Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: sön 06 apr 2014, 23:00 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Ni som eventuellt har åtelkamera, hur gör ni, finns det tid över att använda en sådan vid (i detta fallet) vedförrådet eller är åtelkameror nått man har ute året runt I skogen enbart för jakt/viltvård?

Känns som om det skulle vara bra att om man får vedsnyltarbesök så kan man identifiera denne. Om inte annat kan man se om det är en person/familj som är ute efter ens ved eller om det är flera olika (inbördes okända) tjuvar som härjar.


Personligen skulle jag helst enbart vilja straffa någon hårt om jag vet att denne gjort sig skyldig till en upprepad stöld EFTER en konfrontation/tillsägelse skett. Typ en gång är ingen gång - två gånger är en ovana ---> straff.

mvhPP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: mån 07 apr 2014, 11:37 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Oftast är de ju mer en fråga om hur man vill förhålla sig till grannen, för det mesta försöker man ju vara tolerant men ge diskreta med tydliga antydningar (som tex montera bultlås på potatiskällaren om han envisas med att ta ut korgen med sättpotatis trots att man samodlat så att han för vissa har sin andel potatis, men var och en med någon form av hjärna borde ju fatta att man låter sättpotatisen vara i fred! (Inte nuvarande granne som gjorde det, ni Norrbaggar verkar ju ha litet mer känsla för normalt folkvett hoppas jag ha ha! :D). (Efter det upphörde det samarbetet vänligt men bestämt... )

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: mån 07 apr 2014, 19:47 
Lite förvånad att så många verkar ha problem med folk som nallar ur vedförrådet. Jag får väl själv krypa till korset med en liten episod och hålla tummarna för att ni inte lynchar mig :roll:

För ett antal år sen brukade jag och en god vän tillbringa en del kvällar i en grillstuga i närheten. Ofta efter någon form av jakt, viltspaning, eller andra jaktliga förberedelser. Brukade ta med ved till grillstugan men av nån anledning var det man lämnat alltid borta nästa gång man kom dit. Nu bar det sig inte bättre än att alldeles i närheten har ett original som varit sjukpensionär pga sina ryggproblem i drygt 25 år sitt vedförråd. Skulle tro att det rör sig om ett par års ved, kapad, handkluven (ryggen? :roll:), prydligt staplad och övertäckt. Efter någon öl och en bäverhojt eller två beslutar vi oss för att besöka nämnda vedförråd. Vi smyger alltså dit och tar med oss varsin rejäl börda. Precis när vi fått upp värmen i kojan står plötsligt vedens ägare i dörröppningen :shock: Vi förbereder oss naturligtvis på en riktig avhyvling men karln kommer istället in i kojan och börjar småprata. Vi erbjuder en bäverhojt men han tackar vänligt nej med motiveringen att han har bättre grejer hemma. Medan han sitter där börjar han plocka upp små stickor och flisor från marken och slänger dem i elden. Säger något i stil med att "jag måste ju bidra till elden nu när jag fått komma in och värma mig". Helt plötsligt är det svåraste att hålla masken. Till slut går han iaf och vi kan andas ut och skratta åt det hela.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: tis 08 apr 2014, 10:38 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Heinkel skrev:
Lite förvånad att så många verkar ha problem med folk som nallar ur vedförrådet. Jag får väl själv krypa till korset med en liten episod och hålla tummarna för att ni inte lynchar mig :roll:

För ett antal år sen brukade jag och en god vän tillbringa en del kvällar i en grillstuga i närheten. Ofta efter någon form av jakt, viltspaning, eller andra jaktliga förberedelser. Brukade ta med ved till grillstugan men av nån anledning var det man lämnat alltid borta nästa gång man kom dit. Nu bar det sig inte bättre än att alldeles i närheten har ett original som varit sjukpensionär pga sina ryggproblem i drygt 25 år sitt vedförråd. Skulle tro att det rör sig om ett par års ved, kapad, handkluven (ryggen? :roll:), prydligt staplad och övertäckt. Efter någon öl och en bäverhojt eller två beslutar vi oss för att besöka nämnda vedförråd. Vi smyger alltså dit och tar med oss varsin rejäl börda. Precis när vi fått upp värmen i kojan står plötsligt vedens ägare i dörröppningen :shock: Vi förbereder oss naturligtvis på en riktig avhyvling men karln kommer istället in i kojan och börjar småprata. Vi erbjuder en bäverhojt men han tackar vänligt nej med motiveringen att han har bättre grejer hemma. Medan han sitter där börjar han plocka upp små stickor och flisor från marken och slänger dem i elden. Säger något i stil med att "jag måste ju bidra till elden nu när jag fått komma in och värma mig". Helt plötsligt är det svåraste att hålla masken. Till slut går han iaf och vi kan andas ut och skratta åt det hela.


Han märkte helt säkert när ni nallade veden och visade det på det sättet :)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: tis 08 apr 2014, 16:15 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Tror jag också... :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: ons 09 apr 2014, 18:12 
Närmsta grannens ved kommer från min skog, och vi hjälps åt att ta hem, kapa och klyva ved. Han har kap och jag har klyv. Men vi har separata vedbodar. Så för min del är det lite flytande. Skulle någon av oss få brist av någon anledning så skulle det nog ske en utjämning. Men normalt har vi båda två årsbehov under tak i maj.

Min vedbod är precis intill en skogsväg, skulle någon komma med släp och ta, så skulle jag nog bli lite småelak. :sneaky:

Men var det någon annan i byn som behövde ved, eller någon bekant, så skulle det kunna bli en deal. Att de får ta ett släp, men skall ersätta med två nästa vår. Eller något liknande. :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: tor 10 apr 2014, 05:58 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
:oops: Nu visar jag nog hur urbota urban jag är, men...
Vilka problem skulle det innebära om man förvarade sin ved inomhus ?

Alltså, man röjer ut alla möbler ur gästrummet på en vanlig Svenssonvilla och börjar stapla ved upp längst väggarna typ ?
Det jag kan fantisera mej på rak arm som kan bli besvärligt, är fukt från färsk ved som läcker ut medans den torkar.
Och kanske skadeinsekter eller liknande som följer med in ?

Svamp eller mögel...Ekorrar ? :lol:

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: tor 10 apr 2014, 08:04 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Fukten borde inte vara något problem om man bara regelbundet håller igång en liten avfuktare. Kostar ju lite el då, förstås...
Typ en sån här:
http://www.jula.se/luftavfuktare-10-l-320w-417045

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: tor 10 apr 2014, 09:17 
Vill man ta in färsk ved och torka inomhus med fläktar och avfuktare så är det fritt fram att testa. :lol: Men jag misstänker dock att det kan leda till omfattande fuktproblem inomhus och problem med dålig luft och svamp och mögel. Dessutom ett märkbart påslag på elräkningen. Ofta är det mesta av färsk ved vatten, särskilt om man inte vinterfällde.

Torr ved är inget problem att förvara inne, men det skräpar ju ner rätt rejält och kan behöva eftertorka lite. Då kan kanske Jula-avfuktaren komma till användning.

Typiskt torkar man ute under en vår och tar sedan in innan höstregnen kommer. Eller torkar ute under tak, typ öppen carport, det sparar ett moment med att flytta den torra veden. Eventuellt ett löst vindskydd mot yrsnö vintertid.

Torkar man ute så kan man stapla veden i runda travar som dels är väl ventilerade, genom och under, och dels har ett yttre lager av vedbitar som ligger lite lutade så att allt regnvatten rinner ut på utsidan av högen och ner. Då behövs inget tak medan veden torkar. Det är en stor sport att bygga en stor sådan ved hög, som är så välgjord att den inte rasar när veden torkar och krymper. Ju mindre diameter och ju högre, desto svårare blir det. Finns gott om fotografier på fina vedtravar ute på internet, tagna av stolta vedtravare... ;)

Själv torkar jag numera ute under tak, kapar, klyver och kastar in veden. Ena halvan ett år, andra halvan nästa. Det minimerar extra hantering. Men innan jag satte upp det taket lärde jag mig att trava veden prydligt. Men nog rasade högarna på sensommaren. :oops: Men då var det ju ändå läge att ta in veden...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: tor 10 apr 2014, 09:36 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Problemet är att det är minst 10 kbm i årsförbrukning. Antagligen ändå mer om du ska laga mat på ved med.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: tor 10 apr 2014, 11:40 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Personligen har jag aldrig övervägt att torka veden inomhus, utan har den upplagd ute, under tak, från vår tills det är dags att elda den. Dvs, vi hämtar in en dags förbrukning varje dag, hela hösten/vintern igenom. Men så har vi heller inte haft några problem (ännu) med vedtjuvar...
Men jag minns grannar från min barndom som lastade pannrummet proppfullt med kluven ved (troligtvs halvtorr) under sommaren, för hela vintern. Men då var det ju en riktig grovkällare också, med cementväggar, så det var nog inga problem med ev. mögelpåväxt och så. Pannrummet var nog för övrigt det mest "städade" rummet i den källaren...

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: tor 10 apr 2014, 17:07 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Man skall inte ha brännbara föremål i eller nära pannrummet pga brandfaran, av samma orsak bör man heller inte ha vedboden för nära (Gammal kunskap, inget jag diktat ihop).

Ett hus i en grannby här brann ned till grunden för något år sedan pga att man förvarat tändved och papper mm för nära en kökspanna.
Har man mycket ved i pannrummet så skyddar inte gips och plåt ordentligt längre mot den i sammanhanget extrema temperaturen som uppstår om säg en kvart kubik ved brinner.
Det är normalt bara flammskyddat även om man har väggar av sten.

Försäkringen täcker normalt inte upp denna typ av bränder (vilket det inte gjorde för honom heller).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: tor 10 apr 2014, 22:02 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Mizzarrogh skrev:
Man skall inte ha brännbara föremål i eller nära pannrummet pga brandfaran, av samma orsak bör man heller inte ha vedboden för nära (Gammal kunskap, inget jag diktat ihop).
....

Låter vettigt!

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet