Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gräddfil 1½ år efter bäst före
InläggPostat: tor 12 dec 2013, 13:03 
Har haft ett paket gräddfil i kylen som datumet gått ut på. Tänkte öppna det efter ett år men det glömdes bort så istället blev det 1,5 år :-g

Här är resultatet som faktiskt förvånade mig lite grann:

Bild

Bäst före 10 juli 2012

Bild

Öppnad 10 december 2013. Kan inte se något konstigt med konsistensen och det luktar inte illa. Lite syrligt men jag inbillar mig kanske att det luktar lite mindre friskt än färsk gräddfil. Hade varit intressant att jämföra. Hittade även en burk Ica mager kvarg med bäst före februari 2013 och den luktade friskt och såg ut som den ska göra. Provsmakade inte någon men jag är övertygad om att många livsmedel går att lagra långt efter bäst före-datum så länge förpackningen är obruten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräddfil 1½ år efter bäst före
InläggPostat: tor 12 dec 2013, 13:21 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Heinkel skrev:
Har haft ett paket gräddfil i kylen som datumet gått ut på. Tänkte öppna det efter ett år men det glömdes bort så istället blev det 1,5 år :-g

Här är resultatet som faktiskt förvånade mig lite grann:

Bild

Bäst före 10 juli 2012

Bild

Öppnad 10 december 2013. Kan inte se något konstigt med konsistensen och det luktar inte illa. Lite syrligt men jag inbillar mig kanske att det luktar lite mindre friskt än färsk gräddfil. Hade varit intressant att jämföra. Hittade även en burk Ica mager kvarg med bäst före februari 2013 och den luktade friskt och såg ut som den ska göra. Provsmakade inte någon men jag är övertygad om att många livsmedel går att lagra långt efter bäst före-datum så länge förpackningen är obruten.



Intressant!
Kan du inte kolla med en "färsk" gräddfil ikväll medans minnet är förhållandevis färskt? Likhet i konsistens och lukt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräddfil 1½ år efter bäst före
InläggPostat: tor 12 dec 2013, 13:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är en ganska lång process att omvandla mjölkens beståndsdelar till övervägande mjölksyra .
Det som ger en syrlig smak till gräddfilen .
Och under den tiden så kämpar mjölksyra-bakterierna för att bryta ner mer skadliga bakterier som finns i mjölken redan i juvret på kon .
Och låter man mjölk självsurna så brukar man kunna känna att det ibland smakar illa , men väntar man längre så smakar det gott .

Men får den sura mjölken/gräddfilen stå för länge så blir den för sur för mjölksyrabakterien också och den börjar dö .

Finns minsta skadliga bakterie kvar då så växer de till och mjölken blir rutten direkt .

Men i din slutna tetra så kan det ha blivit så sterilt att inget lever . Inget som säger hur bra den är att äta och jag skulle inte göra det . Så fort du öppnade paketet så blev mjölken infekterad på nytt då vi har bakterier runt om alltid i vår miljö .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräddfil 1½ år efter bäst före
InläggPostat: tor 12 dec 2013, 15:57 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Jag har själv märkt att t ex fjällfil kan klara sig väldigt bra länge utan att bli det minsta dåligt. Inte år förståss, men i alla fall flera veckor efter bäst-före - utan problem. Jag antar att det också var den goda hållbarheten som gjorde att man förr i tiden framställde fil mm.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräddfil 1½ år efter bäst före
InläggPostat: mån 30 mar 2015, 18:30 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Åt creme fraiche härom dagen som gått ut 1,5 månad tidigare. Smakade jättegott.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet