Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: sön 01 sep 2013, 13:34 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Jaha, då har vi bakat här hemma. Vi kallar brödet för "Samebröd" efter originalreceptet vi har fått från en vän. Från och med att du kliver ur soffan tills bröden är färdiga tar det max 1 timme! Jag har bakat en gång med färdigblandad torrmjölk och det blir lika bra :)

Recept...

1 paket jäst (50gr)
5 dl mjölk
1 dl ljus sirap
2 tsk salt
4 dl rågsikt
10 dl vetemjöl

Åsså lite bilder :)

Bild
Här börjar allt... Stor bunke, slev och alla ingredienser.

Bild
Mät upp 1 dl sirap i ett mått.

Bild
Blanda alla torra ingredienser i bunken ordentligt, gärna med visp så det blir bra blandat, ringla ner sirapen och blanda igen ordentligt med vispen.

Bild
Värm mjölken försiktigt till knappt fingervarm, blanda ner i smulad jäst ordentligt med en gaffel.

Bild
Häll ner mjölken/degvätskan i bunken och blanda ordentligt till smeten är jämn, tillsätt en halv dl ytterligare mjöl åt gången tills det blir en deg och börjar släppa från bunken. Jag har provat att blanda i maskin, men det blev aldrig bra, för hand med kraftig slev är bäst.

Bild
10 dl mjöl är alltså grunden i receptet, upp till 12 dl kan det bli för att degen ska bli bra.

Bild
Sen får den bo under handduk på ett rumsvarmt ställe i 30 min, alltså bara en halvtimme. Nu sätter du på ugnen på full spruta, 300 grader!

Bild
Under jäsningen mjölar du två plåtar.

Bild
Efter en halvtimmes jäsning har degen blivit nästan dubbelt så stor.

Bild
Skrapa ut den ur bunken på ett mjölat bord, snåla inte på mjölet, då fastnar degen i bordet!
Dra/rulla ut den till en lång korv.

Bild
Dela den i ungefär 14-16 lika stora delar.

Bild
Rulla bitarna i mjöl på bordet, sen mellan händerna ganska hårt tills dom börjar kännas kladdiga, sen lite mjöl på igen.

Bild
Kavla dom med taggig kavel på mjölat bord på båda sidor, snåla inte med mjölet, då fastnar dom!

Bild
Lägg dom på plåtarna, nagga med gaffel.

Bild
Grädda 4 min längst ner i ugnen, max värme 300 grader... Bränn dig inte!

Bild
Efter fyra min byter du snabbt till längst upp i ugnen, 2 min eller tills färgen ser fin ut.

Bild
Sen har du fina bröd som du kan klyva som pitabröd eller bara ha som dom är, perfekta till allt gott du kan tänka dig :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: sön 01 sep 2013, 13:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det där ska testas ser verkligen fina ut :D
Blir de inte lite söta med så mycket sirap i ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: ons 04 sep 2013, 17:16 
Det gamla goda pinnbrödet är något som jag ofta tar mig tid att göra. Har provat olika varianter, t ex med linfrö och morot i, med kärnmjölk istället för bakpulver, med hemmagjort smör på, bakat i ugn, bakat i ammunitionslåda etc.

Ser till att jag alltid har ingredienser i skafferiet, ty SHTF utan pinnbröd kommer bli en tung tid...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: ons 04 sep 2013, 17:28 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: sön 25 aug 2013, 16:32
Inlägg: 182
Björngrillarn skrev:
Det gamla goda pinnbrödet är något som jag ofta tar mig tid att göra. Har provat olika varianter, t ex med linfrö och morot i, med kärnmjölk istället för bakpulver, med hemmagjort smör på, bakat i ugn, bakat i ammunitionslåda etc.

Ser till att jag alltid har ingredienser i skafferiet, ty SHTF utan pinnbröd kommer bli en tung tid...


Hur bakar du i ammunitionslådan, bara lägga ner degen och ställa på elden? Tog du ur ammunitionen innan 8) ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: ons 04 sep 2013, 18:17 
Samma recept, men lägg till 50 gram smör eller margarin eller 1/2 dl rapsolja. Gärna mörk sirap. Arbeta degen rejält. Låt jäsa till dubbla storleken i bunke. Baka sedan ut i flera mindre kringlor istället, kanske dubbla antalet, och efter jäsning till dubbel storlek på plåten grädda lite kortare tid till nästan pepparkaksfärg, ganska högt upp, 2/3, i ugnen, så har du fin-fina Äkta Småländska Rågkringlor för kalas eller för matsäck till skogsarbete. ;)

Använd gärna teflonbelagt papper på plåten. Den höga halten socker gör att brödet lätt bränner fast annars. Genom att grädda ganska hårt karamelliseras sockret på ytan av kringlorna ger både mörk färg och mycket god smak. Men var försiktig så att det inte bränner vid för hårt! Smakar inte gott...

Du behöver flera bakplåtar.

Pensla gärna med vatten med lite sirap i, direkt efter att plåten tagits ut. Eller honungsvatten. Låt svalna under duk.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: ons 04 sep 2013, 21:13 
sup3rfly skrev:
Björngrillarn skrev:
Det gamla goda pinnbrödet är något som jag ofta tar mig tid att göra. Har provat olika varianter, t ex med linfrö och morot i, med kärnmjölk istället för bakpulver, med hemmagjort smör på, bakat i ugn, bakat i ammunitionslåda etc.

Ser till att jag alltid har ingredienser i skafferiet, ty SHTF utan pinnbröd kommer bli en tung tid...


Hur bakar du i ammunitionslådan, bara lägga ner degen och ställa på elden? Tog du ur ammunitionen innan 8) ;)


Det är en gammaldags militär plåtlåda för (bandad?) ammo som jag köpte för en tia, rengjorde den grundligt och noggrant i syfte att prova den som ugn. Satte in ett litet galler på fyra ben i den i syfte att få upp degen/maten från plåtbotten. Då man lagar så lägger man lådan (på sidan) i eldstaden och skyfflar på glöd eller mindre vedpinnar, och voila: En fullt fungerande ugn! Det är dock lite svårt att reglera temperaturen så man får peta upp luckan då och då och titta hur det går :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: ons 04 sep 2013, 21:17 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: sön 25 aug 2013, 16:32
Inlägg: 182
Björngrillarn skrev:
sup3rfly skrev:
Björngrillarn skrev:
Det gamla goda pinnbrödet är något som jag ofta tar mig tid att göra. Har provat olika varianter, t ex med linfrö och morot i, med kärnmjölk istället för bakpulver, med hemmagjort smör på, bakat i ugn, bakat i ammunitionslåda etc.

Ser till att jag alltid har ingredienser i skafferiet, ty SHTF utan pinnbröd kommer bli en tung tid...


Hur bakar du i ammunitionslådan, bara lägga ner degen och ställa på elden? Tog du ur ammunitionen innan 8) ;)


Det är en gammaldags militär plåtlåda för (bandad?) ammo som jag köpte för en tia, rengjorde den grundligt och noggrant i syfte att prova den som ugn. Satte in ett litet galler på fyra ben i den i syfte att få upp degen/maten från plåtbotten. Då man lagar så lägger man lådan (på sidan) i eldstaden och skyfflar på glöd eller mindre vedpinnar, och voila: En fullt fungerande ugn! Det är dock lite svårt att reglera temperaturen så man får peta upp luckan då och då och titta hur det går :)


Ok, väldigt finurligt må jag säga :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: ons 04 sep 2013, 21:41 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
AAAh.... nu blev jag ju hungrig igen..... jummet nybakat bröd med smör och stark ost :P

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: tor 05 sep 2013, 21:01 
sup3rfly skrev:
Ok, väldigt finurligt må jag säga :)


Tackar, men all ära kan jag inte ta åt mig själv, blev nämligen inspirerad ett gammalt krigsfoto for WWII där brittiska soldater gjorde på det sättet (kanske utan gallret, men men) :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: sön 29 sep 2013, 21:50 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 sep 2013, 21:24
Inlägg: 19
Ser gott ut!:) och enkelt! blir nog och testa.

_________________
Odödlig


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: sön 06 okt 2013, 10:44 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 23:26
Inlägg: 67
Ort: Östra Svealand
Provade nyss detta recept, blev kanonskott!
Första gången jag bakar på mycket länge....

_________________
Winter is coming!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: ons 05 feb 2014, 16:57 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 05 feb 2014, 16:53
Inlägg: 2
Detta blir att testa :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: sön 23 feb 2014, 20:15 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 22:26
Inlägg: 127
Gott och väldigt mättande! dessa kakor blir det fler av!

Tack för receptet :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept och bilder på lättbakat bröd
InläggPostat: sön 23 feb 2014, 21:35 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Skoj att ni bakar :) Vi bakar det här brödet regelbundet, senast igår. Blir alltid lika bra när man väl fått in rutinerna. Testa gärna att klyva dom som pitabröd och stoppa in stekt kött eller falukorv i, riktigt matigtoch gott :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet