Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Den stora tråden om billig prepping på Aliexpress.com
InläggPostat: lör 14 dec 2013, 20:17 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Radeeek skrev:
Tar man multiverktyget jag länkar till är det ju ett inhemskt kinessiktmärke som heter Ganzo och vad jag förstår räknas som ett kvalitetsmärke i Kina. Kan inte se nått fel med att länka till en sån produkt.

Håller med, alla lägger vikt vid olika saker och alla har inte råd att gå på premium saker i allt.

Så länge man är tydlig med att saker är ibland av tveksam kvalitet och ibland är piratkopior så att inte någon känner sig "lurad" (men om man är så dum att man inte kontrollerar sin säljare själv innan så får man skylla sig själv, man är antagligen en kandidat för en darwin award om det skiter sig i vilket fall som helst då.

Och hur gör du för att kontrollera säljarna på tex Aliexpress? Omdömena är ju inget att gå på då dom dåliga rensas bort.
Åka dit och prata med säljaren och titta på fabriken är ju inte direkt något alternativ. Att säga "om man är så dum att man inte kontrollerar sin säljare själv innan så får man skylla sig själv" är ju lätt att slänga ur sig men jag undrar då hur du gör för att inte vara så "dum" som oss andra? :(
Och bara för att du köper dina saker i en dyr affär i Sverige betyder ju inte det att det är toppkvalitet bara pga priset, du måste se varan i fråga.
Det jag går på är bekanta/forummedlemmar som köpt en vara och kan rekommendera den, men det är ju också try/error även om det är en bekant som får stå för misstaget.

Radeeek skrev:
Jag är tämligen övertygad om att du har för höga förväntningar på originalen. Det är helt enkelt för mycket som tillverkas i Kina för att det skulle löna sig att göra kopior, då man redan tillverkar originalen.

Om du beställt den kniv jag pratar om skulle du veta att det inte är samma, skulle det vara det skulle ingen drömma om att köpa originalet.

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 00:01 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Håller med Harmklinga där... saker som är billiga för att dom produceras av lägst betalda kines är i huvudsak exakt vad det är -Billigt kinesskräp. Om man är medveten om originalen och deras nivå av kvalitet så blir man i 9 av 10 fall missnöjd med en kopia. Jag undviker kopior, och har därmed en väldigt tunn plånbok :roll:

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 00:17 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Jag tycker att istället för att diskutera om det är rätt eller fel att köpa grejer från Kina. Ska diskutera vilka saker vi köpt från Aliexspress och har vart bra eller dåliga. Vill man prata om det först nämnda kan väl det bli en egen tråd.
Dom grejer jag länkat till är saker som jag använt mycket och seriöst tycker är bra. Både multiverktyget och kniven jag länkat till är med i min EDC som ett exempel.

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 00:30 
Användarvisningsbild

Kan direkt säga att för dom få kronor det kostade så var batterihållaren till min Puxing 777 väldigt bra. Har också köpt en del elektronik, men där minns jag inte vilka kretsar som var bra eller dåliga. Får helt enkelt återkomma :)

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 10:36 
Användarvisningsbild

Radeeek skrev:
Tar man multiverktyget jag länkar till är det ju ett inhemskt kinessiktmärke som heter Ganzo och vad jag förstår räknas som ett kvalitetsmärke i Kina. Kan inte se nått fel med att länka till en sån produkt.

Bra info, vad som anses vara kvalitetsmärken i Kina är ju bra att veta då det troligen är bra kvalitet till ett ok pris. Någon som har koll på fler motsvarande märken?

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 10:57 
Jag tror många skulle bli ordentligt förvånade om dom visste hur mycket av det man köper är tillverkat i Kina. Bara för att det står ett välkänt namn på en TV är med största sannolikhet komponenterna inköpta i Kina. Eller i en bil av hög klass. Eller en Iphone som alla ägare hyllar.
Det är inte så många år sen folk skrattade så dom kiknade åt Japanska bilar. Toyota ville t.ex. använda Philipsons redan utbyggda nät. Mercedes skulle aldrig nedlåta sig att sälja skit. Det tog inte lång tid innan man var Svensk återförsäljare av Simca.

Vad jag försöker säga är att många gånger är man snabb att döma ut något. För att någon tänker utanför lådan? För att man redan handlat en till ett annat pris. Som i vissa fall förmodligen är tillverkad i Kina. Man får sina cirklar rubbade och slår tillbaka, för den skull

Mina 5 öre

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 11:31 
visst är det så, men det tillverkas mycket skit med

det absolut värsta är att dom många gånger gör fel, enkla eller grova , fel material eller tillverkningsmetod, där det kunde blivit bra till mycket bra för samma pris, men ändå helt fel och en dålig till usel slutprodukt

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 12:42 
Användarvisningsbild

carlsson56 skrev:
Jag tror många skulle bli ordentligt förvånade om dom visste hur mycket av det man köper är tillverkat i Kina.

Jag tror inte alls så, de flesta jag känner är mycket medvetna att det mesta kommer från Kina eller närliggande länder. Det som däremot är svårt när man tex handlar från Aliexpress till skillnad från Clas Ohlson är att Clachs Ohlson har någon typ av kvalitetskontroll vilket man saknar om man köper direkt från Kina. På Classe kan man ju alltid gå tillbaka med varan om den är undermålig vilket inte går att göra på Ali eftersom frakten äter upp förtjänsten. Hade det varit fri retur (vilket är orimligt) så hade behovet av tips och goda råd inte varit lika stort. Klart att mycket på Ali är bra men det är också lätt för en säljare att slänga upp skräp där för att tjäna en snabb peng.
Tråkigt och som Grym säger så kostar det säkert nästan lika mycket att tillverka skräp som att göra bra grejer. Inget vidare för miljön heller.

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 13:58 
Jag håller med i mycket av det McGyver säger. Och du har helt klart bra argument.
Skall man handla från Kina, eller något annat Asiatiskt land måste man va på det klara med att det säljs mycket skit. En del grejer tycker jag också att man skall handla i butik, eller ett kvalitetsmärke

Hittar man en produkt så måste man jämföra ordentligt mellan olika tillverkare. Jag har några grejer som jag skrattat gott åt när dom kommit. Men är man lite försiktig så är min erfarehet att det går att handla grejer därifrån.
Öhlins som är Världsledande inom fjädringskomponenter har största delen av sin tillverkning i Kina. Och dom är inte ensamma. H&M tillverkar inga kläder i Sverige, MEN, som redan påpekats. Du kan gå tillbaka och byta.

Jag för min del kommer fortsätta att handla från Alibaba. Jag har hittat många riktigt bra grejer och är överlag nöjd.

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 14:33 
Är varmvattnet slut?

Det är en intressant diskussion som upstått här, men skulle vi inte kunna hålla tråden till ämnet. En delning av tråden kanske skulle vara bra? Så kan man få en tråd med tips om produkter, och om man nu vill diskutera kinakvalitet och annat så kan man skriva i en annan tråd. Eller? Jag tror inte att utvecklingen av denna tråd går i den riktning som trådskaparen tänkt sig.

Edit: Stavfel.

Senast redigerad av housepainter sön 15 dec 2013, 17:10, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 15:09 
:up:
housepainter skrev:
Det är en intressant diskussion som upstått här, men skulle vi inte kunna hålla tråden till ämnet. En delning av tråden kanske skulle vara bra? Så kan man få en tråd med tips om produkter, och om man nu vill diskutera kinakvalitet och annat så kan man skriva i en annan tråd. Eller? Jag tror inte att utvecklingen av denna tråg går i den riktningen som trådskaparen tänkt sig.

:up:

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 15:30 
Användarvisningsbild

Själv har jag ibland köpt lite olika tillbehör till telefoner och annan elektronik från Ali och det har fungerat bra de allra flesta gångerna, men jag har även blivit superblåst av ett par handlare där (gjorde en retur av en dyrare elektronikutrustning som de skickade en simplare modell av och sen fick jag varken en ersättningsprodukt eller pengarna tillbaka, deras så kallade Escrowtjänst är ett skämt, de lyssnar enbart på säljaren och fast jag protesterade ivrigt betalade de ut pengarna till säljaren och ett par gånger har inga prylar dykt upp, men de har varit så billiga att det inte gör något, bara beställa en gång till).

Handlar mycket från Kina i jobbet och det är en helt annan trygghet i det, men det kräver ju oftast lite volym i beställningen för att komma ned till bra priser. Vid dessa affärer har jag aldrig blivit lurad eller fått dåliga produkter (någon enstaka, men då har man snabbt skickat ersättningsprodukter).

Det jag vill ha sagt med detta är att man bör försöka läsa omdömen och annat innan man lägger för mycket pengar på sina Aliexpressbeställningar.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 16:25 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

köper ofta genom ebay från kina och hongkong och givetvis andra länder så när jag såg denna sida blev ja glad gillar bulk köp och min preppfilosofi är mäng om ni förstår vad ja menar så istället för att ha en fällkniv för 1500 köper jag hellre 15 fällknivar för 1500 :D varför kanske ni undrar när man kan få EN jätte bra än 15 helt ok är pga av att om nu världen skulle gå åt södern och man är ute och letar nåt och kommer hem till lägret och inse att min dyra fällkniv är borta och jag inte hade råd att köpa 10 kommer jag nog ångra att jag inte hade 15 fällknivar och 10 fasta knivar att bara hämta i källaren eller runt skog å mark sen kommer det ju säkert komma en tid man möter andra överlevare som kan behöva knivar i byte mot annat eller för att man vill hjälpa.

personligen har jag uppsjö av helt ok fällknivar samt fasta knivar i fällkniven stuk som ligger förvarade i källaren inför nån händelse (har givetvis mitt slitna original också)

ber om ursäkt för att jag besudlade tråden :D

tackar trådskaparen för en kanon sida som jag kommer köpa en del från och det kag köpt från kina hongkong m.m har alltid varit värd pengarna och hjälp mig mycket

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 17:13 
Är varmvattnet slut?

Ja, denna sida var mycket intressant med mycket saket för ett bra pris. Jag tycker BOB:en som länkades till verkar vara trevlig.
http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-Men-Women-Unisex-Outdoor-Military-Tactical-Backpack-Camping-Hiking-Bag-Rucksacks/1029909170.html

Jag har inga pengar nu men jag har gått igenom sidan och lagt till många saker i en lista så jag kan hitta dem igen sen när pengar finnes. :)

InläggPostat: sön 15 dec 2013, 17:32 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

housepainter skrev:
Ja, denna sida var mycket intressant med mycket saket för ett bra pris. Jag tycker BOB:en som länkades till verkar vara trevlig.
http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-Men-Women-Unisex-Outdoor-Military-Tactical-Backpack-Camping-Hiking-Bag-Rucksacks/1029909170.html

Jag har inga pengar nu men jag har gått igenom sidan och lagt till många saker i en lista så jag kan hitta dem igen sen när pengar finnes. :)

Just en sån där rygga har jag haft som träningsväska i ett år eller två. Har inga klagomål på den utom att jag köpte den för 399 i Sverige.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa