Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ICAs surdeg
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 09:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
För ett år sedan så köpte jag en burk av nämnda surdeg . Men bodde inte så att jag kunde nyttja den utan den blev stående i kylskåpet .
Igår så öppnade jag förpackningen .
När jag haft egna surdegar stående så har de börjat lukta starkt av ammoniak när de blivit för gamla , men inte den här .

Även vanlig pressjäst luktar ammoniak om den blir gammal .

Men det som fanns i den här burken kändes inte dåligt efter nästan ett års lagring . Under plastlocket så sitter en metallfolie som är klistrad . Den har nog hjälpt till då det verkar ha varit lite gastryck i burken . Den hade "svällt" .
Det som fanns i burken luktade vinsyrligt . Friskt inte dåligt . Överst ett lager av en gulaktig genomskinlig sirapsliknande vätska och under den något som liknade vanlig pressjäst . Den smakade väldigt syrligt , men inte alls dåligt .
Funderar nu på att göra om experimentet med en ny burk och istället för att hälla allt i slasken försöka att använda den i en deg .

Om det fungerar så skulle det betyda att man kan förvara såna burkar längre än datumet säger , en gissning är att den där sirapen överst konserverade jästen under så att inget syra kunde komma åt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ICAs surdeg
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 13:24 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Det går ju bra att torka egen surdeg. Funderar på om man kan underlätta förvaringen genom at torka upp surdegen ordentligt, smula den och därefter vacuumpacka den. Borde väl ge rejält lång hållbarhet tycker jag....

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ICAs surdeg
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 14:57 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Intressant tråd. Om man smular torkad surdeg kan man inte lika gärna bara lagra torrjäst istället? O jäst för övrigt...hur länge kan man lagra jäst. Ja skulle gärna se att ja kan göra egen cider o koka egen sprit ef shtf. Spriten e ej för invärtes bruk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ICAs surdeg
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 15:08 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
VintersoL skrev:
Intressant tråd. Om man smular torkad surdeg kan man inte lika gärna bara lagra torrjäst istället? O jäst för övrigt...hur länge kan man lagra jäst. Ja skulle gärna se att ja kan göra egen cider o koka egen sprit ef shtf. Spriten e ej för invärtes bruk.


Det är så pass enkelt att göra sin egen surdeg att jag faktiskt har lite svårt att förstå varför man skulle vilja lagra surdeg.

Jäst som används för jäsning av öl/vin/mjöd/cider etc kan man lagra i flytande form i kylen under lång tid genom att regelbundet mata sin kultur, som man lämpligen tar reda på från jäskarets botten när jäsningen är klar. Det går nog att hålla jästen vid liv under lång tid på detta sätt, skulle jag säga. Däremot tycks det vara svårt att lagra bryggerijäst på detta sätt, även om jag iof tycker att det borde gå det också.

Hur länge torrjäst kan lagras är jag osäker på, men det är i alla fall betydligt längre än bäst-före-datumet, för det har jag provat själv. Flera år längre.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ICAs surdeg
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 15:16 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
TheRoad skrev:
Det är så pass enkelt att göra sin egen surdeg att jag faktiskt har lite svårt att förstå varför man skulle vilja lagra surdeg.


För att snabbare få igång en användbar kultur?

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ICAs surdeg
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 15:23 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
lipoptena skrev:
TheRoad skrev:
Det är så pass enkelt att göra sin egen surdeg att jag faktiskt har lite svårt att förstå varför man skulle vilja lagra surdeg.


För att snabbare få igång en användbar kultur?


Jo, det är ju sant. Det är väl faktiskt nackdelen med att göra egen surdeg - man får inte ha bråttom om man börjar med mjöl och vatten. Det tar några dagar.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ICAs surdeg
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 15:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
En jästkultur är väldigt känslig och om man odlar egen säd och får den infekterad av svamp på grund av dåliga väderförhållanden ett år så kan det bli ännu svårare att göra egen surdeg av det mjölet man har .
Då hjälper det att ha en jäst i lager som kan ge en extra bost av rätt jästkultur för att få en surdeg som är användbar .

Så mycket av det vi ser som enkelt och självklart idag kan bli mycket svårare längre fram efter shtf . Behövs så lite för att allt ska rämna då , som ett dåligt skördeväder . Inte så enkelt att gå till snabbköpet och köpa en surdeg kanske .

Det finns väldigt många olika sätt att göra jäst på också och olika typer av jäst . Tex så kan man använda de naturliga jästarterna på skalen på vissa frukter . Vinjäst tex

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ICAs surdeg
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 19:38 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Tack för all input. Känner att ja lärt mej en hel del. :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ICAs surdeg
InläggPostat: fre 16 maj 2014, 00:24 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Ska forska vidare i detta ämne då ja har en bekant som har en Ica lanthandel. .... .. ....


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet