Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur påverkas vi av vår framtidssyn hur påverkas våra val
InläggPostat: lör 22 feb 2014, 09:41 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Hur påverkas vi av vår framtidssyn och hur påverkar de våra val och handlingar.

Jag minns knappt hur det var att ha en positiv syn på framtiden, att teknikutvecklingen och den ekonomiska tillväxten skulle fixa allt. Ibland kan jag känna en tom saknad efter den tiden men för det mesta gör jag det inte. Jag har helt enkelt kommit till stadiet acceptans, efter att ha gått igenom, nyfikenhet, ångest, ilska, depression och slutligen kommit till acceptans.

Eftersom jag jobbar på ett stort industriområde med tung industri. Jag ser dagligen en massa aktiviteter som innebär mycket ekonomisk aktivitet. Bara en lastmaskin som kan lyfta 25 ton kostar en förmögenhet för en vanlig privatperson, i den här stan kan man köpa flera villor för en sån. När jag kör genom området på morgonen så ser jag ofta framför mig en bild när allt är tyst och stilla här, översnöat med vit snö, ingen rök, ingen aktivitet. Hur långt in i framtiden ligger det? Ibland tänker jag fem år och andra gånger 15 år men mycket längre än så tror jag inte att det kommer att vara. Det vill säga, det kommer att ske under min livstid, se på Detroit.
Samma sak händer om jag går på stan en lördag, när jag sitter i bilköer om jag åker och handlar på Biltema. Hur länge kommer detta att bestå? Jag ser Zombier överallt runt omkring mig hela tiden.

De här tankarna gör mig inte deprimerad längre utan mer förundrad över att allt kan upprätthållas trots det underliggande hotet. Jag känner mig faktiskt trygg i allt detta och det är naturligtvis ganska självklart. Om man har en tydlig bild av hur framtiden kommer att gestalta sig så känner man trygg, trosviss och man har något att förhålla sig till. Alla beslut som tas de tas med hänsyn till den framtidsbild man har.

Vi tar alla en mängd små beslut varje dag, medvetet och omedvetet. Vad man ska handla till middag, om man ska gå och träna eller inte, vad man ska läsa, om man ska sätta sig vid datorn eller inte etc. Alla de besluten tas med hänsyn till vilka mål (lång och kortsiktiga), vilken framtidssyn och vilka värderingar man har. Har man direktbehovstillfredsställelse som mål eller överväger långsiktiga mål påverkar också direkt vilka beslut vi tar. Utan mål driver vi som ett rö för vinden. Mål och visioner är det som styr och leder oss i en viss riktning. Dessutom mår de flesta av oss bra när vi lyckas nå våra mer långsiktiga mål och stå över den direkta behovstillfredsställelsen, bara att ta sig ut i löpspåret istället för att hamna i TV-soffan ger en skön tillfredställelse efteråt.

Med detta vill jag säga att det som leder mig och i tillvaron idag är mina idéer runt framtiden och hur den kommer att gestalta sig. Ett viktigt mål för mig är att kunna bli självförsörjande om det skulle behövas för mig och min familj. Det innebär för mig att jag måste ha de resurser och kunskaper som krävs för detta. Vidare ser jag en stor risk i ökad brottlighet och ökat våld och det är något jag också måste både ha resurser och kunskap att hantera. Bland mina värderingar är samverkan och gemenskap viktiga faktorer och det styr det sätt på vilket jag försöker nå mina mål. Det innebär t ex att jag aldrig kommer att sätta mig ensam i en enslig stuga mitt i skogen. Jag kommer att försöka bygga upp relationer och en byagemenskap där man kan hjälpas åt för att klara sig genom svårigheterna.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur påverkas vi av vår framtidssyn hur påverkas våra val
InläggPostat: lör 22 feb 2014, 13:39 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Tror jag tänker i samma banor kring detdär, här har industrierna redan försvunnit alternativt fått raka besked om nedläggning inom troligen mindre en en tioårs period.

För min del har jag beslutat att man helst enkelt måste lägga upp tillvaron kring ett utgångsläge där man kommer att mer eller mindre sakna inkomst så självförsörjning i någon mån kommer troligen att bli mer eller mindre ett krav om man inte vill hamna i social misär, vilket är en hård verklighet för många redan idag. Samtidigt verkar mark och bostäder mm bli allt dyrare i rasande fart även utanför städerna trots att priserna sjunker osv. Det finns nästan inga mellanting mellan extremer att välja på idag.

Jag tror detta är en bomb som briserar sakta, likt grodan...
Det är bara en tidsfråga hur länge städerna kan köra sitt eget race, mindre städer klarar helt enkelt inte längre av detta hela städer har idag mer eller mindre förvandlats till kriminella getton idag, det finns helt enkelt ingen ekonomisk möjlighet för de som är fullt arbetsföra att bo kvar.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur påverkas vi av vår framtidssyn hur påverkas våra val
InläggPostat: lör 22 feb 2014, 14:18 
Det du skriver om att se en bild framför sig av när det är tyst och stilla känner jag verkligen igen mig i fast med en knorr. Jag drabbas inte av det dagligen men då och då ser jag omgivningen som jag tror den blir efter kollapsen, ovanpå den bilden ser jag det som är idag, som ett dubbelexponerat foto eller en drömscen, bara det att det nuvarande är det som känns drömlikt. Inser att det kan misstolkas, jag går inte på droger och det är inte så att jag hallucinerar men jag har emellanåt svårt att förstå att allt är så normalt när kollapsen känns så oundviklig.

Jag delar din känsla av fem till femton år, det känns inte rimligt att det ska kunna fungera lägre. Samtidigt förvånas jag många gånger när jag scannar av nyheter hur väl allt ändå löper på, hur man lyckas låtsas om att en prisstegring på olja från $30 till $110 på tre år (2008-2011) inte medför förändringar i våra liv. Allt som rapporteras är ju att allt är som vanligt, bara lite politiska problem som gör att det just nu är lite ekonomiskt kärvt. Jag får känslan av att många människor arbetar hårt för att skapa en fasad av välmående så att systemet inte störs. Kanske kan normaliteten bestå för en del av oss under betydligt längre tid än femton år, bara vi accepterar att tiderna är sämre och att det "snart" kommer att bli bättre.

Jag känner mig inte trygg men är heller inte rädd, lite orolig ibland över vissa saker men det känns inte oöverkomligt. Jag harvar på med mina mediokra planer i mitt halvdana tempo. Kanske är det till min nackdel att vardagen känns så normal. Det är ibland svårt för mig att ta mig själv på allvar när precis alla i min fysiska närhet lever som vanligt, shoppar som vanligt, lånar som vanligt och diskuterar saker som inte har med världsläget, ekosystemen eller överlevnad att göra.

Kom just att tänka på att trots de artiklar som då och då dyker upp i tidningar, de TV-program som visas och de radioinslag som görs så diskuteras aldrig framtiden bland vanligt folk, sällan i min närhet i alla fall. Jovisst, man diskuterar vid fikabordet på jobbet, om köksrenoveringen, vad ränta blev på lånet för det eller att det faktiskt är dags att byta bil. Ibland diskuteras sport eller något populärkulturellt men ytterst sällan diskuteras framtiden. När det görs blir det ofta i termer av att det kommer att ordna sig, hur är ingen intresserad av att säga något om.

Det jag beskrivit ovan har en märklig effekt på mig kan jag tycka. Jag tror och gör vissa saker men lever ett vanligt liv och undlåter att göra en massa andra saker som t.ex. att skaffa mig lite bättre fysik. Ena stunden bygger jag hönshus och jobbar med odlingar eller något annat än att bara läsa och tänka. Andra stunden låter jag de 5-15 åren invagga mig i ett lugn som passiviserar mig; "Det kommer säkert att gå långsamt, jag hinner.". Jag är ganska bekväm så det krävs nog lite mer påtaglighet, tvång eller mental uppbackning för att få riktig fart på det hela.

Första raden i första inlägget frågar hur vi påverkas. Det vet jag inte om jag kan svara på. Mina handlingar har förändrats en del. Jag har förmånen att kunna få lite pengar över varje månad. Tidigare har jag sparat dem i bank eller som värdepapper. Idag sparar jag i utrustning, grejer jag kan ha nytta av oavsett hur världen utvecklas och i förbättringar av vårt boende.

Jag fattar nog aldeles för många felaktiga kortsiktiga beslut och en del kloka långsiktiga. Synen på hur min värld kan komma att utvecklas gör att jag värderar annat, kanske, än annars. Jag känner att det inte spelar så mycket roll om jag i vissa avseenden sänker min levnadsstandard för den kommer ändå att sjunka, att jag börjar lite tidigare är betydelselöst.

Sammanfattningsvis kan jag nog säga att mitt liv i viss mån styrs bort från norm och lyxkonsumtion mot en diffus bild av ett annat liv. Jag vet inte riktigt vart jag ska men jag vet åt vilket håll det ligger.

Jag tackar f.ö. för dina tankar om bygemenskap Rakkuraj. Ibland kommer en tanke i rätt tid och jag har ju funderat mycket över det där. Nu fick jag en knuff som kändes rätt.

Hur påverkas livet? En sak jag inte vet hur jag ska hantera, som jag inte ens vet hur jag ska börja på, är hur att hitta någon att förbereda tillsammans med. En vän med likartade men tillräckligt annorlunda syn på saker för att vi som team ska bli bättre än var för sig - förutom att två (eller fler) är så mycket mer effektivt än en. Så en stark påverkan på livet är en känsla av ensamhet som inte är riktigt bra och som bara delvis dämpas av forumet, utan det skulle jag nog bli knäpp. Tack för att ni finns.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur påverkas vi av vår framtidssyn hur påverkas våra val
InläggPostat: tis 25 feb 2014, 09:35 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Visst påverkas man ju av det som man vet och nog gör detta att man väljer annorlunda än många andra kanske gör.

Samtidigt så har jag väldigt svårt att idag övertyga mig själv om hur snabbt processen utför verkligen kommer att
gå. Jag är inte alls säker på att det går supersnabbt utför, även om det mycket väl kan göra det.

I vilket fall så har jag själv valt att ändra min livsstil ganska dramatiskt eftersom jag numera inser fördelarna med att göra det som man vill här och nu istället för att gneta,spara och hoppas på en fin pension. Fördelarna menar jag ligger i det faktum att man satsar på det man vill nu medans man ännu kan istället för att gå omkring och hoppas på att kunna göra det i en allt mera osäker framtid när och om man har turen att uppnå pensionsåldern samtidigt som det ännu finns någon pension att kvittera ut. Jag kan nämligen mycket väl föreställa mig att så inte blir fallet och vill inte vänta på detta i 20 osäkra år till.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur påverkas vi av vår framtidssyn hur påverkas våra val
InläggPostat: tis 25 feb 2014, 16:10 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Vissa dagar har jag en rätt svart syn på hur framtiden ska te sig, andra är jag inte fullt lika pessimistisk. Oavsett vilken typ av dag det är så har jag nått en slutsats och det är att frivilligt pensionssparande i svensk normalbetydelse är i bästa fall något som kanske ger pengarna tillbaka och i sämsta fall är pengar rätt i sjön. Har även lyckats övertyga hustrun om detta vilket såklart fått avtryck i hur vi disponerar vårt visserligen modesta ekonomiska överskott.

Intressant nog verkar Anders Borg vara inne på samma sak nu, apropå minskad avdragsrätt för just pensionssparande. Undrar vad han vet som inte jag vet...

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet