Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Vad är din off-grid energi lösning?
Vind turbin generator 7%  7%  [ 9 ]
Vatten turbin generator 2%  2%  [ 2 ]
Solpanel 21%  21%  [ 28 ]
Ång-generator 0%  0%  [ 0 ]
Stirling motor 0%  0%  [ 0 ]
Handvevad generator 3%  3%  [ 4 ]
Elverk Bensin 17%  17%  [ 22 ]
Elverk Diesel 8%  8%  [ 10 ]
Traktordriven generator (Diesel?) 1%  1%  [ 1 ]
Har ingen lösning 5%  5%  [ 7 ]
Planerar bygge i framtiden 14%  14%  [ 19 ]
Ficklampsbatterier 14%  14%  [ 18 ]
Har hemmasnickrat kärnkraftverk i källaren 1%  1%  [ 1 ]
Flux kapacitator 2%  2%  [ 3 ]
Samla lurviga survivalister och överleva på delad kroppsvärme 2%  2%  [ 2 ]
Planerar visa mina prepp-kvitton och koppla in en generator till min frus käkparti 3%  3%  [ 4 ]
Nåt helt annat jag delar med mig av längre ned i tråden 2%  2%  [ 2 ]
Antal röster : 132
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: fre 31 jan 2014, 13:10 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Då jag är relativt ny här vet jag inte om denna länken varit uppe innan, men jag googlade fram bloggen för ett tag sedan och säkert är det flera här som också finner det intressant. En kille som byggt eget hus, "off the grid" vad gäller elen iaf.

Det självförsörjande huset:
http://nseffektivareenergi.se/huset

InläggPostat: fre 31 jan 2014, 13:53 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Fri_man skrev:

Det var ju ganska fräckt, händig kille!

InläggPostat: lör 01 feb 2014, 22:33 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Fri_man skrev:
Då jag är relativt ny här vet jag inte om denna länken varit uppe innan, men jag googlade fram bloggen för ett tag sedan och säkert är det flera här som också finner det intressant. En kille som byggt eget hus, "off the grid" vad gäller elen iaf.

Det är klart intressant, men självförsörjande är lite fel då han ersatt de stora förbrukarna (värme, varmvatten, ugn) med gasol... Det är off-grid och lite preppat men det gäller att ha ett lager gas.

InläggPostat: sön 02 feb 2014, 06:53 
Jag kommer snart få prova en luftvärmepump som helt går på solceller, och batterier, såklart. Skall bli spännande att se om den klarar vårt klimat.

InläggPostat: sön 02 feb 2014, 07:13 
The grey man

carlsson56 skrev:
Jag kommer snart få prova en luftvärmepump som helt går på solceller, och batterier, såklart. Skall bli spännande att se om den klarar vårt klimat.

Låter intressant! Vilken kapacitet har den? Finns den att läsa om på nätet :hm:

Jag är sugen på att bygga mig ett passiv hus i liten skala. Typ friggebod storlek.
Passar min plånbok bättre. Vedspis solceller kanske en luftsolvärmare som inte verkar vara
Alltför meckig att skapa själv :hm:

InläggPostat: sön 02 feb 2014, 07:23 
Urd skrev:
carlsson56 skrev:

Låter intressant! Vilken kapacitet har den? Finns den att läsa om på nätet :hm:

Jag är sugen på att bygga mig ett passiv hus i liten skala. Typ friggebod storlek.
Passar min plånbok bättre. Vedspis solceller kanske en luftsolvärmare som inte verkar vara
Alltför meckig att skapa själv :hm:

Jag vet inte så jättemycket om den ännu. En god vän har designat om en existerande pump så den går på 48v (tror jag det var). Alltså direkt från panelerna. Och med en batteribank i ryggen skall den även ta ström från den. Allt med den senaste generationen batterier och paneler. Han bygger och importerar allt från Kina, och den första leveransen kommer landa nu i Februari. Jag skall ta reda på mer och återkommer med bättre fakta.

InläggPostat: sön 02 feb 2014, 07:34 
The grey man

Kul med nya idéer! Kan tänka mig en viss begränsning här uppe i våran kalla Nord med mörka långa nätter på vintern när värmen behövs som bäst. Men det kanske batterierna skall täcka för?

Hursomhelst kul å få höra hur provet utlöpte!

InläggPostat: sön 02 feb 2014, 09:57 
Roligt tråd att läsa.
Själv så försöker jag men det tar tid att ställa om en kåk och ha möjligheten att ha solceller/vindsnurra

Det är mitt mål att bli självförsörjande men jag vill inte leva som på medeltiden innan allt skiter sig.

InläggPostat: fre 07 feb 2014, 20:25 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Har precis fått hem min batteribank bestående av 18st 6V celler på 200Ah vardera. Vet inte riktigt ännu vilken spänning jag vill använda mig av.
Kanske någon kan komma med förslag!?
Kommer koppla både sol och vind till detta, så är tanken för tillfället iallafall.
För er som går i tankarna att köpa en vind snurra eller något annat roligt kolla in följande: http://www.aliexpress.com/
Här går det mesta att köpa som på ebay och det funkar kanon. Har själv köpt via sidan många ggr. Kan ta lite tid att få hem sakerna, men det kan det vara värt!

Kokning pågår!

InläggPostat: fre 07 feb 2014, 20:29 
-

Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 11:55, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre 07 feb 2014, 21:13 
Parabellum skrev:
Vet inte riktigt ännu vilken spänning jag vill använda mig av. Kanske någon kan komma med förslag!?

Ett högst teoretiskt förslag är att du har en 24 V batteribank. Till den har du solpaneler och vindsnurra på 36 V eller 48 V. Tanken med det är att en enklare MPPT-regulator då kan sköta laddningen även när det blåser lite eller är mulet. Enklare MPPT har möjlighet att dra ned laddspänningen men inte upp, dyrare MPPTer kan även dra upp spänningen (med billigare kan du kanske ha en i reerv istället).

Varför inte 24 V panel & snurra samt 12 V bank då? Jo, för det blir så himla stora strömmar när du ska börja ta ut effekt ur banken och då måste du ha fetare kablar och/eller dyrare omvandlare. Bara att hantera en 1 kW vindsnurra med 48/24 V börjar bli lite häftigt så fanns det bara billiga grejer att köpa skulle jag ha en 48 V bank och 60- 96 V snurra och paneler. Det är dock svårt att få tag i och därmed dyrt.

För egen del har jag en regulator som laddar en 24 V bank och till den har jag 4 paneler, två i serie och paren parallella. Vindsnurra har jag inte skaffat än, det är ganska många kr/W för en sådan och den ger relativt sällan tillräckligt.

Lastbalanseringen av accarna blir enklare ju högre spänning du har, även det är en anledning att ha 24 V bank istf 12 V. Kan man ha högre så är det bättre men som sagt, det drar med sig andra bekymmer.

/MulenDag

InläggPostat: fre 07 feb 2014, 23:07 
Användarvisningsbild

Har tänkt mig ett 24V system och MPPT regulatorer är ett ypperligt tillskott. Finns allt man kan tänka sig för ett sådant system.
Man håller kabel arean nere något också genom detta och det är ju inte fel för plånboken! :)
Gällande om det är ett ny köp eller inte så dessa begagnade.
Jag jobbar som reparatör/servicetekniker inom vattenkraft och deras batterier för nödkörnings system byts ut i förebyggande syfte.
Kommer det fler byten av deras batteribanker och jag kan köpa loss dessa så är jag öppen för vettiga byten med forum bröder!

Kokning pågår!

InläggPostat: fre 07 feb 2014, 23:23 
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Jag har ett litet elverk på ett par tusen watt. Kan kopplas in till kyl, frys och lyse+ vägguttag i köket då köket och vardagsrum varit en egen lägenhet tidigare och har en egen elcentral. Tyvärr stannar värmepumpen, borde lösa det på sikt. Eldstäder finns men räcker nog inte fullt ut en riktig vinter.

InläggPostat: fre 07 feb 2014, 23:31 
Användarvisningsbild

pinnstol skrev:
Jag har ett litet elverk på ett par tusen watt. Kan kopplas in till kyl, frys och lyse+ vägguttag i köket då köket och vardagsrum varit en egen lägenhet tidigare och har en egen elcentral. Tyvärr stannar värmepumpen, borde lösa det på sikt. Eldstäder finns men räcker nog inte fullt ut en riktig vinter.

Jag har också en liknade lösning med mina generatorer. Nergrävd kabel mellan verkstad och boningshus där jag försörjer pelletskammin på 14kw och andra nödvändigheter. En mycket bekväm lösning! ;)
Och nog tror jag att dina kamminer räcker till!! :up:

Kokning pågår!

InläggPostat: sön 09 feb 2014, 08:51 
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Parabellum skrev:
Och nog tror jag att dina kamminer räcker till!! :up:

Läskigt, känner du mig?! :P Men tror allvarligt talat inte det räcker, det är ett gammalt hus där man har avvecklat "originaleldstäderna" och ersatt med modernare påfund, den dummaste är en öppen spis med texten "Max 3 kg / tim". Men visst, i en krissituation brassar man ju på och då får man ju leva med att färgen släpper.

Hade en situation förra året då jag kom hem efter strömavbrott och hade +7 i huset. Kunde med hjälp av en kamin (och bergvärmen) elda upp till +14 efter ca 12 timmar, så det blir ju varmt, men då får det inte vara mer än -10 ute.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3