Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: mån 14 okt 2013, 21:29 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Aftersearch skrev:
Jag har tre böcker jag aldrig läst i förrådet, har varit nära att nalla på dem ibland men om de behövs så kommer de att vara guld värda för mig. :)


Där sa du nåt.... kan vara bra att ha för att ägna tankarna åt något annat om det skulle vara så helt klart

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: fre 18 okt 2013, 17:15 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Kryddor! Peppar, kanel, saffran, chili, oregano, alla du gillar.

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: sön 01 jan 2017, 04:48 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 25 mar 2015, 00:09
Inlägg: 11
Hårda karameller, klubbor, popcorn... Ögonblink varm choklad, kaffebönor... men det godaste godiset är ju nybakt varmt fikabröd och det tillverkar man ju av sina vanliga preppervaror. :)

Honung och jordnötssmör är exemplariskt prepper-godis... och Nutella håller ju ett tag också...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: sön 01 jan 2017, 05:04 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 25 mar 2015, 00:09
Inlägg: 11
Marulk skrev:
Aftersearch skrev:
Jag har tre böcker jag aldrig läst i förrådet, har varit nära att nalla på dem ibland men om de behövs så kommer de att vara guld värda för mig. :)


Där sa du nåt.... kan vara bra att ha för att ägna tankarna åt något annat om det skulle vara så helt klart


Jag har minst hundra böcker jag aldrig har läst hemma, så i en kris/isoleringssituation har jag åtminstone underhållningen fixad. Fast något säger mig att jag då kommer plocka upp samma gamla älskade böcker och seriealbum som jag läst hundra gånger innan. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: sön 01 jan 2017, 10:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Choklad är nog bra men det är för lättroterat, åtminstone det man vill äta. Och illasmakande höjer inte moralen. Men tuggummi med xylitol och fludent mot karies är både gott och bra för tänderna.

Personligen har jag överdrivet mycket böcker men de kräver ju hyggliga ljusförhållanden, åtminstone om man börjar vara litet till åren. Jag har en läsplatta också som inte behöver laddas så ofta, men den kräver också ljus.

Schackspel, kortlekar och böcker om schackproblem och patienser kanske vore något. Gamla sällskapsspel om man är flera, eller t ex http://lekarkivet.se/lekar.php?kat=10 http://lekarkivet.se/ http://tidningenfritidspedagogik.se/de-gamla-lekarna-ett-arv-vart-att-bevara/ http://medeltiden.ifokus.se/discussions/4d713d6ab9cb462239054a0a-vikingamedeltida-lekar

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: sön 01 jan 2017, 14:01 
För familjen finns nutella, jordnötssmör och kex (också undanstoppat i bilen). Choklad och godis periodvis, men jag har svårt att inte nalla från detta :oops: . Mörk choklad för bak är lättare att låta bli, och helt ok som moralhöjare. Mycket kakao, roteras hyggligt dessutom. Vin och sprit finns det gott om. Kryddor, harissa mm för att sätta lite sprätt på ev. enformig föda. Lite läsk, men där är det barnen som nallar och det gäller att gömma det väl. Torkad frukt, lite fruktkonserver, sylt finns att mumsa i sig likaså. Och blåbärs- och nyponsoppa.

Lite utanför matlagret och tråden...:

Böcker finns i mängder. Också skolböcker. Sällskapsspel finns. Har en uppsättning mindre spel som plockepinn, kortlekar mm undanstoppat. Kan kastas in i bilen t.ex. vid behov. CD-skivor finns det mycket av eftersom jag inte upptäckt Spotify (om det nu finns ström, men inget fungerande nät). Likaså många DVD-filmer (en heldel osedda). Ett piano finns. Ungarna kan börja lära mig. Papper, pennor och diverse pyssel finns. En del av barnens leksaker, böcker och album roteras: vi gallrar mellan varven och några påsar/ kartonger åker upp på vinden. De glöms bort, och ett halvår/ år senare är det rena julafton när man plockar ner dem igen. Samma sak vid ett taskigt läge.

Jag brukar köpa på mig småpresenter, som barnen kan ha med sig när de ska bort på kalas. Det är skönt att ha detta "lager" när man inte har tid/ lust att fixa sådant. I ett taskigt läge blir det presenter till de egna. Samma sak för jul och familjens födelsedagar: finnar jag/ kommer jag på något bra säg 10 månader före, så lägger jag undan detta. I ett taskigt läge kan det också vara en bra moralhöjare.

Mot leda och sysslolöshet finns också grejer hemma för att fixa allt som man inte hunnit/ids ta tag i: laga kläder, möbler, måla om etc. Likaså en träningsbänk, hantlar, skivstång och lite annat fitness-relaterat.

Det är mest ett tänk kring SHTF-light eller en isolering vid en pandemi. Givetvis tänker jag vare sig lära mig pianospel eller måla om vid ett klart taskigare läge.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: sön 01 jan 2017, 18:26 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 29 okt 2015, 18:07
Inlägg: 73
Ort: Småland
200 kondomer :notme:

_________________
I will show you fear in a handful of dust.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: sön 01 jan 2017, 20:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Skicklighetsspel i allmänhet, t ex jojo, snurror, balansspel och liknande. Korsord och tankenötter av alla de slag. Korsord och matematiska problem är särskilt bra eftersom de lugnar sinnet. Den hjärnhalvan har ett mer gladlynt temperament. Små instrument är också bra men det tar nog ett bra tag tag innan de blir moralhöjande. Fast problemet med livliga lekar och speciellt musikinstrument är ju att det för rätt mycket oväsen och kan dra till sig uppmärksamhet.

Snörlekar är nog optimalt om man är två personer. Billig utrustning som inte tar någon plats, och oändligt antal möjliga variationer. Fast man behöver nog några beskrivningar att börja med. http://www.bokus.com/bok/9789186299934/vaggan-och-tio-andra-snorlekar/ http://www.isfa.org/isfa5.htm

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: sön 01 jan 2017, 23:32 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 21 aug 2015, 23:00
Inlägg: 30
Pipa och piptobak.

_________________
Ci vis pacem, para bellum.
Putin, befriare och död!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: mån 02 jan 2017, 11:27 
30 flaskor singelmalt och en stor låda skumtomtar.

Preppar egentligen bara för livet, men tack vare de intressen jag har känner jag mig materiellt ganska förberedd att ta hand om mig och eventuella reskamrater. Men kunskapsmässigt blir man aldrig färdigpreppad.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: mån 02 jan 2017, 22:16 
kolla även på socker i ren kristallform

en bra förpackning med sådant håller i evigheter

stor brun kandi

mat-som-gar-att-lagra-riktigt-lange-t10845.html?hilit=socker%20evig


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: tis 03 jan 2017, 21:49 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
En bekant som jag håller högt i aktning sa att hen har konserverad frukt, typ mandariner, som en moralboost efter en vecka med tråkiga kolhydrater :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: fre 06 jan 2017, 19:51 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Det er vel ingen moralforhøyare per se, men smakstillsettninger er en av mine kjepphester om hva som bør være i lageret.

Selvsagt er det snakk om hva slags lager man har, men om det er snakk om flere 100 kg med ris, pasta og andre kullhydrater, så bør man også ha nok av det som gir smak og variasjon til føden også. Diverse krydder, sauser og smaksrike konserver er det jeg satser på. Mye av dette er slettes ikke dyrt (krydder i storforpackning i rette butikker) annet er litt dyrere (diverse konserver), men gir også gjerne proteiner og fett. I tillegg tror jeg at det trengs en tid for å venne seg til et nytt naturlig kosthold.

Selvsagt finnes det også mye annet, fra fruktkonserver til cigarrer på lager, men over tid tror jeg litt hver dag (bedre smak på maten) slår en sjelden moralforhøyare. Uansett så sier jeg ja takk, begge deler :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: fre 06 jan 2017, 21:32 
Lyxartiklar: Öl, vin, wisky, godis, choklad, snus, spel, böcker.

Annat: Verktyg och en del material för att kunna laga och tillverka grejer. Handlar mest om lite trä och sånt så man kan fixa enklare saker eller slöjda lite. Finns en moralboost i att tillverka något, om än halvlyckat, som sen är i någon mån användbart. Typ träslöjdens smörknivar eller en slev. :-) Timmer, såg och huggkubbe... :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Moralhöjande i förrådet
InläggPostat: lör 07 jan 2017, 01:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Har köpt några plastcitroner. Bra till spagettin, sätta smak på vatten och mycket annat. Det är inte oändlig hållbarhet, men om de blir dåliga kan man nog använda dem till rengöring av toaletter och annat porslin.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet