Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: sön 15 dec 2013, 23:35 
Förvånad att ingen nämnt takräcket, kanske för att det är kass men... En rejäl plåt som jordplan på ett takräcke och antennen i det. Ska sägas att jag inte använt det själv men sett det på en del 4x4-bilar vid olika tillfällen, ibland kombinerat med några maffiga lampor.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: mån 16 dec 2013, 00:08 
det är ganska icke stealth
annars bra sätt att ordna det på


funderar fortfarande om man kunde bygga antenn för att få plats inne i takbox

inte bra., men om man gör det rätt kan man om det måste gå att få upp vettig antenn vid stillastående i varjefall


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: mån 16 dec 2013, 03:18 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Lite OT men jag hakar på Gryms inlägg:

Mitt nästa projekt för fordonsradio är att stoppa in en magnetloopantenn för HF i takboxen det borde funka om man lägger den horizontellt:)

Man borde rätt enkelt kunna göra en som är anpassad till tex 27.235 utan tuningsmöjlighet, för CB bruk?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: mån 16 dec 2013, 07:50 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
När det gäller mobilantenner på kortvågsbanden så gäller det att jorda antennen. Jordning är viktigt. En liten plåtbit räknas inte. Helst ska det vara en rund plåtskiva med radien 2,6 meter. Dock är det lite otympligt så man får nöja sig med bilkarossen.

En bra sida som förklarar mycket: www.k0bg.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: mån 16 dec 2013, 19:47 
Jag tror jag frågat detta i nån annan tråd men jag hittar den inte och minns inte svaret :oops: men kan man inte komma runt alla problem med jordning genom att ha en halvvågsantenn? Visst blir den lång men man kan ju ersätta delar (eller hela?) av sprötet med spole, kan man, väl, eller?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: mån 16 dec 2013, 19:49 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: lör 23 nov 2013, 14:53
Inlägg: 68
Ort: Västkusten
Finns antenner som inte kräver jordplan.

http://www.k-po.com/CB-Mobile-No-Ground-Plane.1.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 22:27 
Fortsätter efter kortare paus, jag fick idag påminnelse från Schenker att jag skulle hämta paketet...minns inte ens att jag fick leveransavisering men det var bara att hämta den och antennen som ingick i köpet.
Bild

Nu väntar jag att det ska dyka upp liten lucka i schemat för att installera den. Den ska under passagerare sättet..under mig så finns det redan GPS DVD läsaren...ska se om jag kan ta ström från den..men dedikerat anslutning är nog att föredra...

Edit: upptäckte nu att säljaren hade lagt i katalog med deras produkter....241 sidor av nöjesläsning ikväll :D :D :D ...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 23:00 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Det bästa sättet att dra fram ström är att dra både plus och minus från batteriet och undvika att använda karossen som minus.

När du ändå drar kablar så se till att de även klarar ett mindre slutsteg på 100 watt. Det är inte olagligt att äga ett slutsteg men det är olagligt att använda det. Ett slutsteg gör stor skillnad på räckvidden.

Vad är det för antenn du har köpt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 23:06 
Egentligen så köpte jag inte antennen; det här var billigaste radion på nätet och då ingick magnetfotantenn på köpet...dvs det var bonus kan man nog säga. Det är en Comtex KM100 som är 105 cm lång, ska fungera på 26-28 MHZ (enligt texten) och diametern på magnetfoten är 9 cm.

Ska då satsa på att direktkoppla den till batteriet..men någon form av strömvakt är då nog att föredra..eller har någon tips hur man gör det bäst?...

Slutsteg på 100W? jag gillar verkligen tanken...ska se vad jag köper ikväll :sneaky: ...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 23:17 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: lör 23 nov 2013, 14:53
Inlägg: 68
Ort: Västkusten
Jag har ett slutsteg på 200W.
Utökar räkvidden något. :-)

Se bara till att antennen klarar den watt du vill köra ut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: tis 31 dec 2013, 00:08 
OK, nu är även slutsteg beställd. Det blev en Zetagi B47 som levererar 50W på AM och FM och klarar 100W på SSB. Tror det räcker för mina behov vid "nödfall"...kostar mig cirka 510 kronor inklusive frakt från UK och drar runt 5 amper i drift.
Tanken är att den ska man använda från bilen dock kopplad till en dipol utanför fordonet när man är stationär.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: tis 31 dec 2013, 00:32 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Det bästa sättet att få bra räckvidd på PR-radion är att i första hand satsa på en bra antenn. Ju längre desto bättre. En bra antenn kan kosta lika mycket som radion. Ett slutsteg ökar räckvidden när du sänder men inte på mottagning.

När grejerna fungerar bra så kan räckvidden vara bil till bil uppåt 4 mil och bil till bas uppåt 10 mil.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: lör 11 jan 2014, 23:32 
Fick slutsteget för två dagar sedan:
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: sön 24 aug 2014, 08:36 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
MulenDag skrev:
Jag tror jag frågat detta i nån annan tråd men jag hittar den inte och minns inte svaret :oops: men kan man inte komma runt alla problem med jordning genom att ha en halvvågsantenn? Visst blir den lång men man kan ju ersätta delar (eller hela?) av sprötet med spole, kan man, väl, eller?

/MD


Det borde fungera. Jag tänkte göra ett experiment med en förkortningsspole. Lite otympligt med 5,5 meter antenn på bilen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: CB i bilen
InläggPostat: sön 24 aug 2014, 09:13 
krasst sett, ju kortare antenn ju sämre fungerar den i jämförelse med en korrekt antenläng för den frekvens man vill annvända

det blir två fel med kort antenn, dels så kommer man inte få ut den effekt man matar in i antennen till strålning från del
dels så kommer det bli så att man skickar tillbaka det till slutsteget, vilket ger dåligt swr

med kortingsspole så hjälper man endast problem nummer två, men inte nummer ett

tyvärr är naturlagarna dom lagar jag vill bryta, men dom som jag aldrig lyckas bryta :smack: :lol:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet