Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 00:56 
Inspirerad av en tråd om hur man tänker kring tiden för att få med sin BOB och svar där skulle jag vilja diskutera lite kring att preppa för en familj som är ointresserad.

I mitt fall gäller det fru och två utflyttade barn. Jag bor i villa på landet typ. Har mina prepp i en uppvärmd bod på tomten som endast sällan besöks av andra familjemedlemmar än mig och inte av några andra.

Där har jag i dagsläget ett gång smartboxar med mat, matlagningsutrustning, sjukvårdsgrejer, förebyggande (typ tandvård, vitaminer m.m.), bra att ha-grejer (knivar, fällbar såg, lightsticks, linor, sysaker, ljus, engångs värmepads, vevradio, lampor, tändare m.m.) och en STOR bag innehållande lite underkläder, sockor, min sovsäck m.m. Dessutom står på hyllor gasol, vatten, fotogen, T-röd, gaslampor, fotogenlampor, 27 MHz-radio, dunkar med makaroner och ris m.m.

Familjen är inget problem, de tycker jag har en lite knepig hobby och är väl inte riktigt medvetna om omfattningen. Försöker knöla undan grejer så det inte sticker i ögonen men jag behöver inte hålla dem helt ovetande.

En av de övriga är lite frilufts- och vandringsintresserad. Det är bra.

Min tanke är att om det skiter sig så samlas familjen här och kör bug in. Skiter det sig så vi inte kan stanna här lastar jag allt antingen i släpet eller i husvagnen, packar in familjen och sticker till ett ställe några mil bort. Blir det bråttom tar jag bara smartboxarna och bagen, annars allt och ett par varv i huset.

Nu har jag ju inga små barn men jag funderar ändå på hur ni tänker, ni som har preppansvar för andra som inte bryr sig?

Ursäkat att startposten blir lite osammanhängande, jag är lite trött men också nyfiken.

Vad ska man tänka på? För att inte hamna helt fel i diskussionen så ta hänsyn vilket forum vi är på... :) Jag antar att alla vet att man behöver värme, vatten, mat etc. Jag är mer ute efter.... :? Hur man gör för att få med sig rätt för olika "normala" (icke-zombie) situationer och hur man hanterar familjen och hur man packar för att ha olika nivåer eller så.

Ordet fritt... Låt tråden bli vad den blir...

/MulenDag

Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 01:02 
Som TS tar jag mig friheten att sätta upp några önskemål för diskussionen:
* Ingen zombieapokalyps.
* Inga ABC-stridsmedel.
* Inga andra situationer där 4 patroner blir en lockande lösning. (Orkar inte grotta i det.)

/Mulendag

InläggPostat: ons 06 mar 2013, 01:26 
Jag förstår inte riktigt vad du menar...

Undrar du hur du ska planera för en kommande kris för din fru och barn med utrustning och dylikt eller hur du ska berätta för dem att de är välkomna till Bug-in hos dig när/om krisen kommer?

Du skriver "hantera familjen". Personligen tänker jag såhär. Säg ingenting och prata inte om din preppning. Kan nog bli lite oroligt i familjen och spekulationer om paranoian om man kommer kallar till familjeråd och säger något i stil med "När krisen kommer vill jag att ni alla...". Bättre förbereda i tysthet och bara ha "friluftsintresset" utåt mot familjen då. Om krisen sen kommer blir nog dina närmaste bara glada att någon tänkt på dem och anpassar sig snart efter de nya förhållandena.

InläggPostat: ons 06 mar 2013, 03:47 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Motivera med risken för längre strömavbrott, stormar, ymnigt snöande, ekonomiska kriser...

Eller helt enkelt en längtan efter oberoende och en önskan att ha en fysisk försäkring om det värsta skulle hända?

Eldflammor, dieselrök och undergång

InläggPostat: ons 06 mar 2013, 07:29 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Ha dina prepps i samma rum som du har fiske och friluftsliv sakerna. På så sätt blir det normalt för familjen att gå in där och hämta sakerna när ni ska ut i skogen.

InläggPostat: ons 12 jun 2013, 23:19 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

I mitt fall var det inte så svårt, tog tillvaro på kommentarer frugan gjorde under filmer och lät henne tro att hon tänkt på saker jag inte tänkt på.
På det viset började hon suggestivt involvera sig med mitt beröm.

Man tycker det är kul när man känner sig duktig och bidragande.
Barnen är inget problem om man gör det till en lek till att börja sen gäller samma som med frun antar jag.

InläggPostat: fre 14 jun 2013, 07:59 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Jag tror att den mentala förberedelsen är den viktigaste av dem alla och får du inte med dem på det tåget så är det inte så mycket vits med resten...då är det bara prylar utan tänk.
Jag skulle säga att även om man kan ha lite olika inriktning och skilja sig hur mycket tid och energi man lägger på prepping så bör så många som möjligt vara med på tåget, annars blir det ofelbart så att du kommer dra dem i släptåg efter dig när det väl barkar åt helvete och då kommer snart sämjan bli sämre och sämre och gruppen svagare och svagare.

Vissa grupper delar säkert upp det mellan sig så tillvida att viss inriktar i huvudsak sig på bug-in och andra på bug-out, vissa på nyhetsbevakning och andra på att lära sig och sprida färdigheter, så länge gruppen har en någorlunda sund balansering i helhet och ingen snöar in totalt så att de kommer för långt efter övriga på något fält är det inget fel med det utan det kan tvärt om stärka gruppen med en viss specialicering. Vad som är viktigt är dock att man håller varandra uppdaterade och har tydliga riktlinjer om när vilka saker ska tillämpas (tex i vilka lägen en bug-in bör göras och när det är smartare med en bug-out osv).

InläggPostat: fre 14 jun 2013, 08:35 
Jag har fått känslan av att du har ordentlig koll på läget. Jag skulle helt enkelt fortsätta på den väg du är.
När olika samhällsfunktioner haltar eller inte fungerar så kan man prata om just det. Lyssna och se vad du har för lösningar du kan upplysa om. Då blir det lite "hands on" så att säga, och inget dom blivit påtvingade. Dom kommer ganska snabbt se att du har svar, och vare sig dom tänker på det eller ej knyter du dom närmare till dig och ditt arbete. Ställ frågor, och låt dom fundera ut svaren. Har dom inget kommer dom till dig.....ja, du vet.

InläggPostat: sön 16 jun 2013, 14:11 
Jag tackar för återkoppling och fortsätter att svamla.

Jo, men familjen är som sagt ointresserad och tror inte på SHTF så som vi gör. Vad jag funderar på är hur jag ska hantera allt den dag det skiter sig - det är närbesläktat till frågan "När har det skitit sig?". Jag har svårt att tänka igenom hur jag ska hantera situationen där jag ringer först det ena barnet sen det andra:
Jag: Hejhej! Pappa här, jo, du det har skitit sig nu så jag tycker du kommer hem och stannar här ett tag.
Son: Har det flippat för dig nu eller? Det är ingen fara, det är bara tillfälligt som XXXX är ett problem. Jag har det bra här och mina kompisar hjälper mig om det är något.
...?
Jag: Hejhej! Pappa här, jo, du det har skitit sig nu så jag tycker du kommer hem och stannar här ett tag.
Dotter: Näna, jag har fullt upp med plugget och mina intressen och det är långt hem, jag stannar i den här staden, det går nog bra!
...?
Dottern har jag åtminstone lyckats pracka på en liten ask med några bra småsaker, sonen har sin liggande i sitt gamla rum här hemma. :(

Min tanke med tråden är väl någon slags förvirrad önskan att få höra andras tänk kring hur de vet när det är dags att samla familjen, hur man får dem att acceptera att det är dags att samlas, hur man går om någon medlem anser att det är fel, hur man undsätter den när situationen spårat ur ännu mer och hur.... Ja, hur tusan hanterar man att man måste förbereda de oförberedda och ovilliga?

Eller kort: Hur hanterar man sin familj?

/MulenDag

InläggPostat: sön 16 jun 2013, 15:10 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Ja du, det är en bra fråga... Vad gör man om familjen inte delar ens bedömning om att det är dags att "bugga ut"...? Jag förbereder för hela familjen, men fruktar att barnen kommer blir svåra att besluta åt.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 16 jun 2013, 16:01 
Är det en Twinkie?

Xamda skrev:
Ja du, det är en bra fråga... Vad gör man om familjen inte delar ens bedömning om att det är dags att "bugga ut"...? Jag förbereder för hela familjen, men fruktar att barnen kommer blir svåra att besluta åt.

Ni får visa vem som är alfahanen helt enkelt! :D

Är de för stora för att detta ska lyckas, så får ni försöka lura dem och locka hem dem med lögner eller skapa situationer som kan få dem att återvända (att man har fått försämrad hälsa eller kanske är döende bör få god effekt och kan även vara lätt att simulera, och döende är vi ju faktiskt alla så det vore ju inte ens en lögn).

Eller vädja till deras förnuft, och som sista utväg nöja er med att förklara att om de skulle ha behov så har ni preppat åt dem redan, och sedan lita på att ni har uppfostrat dem väl nog att inse när de har nytta av era förberedelser.

Jag hade dragit en (vit) lögn helt klart, för att få hem dem! Men jag har få skrupler å andra sidan, när dessa bara är i vägen.

InläggPostat: tis 16 jul 2013, 13:57 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Jag har två tonåringar och två småbarn. När jag "kom ut" för ett tag sedan blev hustrun enbart glad för omtanken och lyssnar till mitt SHTF-dillande när hon orkar. Hon och jag tar sena promenader med BOB-ryggsäckarna (jag har packat hennes också) och då får vi tillfälle att snacka lite om olika scenarion. Hon verkar rätt på.
Nu under semester/sommarlov har jag gett yngste sonen (6 år) som sommarjobb att packa nödaskarna till oss alla. På så vis vet han exakt vad som ligger där, och något så när hur det ska användas. Han, jag och 18-åringen traskar lite i skogen då och då, fiskar lite, testar utrustning, sätter upp tält på tid etc. Grabbigt och avslappnat.
Problemet är äldsta dottern (16) som tycker hela grejen är blaj. Dessutom gillar hon inte när jag och 18-åringen diskuterar scenarion. Hon säger att hon hellre ger upp och dör om det blir någon kollaps av samhället. Hon klarar max ett dygn utan internet-uppkoppling.

InläggPostat: tis 16 jul 2013, 15:35 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Om du 80% av familjen med på tåget så lär ju de sista 20% följa med av bara farten om det blir allvar. Har själv tonårsdotter så jag vet hur stort intresset kan vara (läs "obefintligt").

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 16 jul 2013, 20:16 
Ska man vara lite rå kan man ju säga att den siste lär antingen tycka att du är dum i huvudet (men älska dig ändå när hon passerat 20) eller vara tacksam att pappa fixat så det finns mat och annat att käka. Det att klara sig utan smink och internet gäller i dagens samhälle, skiter det sig så blir nog internet mindre viktigt.

Jag har en liknande diskussion med en annan medlem, tänkte jag skulle lägga in den här, kanske ger det något till någon.

Citera:
Du får väl testa det de körde i något TV-program; låta ungarna ta ansvar för hela ekonomin i en månad eller två.

Minns inte hur gamla dina är men när våra började gymnasiet fick de sina studiebidrag och fick då själva ta ansvar för sina klädinköp och nöjen. Vi skarvade dock på med pengar för bra vinterkläder, bra skor och idrottsutrustning samt resor. Resten (vardagskläder och nöjen) fick de klara på sina bidrag och det lärde dem en del.

Egentligen behöver de ju - som du säger - inte bry sig om vad dina pengar går till så länge de har mat, tak över huvudet och hyfsade kläder. Samtidigt är det väl så att man inte kan låta preppandet gå ut över familjen allt för mycket, jag tror det straffar sig i längden. Med det menar jag att det kanske är bättre att i framtiden ha en hungrig unge som älskar en än att ha en mätt unge som hatar en, ungefär så.

/MulenDag

InläggPostat: ons 17 jul 2013, 23:19 
Skall man äta HELA myran?

Jag vet inte om jag tror på någon SHTF mer än de vardagliga elavbrotten, snökaosen och ekonomiska kriserna, men jag gillar att klara mig själv och tycker inte om att vara ett offer. Därför har jag valt "preppande" som en kul hobby, som bygger på tidigare samlande och kunskap från kalla krigets totalförsvarstid. Jag sköter det själv, och i den mån jag ens belastar min familj med det hela är det mer i delar - som kul camping och friluftsaktiviteter. Jag tror inte det är nyttigt att redan i dagisåldern mässa för sina barn att "kollapsen kommer och alla dina vänner kommer att dö - lär dig skjuta!", om jag överdriver något utifrån de hemska "Doomsday Preppers"-program jag sett.

Det finns en hel del resonerande kring din fråga i den här tråden:

http://swedishsurvivalist.egetforum.com/familjelistor-t1455.html

Du är inte dum i huvudet. Men många kommer att tro det om du preppar av fel anledning eller blir för öppen med vad du gör. Märk väl; att ta hand om sig själv, eller ens förbereda för det - särskilt i samband med att något oväntat skulle hända - är inte normalt i Sverige.

Än.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa