I mina hemtrakter i de västerbottniska skogarna dricker jag allt vatten utan rening utom från stillastående sumphål.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: tor 24 okt 2013, 21:18 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Nu har jag kanske fel men för mig är destillering när man avdunstar vatten och samlar upp det genom kondensering eller absorption.

Typ att man kondenserar vatten i en dyig pöl med att kasta heta stenar i den och spänna en plastpåse över som fångar ångan, denna ånga är då helt deminiraliserad och helt bakteriefri, alltså 100 % ren och funktionell i höggradigt renrum om det krävs.

Det som är filtrerat blir ju bara nästan 100 % rent. eller är det jag som rört ihop något nu?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet