Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 12:36 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 18 jul 2013, 16:10
Inlägg: 56
Ort: Tartu
Trollebo skrev:
När frugan som tidigare sett mitt förberedande som ett paranoidt beteende väljer att se till att välja vilken mat vi skall lagra så måste jag ju säga att jag är hemma..


:up:

Själv har jag också mött positiva reaktioner efter ett par år, framför allt inom Mat & Vattenberedskap.
En BOB blev insåld genom att döpa den till "Om-det-brinner-väskan" (och tack vare killen som eldade ned hyreshuset nära oss).

_________________
Nä. Inte ännu.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 13:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ja, efter ett tag minskar ju dom där negativa kommentarerna kring att det faktiskt finns mat nånstans i huset som man kan nalla av (rotera kallar jag det) när det är slut i skafferiet. Sen är det ju kanske ett tag kvar innan hon accepterar att vi har utrustning för mindre operationer, radiokommunikation, strömförsörjning och annat därhemma som mera känns som prylar för inbördeskriget. Men som sagt... med tiden blir saker mer normala liksom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 15:06 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Ongrid skrev:
med tiden blir saker mer normala liksom.


väl talat :)

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: sön 17 nov 2013, 20:32 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 11:19
Inlägg: 6
vi hade en diskussion idag om att preppa.
hon tycker att det är slöseri med pengar, för om strömmen går i 14 dagar.
så går man till ica och handlar med pengar man tar ut på banken och allt detta efter att strömmen
har gått och inga datasystem fungerar, :D lycka till.
sen kommer mat affären att dela ut mat till alla så att den inte ska bli dålig.

hon förlitar sig på att regeringen fixar allt så vi inte svälter.

det är tråkigt att hon hånar och skrattar åt det när vi pratar, men jag får preppa för mig själv så
det är iallafall ett framsteg.

_________________
vegan är ett gammalt ord för dålig jägare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: sön 17 nov 2013, 21:01 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
mrcorriere skrev:
vi hade en diskussion idag om att preppa.
hon tycker att det är slöseri med pengar, för om strömmen går i 14 dagar.
så går man till ica och handlar med pengar man tar ut på banken och allt detta efter att strömmen
har gått och inga datasystem fungerar, :D lycka till.
sen kommer mat affären att dela ut mat till alla så att den inte ska bli dålig.

hon förlitar sig på att regeringen fixar allt så vi inte svälter.

det är tråkigt att hon hånar och skrattar åt det när vi pratar, men jag får preppa för mig själv så
det är iallafall ett framsteg.


Skrattar bäst som skrattar sist! Är ju inget man vill göra när det gäller livet :mrgreen: .

Men att bara iaktta folks betalningsanvändande i nutid är rätt skrämmande. Så fort de skall köpa något. Om det nu gäller en piggelin eller dyrare saker såsom veckohandlingen på Ica. Så kommer korten fram.

Har flera ggr sett hur folk fått lämna butiken utan varor pgr av kontaktfel med banken.
Hur kommer det se ut den dagen när det verkligen skiter sig.?

Att förlita sig på Regering å Riksdag är nog snudd på galenskap. Inget illa menat mot din flickvän. :notme:
M v h Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: sön 17 nov 2013, 22:17 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 11:19
Inlägg: 6
Citera:
Att förlita sig på Regering å Riksdag är nog snudd på galenskap. Inget illa menat mot din flickvän.
M v h Urd


håller helt med dig. hur man kan tro att samhället ska hjälpa oss då SHTF. man kan inte lita på att någon gör något för någon utan att få något för det.
hon tycker att då SHTF, ska jag ska åka till ica och hoppas på att få mat, ALT ta det jag behöver, istället för att vänta tills det händer och man står med skägget i brevlådan. så är det 1000ggr bättre att preppa tycker jag. hon undrade vad vi ska göra med maten när utgångsdatumet gått ut. DHU, sa att det är väl klart att vi äter det innan det blir dåligt, man måste ju ändå ha bra koll på sitt förråd, så man inte har massa dålig mat som är oätbar om det händer något, vad är det då för mening att preppa.

jag hoppas att det blir ett längre strömavbrott när jag har fått chansen att lagra lite mer mat o vatten. då kanske hon kommer att se det från mitt håll om VI blir utsatta. de stormar som varit har inte drabbat oss, så hon är i "det händer inte oss stadiet" .

vi funderar på att flytta mer norr ut typ norrland. där är det vanligare med längre strömavbrott. det kan ju också få henne på min sida.

_________________
vegan är ett gammalt ord för dålig jägare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 18 nov 2013, 11:22 
hehe vilka problem ni har. min sambo tjatar på mig om att skaffa elverk tex. =)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tis 19 nov 2013, 20:31 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Min sambo är en mycket klok tjej så det var inte så svårt att få med henne på tåget, från att i all välmening ha drivit med mig om preppingen när vi träffades och hon upptäckte rummet i källaren som vi kallar "krigsförrådet". Framgångsfaktor nr 1 och det som fick henne "frälst" har dock varit att bunkra saker HON tycker om, behöver eller tycker är viktiga: mörk kvalitetschoklad, hennes svindyra favoritschampoo, trosskydd, bindor, mediciner som vårt äldsta barn behöver, tvättmedel och framför allt matvaror som vi använder dagligen i vår normala matlagning.

Inga av mina prepps belastar heller den gemensamma delen av vår ekonomi, jag betalar med mina pengar för alla sovsäckar och dylikt samt uppbyggnaden av matlagren men sedan belastar påfyllnaden av mathyllorna matkassan... En god ordning och bara mat/hygiengrejer som vi använder i vardagen finns i "krigsförrådet" resten av grejerna har jag i plastbackar på hyllor i källaren, garaget och i BOL (som inte heller belastar den gemensamma ekonomin).

Hon har sedan vi träffades börjat gilla att skjuta och att vara ute i skogen och elda, det enda hon vägrar göra är att prata i radio:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 03:09 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 19 nov 2013, 07:57
Inlägg: 12
Jag har börjat att sälja in det till barnen att vi nästa vår skall påbörja att ha lite äventyr på helgerna när det är "pappaveckor" i form av att umgås kring lägerelden. Planen är att skoja till det med att träna på olika metoder att fixa elden och vad som behövs, allt från tändare till att stirra stint på en pinne och allt där emellan. Och sist men inte minst att gå längre sträckor med rygga.

Vad det beträffar vatten å mat hemma så har jag approachen "Ni vet ju vad jobbigt det blir när dom stänger av vattnet och att jag alltid glömmer att fylla upp vatten(<<true) och tänk om man blir arbetslös, bra med lite extra mat"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: sön 01 dec 2013, 20:28 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 12:25
Inlägg: 19
Ort: Västkusten
Jag kör på när järnet är varmt osv...
Köpte ett elverk för nåt år sedan men det blev aldrig testat och inkört. Körde firma när Gudrun begav sig och många elverk som fallerade i förtid berodde på bristande inkörning.
Frugan snappade aldrig upp detta trots att jag predikade som Jesus Kristus.
Nu hade vi strömavbrott hemma när jag var på sjön i Oktober och hon ville låna ut elverket till grannar som hade djur. Jag sade att det inte var inkört och om det var så viktigt för grannar som har djur så står det i lagen att djurbönder måste ha reservkraft. Nu när jag kom hem blev min första uppgift att köra in elverket... Det var det jag ville när jag köpte det men då var det viktigare med tapeter...

_________________
Själv är bäste dräng


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: sön 01 dec 2013, 20:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Vad är lämplig inkörning för ett elverk? Jag har aldrig kört in nåt av dom vi haft i familjen, och dom har tuffat å gått ändå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 02 dec 2013, 00:27 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 12:25
Inlägg: 19
Ort: Västkusten
Ongrid, när jag var i branchen sa alla att de var körda varje vecka, ibland med last.
Jag gjorde jobb åt KBM och inte ens dom visste vad dom höll på med...
Jag sade bara en sak, låt mig få köra mot ordentlig last i flera timmar, sen såg jag hur läget låg.
Tänker inte nämna några fall här men statusen på våra viktigaste skyddsrum var, hmm, dålig?...
Det är olika beroende på var man köper sitt elverk från och är det bensin eller diesel?
Elverk betyder oftast att trikare provkör och de flesta vet inte ett skit om hur en motor funkar. Jag kunde räkna upp en massa ställen med problem men vad tjänar det till? Låt oss bara säga att jag är inte förvånad när jag hör om sjukhus mm utan ström...
Basic när du köper ett elverk är att det inte är inkört, annars hade det varit mycket dyrare och då hade du inte köpt det, eller hur? Regeln "man får vad man betalat för" stämmer i 99,9 % av fallen.

Min högst hemmagjorda tegel:
Kör i 0,1 timmar mot 10% av rated load
Vevhuset borde inte vara mer än 50 grader.
Kör i 3 timmar på 30% rated load.
Kör i 3 timmar på 50% rated load.
Kör i 6 timmar på 75% rated load.
Kör i 1 timma på 90% rated load.
Kör i 30 min på 100% rated load.

Så är det!
Sen kan du snacka. Tar ditt elverk 75% last i 24 timmar utan oljepåfyllning så har du lyckats.
By the way, 90% av dom jag åkte ut på klarade inte testet. då är det handhavandefel, men vilken Kines talar om det?
Därefter i 4 tim på 75% rated load. Om temperaturen är densamma mellan 1 & 4 tim så är du ok.

_________________
Själv är bäste dräng


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 02 dec 2013, 00:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Vad är en trikare?
Blir liksom lite förvirrad av din post... känns som att du fått i dig en hink koffein eller nåt innan du började skriva.
I övrigt så ser din inkörningsrutin väldigt genomarbetad ut.
Själv brukar jag köra småmotorer (elverk, motorsvetsar, röjsågar, mm) på lite lägre belastning den första timmen, sen är det inga ytterligare hänsyn. Men jag köper bara kvalitetsprylar, Honda eller Yanmar, Jonsered, mm. och då är inte toleranserna så knepiga som på kinajunket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 04 dec 2013, 12:21 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Ongrid skrev:
Vad är en trikare?

Det är sjömanstugg för elektriker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 18 dec 2013, 11:20 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Jag har ju aldrig haft några egentliga problem med min fru vs preppande. Men under åren har hon blivit mer och mer accepterande och nu har hon sen några veckor kört med "det här kan du ju ha när zombisarna kommer" eller någon liknande variant. Än så länge har det inte varit direkt någon over kill på nått vis med mitt preppande, men jag är rätt bra på att ta tillfället i akt för att preppa på lite extra. Åka runt i sommar och tälta? Då måste vi ha detta, fixa detta, se över detta.... Det här är till när vi ska till Lofoten i sommar... Osv. Sen så håller jag den officiella "klara ett längre strömavbrott" linjen. I ett år? kan hon undra och då brukar jag säga "helst två".

I alla fall, nu har jag börjat använda mig av non violence communication inspirerad av marshal rosenberg för att göra en del saker. Det funkar också. Om det görs med glimten i ögat. Jag tror på att vara ärlig i det jag gör och göra det med humor. Det har funkat bra hitills!

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet