Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: sön 16 mar 2014, 23:47 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 18 feb 2014, 04:00
Inlägg: 32
Resonemang runt Aktionsgrupp Arla Gryning blir aktuellt i sammanhanget kan jag tycka. Vad beträffar motståndsform uppbär ju inte Försvarsmakten i dagsläget något överdrivet relevant våldskapital. Å andra sidan har ju Sverige skrotat sina stay-behind-förband sedan 90-talet, så den kompetensen finns väl i någon mån där ute, men den är inte förberedd och inte aktuell.

Sedan är jag väl med av övertygelsen att prio 1 för mig är att säkra familj, och prio 2 att försvara min friheter, och min tro på den Svenska statsapparatens relativt sunda syn på medborgarskapets skyldigheter och rättigheter och därmed dess värde att försvaras. Jag brukar ibland skämtsamt säga att det är sunt att ha en rysk flagga redo för bytet på flaggstången, men fullt så illa ser jag väl inte på just den frågan och framtiden.

Men å andra sidan är jag en färsking, en nybörjare som blott är redo för någon vecka (Och då bara redo för mig själv, inte för föräldrar, syskon, syskonbarn) utan fungerande leveranser, och långt ifrån ens nära känslan av att känna mig beredd. Jag har mycket att reflektera över och ta in.

Ny på forumet.

Hälsningar,
Augen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 09:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men hur bra grejer man har spelar inte så stor roll om man inte kan hantera situationen psykiskt . Både Theshit och T-72 har nog varit lite inne på det resonemanget men inte sagt det i klarspråk .

Vi har inte varit i krig här i landet på så länge så få här vet hur de skulle reagera om världen plötsligt inte ser ut som den gör just nu . När gatorna blir gatlopp för att ta sig fram , när husen inte ens är säkra och det går att slappna av . När oron för släkt och vänner på annat håll bryter ner dig.

Titta på stora katastrofer och se vilka som överlever och hur många det är som blir apatiskt handlingsförlamade ? Träning gör dig mer förberedd , men det är svårare att preppa för det psykiska stressen under det här och då veta säkert att du inte tillhör de som inte pallar trycket .

Man frågade svenska värnpliktiga i en undersökning för ganska länge sedan nu om VAD som skulle få dem att desertera , inte var det risken att dö , inte heller rädslan för att sändas ut i fronttruppen utan rädlan över hur det var med familj och vänner .
Där kanske det kommer in lite mer jävlar anamma , det som T-72 frågade efter ?

Så hur förbereder man sig eller preppar för det psykologiska ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: tis 18 mar 2014, 03:41 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
I Sverige behöver man numera bara preppa för hur man hanterar en ny herre, en sannolikt partiell ockupation. Det finns inte längre någon eller någonting som kan göra motstånd mot den eventuella främmande makt som av någon anledning skulle vilja besätta Sverige. Fördelen är att det knappast blir krig, om det inte rör sig om att Sverige utgör slagfält för ett krig mellan två främmande makter.

Mentalt kan det vara svårt att inse att det land man växt upp i upphör att existera, men personligen tvingade jag mig själv att inse det redan för fem, sex år sedan. Sverige är dödsdömt, och för mig finns inte landet mer. Tyvärr, även om jag börjar komma över den mest allvarliga hjärtesorgen. Det finns inte ens ett folk som vill ha landet kvar, eller som skulle offra ens en bruten nagel för att hindra en invasion av vem det vara må. Jag, som tillbringat större delen av mitt liv i någon nivå av beredskap och varit beredd att offra mitt liv för det svenska folket, skulle aldrig göra det idag. Varför ge sitt liv för ett folk som inte ens vill finnas till? Helt i onödan? Jag må vara dumdristig och envis, men jag är inte självmordsbombarmaterial...

Jag har sett krig på andra ställen på jorden, och tro mig, det enda preppandet som funkar är att lämna landet innan det bryter ut.

Åtminstone såvida man inte anser man har något mer än sin familj att slåss för och att offra allt för. Det kanske ni har, men jag har det i alla fall inte längre. Jag har inte bara gått ur svenska kyrkan, som varken känns riktigt "svensk" eller "kyrka" längre. Jag har gått ur hela Sverige för min egen mentala hälsas skull.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: tis 18 mar 2014, 08:19 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Teashirt skrev:

Jag har sett krig på andra ställen på jorden, och tro mig, det enda preppandet som funkar är att lämna landet innan det bryter ut.



Du har nog en väldigt realistisk syn på detta. Jag kan bara hålla med till 100%. När det börjar dra ihop sig och om man har turen att få en förvarning så gäller det alltså att agera eller så blir man fast där man är.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: mån 18 aug 2014, 18:07 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 18 aug 2014, 17:45
Inlägg: 1
tja
tänkte dela med mig av lite tankar som jag har från mor- och farföräldrar som har levt under ockupation. Morfar deltog under talvisota som soldat och min flickväns farfar var med i norska motståndsrörelsen. Dessa två var ju soldater så som preppers så är deras erfarenheter inte så viktiga, soldater gör ju det soldater gör i krig( dvs åker skidor, fryser och skjuter folk).

Det jag har blivit mer fascinerad av är min mormor och svärfarmors "besattheter" från krigstiden. Båda två var helt besatt av tråd och skor( inte några högklackade skor utan kängor och andra funktionsskor). de båda ägde mer skor än vad en normal människa förbrukar under en livstid och de ägde mer sytråd än vad en normal syaffär har.
Jag diskuterade detta med min mormor och hon bekräftade att det var den största bristen under alla krigsår. Mat hade man inte i överflöd men det löste sig alltid och kläder kunde man ju också få tag på. citat"...kläderna tar man ju inte med sig till himlen..." så jag tror det var frågan om någon form av återanvändning. Men verktyg för att sy om och laga kläder var en ständig bristvara. Redan efter någon månad av krig i Finland så var dessa saker en bristvara.
det tror jag kan vara något att tänka på i alla överlevnadssituationer men kanske framför allt i krig. Jag tror även andra verktyg för att laga motorer och kanske även elektronik kan vara värdefulla att vara förberedd med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: mån 18 aug 2014, 20:17 
vid krig då bug in är en bra strategi för att fienderna strider mot våras soldater och inte mot civila i största fallet, vid ockupation eller inbördeskrig då bug out är mer tillämpligt för överleva pgv fienderna kan vara vem som helst, inga uniformer och du kan inte läsa vad har din granne i huvudet.

om det luktar krig starta med bug in strategi i 75% av din beredskap och 25% av detta för ett bug out scenario, du kan inte göra tvärt om för att man kan spara i ett hus mer en man kan ta med sig i en ryggsäck, sedan Krim jag gjorde det och är förbered i fall det händer.

ädel metaller är bra att ha men också olika valuta för att om du behöver köpa lite mat eller bränsle du vill inte ge en 50g guld bullion för detta, jag gick genom såna situation så vet jag vad jag talar om.

mat, vatten, ljus, värme och tak över huvudet är viktiga, så även om du bor i stan du ska tänka dig ha tält, sovsäck, ljus lantern med hand crank.....osv

om du har råd ta dig utomlands innan det brinner men den är också en 50/50 scenario för att där du har inte samma kunskap om landet som du har hämma, plus om det är krig i Irak det är regional om det bli krig i Sverige det kommer att säkert vara värld krig då att ta dig utomlands till exempel Norge kommer inte att vara en lösning på lång tid och dina resurser minskas dagligen i ett främmande land sen dör du.

bäst är att använda vad fienden känner inte till lika bra som vi, LANDSKAP och VARANDRA, att identifiera vad fienden är efter underlättar mycket för oss att hitta nån bra ställe långt ifrån fienden intresse, huvudstaden, vapen fabriker, energi källor som kärnkraftverk och vatten fall man hålla sig långt ifrån vid ockupation också i Sverige fall jag skulle inte ville vara i närheten av brunnen mot Danmark eller i städer som leder till Oslo.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: mån 18 aug 2014, 20:58 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
För att kort sammanfatta vad mina äldre släktingar sagt..
Bra att ha: Mörkläggningsgardiner, höns, fisknät, skyddsrum, skor, cykel.
Brist på: Socker, smör, kaffe, bränsle, mjölk, batterier, tobak.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: tis 19 aug 2014, 00:34 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
bäst: vänner och samarbete med grannar
underhåll era relationer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: tis 19 aug 2014, 13:12 
Calex skrev:
bäst: vänner och samarbete med grannar
underhåll era relationer


beror på vad har man för vänner och grannar, om de har ingen överlevnad känsla och är förbereda då bättre undvika de vid SHTF.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: tis 19 aug 2014, 14:07 
fhm1502 skrev:
Calex skrev:
bäst: vänner och samarbete med grannar
underhåll era relationer


beror på vad har man för vänner och grannar, om de har ingen överlevnad känsla och är förbereda då bättre undvika de vid SHTF.


Ja du, huruvida en person har överlevnadsinstinkt eller inte kan varken du eller jag avgöra innan det väl skiter sig och sanningen kommer fram. Har du tänkt undvika dina vänner och bekanta baserat på hur du tror de kommer att bete sig ligger en svår väg framför dig, för då har du mig veterligen två alternativ att utgå ifrån:

1: Totalt undvika dessa personer och direkt dra iväg själv vid en katastrof, och därmed potentiellt gå miste om bra kamrater som skulle kunna underlätta din egen överlevnad.

2: Till en början sålla dig till dem, men överge dem då de inte omedelbart klarar av din överlevnadsstandard/mall, vilket rätt troligt leder till deras död eller skada innan de hunnit anpassa sig och är i behov av din hjälp.

Obehagligt tänk att så lättvindigt vara beredd att överge människor man kallar sina vänner.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: lör 16 jul 2016, 18:45 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Danska missnöjespartiet taktik på sin tid - installera en telefonsvarare som säger "Vi ger oss" på ryska. Danmark gav väl upp praktiskt taget utan strid vid WWII - och fick en väldigt mycket lindrigare ockupation än Norge. Vad de har för strategi nuförtiden känner jag inte till.

För övrigt är det svårt att förutse hur folk klarar sig vid SHTF. Å enda sidan är man inte alls så tuff som man tror - å andra sidan är man också väldigt mycket starkare än man kan ana. Det gäller förstås andra människor också.
MulenDag skrev:
Det har jag funderat lite på. Antag att ett land lägger ned sitt försvar fullständigt. Man kan då tänka sig att en anfallare bara knatar in och säger att "Nu är det vi som bestämmer.". Hur skulle en sådan situation bli för folket som bor i landet?

Jag kan tänka mig att om folket håller sig lugnt så kommer de ganska lindrigt undan.

Undrar om det finns något land som har det som taktik... :notme:

/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för krig? Hur?
InläggPostat: mån 18 jul 2016, 16:52 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Låter folk knata in och säga nu är det vi som bestämmer.
Låter som Sverige.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet