Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 14:13 
Människan är nog snarare en allätare som även gärna äter as. Människan är alltså inte ett rovdjur utan en asätare. Även vårt sociala uppträdande liknar många andra asätares.

Vår uppresta gångart och stereoskopiska seende gjorde att vi var mycket väl anpassade till att snabbt hitta och förflytta oss till ett självdött djur på savannen. Särskilt när det är mitt på dagen och solen står som högst. De flesta andra djur söker då desperat skugga för att inte dö av värmeslag.

Med hjälp av diverse tekniska hjälpmedel kan vi dock jaga eller driva bort andra rovdjur från sina byten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 15:52 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
skogsbonde skrev:
Människan är nog snarare en allätare som även gärna äter as. Människan är alltså inte ett rovdjur utan en asätare. Även vårt sociala uppträdande liknar många andra asätares.

Vår uppresta gångart och stereoskopiska seende gjorde att vi var mycket väl anpassade till att snabbt hitta och förflytta oss till ett självdött djur på savannen. Särskilt när det är mitt på dagen och solen står som högst. De flesta andra djur söker då desperat skugga för att inte dö av värmeslag.

Med hjälp av diverse tekniska hjälpmedel kan vi dock jaga eller driva bort andra rovdjur från sina byten.


Intressant! Men, kan det då inte vara så att vår uppresta gångart och stereoskopiska seende är anpassade för att hitta ett LEVANDE djur på savannen?
Och nej, kära skogsbonde, jag är inte ironisk utan bara nyfiken.

/////BySmed

Edit. Kom på en grej direkt. Om vi är asätare, är det därför vi så gärna tillreder vår mat (kött) istället för att äta det rått? Eller är jag ute på blötmyren upp till axlarna nu?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 16:09 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Människan är nog utvecklad som opportunist, att utveckla och driva vår stora hjärna kräver god tillgång till protein, för ett djur som sprintar långsamt och har låg muskelstyrka är det då rationellt med asätande. Sen att människan nog inte ätit femdagarskadaver utan snarare tagit tillvara resterna av lejonens ganska färska byten är en helt annan sak. vi har exempelvis sannolikt krossat avgnagda ben för att komma åt märgen.
Avseende att vi gärna äter vår mat värmebehandlad har nog samband med våra svaga käkmuskler och att man snabbt märkte att värmebehandlad mat var godare och mer lättäten och inte minst att sjukdomsfrekvensen sannolikt minskade.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 16:14 
Offline
Är det OK att klappa björnen?

Blev medlem: lör 31 jan 2009, 07:16
Inlägg: 204
Ort: Nord
Visst är människan en allätare med kadaver på den ursprungliga menyn. Men också tidigt en aktiv jägare. Det finns fynd av två spjut, 700.000 år gamla - alltså sen erectin tid, balanserade för kast. D.v.s. avsedda för aktiv jakt. Hade de varit tänkta för avlivning av vilt taget i grop/fälla eller till självförsvar vid kadaverstöld hade ett stötspju varit funktionellare. Att låta sig väl smaka av ett kadaver är inget konstigt bland rovdjuren, det är ju mat man slipper jobba för.

/gadniha


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 16:32 
Offline
Är det OK att klappa björnen?

Blev medlem: lör 31 jan 2009, 07:16
Inlägg: 204
Ort: Nord
BySmed skrev

Edit. Kom på en grej direkt. Om vi är asätare, är det därför vi så gärna tillreder vår mat (kött) istället för att äta det rått? Eller är jag ute på blötmyren upp till axlarna nu?

Elden, d.v.s. möjligheten att tillaga maten, har vi haft tillgång till i högst 1.000.000 år. Kött har vi i vart fall spisat se'n Homo habilis dagar

/gadniha


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 19:07 
Vill man kan man ju fråga sig om de flesta av oss är rovdjur eller asätare idag. Det är ett mycket litet fåtal av oss som jagar och äter sitt eget byte.

De flesta av oss äter relativt gammalt kött från uppfödda djur. Som någon annan dödat långt bort utom synhåll. Det är väl knappast att vara ett rovdjur?

Fast det är kanske inte renodlat asätande heller, men det har nog mer likheter med det iaf. :wink:

Om vi verkligen vore rovdjur så skulle det säljas levande djur i affären. Som vi kan döda själva och äta färska medans deras hjärtan fortfarande slår. Men den typen av måltider skulle de flesta tycka vara lite otäck. Vi vill att vår mat skall vara riktigt död innan vi äter den. Typiskt asätare.

Äter själv gärna delar av kossor eller grisar. Men vill helst att de skall vara döda först, innan jag skall påbörja måltiden. Och det är väl verkligen att vara asätare? Eller... :shock: :lol:

Att vara en asätare är en utomordentligt effektiv metod att skaffa höggradigt protein. Att jaga själv är både ineffektivt och väldigt farligt. Men det kan ju imponera på tjejerna...

Vi människor är perfekt anpassade till intensiv hetsjakt i varmt klimat mitt på dagen. En vältränad människa (typ maratonlöpare) kan i princip döda vilket villebråd som helst under de omständigheterna. Det är bara att jogga efter så att djuret aldrig kan uppsöka skugga eller dricka eller vila. Efter någon timme dör djuret av värmekollaps. Är man lite snabb kan man hinna fram och sticka djuret innan hjärtat slutat slå. Är det flera mänskliga jägare inblandade kan man turas om att hetsa djuret och driva det i cirklar. Eller så driver man bort större rovdjur från sitt byte mitt på dagen när det är som varmast. Gärna i grupp och gärna med hjälp av spjut.

Denna typ av hetsjakt fungerar bäst när det är varmt och torrt.

Naturligtvis är det jag skriver om asätande bara teorier. Ingen kan veta hur det VERKLIGEN gick till. Kanske var de primitiva människorna ädla jägare som bara jagade friska och starka djur? Som äcklades av kött från självdöda djur? Och som respekterade andra rovdjur och inte stal deras byten? Och som gav sitt byte en sportslig chans att klara sig genom att inte bedriva hetsjakt när det var varmt? Fast jag tvivlar på det...

Om något är människan en opportunist. Det som är enklast att leva på väljer vi. I alla fall om vi inte har ett våldsamt överkott som nu.

En populär teori är att mammutarna och annan megafauna dödades på detta sätt av människor som migrerade ut från afrika och som följde hjordarna och flyttade sig efterhand som bytet tog slut. Men det är som sagt bara en teori bland flera. Och det finns det som tyder på att den teorin kanske inte stämmer så bra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 19:37 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
He-he, jag har än inte träffat någon tjej som blivit "imponerad" av att jag jagar, snarare tvärtom.
Men bra och informativa svar av er, själv kommer jag i fortsättningen att avhålla mig från mina patetiska amatör-antropologiska spekulationer och istället ängna mig åt nåt jag kan. Som att tex avfyra projektiler, av i företrädesvis 9mm kaliber, i snabb följd mot människoliknande pappfigurer på varierande avstånd :twisted:

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 feb 2009, 21:21 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Skillnaderna mellan hyenorna och oss är att vi upptäckte att grillat är godast! :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 feb 2009, 12:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Någon som läste DN vetenskap förra söndagen?
Det var väldigt spännande om människans utveckling.
Rubriken lyder: "Matlagning gjorde oss till människor"
Det är antropologen Robert Wrangham som skrivit en bok.

Det är 2,5 miljoner år gamla fynd av bytesdjur man hittat och det finns spår av både människors verktyg samt de stora kattdjurens tänder. Alltså har katterna dödat djuren och människan kommit efteråt för att få sig ett skrovmål av resterna.
Det som lämnades kvar var bland annat den feta märgen i benen samt hjärnan som gjorde det värt att utsätta sig för risken att bli uppäten av tigrar eller någon annan asätare.
Spår av eld är så gamla som 200 000 år vilket leder in oss på nästa punkt i artikeln.

Vid experiment med en boa-orm och möss kom man fram till att stekning eller malning av musen ökade näringsupptaget med ca 12% i jämförelse med mus á-naturale. Stekning och malning i kombination ökade upptaget med nästan 25 %.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 feb 2009, 13:36 
Offline
Är det OK att klappa björnen?

Blev medlem: lör 31 jan 2009, 07:16
Inlägg: 204
Ort: Nord
Jacob Creutzfeldt skrev:
Skillnaderna mellan hyenorna och oss är att vi upptäckte att grillat är godast! :lol:


Tja, råbiff är smakens. Och rå lever tagen direkt från ett nyslaktat lamm är en delikatess.

/gadniha


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bli av med allergi!?
InläggPostat: fre 16 jul 2010, 13:24 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 23 jun 2010, 17:33
Inlägg: 24
testade för några år sedan att göra en kur av kamomill ett tag före pollen sesongen startade efter att jag hade läst en artikel om att folk med gräsallergi får timotejtabletter (dvs små mängder av vad de är allergiska mot) för att bli av med sin allergi.
då kamomill är en korsallegen med björk (som jag är allergisk mot) som jag tål att äta/dricka utan symtom tog jag 1 kopp/kväll från påsk fram till pollensesongen och sedan vid behov.

jag vet det kan ha varit en slump (tex lågt pollenår eller att det bara funkar för mig pga mina symtom inte är jätteallvarliga) men jag kände mig allegisk 1-2 dagar bara det året.
tyvärr så glömde jag det helst året efter och det här året började jag försent för att få någon effekt.
men bara man inte håller på och överdoserar så är det ju inte negativt att testa, många dricker ju ändå kammomill örtte på kvällen :D

edit: kanske ska säga att man ska kolla noga om man tål dom först (12 timmars hudprov, sen smaka skölja runt spotta ur vänta några timmar, ta en klunk vänta några timmar då är det ok om man inte får symton) och defenitivt inte dricka det om man inte tål korgblommiga växter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bli av med allergi!?
InläggPostat: tis 22 nov 2011, 21:30 
Offline
Nykomling

Blev medlem: lör 05 nov 2011, 22:07
Inlägg: 2
Ort: Västkusten
Dricker en del c-vitamin, hellre det än allergitabletter. Funkar toppen för mig då jag vistas rätt mycket bland saker jag är allergisk mot (timotej, djur i mängder, björk). Har tydligen ingen stark allergi mot dessa men tillräckligt att jag känner av det på både ett och annat sätt, nysningar, rinnig näsa och ögon, kli i gommen osv. C-vitamin (brus använder jag) mildrar detta. Såå skönt att få i sig nyttigare saker än massa piller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bli av med allergi!?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 22:34 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 23 nov 2013, 14:19
Inlägg: 5
Har inte haft allergi förrän jag blev stucken i nacken av en bålgeting vid 26 års ålder, det slutade med att jag blev hämtad med ambulans och spenderade en heldag på sjukhus :) fick då tabletter som jag ska ta 10st utav om jag blir stucken igen,har blivit stucken ett par gånger efter det och känt alla symtomen, hög puls, svårt att andas och klåda över hela kroppen, men dom gångerna tog jag inte tabletterna, utan ville se om jag kunde härda ut(nyfiken och kanske lite av en sadist :) ) men det gick. "Det som inte dödar det härdar"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bli av med allergi!?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 23:22 
Med den typen av problem kan du genom ett samtal med läkare få adrenalinsprutor "Epipen" om du vill. Adrenalinsprutor är bra till fler saker än getingstick.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bli av med allergi!?
InläggPostat: fre 29 nov 2013, 19:29 
HIM skrev:
Har inte haft allergi förrän jag blev stucken i nacken av en bålgeting vid 26 års ålder, det slutade med att jag blev hämtad med ambulans och spenderade en heldag på sjukhus :) fick då tabletter som jag ska ta 10st utav om jag blir stucken igen,har blivit stucken ett par gånger efter det och känt alla symtomen, hög puls, svårt att andas och klåda över hela kroppen, men dom gångerna tog jag inte tabletterna, utan ville se om jag kunde härda ut(nyfiken och kanske lite av en sadist :) ) men det gick. "Det som inte dödar det härdar"


Förutom den gången du hamnar i chock och sen är det bajbaj för dig.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet