Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: lör 26 okt 2013, 22:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ett tips med 4Sevens Preon är ju att du skruvar ut skallen ett kvarts varv så att den inte tänds av misstag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: lör 26 okt 2013, 23:38 
Finessen med CR123 eller RCR123/16340 är att den typen av batteri medger mycket högt uttag av ström, samtidigt som självurladdning är mycket låg.

Med andra ord är det möjligt att göra en mycket liten ficklampa med extremt stor spännvidd vad gäller ljusstyrka. Dessutom har dessa batterier mycket låg självurladdning. Det gör att jag tycker att ficklampor med laddningsbart 16340 passar utmärkt för EDC. Perfekt för små mycket kraftfulla ficklampor som används relativt sällan och kortvarigt. Bra att ha liggande i jackfickor. Man kan ha med extra reservbatterier i väska eller gå upp till 18650 för bättre drifttid.

För att göra en ficklampa med motsvarande spännvidd i ljusstyrka med alkaliska AA eller AAA så behövs det minst två batterier, gärna fyra. Alkaliska batterier kan inte ge alls samma ström som Li-Ion eller NiMh. Det blir en mycket större lampa, kanske för stor för smidig EDC. Bättre för en ficklampa som är packad i BOB eller som ligger i beredskap i handskfacket på bilen eller i verktygslåda. För bättre drifttid kan man gå upp till två D, eller mer. Ger en ficklampa som kan ligga i beredskap länge. Men dyr i drift om man använder den mycket.

Med laddningsbara NiMh så kan det räcka med ett batteri för att få bra ljusstyrka, nästan i klass med Li-Ion, men då får man brottas med en större självurladdning. Eneloop hjälper, men har sämre kapacitet. Ger bra ekonomi och flexibilitet för ficklampor som används mycket och för planerade utflykter och resor, eller ficklampa som används som cykellyse.

För sällan använd EDC, utan väska, bara jacka och byxor, när litet format är viktigt, gillar jag laddningsbart Li-Ion 16340 eller 14500 (samma format som AA).
För EDC med mindre väska/bag kan jag ta med reservbatterier 16340 eller använda laddningsbart Li-Ion 18650.
För vardagligt sporadiskt stationärt bruk passar alkaliska batterier mycket bra. Även bra på resa när man inte kan/vill ladda.
För frekvent bruk passar NiMh mycket bra. Även nog bäst på lång sikt vid långvarigt elavbrott då man laddar med sol, vind eller från fordon.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: sön 27 okt 2013, 08:35 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Ongrid skrev:
Ett tips med 4Sevens Preon är ju att du skruvar ut skallen ett kvarts varv så att den inte tänds av misstag.


Det är sant, då blir det dock två moment innan man kan få ljus och ibland behöver man manövrera ficklampan med bara en hand. Jag tycker absolut att både Preon I och II är mycket bra lampor men för mig passar Streamlighten bättre med bara ett ljusläge och trögare knapp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: sön 27 okt 2013, 08:39 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 aug 2010, 05:54
Inlägg: 144
Ort: Småland
Skogsbonde: Absolut, jag håller helt med men har du CR123 i din vardags/EDC lampa med?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: sön 27 okt 2013, 10:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Lithiumbatterier är ju bra, men jag har valt AA som standardbatteri i mina prylar... dom som inte går på AA har jag i möjligaste mån ordnat adapters och byggt om så att dom klarar AA.
Den stora orsaken till detta är att jag byggt upp ett lager av NiCad-batterier i AA, vilket nog får anses som bland dom mest stabila batterikemierna. Dom lampor jag kör på lithium har jag konverterat till 18650, eftersom dom finns att köpa i fin kvalitet, typ Sanyo eller Panasonic.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: sön 27 okt 2013, 12:25 
Dvns skrev:
Skogsbonde: Absolut, jag håller helt med men har du CR123 i din vardags/EDC lampa med?


Nja... Jag har laddningsbara Li-Ion 16340 i ett par lampor (Hugsby P2) som jag har liggande i jackfickor. Och i en väska där jag har ett "edc-fack" har jag en 18650 lampa (Fenix TK 12) med extra batterier, samt en Zebralight för 16340 och extra batterier. Som cykellyse har jag en kraftfull 18650 - lampa från Dx.com. Men i min nyckelringslampa (NiteCore EZAA) har jag ett NiMh AA. Det är mitt cykellyse som används mest, därefter min NiteCore.

Men allra mest använder jag nog min tritium-ljuskälla jag har hängande runt halsen. Den är ju alltid "på" och gör det möjligt för mig att röra mig inomhus utan andra ljuskällor. (Det är MÖRKT ute på landet, när det är mörkt.)

Även om jag gillar ficklampor så är jag bekväm med att röra mig ute hemma eller i skog och mark i mörker. När ögonen har mörkeranpassats så ser man rätt bra i månsken eller stjärnsken. Knepigare om det är mulet eller om man vill läsa eller behöver laga mat eller meka. Då behövs en ficklampa eller en pannlampa. Men helst en som lyser så svagt att mörkerseendet inte förstörs. Zebralight på svagaste är väldigt bra. Tritium räcker ibland.

Jag använder stort sett bara laddningsbara batterier, utom i ett par stationära ficklampor med Duracell D (MagLite 2D) vid säkringsskåpet och i jordkällaren och en Led Lenser P14 i pannrummet med fyra Duracell AA. Det är lampor som används regelbundet, men mycket kortvarigt. Gör att de varar flera år med en batteriuppsättning. Vet inte exakt hur många, för jag har inte behövt byta ännu efter 2-6 år, får se. Jag har ett ganska litet lager med alkaliska batterier. Kanske ett eller två batteribyte för alla ficklampor och för trådlösa saker. Men eftersom jag inte använder alkaliska batterier så mycket innebär det ett lager av alkaliska batterier som varar kanske 5-10 år. Lagom för att omsätta.

Sedan har jag ett antal ficklampor som främst är avsedda för långvarigt elavbrott. De drivs med NiMh AA eller D. Dessutom ett lager av stearinljus och fotogen. Men jag skulle också utnyttja mina 16340 och 18650. Har laddare för drift från bilbatteri både för NiMh och Li-Ion. Även led-lampor för drift direkt från bilbatteri. Har även ett par mindre solceller, som inte tagits i bruk, för att hålla bilbatteriet laddat. Räcker inte vintertid...

I min BOB har jag främst laddningsbara AA-batterier av typ eneloop och en liten laddare. Är en del av reserven vid långvarigt elavbrott. Bland annat en gammal Zebralight 501 och en Fenix LD20 med diffusor. För planerade utflykter med BOB använder jag helst laddningsbara 16340 eller 18650. Sliter hellre på dem än på mina NiMh batterier.

Jag har ett rätt stort lager med laddningsbara batterier av olika typer. Främst NiMh AA, både vanliga och eneloop, men även billiga Li-Ion 16340 och 18650 från dx.com. Jag har blivit mycket positivt överraskad av hur bra de billiga laddningsbara Li-Ion batterierna från dx.com ändå är. Iaf de jag har köpt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: sön 27 okt 2013, 19:05 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Nu ska jag svära i kyrkan, men någon som har erfarenhet av Kjell & Co:s LED-ficklampor?

Clas Ohlsons Asaklitt EDC-lampor är undermåliga, glappkontakt i samtliga jag köpt men annars trevliga att ha i väskor etc, men deras 3xAAA utan finesser är riktigt bra (om man vill ha räckvidd och smal stråle). Har dock inte testat K&C:s LEDSavers eller vad de nu kallar dem.

Annars funderar jag på en 4Sevens Mini MA för EDC. Missnöjd med min nuvarande Mini Maglite, efter att tidigare dyra Kinalampor (Phoenix eller Nitecore) gått sönder (!) eller tappats bort. Min Nitecore EZ AA, som är den bästa ficklampa jag haft, höll bara ett år. Dvs uselt. Drar mig för att betala så mkt för en lampa igen om den ska gå sönder.

Allt är ändå gjort i Kina, oavsett om det är Clas Ohlson, Kjell & Co eller dyra tacticool-lampor.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: sön 27 okt 2013, 22:07 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Skogsbonde, vad har du för tritiumkälla runt halsen? Intressant idé.

Ledlenser får ett + i mitt protokoll. Hur länge räcker batterierna som för övrigt finns överallt i hela samhället från fjärrkontrollen till kassan hos närlivsen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: sön 27 okt 2013, 23:33 
Jag handlade en "Glow fob" från http://www.survivaldepot.co.uk/product/tritium_vial och uppgraderade den med en tritium-ljuskälla.

Det är mycket, mycket svagt ljus. Men det räcker för att man skall slippa gå in i väggar, dörrar och möbler när det är absolut mörkt. Det är det normalt hemma hos mig nattetid. Skall jag gå på toa så slipper jag tända. Det går också att använda den för lite mer ljus på mycket nära håll. Det går till nöds att tyda en mindre del av en karta med ljuset. Finns varianter med flera ljuskällor och reflektor för just kartläsning i totalt mörker. Har inte testat, men är lite sugen. Men dyrt...

http://www.inovatech.co.uk/shop/Tritium ... Torch.html

Kommer troligen att köpa en ny liten tritium-ljuskälla om något år, ljusstyrkan halveras på ca 12 år på grund av halveringstiden för tritium. Blir troligen att jag köper en till när jag handlar från Survival Depot nästa gång. En gammal tritium-ljuskälla passar att fästa på nyckelknippan eller edc-väskan, så att man lätt hittar dem i absolut mörker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tritium_illumination

Led Lenser P14 ser jag som ett dyrt felköp. :smack:

För stor för att ha med sig i packningen och väldigt dålig ljusstyrka i förhållande till mycket mindre lampor med Li-Ion eller NiMh. Men funkar hyfsat som en stationär reservlampa. Men det hade en billig Jula/Classe/Biltema-ledlampa också gjort. Vet inte hur länge batterierna varar. Men troligen är just det den starka sidan av Led Lenser P14, om man kör med bra alkaliska batterier. Använder den rätt sällan, så den har haft samma batterier i ett par år nu. Använder den mest om jag behöver en ficklampa i pannrummet eller för att hämta ved, och jag inte har något smidigare i fickan. Det har jag normalt...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: mån 28 okt 2013, 00:14 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Tack ska kollas in. Vekar som om tuben är slut i lager dock.

L7an är kanske lite mer normal och ger ett hyfsat sken. lagom stor att stoppas ner med mössan och vantarna?

Sen tycker jag att ficklampa har en begränsning och det är att antingen har man bara en hand att jobba med eller så ska den klämmas in i armhålan eller stoppas i munnen. man klarar sig långt på en liten pannlampa som tar upp mindre plats. har då valt en utan accar mm som bara låter sig laddas x antal gånger för att sedan inte gå att beställa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: mån 28 okt 2013, 01:03 
Zebralight för AA är mycket svårt att slå som överlevnadslampa. Har nämnts tidigare i denna tråd. Särskilt med vidvinkel utan reflektor. Perfekt som pannlampa på nära håll när man skall läsa, meka eller laga mat. Små och ekonomiska i drift. Men rätt dyra i inköp. :shock:

Jag har tre Zebralight. En av dem för 16340, två för AA. Den ena klarar 14500 Li-Ion.

Lampor som går att använda som lyktor med diffusor, alltså en opak huva framför, är också bra för allmänbelysning. Eller helt enkelt ställa en ficklampa på ändan på en plan yta och lysa upp i taket.

Tips: http://dx.com/s/Diffuser+for+flashlight

Jag rekommenderar särskilt de tre "Portable beam soft diffuser...". Men kan vara knepigt att lista ut om de passar till en viss lampa. Köp alla tre... :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: fre 08 nov 2013, 23:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Byggde nyss klart en lampa som jag funderat en del på... har velat ha en lampa för att lysa lite runt huset med, och då har kravet varit: Laddbar, flodljus, varmvitt sken, enkel och tålig konstruktion, samt möjlig att använda i Rogers grip.

Så jag började med att skaffa en Surefire skalle från en modell 6P, och en strömbrytare från samma modell. Dessa två sattes på en kropp från Solarforce, eftersom originalkroppen från Surefire 6P inte klarar att ta ett laddbart lithiumbatteri i storlek 18650. Den Solarforce-kropp jag valde var modellen som heter L2T, som då motsvarar Surefire C2 Centurion, med en greppring i gummi.

När själva ficklampan var klar så kvarstod ju bara att fylla den med en diod, elektronik samt en reflektor. Jag valde då en Cree XM-L i varmvitt utförande, som drivs i cirka en Ampere av elektroniken och skickar ut ljuset via en skrovlig reflektor för en bred och jämn ljusbild. Hela klabbet gjöts ihop med epoxy för att tåla lite extra.

Nu har jag en lampa som går cirka 2,5 timmar på ett laddbart 18650 lithiumbatteri, och jag köpte två urladdningsskyddade Sanyo 2800mAh-celler för att ha bästa möjliga batterier.

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: lör 09 nov 2013, 10:07 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Mina mest använda lampor.

pannlampa: Petzl tikka XP 2 + core uppladdningsbart batteri (usb) mycket bra arbetsbelysning. Har även rött ljus. Dock tar det för lång tid att ladda. Man klarar sig lika bra på vanliga laddningsbara batterier.

Maglite xl100. Inbyggda smarta funktioner.
Känns lite klen jämfört led led lenser V2.

led lenser V2: bra ljus. Stryktålig. Liten och smidig. Dock stör jag mig på att den kör AAA batterier.


Samt min personliga favorit:
Billig lampa med krok & magnet för upphängning. Enormt smidig när man behöver arbetsbelysning.
Eller som en billig led lampa. (49:-) Mer lampa för pengarna är svårt att få tag i.
clas ohlson LED http://www.clasohlson.com/se/Fritidslampa-LED/36-4156
Finns säkerligen att köpa på andra ställen med.


Senast redigerad av Rafe sön 10 nov 2013, 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: lör 09 nov 2013, 15:20 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tor 02 maj 2013, 15:28
Inlägg: 58
Rafe skrev:

Samt min personliga favorit:
Billig lampa med krok & magnet för upphängning. Enormt smidig när man behöver arbetsbelysning.
Eller som en billig led lampa. (49:-) Mer lampa för pengarna är svårt att få tag i.
clas ohlson LED http://www.clasohlson.com/se/Fritidslampa-LED/36-4156
Finns säkerligen att köpa på andra ställen med.
Jag skulle vilja ge den här lampan någon sorts "Swedish survivalist stamp of approval"...?


Den här har jag två st av. Mycket bra. En hänger permanent på kylskåpet medelst sin magnet. Den andra åkte ner i bob'en.
På Harald Nyborg kostar de nu bara 25 kr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: mån 09 dec 2013, 22:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har nyss snickrat klart en liten lampa... Bygget är baserat på en svart Vital Gear encells kropp, med en Aleph Mule skalle som innehåller en Cree XR-E R2 diod som drivs av en GD400 booster. Lampan funkar med både vanliga CR123 och laddbara RCR123, och den ger omkring 150 lumen flodljus (lampan saknar reflektor för att uppnå max flodljus) i dryga två timmar.
Kostnaden för prylarna till lampan ligger på omkring tusenlappen, men man måste vara rätt van att löda och bygga ficklampor för att få till en sån här lampa, och prylarna är rätt sällsynta (skallen finns till exempel kvar i två exemplar i shopen där dom säljs, så den som vill ha en likadan får skynda sig ;) )

Bild

Bild


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet