Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Recension The Scrubba – bärbar tvättmaskin
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 17:56 
Är det en Twinkie?

Mycket bra artikel där 9 myter om tvätt avhandlas av Mats Johansson, lärare och forskare på textihögskolan i Borås.

http://www.metro.se/artikel/9-myter-och ... m-tvatt-xr

Om länken inte fungerar sök på nedan på Metro
9 myter och sanningar om tvätt

Urklipp:
”Jag kör alltid 60 grader på strumpor och underkläder eftersom det dödar bakterierna”

FALSKT. Många tvättar sina oömma och kroppsnära plagg i 60 grader eftersom vi lärt oss på hemkunskapen att det är däromkring bakterierna dör. Men enligt textilvetaren är det onödigt.

– Enligt min mening är det en myt. Man dödar inte bakterier vid 60 grader så du kan lika gärna tvätta i 30 eller 40. Om du går till professionella tvättar på till exempel sjukhus så tvättar de inte i 60 grader utan i 70 grader och varmare.

Med moderna tvättmedel är också skillnaden i renhet oftast obefintlig mellan 30 och 60 grader, säger Mats Johansson. Dessutom är det få hemmamaskiner som faktiskt håller 60 grader.

Inläggsrubrik: Re: Recension The Scrubba – bärbar tvättmaskin
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 19:31 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Palle500 skrev:
Mycket bra artikel där 9 myter om tvätt avhandlas av Mats Johansson, lärare och forskare på textihögskolan i Borås.

http://www.metro.se/artikel/9-myter-och ... m-tvatt-xr

Om länken inte fungerar sök på nedan på Metro
9 myter och sanningar om tvätt

Urklipp:
”Jag kör alltid 60 grader på strumpor och underkläder eftersom det dödar bakterierna”

FALSKT. Många tvättar sina oömma och kroppsnära plagg i 60 grader eftersom vi lärt oss på hemkunskapen att det är däromkring bakterierna dör. Men enligt textilvetaren är det onödigt.

– Enligt min mening är det en myt. Man dödar inte bakterier vid 60 grader så du kan lika gärna tvätta i 30 eller 40. Om du går till professionella tvättar på till exempel sjukhus så tvättar de inte i 60 grader utan i 70 grader och varmare.

Med moderna tvättmedel är också skillnaden i renhet oftast obefintlig mellan 30 och 60 grader, säger Mats Johansson. Dessutom är det få hemmamaskiner som faktiskt håller 60 grader.

Rätt intressant men där finns inga referenser till några studier på det han påstår, han själv har heller inte publicerat några studier inom ämnet, utan det verkar mest vara hans personliga åsikter som artikeln baseras på.

http://hb.diva-portal.org/smash/resultL ... swid=-7651

Han precis som alla har dock rätt att tycka och tro...

Han säger det egentligen själv i artikeln:
Citera:
– Enligt min mening är det en myt.

Svenska medborgare, kom ihåg: Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Det totala kriget kräver det totala försvaret. Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt. -Om kriget kommer, 1943 års utgåva.

Inläggsrubrik: Recension The Scrubba – bärbar tvättmaskin
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 22:03 
Är det en Twinkie?

Och en annan bra utförd test
https://www.radron.se/Artiklar/60-grader-var-knappt-45/

Nästa Boråsare som tycker till
http://www.mabra.com/14-myter-och-sanningar-om-tvatt-2/

”Bakterier försvinner i 60 grader”
FALSKT
– Bakterier finns överallt. Om vi menar hälsoskadliga bakterier så finns det de som överlever så länge det finns mat för dem, alltså smuts och fukt. Så det är bättre att satsa på att verkligen tvätta bort smutsen och då använda den temperatur som tvättmedlet är anpassat för. Vatten i sig innehåller ju också bakterier som kan växa till sig om man inte torkar tvätten snabbt och effektivt. Torktumling har visat sig ha betydligt bättre effekt på att ta livet av eventuella bakterier än höga tvättemperaturer.

Dessa synpunkter om onödan med 60grader är även vad jag anser. Kör aldrig varmare än 40 grader med nya tvättmedel och sk alternativa tvättmetoder med allt från tvättnötter till tvålflingor avfärdar jag som mera myt än funktion.
Men nu handlar ju tråden om enkel tvättmaskin och där tror även jag att det är smidigt med inbyggd tvättbräda i en säck.

InläggPostat: lör 09 sep 2017, 05:41 
Kreditkortsberoende

Enligt tvättexperten Dr. Richard Neale används 30 grader som inkubationstmeperatur som får bakterierna att växa bäst.
Inom bla mikrobiologin används 37-39 grader att odla och föröka bakterier för att påvisa deras förekomst. Altså (min tanke) borde betyda det att om inte något ämne i tvättmedlet dödar bakterierna så är den låga värmen helt kontraproduktivt.

Lägst 60 grader för bomul och polyester blandningar under 10 minuter eller 71 grader över tre minuter.

Som jämförelse, när det gäller bakterier, värmer man upp mjölken till 72-76 grader under 3-4 sekunder. Under många år ansågs 58 grader vara lägsta temperaturen för att döda flesta bakterier i mjölken.

InläggPostat: lör 09 sep 2017, 08:25 
Q
Användarvisningsbild

tvättmedel som i sig löser fett och organisk klägg är bakteriedödande, tar även bort tillväxtgrunden för bakterier

men vissa saker kan behöva ha mera död i sig, innersta delen av kläder brukar ha mera bekymmer, speciellt damerna intima plagg om dom har bekymmer med återkommande sjukdommar

men där kan man även gå på med annat som ex klor i låga doser om man vill ha ner temperaturen

eller soltorkat, uv ljus är bra för detta

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2