Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 23:30 
Har packat ner en låda med kläder jag sällan använder (eller för tillfället får på mig) och kört ytterligare 2 lådor till klädinsamlingen. Riktigt befriande att ha två stora garderober helt tomma istället för att behöva öppna dörrarna försiktigt på grund av rasrisk.

Nu ska jag bära ner lådan till lägenhetsförrådet. Förrådet är uppvärmt, relativt rent och i samma byggnad som lägenheten.

Har både tomma flyttlådor i papp och stora plastbackar från ikea.

Vad är bäst för kläderna att lagra i, papp eller plast?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 23:40 
Jag skulle säga att om backarna är täta är de bättre ifall du riskerar möss (de älskar att boa, äta och pissa i textilier - har fått kasta massor av gammalt) men är det musfritt är nog papp bättre eftersom det andas lite mer.

Jag skulle lätt ha mina textilier i pappkartonger om det inte var för musdj*vlarna. Det senaste de hittade på var att skita och pissa ned alla julgransprydnader :shock: :evil: inklusive en del som ungarna gjort när de var små. Så vi har fått be våra vuxna ungar att göra nya åt oss, intresset är väl ganska svagt... (Nä, det är nästan omöjligt att tvätta bort muspiss från saker som inte går att köra i 60C i tvättmaskin).

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 23:51 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
MulenDag skrev:
Jag skulle säga att om backarna är täta är de bättre ifall du riskerar möss (de älskar att boa, äta och pissa i textilier - har fått kasta massor av gammalt) men är det musfritt är nog papp bättre eftersom det andas lite mer.

Jag skulle lätt ha mina textilier i pappkartonger om det inte var för musdj*vlarna. Det senaste de hittade på var att skita och pissa ned alla julgransprydnader :shock: :evil: inklusive en del som ungarna gjort när de var små. Så vi har fått be våra vuxna ungar att göra nya åt oss, intresset är väl ganska svagt... (Nä, det är nästan omöjligt att tvätta bort muspiss från saker som inte går att köra i 60C i tvättmaskin).

/MD


OT sorry.

Köp en "steam cleaner" som rengör med vattenånga, eller koppla en slang till en vattenkokare så får du bort muspiss, fungerar även på vissa icketextiler så kan ju vara värt att testa på julgransprydnader.

Jag gillar iden med de där damsugar vakuumpåsarna som man kan packa ihop kläder tight i.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 00:00 
Ulv i fårakläder skrev:
Jag gillar iden med de där damsugar vakuumpåsarna som man kan packa ihop kläder tight i.


Mmm, har tänkt på dem också. Men efter jag slängde två tjockskärmar och 3 datorer har jag för tillfället rätt mycket plats i förrådet. :P

Men vakuumpåsar är bästa sättet att lagra kläder på? Någon som testat att öppna en påse efter några år och luktat?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 00:17 
Nikenik skrev:
Någon som testat att öppna en påse efter några år och luktat?


Inte jag, men i princip borde det vara helt lugnt bara kläderna är riktigt torra när de läggs i.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 00:26 
Mmm, teorin säger ju det bör funka.
Men jag tänker också på min vakuumlåda jag använder för att marinera kött. Går mycket snabbare för aromen/doften att tränga in i köttet med den.

Tänker att kläderna kan börja lukta tvättmedel och sköljmedel som aldrig går att tvätta ur. Eller i värsta fall någon annan lukt...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: fre 24 jun 2016, 23:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jadå, vakumförpackade kläder klarar sig fint. Har varierande vikt så jag har burit ut en hel del i förrådet och tagit in efter kanske 5-10 år och de har inte den där lukten som kläder som har förvarats kallt annars får. Jag använder inte syntetmaterial, utan bomull och någon gång linne. Sköljmedel har jag aldrig använt. Men använd inte största storlekens vakumförpackning. Det blir tungt och svårhanterligt och jag tror att förpackningen lättare får skador om de törnar emot något. Volymen blir väldigt mycket mindre än i garderoben.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: lör 25 jun 2016, 00:13 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 17 jun 2016, 21:57
Inlägg: 98
Ort: Västerbotten
Jag brukar lägga i några kulor cederträ bland alla bomull och ull plagg mot pälsängrar.

_________________
From out there on the moon, international politics look so petty. You want to grab a politician by the scruff of the neck and drag him a quarter of a million miles out and say: Look at that, you son of a bitch

Edgar D Mitchell, Apollo 14.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: lör 09 jul 2016, 12:31 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
bumpar tråden lite
skall flytta ner saker till förrådet däribland kläder
hur funkar det med t-shirt och jeans i plastlådor med lock, foodgrade samt sovsäck lakan mm?

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvara kläder i plastlådor eller papplådor?
InläggPostat: lör 09 jul 2016, 14:55 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Jag var nere i källaren och stack ner näsan i en plastback med en sovsäck i. Den luktade inte gott men då har jag ganska fuktigt i min källare. Har beställt en försvarlig hög silicon fuktslukar påsar från Kina. Skall prova med dessa påsar samt försluta plastbacken med tejp så det blir lufttätt. Skall bli intressant och se resultatet av experimentet.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet