Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ringrostig säkerhet på Ringhals
InläggPostat: sön 18 nov 2012, 01:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Anser det är rätt väg att gå, att klassa alla samhällsviktiga objekt och se till att de skyddas ordentligt.

Det borde naturligtvis vara förenat med långa straff att ta sig in på en sådan anläggning och inte bara ett pekfinger som det verkar bli nu. Dessutom borde det vara förenat med livsfara att efter att ha passerat stängslet närma sig anläggningen.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ringrostig säkerhet på Ringhals
InläggPostat: sön 18 nov 2012, 01:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
man kanske ska starta ett vaktbolag som heter svartvatten :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ringrostig säkerhet på Ringhals
InläggPostat: tor 13 dec 2012, 15:16 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 08 maj 2010, 15:35
Inlägg: 38
Jag tänker inte ta debatten om "Kärnkraft" här, men be my guest att diskutera den privat med mig. Bara kontakta mig i så fall. :)

-Säkerheten är bra på samtliga kärntekniska anläggningar i Sverige, och även på de flesta i Europa. Att ta sig in på industriområdet (yttersta barriären) som GP gjorde utgör inget hot mot tredje man.
-Kärnkraften är viktig för Sverige, den aktuella vi har men framförallt för framtiden. (Detta är energiteknik och energipolitik, som jag gärna diskuterar privat).
-Jag anser att man måste se över kvoten av "nytta kontra fara", vad gäller all industri och samhällsaktivitet.
-Vid ett TSHTF-scenario är kärnkraften långt ifrån ditt/mitt största bekymmer eller fara.

Jag vet att denna debatt är både gammal och het och tänker inte gå vidare in på den här, för det är inte topic, men jag tycker det är onödigt att vara rädd för kärnkraft. Som så mycket annat skall man ha god respekt för den, men inte rädsla. Det är också viktigt att inse den vitala nyttan den bidrar med.

Sen håller jag med om att Sverige är väldigt "mjäkigt". Det hade inte varit fel, och heller inte så dyrt, att höja den yttre säkerheten på kärntekniska anläggningar, med exempelvis militär (vilket vi då tyvärr i största mån har avvecklat i Sverige). Dock har de som hävdar att säkerheten är dålig på dessa anläggningar fel. Ja, yttre barriären består bara av ett staket, men "driftzonerna" hyser säkerhet som dessa inte har någon aning om. Sprängvapen i den klass som krävs för att utgöra en direkt säkerhetsrisk för en kärnreaktor är av sådan typ att endast större nationer har tillgång till dem, inte terrorgrupper och aktivister (nej, att spränga hål i inneslutningen skadar inte reaktor eller för säkerheten vitala system).

Jag har respekt för Greenpeace och andra aktiva grupper, även om jag tycker att en del av deras arbete är felaktigt, och även deras grunder. Men tyvärr, att ta sig in på Ringhals industriområde och upp på personalmatsalen, bevisar ingenting. Hade kärnkraften varit onödig hade vi självklart kunnat lägga ned den och ta bort den. Men det är inte så, hur mycket vissa än önskar.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet