Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: sön 17 aug 2014, 16:09 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
fanns lite här att läsa om man letar noga

http://premiumshoppen.se/tidning/gardoc ... ory=bocker

sen så bör det väl finnas texter från olika länsstyrelser om byggnadsvård som man kan be att få ut till självkostnadspris?
De har väl lite riktlinjer för hur de vill bevara de byggnader som är del av kulturmiljön och då bör det vara anpassat efter det klimat som råder där husen finns. Det finns också experter på länsstyrelserna (länsantikvarieämbetet?) som man kan höra med om vad man bör tänka på när man bygger eller renoverar "gamla" hus enligt gammal teknik.

http://www.raa.se/hitta-information/materialguiden/

http://www.raa.se/hitta-information/pub ... andbocker/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: sön 17 aug 2014, 16:44 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Det går att framställa kreosot ur trätjära också, den är betydligt mindre farlig, men jag tror inte det är några mängder man får ut vid "hembränning" (har för mig jag gjorde en äldre tråd om tjärdestillering). Principen för tjärfraktioner är liknande den för etanol (hemkokare...). Man bör kunna få ut, om jag inte minns fel bland annat terpentiner samt om man fortsätter processen även mindre mängder Aceton och acetat samt träsyra som biprodukt man kan koncentrera , i botten bör man få tjärbeck (stenkol eller olja får man följaktligen asfalt i botten och brännolja, fotogen, bensin och sist Diesel, som man crackar för att få ut mer i förhållandet vad jag fritt kommer ihåg 1:8 men utbytet av stenkol är väldigt litet, har för mig runt 10% eller någonting sådant så det är inte lönsamt ens i länder med god tillgång.). Bättre kvaliteter av terpentin destillerade man ur kåda förr.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: sön 30 nov 2014, 08:05 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 nov 2014, 13:38
Inlägg: 104
Järnvitrol är annars ett knep! iaf utvändigt, utsatta ställen kan man behandla med olja så får man fuktskydd!
Appropå tryckt virke! Kolla vi i vårt grannland till väster så är det mycket vanligt med både vindskivor och panel utvändigt i tryckt virke! det finns färg som gör att det går att måla på i stort sätt på en gång med, jag är osäker om den färgen finns i Sverige.

_________________
synnwyr cyffredin


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: mån 01 dec 2014, 22:49 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
utiskogen skrev:
Absolut!!

Ett par rullar byggplast, trä/spånskivor häftpistoler mm mm. Fullmatade lager av takbeläggning och handverktyg.

I BOL finns enorma mängder reparationsmaterial och byggnaderna är byggda för att kunna underhållas (nyaste byggnaden är från 1860).

Vårt bostadshus renoverdas rätt hårt 2000 och efter det kan man inte reparera mycket! Fönster utbytta mot underhållsomöjliga moderna därför är det bra att ha både träskivor och byggplast! I BOL har vi englasfönster med innerfönster som vi kan laga själva (dessutom nästan sama U-värde som nya 3-glas monstrositeter).

När vi installerade jordvärme i BOL så behöll vi den gamla kombipannan så allt som behövs är att stänga och öppna några ventiler så är man tillbaka till vedvärme med självcirkulerande vattenburen värme. Tjära, linolja, kitt, krita och massor mer.... Lagren av reparationsmaterial har vi inventerat och fyllt på, vi har massor av skog där det produceras fetved och skördas mossa! Vi har till och med egen lera till spis och kakelugnar! Allt som saknas är väl att bugga ut ett par år för att få tid till allt underhåll.
/L


Men orka!
Själv tycker jag det känns skönt och befriande på något sätt när man städat och röjt litegranna, och kan köra några kärrelass med gammalt bröte till tippen!
Fast har man nästintill oändligt med lämpliga förvaringsutrymmen så varför inte, å andra sidan?

Jag har alltid haft en tendens att spara på nästan allting, men några gånger i mitt 45-åriga liv har jag nödgats röja ut hus/lägenhet efter mig själv, eller anhöriga som avlidit. Det har verkligen givit mig tankeställare, när det gäller det här att spara på saker.
T ex i huset vi numera bor i, som var farfars BOL skulle man kunna säga, fastän han aldrig kände till det uttrycket. Han samlade och sparade på verkligen ALLT, i en halv mansålder. När vi kom hit tog det mig två veckor innan jag kunde ta mig längst in i källaren, för det var så fullt med gamla möbler, tegelpannor, virke, plankor, masoniteskivor, hela fönster, emaljerat badkar av gjutjärn (tungt!), fasadtegel, garageportar, galvade vattenledningsrör, spik, skruv, mm mm, t o m ett ton med gjutsand! Inne i huset! I källaren förvisso, men ändå.
Något av allt detta har vi väl kunnat använda, men det mesta har har gått till återvinningen.

Jag menar gammalt virke av "äkta tum" dimension (där 3 tum verkligen är 3 tum) går ju inte så lätt att använda när man skall bygga, såvida man inte har tillräckligt av det för att bygga ett helt hus. Blanda "modernt" virke med gammalt går väl kanske, men det är inte så lätt om det inte skall se ut som lustiga huset efteråt!
Skam till sägandes, men mycket av det gamla virket fick ge oss värme under kalla vinterdagar istället. En del lyckades jag sälja men "utväxlingen" var nog inte bättre än att jag kunde tagit det till ved direkt istället för att gå omvägen via att först sälja det, sedan köpa ved. Jag har helt enkelt inga möjligheter till att spara allt gratis!

Inte fel att lagra saker egentligen, tycker jag, men det får inte gå till överdrift! Jag vill inte "hoppa på" någon, givetvis är det var och ens förutsättningar och vilja resp. intressen som får styra.

Min inställning är att den dagen behov av större underhåll uppstår, så får det lösa sig helt enkelt. Det gör det nog. Virke kommer nog alltid att gå att få tag i. Tegelpannor också. Det är ju inte high-tech direkt. Men jag vill gärna ha lite verktyg och prylar för att klara akuta reparationer, som t ex ett vattenledningsrör som springer läck på Julafton.
Det har jag nyligen skrivit om i en annan tråd.

Men det är ju toppen om ni som äger urgamla byggnader fortsätter att vårda dessa och bevara dem till eftervärlden. men jag skulle nog kalla det för något annat än preppning....

Edit: Den dagen tegelpannor inte går att uppbringa, eller kostar så mycket att det helt enkelt inte går att lösa, kommer det nog finnas värre problem att fundera över, än det!

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: tis 02 dec 2014, 10:19 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Citera:
Men orka!
Själv tycker jag det känns skönt och befriande på något sätt när man städat och röjt litegranna, och kan köra några kärrelass med gammalt bröte till tippen!
Fast har man nästintill oändligt med lämpliga förvaringsutrymmen så varför inte, å andra sidan?

Men det är ju toppen om ni som äger urgamla byggnader fortsätter att vårda dessa och bevara dem till eftervärlden. men jag skulle nog kalla det för något annat än preppning....


Visst kallar man inte byggnadsvårdsnörderi för prepping! Vår gård ligger i småland och mängden lagringsutrymme är enormt! Det har inte kastas bort mycket den senaste tiden! Sist det gjordes en utrensning var i början på förra århundradet då lösöret såldes på auktion som skuldsanering. Allt som köpts eller tillverkats efter auktionen är antingen sparat, utslitet, uppelat, uppätet eller sålt. Det som sålts kan väl räknas på ena handens tumme (frugans farfars grålle). Skulle vi sätta jordbruket i drift igen så finns allt i prylväg på plats, både för traktor och häst. Rätt mycket av seldon och prylar har dock lätt eftersatt underhåll.

Har full förståelse för CastAway som rensar ut bröte när det behövs plats att leva på, men lite ont i själen gör det för tegelpannor och uppeldat virke, men man måste vara realist.....

/L


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "reservdelar" till ert hus, tänker ni på det?
InläggPostat: lör 06 dec 2014, 14:48 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, har funderat själv när man ser mängden bråte man samlar på sig under åren...
På jobbet bröt vi sönder en massa modernt virke för att det helt enkelt var undermånligt skit som inte gick att använda till annat än kaffeved. Det blev en halv kontainer...

Jag och farsan sågade eget i somras pga att det nästan inte går att få tag på vettigt konstruktionsvirke idag, och när man väl gör det kostar det hur mycket som helst.

Men, jo, även morfar, som inte alls var "hordare" utan ständigt eldade eller kastde allt skräp punktligt och noga för att han ville hålla snyggt och propert satt alltid och rätade ut spikar och sorterade plank och brädor i noga övertäckta högar (han byggde till och med en liten "flyghangar" bakom husen särskilt för virket han sparade till byggen). Gamla elgrejer, rördelar mm noga insorterade i olika små trälådor under huset osv.

Detta berodde nog på att under 30-40 talet så var spik och byggvirke mm en bristvara, järn, koppar, mm var hårt reglerat för civilt bruk osv så även ved och virke. (samt drivmedel, smörjolja, etc); Spik var dyrt och framför allt svårt att få tag på.
Rördelar, kranar, mm var handgjutna och höll länge. Han byggde ett helt och, ganska stort, hus enbart av återvunnet material på 50 talet. Det är med våra moderna mått extremt välbyggt och används ännu idag som bostadshus med modern standard.

Har ofta tänkt på vilket slöseri vi sysslar med idag då allt skall krossas ned och förstöras i stället för att återcirkulera och återanvända saker, jag menar sådant man inte behövde själv kan ju någon annan ha nytta av osv om man bara har fungerande system för detta, något jag tror att vi förlorade någonstans i slutet av 60 talet här.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet