Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Styckning av älg (klövvilt)
InläggPostat: tis 19 nov 2013, 05:02 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Såg denna video och blev inspirerad till denna trådstart, i min värld så använder man så mycket man kan av viltet till mat (och andra syften) de slakter jag har bevittnat efter älgjakten har involverat tigersågar och annat och jag har reagerat över spillet, det mest etiska för mig när man tar hand om ett fällt vilt är att man nyttjar allt kött, senor och ben lämnar jag till bättre bushcraftare än mig men här är en bra instruktionsvideo för alla (inklusive mig) som är osäkra eller noviser på styckning av stort klövvilt

http://www.youtube.com/watch?v=KxAYLj6BSCU

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Styckning av älg (klövvilt)
InläggPostat: tis 19 nov 2013, 09:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Snyggt ! Och att slakta på ett sånt sätt att man inte förstör köttet är ju självklart . Men en såg hemma i slakteriet tycker jag är bra jag skulle förstöra så mycket mer med en yxa om jag ska dela upp i kvartar så man orkar med .

Det var bara en framkvart de styckade fram i den videon ,men det är mycket lättare att stycka om man följer de naturliga "vägarna" mellan musklerna .

Och att ta hand om så mycket som möjligt är ju normalt . Tarmar till korvfjälster (kanske inte av älgen men ren och gris mfl . Hjärtat blir gott rökt . Magen upphängd och torkad blir mycket hundmat ihop med lungorna , osv osv .
Käkbenet på älgen är mycket kompaktare än tex hornen eller övriga ben och blir väldigt fint till inlägg i knivskaft eller knivslidan . Och hornen som sagt .
För sameslöjd mm så är de grova senorna ovärdeliga då de delar sig i trådar och blir stark sytråd , som man inte får sträcka för hårt då man syr för den krymper då den torkar .

Den här serien tycker jag är bra . Och jag brukar också vilja lägga djuret på rygg som de gör här men hemma har jag klossar som jag lägger under ute i skogen får man improvisera mer .

http://www.youtube.com/watch?v=2vUQ4wmHDdc

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet