Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 19:29 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
*

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Senast redigerad av Ragnarök fre 18 apr 2014, 10:17, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: tor 03 apr 2014, 05:06 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
kulturåret skrev:
I vissa väskor ligger laryngoskop och larynxmasker. :smack: En sjukvårdslåda för lekmannen ska kunna användas och främst innehålla saker som kommer till anvädning ofta och/eller kan göra stor skillnad. Förbandsmaterial, mycket material för sårvård, druvsocker, smärtstillande tabletter, allergitabletter och vätskeersättning. Om man får tag i det kan man väl packa ner lite antibiotika och kanske en adrenalinpenna.


Jag erkänner mig skyldig! Men så kan jag med bestämdhet hävda att jag kan söva, tuba och sätta larynxmask. Antibiotika och adrenalinpennor är inte heller något att trycka i någon utan det minsta hum om indikation, verkan/biverkan, även om det rent tekniskt är lätt. I övrigt är jag inne på din linje att bara ha sådant man har kunskap om och erfarenhet av. Fast å andra sidan ser jag inga hinder att spara på sig lager någon annan kan använda åt dig.

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: mån 07 apr 2014, 21:01 
pinnstol skrev:
kulturåret skrev:
I vissa väskor ligger laryngoskop och larynxmasker. :smack: En sjukvårdslåda för lekmannen ska kunna användas och främst innehålla saker som kommer till anvädning ofta och/eller kan göra stor skillnad. Förbandsmaterial, mycket material för sårvård, druvsocker, smärtstillande tabletter, allergitabletter och vätskeersättning. Om man får tag i det kan man väl packa ner lite antibiotika och kanske en adrenalinpenna.


Jag erkänner mig skyldig! Men så kan jag med bestämdhet hävda att jag kan söva, tuba och sätta larynxmask. Antibiotika och adrenalinpennor är inte heller något att trycka i någon utan det minsta hum om indikation, verkan/biverkan, även om det rent tekniskt är lätt. I övrigt är jag inne på din linje att bara ha sådant man har kunskap om och erfarenhet av. Fast å andra sidan ser jag inga hinder att spara på sig lager någon annan kan använda åt dig.


Då förmodar jag att du har ett adekvat apotek med diverse preparat som är nödvändiga också om du ska söva ngn.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: mån 07 apr 2014, 23:13 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
The nurse skrev:
Då förmodar jag att du har ett adekvat apotek med diverse preparat som är nödvändiga också om du ska söva ngn.


Jag tänker mig främst till scenariot luftvägsstopp och/eller hjärtstopp och då får man klara sig med den naturliga anestesin. :roll: Skulle jag ha haft grejer för sövning i fält hade jag valt enbart Ketalar + Dormicum/Stesolid/Propofol + Celo så det blir ett väldigt litet "apotek" i vilket fall. :lol:

Men jag ser ingen vits med att ha det hemma, för det vete katten i vilket läge jag skulle vilja söva och se vinsten med det vara större än faran. Skulle ju vara om någon av någon anledning skulle bli fastklämd och det var hundra mil till hjälp, men då lär hen inte sitta fast i sniffing position ändå. :lol:

Eller har du någon annan idé? Fick för mig att vi bodde på samma sida skynket.

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: fre 11 apr 2014, 12:21 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Jag köper helt resonemanget att förvara saker som överstiger min egen kompetens utifall någon med rätt kompetens är tillgänglig när det gäller. Då jag är en ganska vanlig dödlig så har jag ett begränsat pengaflöde så mitt sjukvårdsfokus ligger i första hand där jag känner mig hemma - sårvård. Det har hunnit bli lite förbandsmaterial! När ekonomin tillåter så visst kan jag investera i det som inte är inom mitt område. Jag har två nära släktingar som är läkare så det ökar ju oddsen med rätt kompetens i alla fall lite.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: fre 11 apr 2014, 16:33 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Ett sidospår till denna fantastiska uppradning, inte meningen att kapa tråden (flytta gärna detta om det är bättre) - det här med avsnörande förband.

Jag har av olika utbildare fått lära mig väldigt olika rörande de här (nummer 14) men den mest trovärdiga tyckte precis som någon nämnde tidigare att kommer man till kvalificerad vård inom skaplig tid så är det helt OK att använda dem (och inte alls så farligt som vissa mer civila utbildare låtit göra förstått). Anyhow, är det någon mer som faktiskt provat att använda dem på sig själv? Alltså endast för att testa hur det går till att få på dem och få fast dem? Jädrar anåda vad det gör ont - återigen, den mest trovärdiga utbildaren menade på att man inte skulle bli förvånad om den som drabbas av förbandet efter en stund skriker som om man inte använt det. (Låt vara att skrikandet blir mer kortvarigt i så fall).

Läskigt att diskutera sådant här på nätet - om någon inom professionen som även varit på plats där det går åt många sådana här har en avvikande åsikt så rätta mig innan någon annan lär sig något dåligt...

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: fre 11 apr 2014, 16:51 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Komfortilisten skrev:
Ett sidospår till denna fantastiska uppradning, inte meningen att kapa tråden (flytta gärna detta om det är bättre) - det här med avsnörande förband.

Jag har av olika utbildare fått lära mig väldigt olika rörande de här (nummer 14) men den mest trovärdiga tyckte precis som någon nämnde tidigare att kommer man till kvalificerad vård inom skaplig tid så är det helt OK att använda dem (och inte alls så farligt som vissa mer civila utbildare låtit göra förstått). Anyhow, är det någon mer som faktiskt provat att använda dem på sig själv? Alltså endast för att testa hur det går till att få på dem och få fast dem? Jädrar anåda vad det gör ont - återigen, den mest trovärdiga utbildaren menade på att man inte skulle bli förvånad om den som drabbas av förbandet efter en stund skriker som om man inte använt det. (Låt vara att skrikandet blir mer kortvarigt i så fall).

Läskigt att diskutera sådant här på nätet - om någon inom professionen som även varit på plats där det går åt många sådana här har en avvikande åsikt så rätta mig innan någon annan lär sig något dåligt...


Det är självfallet ok att använda men måste ske på rätt indikationer. En sprutande artärblödning av rang från benet dödar dig inom minuter-timme, ett avsnörande förband kan iof hota extremitetens överlevnad på sikt men du förblöder åtminstone inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: fre 11 apr 2014, 22:52 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Brittiska erfarenheter från bla Afghanistan har gjort gällande att avsnörandeförbamd utan att lätta på dem har kunnat åtgärdas och lemmen under skadan har kunnat räddas utan skador i över 24 timmar efter avsnörandeförband las.
Dock har det nog krävts en heldel "slickepinnar" för att stå ut kan jag tänka om man saknat möjlighet att söva de skadade.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: lör 12 apr 2014, 00:36 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
drbengt skrev:
Jag tycker intubationsutrustning lämpar sig dåligt för preppingbruk. /.../ det är väldigt få tillstånd som kräver intubation men samtidigt är överlevbara utan avancerad sjukvård.


Än så länge finns det ju trots allt avancerad sjukvård att tillgå. Då kan det ju inte vara fel att ha grejer och kunskap för att hålla någon vid liv tills helikoptern kommer...
De flesta av oss preppar ju inte bara för den postapokalyptiska Mad-Maxframtiden, utan även (kanske till och med i första hand) för oförutsedda händelser och kriser i vardagen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: lör 12 apr 2014, 07:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Låt säga att det blir en pandemi och sjukhusen är överfulla med sjuka och smittande människor .
Då är väl det det sista stället man bör uppsöka efter en bilolycka tex ?
Ska vanligt sjuka då få ligga och dö pga utebliven vård ?
Bättre då att fler har lite kunskaper och kan hjälpa till akut tills rätt personal från rätt plats hinner fram ? Och i det här fallet då ett sjukhus som kanske ligger långt mycket längre ifrån som avsatts för "vanliga" skador och sjukdomar utan att ta hand om de infekterade .

Eller under en världsomsegling och nån ätit mat som innehållit nåt som är starkt allergiframkallande ? Storm på väg och ingen helikopter kan ta sig fram . Personen håller på att kvävas då luftrören snörps åt .

Finns säkert många gånger som det kan vara till nytta även idag .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: ons 16 apr 2014, 18:33 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
drbengt, äntligen ett vettigt inlägg i saken av någon som faktiskt verkar veta. :up:
Jag kommer inte att använda avsnörande förband öht om det inte gäller livshotande saker, inte heller lära ut det annat än för direkt livshotande situation er oavsett om det är rätt eller fel.

Edit, jag menar, nästan alla aktuella fall löser man ju normalt mycket bättre och effektivare med korrekt lagda tryckkompresser, vid behov lufttätande förband (tex en bit regnkappa om man inte har någonting annat vid förband som kräver detta.) eller motsvarande.
Det är ju som sagt i princip enbart vid pulsåderskador och motsvarande man verkligen behöver göra avsnörande förband även om det kan vara tekniskt möjligt att rädda en kroppsdel ändå om det använts felaktigt så anser jag det vara oansvarigt risktagande om situationen inte verkligen kräver det.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: fre 18 apr 2014, 15:39 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
drbengt skrev:
Det är självfallet ok att använda men måste ske på rätt indikationer. En sprutande artärblödning av rang från benet dödar dig inom minuter-timme, ett avsnörande förband kan iof hota extremitetens överlevnad på sikt men du förblöder åtminstone inte.


Tusen tack, det verkar rimligt.

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet