Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: tis 17 apr 2012, 22:58 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
bästa sättet som jag tycker är varma stenar som man lägger i en grop som man har lagt något vattentätt i. man behöver inte lägga något skydd i botten utan det är bara att släppa i stenarna. rena stenar är att föredra :).
vi kokar även vatten i viktpapper, mjölkkartonger och näverskålar som vi håller över elden. Som det är sagt förut så måste det vara vatten ända upp till kanten, är det inte de så brinner materialet upp till vattenytan.[/quote]

Ja, sidan 60 i Överlevnadshandboken måste väl stämma in bra på ovanstående.

Problemet med att alla är så miljömedvetna och inte lämnar kvar ölburkar, mjölkkartonger och gamla fiskenät, glasflaskor mm är att det blir svårare att överleva.

Annars:

http://www.survivalcampingstore.com/Can ... BearGrylls


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: fre 22 nov 2013, 20:22 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 aug 2013, 09:53
Inlägg: 61
Ort: Snö och kallt 6 månader, bara kallt ytterligare 6.
Nu ska jag väcka en gammal tråd. Men endå.. Hittade denna vid googling och fortsätter på denna istället för att starta ny, såklart.

I mitt överlevnadskit/ min micro-bob har jag Aluminiumfolie och ståltråd för att kunna bygga mig en hållbar kärl att koka vatten/smälta snö i. Alltså precis som det beskrivs tidigt i denna tråd. Denna metod är av mig beprövad och fungerar, hjälpligt.
Men jag tycker att det borde finnas något bättre att tillgå, någonting som tar mycket liten plats (gärna platt), håller för värmen från eld, inte kostar tokmycket, och gärna något beprövat :)

Annars så fungerar ju diverse skrot såklart ypperligt, burkar/flaskor, petburkar mm. Men det är inte alltid man befinner sig i nedskräpade områden.

Så, tips?

/PennTroll


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 10:18 
Penntroll: Kör du med ungssäker folie eller vanlig?

Kan det månntro vara någon skillnad?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: sön 22 dec 2013, 22:43 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 aug 2013, 09:53
Inlägg: 61
Ort: Snö och kallt 6 månader, bara kallt ytterligare 6.
Björngrillarn skrev:
Penntroll: Kör du med ungssäker folie eller vanlig?

Kan det månntro vara någon skillnad?


Jag har använt den "grövre" grilltypen.

Men jag har nu kommit på hur jag ska göra, och när man tänker på det såhär i efterhand så var det ju ganska självklart :smack: :roll: .
Jag har helt enkelt packat ner en tillplattad aluminiumform, dessa finns i olika storlekar och konstruktioner, jag använder mig av någonting som liknar en pajform fast är högre.. Alltså är kärlet redan klart, man skippar hela historien med att "bygga" en behållare med tex ståltråd.

De är kraftiga, står upp när de är fyllda, kan vikas ihop när de ska förvaras, lätta, billiga, tål värme, är återanvändningsbara och fungerat finfint för ändamålet.

/PennTroll


Edit: Såg kommentaren nedan nu när jag läste igenom tråden igen :smack: , dock så har min form jag har inte visat några tecken på att gå sönder, och ska ju bara användas i nödfall då det troligast packas upp en gång och kan vara uppackad. Och gällande platsen den upptar har jag inte heller något problem.

Mattias skrev:
det finns ju engångs ugnsformar i aluminium. Det använde dom då det jag sett. Då är dom alltså redan konstruerade och fastare men mer skrymmande än aluminiumfolie. De ska visst gå sönder efter ett antal gånger av vikningen dock

(edit; fast en sån ryms ju inte i en nödask :oops: )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: mån 23 dec 2013, 18:20 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Om man viker en sådandär uppblåsbar kub av ett pappersark(etc, någon typ av relativt styvt papper) så går den att koka vatten i men jag har tyver glömt hur man verk dem så jag har ännu inte kunnat testa över öppen eld men spisplattan fungerar fint.
(Plast har jag ej heller vågat prova... många plastsorter har en smälttemperatur långt under 100 garder och en heldel är definitivt inte nyttiga att hetta upp för mycket, PET flaskor och liknande klarar mer så de går men jag har aldrig vågat prova pga det som sagts innan oavsett om det är ofarligt eller ej... )

Glas skall man också vara försiktig med då det kan springa i bitar som kan skada ögonen om man har otur pga inre spänningar kan byggas upp vid upphettning.
Glas har jag numera väldigt stor respekt för, det kan bygga upp enorma inre spänningar...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koka vatten utan gryta
InläggPostat: mån 23 dec 2013, 18:22 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Aluminiumfolie går men bara en extremt liten mängd ute i fält...
(typ en kvarts kopp te eller någonting sådant)
Bökigt, ja, deffinitivt ute i fält...

Däremot är den utmärkt att steka mindre saker i.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet