Tomahawk skrev:
Är detta människor som intresserar sig och förmår fundera över samhällsutvecklingen eller bara trampar i sin kriminella grottekvarn med skygglappar som alla andra?
Detta vet ju förståss inte jag, eftersom jag inte är med i något sådant gäng, men man kan gissa på att de inte planerar för SHTF och man kan också gissa att de mycket väl kan ha sett MadMax filmerna och dragit sina slutsatser av detta.
Dessa människor är redan förberedda på ett samhälle utan lag och ordning. De lever ju i princip redan idag enligt sina egna spelregler och struntar i samhället i allt utom möjligen för det mest nödvändiga. Försvinner lagen och ordningen så nog lär dessa människor se vissa möljigheter i detta...
Visst försvinner kanske restaurangägarna som lukrativ intäktskälla, men om SHTF så blir det å andra sidan gott om tillfällen för andra minst likna lukrativa aktiviteter. Man kan t ex tänka sig en marknad för allt ifrån vapen till mat som kontrolleras av ett sådant gäng. Slavhandel. Beskydd. Det är bara att titta på vilket uland som helst för att se vad dessa gäng skulle kunna hitta på. Men om de planerar för detta är förståss väldigt tveksamt.
Tittar man på vilket instabilt land som helst så finner man dock snart att de som har vapen har en tendens att utnyttja detta övertag för att ta makten över dem som inte har några vapen. Och det är nog bara naivt att föreställa sig att dessa gäng inte har tillgång till några vapen bara för att man inte har några licenser.
Min gissning är att det bästa är att undvika dessa gäng på varje möjligt sätt såväl nu som i en möjlig framtid efter en samhällskollaps. Det är ju inte bra idag och det lär nog bli riktigt dåligt den dagen det inte längre finns några poliser som åker runt i samhället. Men jag kan ju ha fel...