Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 21:05 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Lösningen på Världens energiproblem ligger rakt under våra fötter. I genomsnitt C:a 30 km rakt ner slutar jordskorpan, kärnan är glödande och flytande och det finns obegränsade geotermiska mängder av energi. Ren, grön energi att ta ut och använda över obegränsad tid.
Svårigheten är att uthålligt ta vara på den, men hade det spenderats lika mycket pengar som för att lösa geotermisk energi som på på fusionskrsft, så skulle världens eneriproblem redan vara lösta.

Bromsklossarna är pengarna som strös över forskningen i kärnkraftsindustrin, (som dock inte kommit långt med fussionskraft) samt oljebolagen som ser sina intressen hotade.
Jag tror ochså att det betraktas som "low tech" av industrin och inte intressant......och "fint i kanten", rent vetenskapligt !!!

reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 21:19 
Citera:
Enligt World Energy Outlook 2016 (IEA) kommer den konventionella oljan att minska med 45 Mb/day.


Från när?

Jag blir en gnutta stressad, eller känner i alla fall att det är dags att lägga i en högre växel på att göra sig redo för ett lågenergisamhälle med taskig ekonomi - och allt det för med sig.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 21:58 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, inte tror jag det är low tech. På de där djupen blir det tekniska problem...

reboot skrev:
klipp
Jag tror ochså att det betraktas som "low tech" av industrin och inte intressant......och "fint i kanten", rent vetenskapligt !!!

reboot

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: tis 24 jan 2017, 22:54 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
MulenDag skrev:
Citera:
Enligt World Energy Outlook 2016 (IEA) kommer den konventionella oljan att minska med 45 Mb/day.


Från när?

Jag blir en gnutta stressad, eller känner i alla fall att det är dags att lägga i en högre växel på att göra sig redo för ett lågenergisamhälle med taskig ekonomi - och allt det för med sig.

/MD


Ja det lät ju lite otydligt :notme: Produktion av konventionell olja ligger idag strax över 80 Mb/day och den kommer att minska med 45 Mb/day fram till 2040 enligt prognoserna.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 00:30 
reboot skrev:
Lösningen på Världens energiproblem ligger rakt under våra fötter. I genomsnitt C:a 30 km rakt ner slutar jordskorpan, kärnan är glödande och flytande och det finns obegränsade geotermiska mängder av energi. Ren, grön energi att ta ut och använda över obegränsad tid.
Svårigheten är att uthålligt ta vara på den, men hade det spenderats lika mycket pengar som för att lösa geotermisk energi som på på fusionskrsft, så skulle världens eneriproblem redan vara lösta.

Bromsklossarna är pengarna som strös över forskningen i kärnkraftsindustrin, (som dock inte kommit långt med fussionskraft) samt oljebolagen som ser sina intressen hotade.
Jag tror ochså att det betraktas som "low tech" av industrin och inte intressant......och "fint i kanten", rent vetenskapligt !!!

reboot


OT men kort kommentar.
Ryssarna har rekordet i borrdjup ca 12,2km djupt på Kolahalvön. Man höll på i över 20 år med hålet.'
Temperaturen på botten av det hålet ca 200 grader vilket knappast är tillräckligt i sammanhanget
Det finns en del stora fysikaliska problem med att borra djupt.
En normal borrstång kan tex inte skarvas oändligt lång.
Oavsett diameter/tjocklek kommer ett stålrör brista av bara egenvikten om man försöker lyfta hela längden vid runt 15-20km'
Termisk energi känns än så länge bara rimligt där magman kommer närmare ytan som tex Island


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 19:18 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Det finns guld-koppar-zink-gruvor som är 3-4 km djupa. Så med nuvarande gruvteknik når man långt ner. Ställ borren i botten där i stället för på jordytan. Det går sen att borra många hål, vinklat ut i alla rikningar från den nivån, för vatteninjektion och ånggenerering.
Det finns redan teknik för att få ut elektricitet från "vanliga" borrhål på ett par tusen meters djup, men varför inte gå ännu djupare?

"Ny teknik gör geotermisk el i Sverige möjlig" länk:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5417988

http://gizmodo.com/terrifying-facts-abo ... 1484301368

reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 22:59 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jamen tänk igen! Hur mycket energi kan man få ut ur ett borrhål egentligen? Försumbart i sammanhanget skulle jag vilja säga.
Tänk ett borrhål på 0,5 m i diameter som lyckas värma upp vatten med 200 grader. Om man pumpar 200 liter/sekund och tar ut all den värmen (Energin för pumpning och värmeöverföringsförluster borträknade) får man en effekt på 170 MW. Sveriges vattenkraft producerar sammantaget 12 000 MW och vattenkraften utgör ca 11 % av Sveriges kraftproduktion. Kärnkraften är ca 3 gånger så stor som vattenkraften och för att ersätta den skulle det behövas 210 borrhål som tar, säg 10 år att borra.

Kan man pumpa 200 l/s i ett borrhål med 0,5 m diameter?
Kan man ta ut hela energimängden ur det överhettade vattnet (eller nåt annat media)?
Hur stora förluster är det egentligen i pumpar och värmöverföring och kraftgenerering?

I bästa fall skulle jag säga att man lyckas få ut hälften. Det gör direkt 420 borrhål för att ersätta kärnkraften.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 00:28 
Geotermisk energi kan ändå ha en potential men mest för lokal fjärrvärme.
Finnarna håller på bygga en anläggning i Espo där dom borrar 2st 7km djupa hål.
Pumpa vatten ner i ett och upp ur ett annat efter att det fått gå genom sprickor i berget.
Dessa djup ger absolut inget kokande vatten och man har tänkt använda det till fjärrvärme.
Anläggningen beräknas kunna ge 40MW
http://www.st1.se/geotermisk-djupvarme#.WIp03IWcHIU

Värma bostäder är en sak. Att producera el och skicka ut på elnätet något helt annat med mycket sämre verkningsgrad.
Att tillföra termisk energi för att värma vatten som driver en ångturbin som driver en generator...
Typisk verkningsgrad i ett kärnkraftverk är 30-35%. Det förvinner mycket mer energi ut med kylvattnet som pumpas ut
i havet än vad man får ut i elnätet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 00:57 
Hur det än är med den saken - själv är jag tveksam, om inte på Island - så hinner vi inte och sen, när det gått tillräckligt lång tid har ingen råd. :-g

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 20:47 
det hadde gått att skärna ner sveriges energianvändning till en bråkdel ganska lätt

jag ska inte börja med att vi inte borde vara 10 miljoner :sneaky: ;)

om det varit bra byggregler sedan energikrisen på sjuttitalet så hadde uppvärmningen av bostäder varit extremt mycket mindre
ordentligt isolering, som "noll"energihus och bra lågenergiventilationsaggregat så hadde det löst många bekymmer

man skulle kunna minska resandet väldigt mycket, men nu gör man i stort sätt tvärt om, det skall vara långt och krångligt mellan boende och arbete, bäst hadde varit gångavstånd där det överhuvudtaget funkar

i dagsläget är det sällan lönt att spara el då dom fasta utgifterna är så stora att det då blir den stora delen av det
inför funktionell progressiv peng för detta och det kan börja hända saker

vi kan vrida och vända på det hur mycket som helst, men när folk åker till thailand flera gånger per år är det inte energibrist på långa vägar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 22:48 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag slår väl kanske in öppna dörrar men jag fortsätter min lilla berättelse.

Det är inte svårt att hitta data och bilder på produktion och förbrukning av olika energislag, det är bara att googla runt lite. I pajdiagrammet nedan ser man hur stor procentandel de olika energislagen utgör. Fosila bränslen utgör 86,5 % och slängar man in kärnkraften som icke förnybar energikälla har vi 91,6 %. De förnyelsebara utgör alltså bara 8,4 %. Tar man bort vattenkraften och biobränslen som knappast kan byggas ut mer har 1,53 % kvar. Dessa 1,53 % ska, om vi ska lyckas behålla dagens levnadsstandard, expandera till närmare 40 % av den totala energimängden på 10 år.

Bild

Sen har vi kärnkraft :smack: :-g Kärnkraften utgör ett fruktansvärt hot mot mänskligheten. Den kräver ett komplext samhälle för att fungera och konsekvenserna av ett haveri är fruktansvärda och långsiktiga. Exemplet Fukushima tycker jag är tillräckligt för att avskräcka från kärnkraftsanvändning. Det använda kärnbränslet, utbrända bränslestavar, förvaras lokalt vid varje kärnkraftverk i kylvattenbassänger. Det innehåller vart och ett av dem tillräckligt mycket radioaktivitet för att döda hela jordens befolkning. Kylvattenbassängerna är beroende av att vattenpumpar ständigt pumpar runt vatten, annars kokar vattnet bort, det börjar brinna och radioaktivitet sprids i omgivningen. Det tar 100 000-tals år innan bränslet blir ofarligt.

Thoriumreaktorn tros vara en lösning på avfallsproblemet. Den är en typ av breedreaktor som använder saltsmältor runt härden istället för vatten. Sådana har funnits på ide- och försöksstadiet sedan 50-talet men aldrig blivit kommersiella. De är ännu mer komplexa och svårhanterade än våra vanliga kokvattenreaktorer. Troligen kommer de aldrig att komma längre än till försöksstadiet.
Ser man bara på reaktorn i ett vanligt kärnkraftverk kan den om den lämnas åt sitt öde kanske kan stå några hundra eller tusentals år innan det har vittrat sönder och radioaktiviteten sipprar ut i omgivningen. Men det kommer förmodligen att ske och det måste vi förhålla oss till.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Senast redigerad av Rakkuraj tis 31 jan 2017, 07:07, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 23:12 
Ser du inget positivt? Något som har potentiel att hjälpa oss lite? Måste någonstans bland dina pajdiagramer döljas en liten glimt av något som kan ge oss ljuset tillbaka?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 23:53 
solenergin ökar fort, men har gigantiska effekter att knappa in, dessutom funkar den inte så bra här uppe på vintern


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 01:11 
Jag tror att Rakke, lika lite som jag, ser några ljusglimtar.

Vi hinner aldrig ikapp och för den delen, vind och sol kräver oljesamhället för att produceras och underhållas.

Det kommer att försvinna, allt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rakkurajs världsbild.
InläggPostat: tis 31 jan 2017, 07:09 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
T-72 skrev:
Ser du inget positivt? Något som har potentiel att hjälpa oss lite? Måste någonstans bland dina pajdiagramer döljas en liten glimt av något som kan ge oss ljuset tillbaka?


Om du ser nåt eller vet nåt så får du gärna tala om det för mig. För det mesta lär jag väl mala sönder även den förhoppningen om du har någon :|

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet