Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Rika Preppers "Over there"
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 09:44 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
T-72 skrev:
Harmklinga skrev:
Jo, för IT-miljardären. Men om jag var säkerhetsvakten med våldskapital och användbara färdigheter så skulle en gnällig och i övrigt helt oanvändbar IT-miljardär vägas mot matlagrets storlek rätt snabbt. Låt mig tala klarspråk: Varför skulle inte vakterna bara kasta ut honom och ta grejerna? Han har ju inget värde efter SHTF.

Eller hämta egna familjer och kasta ut miljardärerna?


Om IT-miljardären har nått sin position med intelligens så kan man ju anta att det inte finns en person som på egen hand har all den information som krävs för att ta över.

Dessutom misstänker jag att de som verkligen tror på ett kaosscenario, tar i beräkningen att de anställda som krävs för att hålla fortet uppe också vill säkra sin närmaste familj.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rika Preppers "Over there"
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 10:58 
Ok, så tar vi förenklat exempel här:
Du jobbar och bokstavligen bor där på anläggningen. Någon rik snubbe har köpt stället men är där två gånger om året på kort besök. Det skiter sig och din familj/barnens familjer kommer. Du släpper in släkten och andra vakter släpper in sina också. Om några timmar anländer rikemannen med sin helikopter och springer mot anläggningen med sin familj. Din familj är redan och badar i hans jacuzzi.
Den megainteligenta snubben springer mot anläggningen och börjar banka på dörren. Du är ansvarig för drift och underhåll men är inte så rik fast du styr systemet där.
Vad har jag missat?

En hemlig fjärkontroll som rikemannen trycker på och kör override instruktioner som öppnar porten? Men du är där inne med andra vaktisar och är beväpnad upp till tänderna?

Jag tror på sådana lösningar och drömmer om en sån men då ska ingen annan kunna ha tillträde utöver mig och mina närmaste. Systemet ska vara stängd utan behov av bemannad underhåll. Inga vakter eller dylikt..bara massor med betong, jord och stål.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rika Preppers "Over there"
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 11:25 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Jag tror helt enkelt inte att det är så scenariot skulle se ut.

Jag menar, hur skulle du själv bygga upp ett sådant ställe med gigantiska resurser och den teknik som finns idag? Om du nu hade en eller flera väktare, skulle du verkligen bygga upp det på ett sådant sätt att de har tillgång till alla dina prepp? Skulle du bygga upp det på ett sådant sätt att du inte kan komma in ifall de bestämmer sig för att försöka ta över? Skulle du bygga det på ett sådant sätt att du inte har möjlighet att veta redan innan du är där vad som händer och kunna påverka det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rika Preppers "Over there"
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 12:05 
Jag skulle valt egen kompetensförädling, gått utbildningar som gör att jag själv kan agera mot antagonister och bara bjudit in nära vänner med familjer och valda personer ur den gruppen får också utbilda sig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rika Preppers "Over there"
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 16:35 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Någon postade en länk om att det var någon som sålde lägenheter i en gammal militär anläggning. Om jag har fattat det rätt sätter militären i princip ögonbindlar på de som bygger sådana ställen. (För all del, jag kan ha läst några agentistorier. Men om de på något vis kan så håller de det hemligt. Och militären kan ju skeppa soldater vartsomhelst och plocka ner alla skyltar så att de faktiskt inte vet var de befinner sig. (Det klassiska sättet är att avrätta alla byggnadsarbetare, men där är vi nog inte ännu.))

Det borde väl gå sätta fingeravtryckslås + kombinationslås + röstigenkänning + några avancerade lås med nycklar på skafferidörren (läs valvet) och placera det vid vattentanken så att det översvämmas om man försöker med dynamit.

Vid ett plötsligt och rejält kärnvapenkrig är det nog ganska kört i vilket fall som helst. Att vara i en bra bunker skjuter bara upp det oundvikliga. Men jag tror nog att det finns fler scenarion där man åtminstone har några dagar på sig att ta sig till bunker eller BOL på annan kontinent.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet