Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lysfotogen från Fogas inomhus
InläggPostat: tis 21 jan 2014, 22:21 
Nykomling

Hej!

Är det någon här som använder lysfotogen från Fogas till lyktor inomhus?

Det är ju mycket billigare än lampolja, men brinner det utan att lukta?

Det är den här produkten jag tänker på:
http://www.fogas.se/shop/1711---lysfoto ... -25-liter/

Lyktorna jag använder är av typen Feuerhand.

/Karlsdal

Inläggsrubrik: Re: Lysfotogen från Fogas inomhus
InläggPostat: tis 21 jan 2014, 23:29 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Jag kör den i mina veklampor hemma och de osar mindre än de jag kör på "fulfotogen" från Jula och liknande ställen.

InläggPostat: tis 21 jan 2014, 23:47 
Fotogen luktar lite när man eldar med den men det är en rätt ok doft tycker jag.

Min FoGasfotogen står på lager, har annan för vardagsbruk. Skillnaden mellan FoGas D80 och annan s.k. lysfotogen är - om jag minns rätt vad han på FoGas sa - att annan fotogen vanligen är D60 vilket jag uppfattade innebär att den är lite mer renad. Har försökt förstå vad "D60" och "D80" egentligen står för men inte hittat nån info trots en del googlande.

Så, fotogen luktar lite men inte illa, just FoGasfotogenen har jag inte testat. (Kanske dags :oops:)

Välkommen förresten!
/MulenDag

InläggPostat: ons 22 jan 2014, 08:51 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Tycker all slags fotogen har en liten lukt. Därför kör jag en del med miljödiesel. Billigare att tanka upp lyktorna med.

InläggPostat: ons 22 jan 2014, 14:47 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Jag tycker fotogen luktar gott :)

Att sitta bredvid en väsande tryckfotogenlampa , som jag helst har renoverat själv, med tillhörande doft och med ett glas whisky i handen. Det blir inte mycket bättre.

Swedala

InläggPostat: ons 22 jan 2014, 17:38 
The grey man
Användarvisningsbild

Swedala skrev:
Jag tycker fotogen luktar gott :)

Att sitta bredvid en väsande tryckfotogenlampa , som jag helst har renoverat själv, med tillhörande doft och med ett glas whisky i handen. Det blir inte mycket bättre.

Swedala

+1 :up:

InläggPostat: ons 22 jan 2014, 17:50 
Hur ser det ut med lagringsbeständigheten? Har inga fotogenlampor ännu men det står högt på prioriteringslistan då jag inbillar mig att det är betydligt bättre än värmeljus.

InläggPostat: ons 22 jan 2014, 19:09 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Heinkel skrev:
Hur ser det ut med lagringsbeständigheten? Har inga fotogenlampor ännu men det står högt på prioriteringslistan då jag inbillar mig att det är betydligt bättre än värmeljus.

Renoverade en gång ett fotogenkök som tillhört min farmor och farfar och jag överdriver inte om jag säger att det stått i över 30 år utan att användas. Den var fylld ungefär till 1/4 med fotogen som iofs hade färgats gulgrön av mässingen men i övrigt var det inga problem att köra med den. Sen är det sannolikt med fotogen som med bensin att den var bättre förr. Man kanske borde använda någon form av dieselkonserveringsmedel till fotogen man lagrar?

Swedala

InläggPostat: ons 22 jan 2014, 19:47 
Nykomling

xirta skrev:
Jag kör den i mina veklampor hemma och de osar mindre än de jag kör på "fulfotogen" från Jula och liknande ställen.

Ok, det verkar ju perfekt. Men luktar det mindre än om du använder dyr lampolja?

InläggPostat: ons 22 jan 2014, 19:58 
Nykomling

MulenDag skrev:
Fotogen luktar lite när man eldar med den men det är en rätt ok doft tycker jag.

Min FoGasfotogen står på lager, har annan för vardagsbruk. Skillnaden mellan FoGas D80 och annan s.k. lysfotogen är - om jag minns rätt vad han på FoGas sa - att annan fotogen vanligen är D60 vilket jag uppfattade innebär att den är lite mer renad. Har försökt förstå vad "D60" och "D80" egentligen står för men inte hittat nån info trots en del googlande.

Så, fotogen luktar lite men inte illa, just FoGasfotogenen har jag inte testat. (Kanske dags :oops:)

Välkommen förresten!
/MulenDag

Jo jag förstår att det luktar - det gör det ju med lampolja också. Vissa lampoljor luktar dock mer än andra, och jag föredrar de som luktar lite.

Tack för välkomnandet, förresten :D

InläggPostat: ons 22 jan 2014, 20:51 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Karlsdal skrev:
xirta skrev:

Ok, det verkar ju perfekt. Men luktar det mindre än om du använder dyr lampolja?

Har faktiskt inte provat lampolja om jag ska vara ärlig.

InläggPostat: fre 24 jan 2014, 21:44 
Tränar vakthöns

men det har jag. Verkar variera hur lång veken är, verkar ibland lukta mindre om veken är längre och inte fis elda. Verkar variera mellan T-lampolja och tex Ju*as.

men jag tycker det hela luktar semester i grekland och lyser fint och mysigt. Men det kan lukta om man kommer utifrån kylan in i ett rum som eldats ordentligt länge med lampolja. har för övrigt kollat och lyssnat på de vise och de säger att till skillnad vad jag trodde kan de inte stå tankade och klara för då sväller veken och fastnar? Någon som råkat ut för det?

Priset verkar variera mellan 59 kr till 27 kr per liter. har inte testat för att veta vilken som luktar mest eller ger mest energi. ha inte testat att elda olivolja eller fotas grejer.

InläggPostat: lör 25 jan 2014, 08:21 
Fogas kostar samma pengar per liter som lampoljan jag köper på t.ex. Dollarstore. Så jag ser just ingen fördel med att köpa något som "luktar lite mer" om man inte gillar lukten. Däremot en lite utförligare rapport på miljödiesel, från dom som använt, skulle vara intressant. Jag har en backup fotogenvärmare som blir relativt dyr att köra i timmen. Så berätta lite. Luktar det? Ryker det? Behöver jag göra några ändringar på en lampa eller värmare?

InläggPostat: lör 25 jan 2014, 11:48 
Var i hela friden är stormköket?

Jag använde så kallad rapsdiesel i fotogenlampor och kamin en vinter när jag bodde i husbil.
Det luktade gatukök och efter längre användning blev det kvar en slags bottensats.Detta hände för 21 år sedan
Jag tror inte att miljödieseln är likadan i dag som då.
Kanske någon annan som vet.
Kls

InläggPostat: lör 25 jan 2014, 21:09 
Nykomling

Skogsstjärnan och Carlsson56, var köper ni så billig lampolja? Jag var inne på Dollarstore i Mantorp idag, men där hade dom ingen lampolja hemma. Egentligen köper jag helst litersflaskor istället för stor dunk, men det måste vara prisvärt också.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa