Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 16:24 
Har precis börjat kolla på Doomsday preppers säsong 2.... Den här serien är ju rent korkad....... Om man vill upplysa folk om överlevnad eller SHTF, ja då kanske man inte ska leta reda på dom mest paranoida människorna på planeten :smack: ....
Eller finns det inga vettiga människor som har prepping som hobby? :notme:

Hursomhelst, vart nyfiken på en sak jag såg i ett avsnitt. En tonåring som verkar väldigt paranoid har en träningsövning med 2 vänner. Dom hittar ett övergivet hus för natten och ''gör upp en eld'' inomhus. Dom verkar inte ha nån koll på vad dom gör och får nästan bygnaden att brinna..... Slår upp ett fönster för att få ut röken :smack: (för eld vill inte ha syre :D ).
Ja det var mindre smart iaf men jag vart nyfiken på hur man fixar en eld inomhus om man inte har någon kamin eller liknande. Göra upp eld är inte så svårt men att hålla den under kontroll är inte alltid det lättaste. Själv skulle jag göra upp elden utomhus. Men vad behöver man hålla koll på om man hittar en övergiven byggnad att spendera natten i? Säg att av olika skäl så kan man inte vara ute i naturen, tex vildlivet, vädret, temperaturen eller något annat skäl.

Vad lär man hålla koll på? Vart röken tar vägen? Material runt elden? Syre tillförseln? Kommer inte på något mer förtillfället.... Kanske någon som har erfarenhet utav något liknande?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 17:20 
Det klassiska är ett fyrfat. Typiskt ett stort fat av järn med tre ben. Men en vanlig utegrill skulle fungera. Eller en större gryta eller djup plåt från en ugn. Kanske en keramisk kruka?

Fyrfat kunde användas i dragiga stenslott och liknande. Mindre bra i moderna lokaler med begränsad ventilation...

För att minska problem med rök kan man elda med kol i fyrfatet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrfat

Det bästa är väl att lokalisera ett hus med en eldstad, och använda den.

En annan variant är att göra upp elden i ett fyrfat på nedre våningen och ha ett trapphus öppet upp på andra våningen, där man har ett fönster öppet för att släppa ut rök. Trapphuset fungerar som skorsten och eliminerar röken. Skulle kunna göra det möjligt att få bra vindskydd och reflektor för en liten eld. Kunde vara bra för att laga mat och slippa vara ute i regn och blåst. Ett hus ger självklart bättre vindskydd och regnskydd än det mesta annat man kan tänka sig. Men öppen eld inne, utan eldstad med skorsten, förutsätter nog en rätt extrem PAW...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 17:32 
Känns som att i det scenariot du målar upp vore det bästa att helt enkelt bara vara tacksam för skyddet byggnaden tillför och bädda ner sig inför natten.

"Rocket stove"'s ska visst funka väldigt bra inomhus. Är ju väldigt bra förbränning i dem.

Jag hade öppnat lite tvärdrag, gjort en rocket stove, lagat mat, släckt elden, stängt fönstren och bäddat ner mig i sovsäcken. Om jag inte kunde laga mat utomhus eller på verandan.

Smart av Skogsbonde att använda en trappuppgång som skorsten.

Skulle man stanna på samma ställe en längre tid hade jag försökt göra en skorsten av några stuprör eller liknande till en rocket stove och leda ut röken genom någon ventil.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 18:10 
Ni har nog båda rätt om att det gäller en rätt extrem PAW nu när jag tänker efter.... Vart bara nyfiken eftersom jag såg det i programmet.. Kanske fanns någon jätte smart lösning man inte visste om :?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 18:17 
Är det vinter och det finns en källare så kan den vara bättre att vara i. Troligen är det varmare i källaren vintertid, än i ett rejält utfruset hus. Kan rent av vara plusgrader i källaren. Dessutom minskar man eventuella problem med ljus från elden och det är mera troligt gjutna golv och väggar. Man kan kanske rent av elda direkt på cementgolvet, i anslutning till trappan upp ur källaren?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 18:50 
Kom på en annan sak. "Doomsday Preppers" syfte är nog inte att upplysa allmänheten om att det kan vara bra att ha några konservburkar och några flaskor vatten hemma i skafferiet. ;)
Tror att syftet med serien är att ge folk en "freak show" emellan reklampauserna. Opium för folket...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 19:15 
Nikenik skrev:
Tror att syftet med serien är att ge folk en "freak show" emellan reklampauserna. Opium för folket...


Håller med men vad ger det för bild för prepping om man inte känner till det innan det programmet? Har snackat med lite vänner från olika jobb(dom flesta från restaurang branchen) och deras enda info dom hade om preppers var från det programmet...... Lite kul på fester när dom inte förstår vad man menar med survivalist/prepper :lol: Blir dock väldigt roliga disskusioner när man får förklara :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 00:31 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Jag har byggt en del "eldstäder" av burkar, oljefat, grytor, rostigt expansionskärl odyl. med skorsten av spirorör, stuprör, avloppsrör i järn och t.o.m. 4 plankor ihopspikade till ett fyrkantigt rör som man på enklaste sett ställer i kärlets ovankant och sedan trycker ut andra änden genom ett trasigt fönster, ventilationshål, gammal skorsten, taklucka eller liknande. Spirorör håller förvånansvärt länge, byggde en improviserad bastu i en gammal lada där spiroröret som fungerade som skorsten efter ett års sporadisk användning fortfarande var tämligen intakt...

Det lurigaste jag upplevde var när färgen på utsidan av en gammal matoljedunk vid första eldningen började brännas bort. Röken var riktigt aggressiv för slemhinnorna och lukten satt kvar länge i kläderna men varmt i ödehuset blev det:)

Man kan testa att ställa/hålla ett spirorör/stuprör med lite längd på precis över lågorna på en öppen eld utomhus, det blir bra fart och mycket bättre förbränning. Använd handskar eller annat isolerande material mot röret bara, det blir varmt fort:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 09:24 
stuprör är det som brukar finnas på varje hus som efter en utbränning tål värmen

om man vill vara lite seriös så tejpar man en ruta föst och sedan knäcker ett hål i den så man får ut stupröret
vill man göra en större rökskärm så så kan man ta vad som , aluminiumfolie är bra både som extra tätning och som del av skärm
funkar på golvet med som gnistskydd

elda kan man göra i plåthink, ett par hål i botten och man får drag i det, lätt att sätta ett ugnsgaller ovan för att ha kastruller o.s.v på

hinkar kan finnas i garage ladugård med, oljehinkar , eller liknande

ungsplåtar som värmeskydd eller del av spisen

ställ hinken på något som tål värme, ex ugnsplåtar med ordentligt med luft under


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: ons 20 nov 2013, 15:37 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: fre 30 sep 2011, 08:40
Inlägg: 8
jag tycker man ska undvika spirorör som skorsten kan bli väldigt elaka gaser av galven på röret om det blir väldigt varmt.
men det kanske funkar bra om man eldar försiktigt .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 16:15 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
hanklennart skrev:
jag tycker man ska undvika spirorör som skorsten kan bli väldigt elaka gaser av galven på röret om det blir väldigt varmt.
men det kanske funkar bra om man eldar försiktigt .


Instämmer, galvad metall + eld = problem. Här är dock ett exempel på några som verkar fått det att fungera. Vad som ser ut som en gammal mjölkkruka som kamin och ett spirorör som skorstensrör;

http://www.dn.se/sthlm/vi-trodde-det-sk ... i-sverige/

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 18:32 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
hanklennart skrev:
jag tycker man ska undvika spirorör som skorsten kan bli väldigt elaka gaser av galven på röret om det blir väldigt varmt.
men det kanske funkar bra om man eldar försiktigt .

Googla på "zinkfrossa".
Been there, done that.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eld inomhus vid bugout?
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 21:52 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Been there, done that med. Det gäller bara att bränna av dom utomhus/välventilerat först....


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet