Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 23:40 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Intressant frågeställning det här tycker jag.
Bilen jag har innehåller ju dessvärre, som all moderna fordon post 2000 s*tans mycket elektronik som ju börjat krångla rejält redan utan EMP. :evil:
Men en del saker går ju att komma runt med lite kreativa metoder, mest i syfte att gå igenom besiktningen med rent protokoll ;-)
Men jag har tänkt på en sak, hur realistiskt vore det att rensa en modern bli från allt djävulens påfund (dvs känslig elektronik) och ersätta med gammal rejäl dito i händelse av skarpt läge?
Dvs ersätta elektronisk bränsleinsprutning med förgasare, elektroniskt tändsystem med gammalt hederligt brytarsystem osv osv. Helt enkelt "förbikoppla" allt elektroniskt.
Fordonet ifråga är i grund och botten en MYCKET robust och stryktålig fyrhjulsdriven konstruktion, men som besudlats med massor av elektronik och säkerhetshöjande komponenter som krockkuddar mm....
Alltså väldigt lämplig i en SHTF situation, om det inte vore för elektroniken.
Är det genomförbart under dylika omständigheter, vad kan tidsåtgången bli, var hittar man lämpliga delar, och vilka är dessa?
kan detta vara ett lämpligt "spår" att spinna vidare på?

Som tur är traktorn försedd med möjlighet att använda startvev, och elektronik, nä tror inte det! :mrgreen:

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 23:57 
fan vete om det är rimligt, ex på en bensinare så få dit fördelare och förgasare
ok, man kan få dit fördelaren på en med överliggande kamaxel på ett halvjobbigt sätt

jag vet inte vilken bil jag skulle vilja göra det på egenteligen, kanske en toyota hilux och få dit en äldre diesel vore en utväg


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EMP
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 21:58 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
Avatar skrev:
Funderar själv i tankarna av segelbåt, så är det ovidkommande med disel, husrum osv och med vindens lätthet (som är gratis) är det lätt att anpassa sig till vad som än händer. Samt att utrymme finns att "stocka" med sig, för varierande utveckling än som går att bära på i en ryggsäck...


Det där med segelbåt är ju helt klart intressant. Är man en skillad seglare, har rejäl segelbåt och bunkrat med förnödenheter för månader framåt så har man ju bug out nästan var man vill. Var nån snubbe i Doomsday Preppers som byggt en segelbåt i stål och hade planerat något liknande. Tror det kan ha varit denna mannen, http://channel.nationalgeographic.com/c ... e-simpson/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet