Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: säkerhet i hemmet
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 08:35 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 07 aug 2013, 08:44
Inlägg: 59
Känns skönt. Har beställt hem nya grejer. Brandsläckare, brandvarnare till barnens sovrum (tyckt att det känts otryggt att bara ha i kök och trapphallar) samt ny större förstahjälpenkudde och en brandfilt.

Har länge tänkt på brandsläckarn, konstigt att man inte förräns nu efter två år (?!) köpte en. Funderade på en repstege till barnen som sover tre våningar över mark, men hoppade det. Känns nästan som större risk än fördel.

Hur har ni andra det ställt med hemsäkerheten i form av skydd mot olyckor/brand. Försvar/skydd mot intrång kan kanske diskuteras någon annanstans.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhet i hemmet
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 09:11 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: ons 26 mar 2014, 11:02
Inlägg: 83
Jag har också ganska nyligen köpt hem brandgrejer som filt och brandsläckare (6kg pulver som vi har i sovrummet).

Jag tror repstege kan vara en bra grej om ni testar den innan. Men det kan ju vara socialt lite konstigt kanske :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhet i hemmet
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 11:01 
Jag har hört att små barn oftast gömmer sig vid brand, även om dom blivit tillsagda att inte göra det.
Repstege till barnen känns som en dum idé, risk dom kommer visa den för kompisarna och det sker en olycka.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhet i hemmet
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 11:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Om man skall ha en utrymningsväg från sovrum högt upp i ett hus, vilket jag tycker är en bra idé, är en repstege inte ett bra förstaval. Dom kräver något form av handhavande (haka fast, lossa band, öppna fönster ock kasta ut) vilket inte är optimalt vid en utrymning, i synnerhet inte om barn skall ansvara för handhavandet. Dom är dessutom svåra att klättra på då dom är instabila och slutligen åldras materialet. Finns iofs wirestegar i alu och rostfritt men de flesta är i syntetmaterial.

Beroende på hur man bor och vad man får lov att göra med huset skulle jag (utan att beakta kostnader) i ordningsföljd rekommendera:

Bild
Extern spiraltrappa

Bild
Fasadstege

Bild
Utfällbar stege

Bild
Utslängbar stege, helst i alu/rostfritt


Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhet i hemmet
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 20:07 
Brandfilt, brandvarnare (3 i 5-rumshus), 2x10 l skumsläckare, 1x6 kg pulver, branddamm - sommartid ovanjordspool.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhet i hemmet
InläggPostat: fre 09 maj 2014, 08:59 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Finns en del matnyttigt i denna tråd: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/brandberedskap-i-hemmet-t6422.html

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhet i hemmet
InläggPostat: lör 10 maj 2014, 11:48 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Tror faktiskt att barnen klarar repstegen bra, bara man bankar in i skallen på dem att den är för skarpt läge och inte lek. Å andra sidan kan ju leken förbereda dem för när det verkligen gäller. Knepigt läge det där. Tror det är bättre att involvera ungarna än att hålla dem utanför, håller man dem utanför blir vuxenvärldens förmaningar bara teoretiskt trams och de slutar snart bry sig.
/Loki

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet