Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Långsiktigt sparande till barnen
InläggPostat: tor 31 okt 2013, 08:40 
Bor numera i en bunker

grym skrev:
ett annat sätt, se till att du har det så bra att du kan köpa mark, skogsmark eller jordbruksmark, det ärver dom när du dör
och tills har du kontroll på det, men marken kan ju annvändas av ungarna under tiden

annars, guld, guld, och kanske bra saker som står sig, frågan är bara exakt vad det skulle vara, den frågan är skitsvår

När det gäller mark så tänker jag i princip på följande sätt:

I princip är det bra att äga sin egen mark i en lämplig storlek som man förmår att ta hand om och vårda.
För att mark (skogsmark/odlingsmark) skall ha ett bestående värde så måste den ju skötas om. Detta gäller förmodligen odlingsmark i högre grad än skogsmark, men även skog måste gallras, röjas, och tillslut även avverkas. Har man tiden för detta så går det bra, men helst så skall man också bo på den eller i alla fall i närheten så att man slipper resa 40-50 mil varje gång man skall dit.

Som jag ser det kan en av två saker hända i framtiden:

1) allt fortsätter som vanligt och samhällsordningen består, men det blir stadigt sämre och allt mera blir det tydligt (precis som det redan nu är i t ex Grekland) att ett bra sätt att överleva är att överge staden och flytta ut på landet. Då är mark väldigt bra att äga/ha.

2) SHTF inträffar verkligen och samhällsordningen rämnar, lagarna blir vatten värda och svält, krig, elände breder ut sig. Folk dör som flugor och bara de mest anpassningsbara har en verklig chans att överleva. I detta läget kommer mark och andra tillgångar att bli övergivna så till den grad att mark inte längre kommer att vara ett problem. Den som fortfarande lever kan bara ta över det som finns ledigt, vare sig stat eller lagar existerar längre och ingen sätter käppar i hjulet och ingenting finns egentligen kvar av det gamla. Detta scenario inträffade i verkligheten i Europa så sent som på 1300-talet när digerdöden drog fram och sopade bort kanske så mycket som halva befolkningen (ingen vet säkert hur många). Massor av gårdar övergavs och där det tidigare rådde brist på mark rådde det nu istället brist på arbetskraft. Detta var för övrigt ett av drivkrafterna bakom den ökande mekaniseringen som senare skulle leda till proto-industrier och senare vidare till vår tid.

Hur som helst, i detta andra läge är mark kanske visserligen fortfarande bra, men inte så nödvändigt som i det första fallet.

Markpriserna har under en tid drivits upp av spekulation som drivits av billiga krediter. Jag frågar mig vad som händer med markpriserna den dagen när räntorna åter stiger igen. Troligen så faller markpriserna då, men detta är förståss irrelevant om man köper och sedan äger sin mark livet ut och ned genom generationerna som ev följer.

InläggPostat: tor 31 okt 2013, 22:34 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Framtiden är svår att sia i. tror man på kollaps inom ett halvår är det naturligtvis ingen idé att spara långsiktigt till barnen.
Det har framkommit många bra tips i tråden, och det bästa tycker jag är "lägg inte alla ägg i samma korg!"
Ett banksparande på någon/några hundralappar per månad, spara resten i eget namn, men öronmärkt för barnen.. Skulle gåvo/arvsskatten komma tillbaka får man justera innan. Aktier har historiskt varit lönande, men där är jag mer tveksam om jag skulle våga spara i det för barns räkning.

InläggPostat: tor 31 okt 2013, 23:04 
japp, det är svårt att spara numera, men vet inte vem som kommer göra allt för att sno pengarna, staten, banditer eller inflation , det är många som vill ha det du har jobbat ihop

vem vet, mark kan bli värdelös, guld med
utbildning som nämdes är en sak som nämndes, kanske inte helt fel, då i saker som har riktig användning
kanske självförsvar,klippklättring,dykning,jägarexamen,fiske,skepparexamen,radioamaör,astronomi

men en sommarstuga i vettigt miljö är inte fel, litet och billigt men funktionabelt

InläggPostat: fre 01 nov 2013, 15:42 
Min ryggsäck är nog för liten...

Vi tänker lite olika (vilket är både bra och trevligt). Som jag skrev innan tycker jag att det är viktigt att ge barnen en grundplåt som dom kan använda när dom flyttar hemifrån eller (förhoppningsvis) ska skaffa egna barn/familj. I vilken form man väljer att spara är ju upp till var och en. Det viktiga är ATT spara :!: . Jag och frugan är väldigt nöjda med det vi har sparat till våra barn. Sen är det ju så att det är lätt att vara efterklok och säga att man skulle gjort si och så för då hade värdeökningen varit bättre, säkrare eller nåt annat. Troligen sant, men sånt snack skiter jag i. Jag tröttnar snabbt på efterkloka människor.
Om staten tar tex 10% av mina pengar så knegar jag väl ihop nya eller sparar in på nåt . Det finns svårare problem att lösa. För övrigt ser jag det inte som särskilt troligt i närtid.
Jag tror att en ganska hög procent av dom som fyller 18 inte har några stora summor (över 25.000 kr tex.) sparade vilket ger ett betydligt sämre utgångsläge. Det är ett betydligt större problem än tusenlappar i papperskvarnen, alla ägg i samma korg och liknande synpunkter i tidigare inlägg.
Jobba halvdag innan helg är kanon :lol: HenryGöte

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2