Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rotera -göra sej av-kasta-kompostera
InläggPostat: tis 12 jul 2016, 23:26 
Var i hela friden är stormköket?

Hej, Som säkert några av er vet så svajar mitt liv rätt ordentligt just för tillfället.
Som terapi har jag inventerat mina förråd, bl, mat förråden.
Jag trodde jag hade mer koll men en del är bortom bäst föredetta så pass att jag, INTE kommer hinna äta upp.
Så jag fyllde ett par kassar och begav mej ut på stan. Till min stora glädje och lättnad, jag är ju lite snål.. blev tiggarna mycket glada för pulvermos, pasta,ravioli, korvpåburk. Fiskbullar och makrill i tomatsås och liknande.
Hur gör ni, ger ni bort eller slänger ni det som inte hinns med att roteras.?
Jag har tidigare gett bort mycket kläder och skor, filtar och dyl, till dessa samhället olycksfåglar, med mycket glädje som svar. Snälla inget politiskt nu../G

Inläggsrubrik: Re: Rotera -göra sej av-kasta-kompostera
InläggPostat: tis 12 jul 2016, 23:40 
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Grayling skrev:
Hej, Som säkert några av er vet så svajar mitt liv rätt ordentligt just för tillfället.
Som terapi har jag inventerat mina förråd, bl, mat förråden.
Jag trodde jag hade mer koll men en del är bortom bäst föredetta så pass att jag, INTE kommer hinna äta upp.
Så jag fyllde ett par kassar och begav mej ut på stan. Till min stora glädje och lättnad, jag är ju lite snål.. blev tiggarna mycket glada för pulvermos, pasta,ravioli, korvpåburk. Fiskbullar och makrill i tomatsås och liknande.
Hur gör ni, ger ni bort eller slänger ni det som inte hinns med att roteras.?
Jag har tidigare gett bort mycket kläder och skor, filtar och dyl, till dessa samhället olycksfåglar, med mycket glädje som svar. Snälla inget politiskt nu../G

Fint gjort av dig! Jag brukar skänka pant och växelpengar till tiggarna. Jag har aldrig behövt slänga något ur matförrådet. Däremot brukar jag få så mycket plommon, äpplen och vinbär att familj, grannar och bekanta brukar få en hel del.

InläggPostat: tis 12 jul 2016, 23:42 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

:D Snyggt gjort!

Själv har jag doggen och katten, de äter allt animaliskt som blir för gammalt. Moralhöjare som godis och vin går åt på fest. Öl brukar jag också klara att rotera med hjälp av bastun och nån kompis. Det enda som förfars är gryner och en del burkar med typ pastasås men maskarna i komposten slingrar glatt när de får sånt.

Bara jag får tummen ur och blir klar med hönshuset så behöver inget gå till spillo och maskarna får istället nöja sig med den vanliga komposten enbart.

/MD

InläggPostat: ons 13 jul 2016, 01:14 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Kör med lukta och smaka istället för "bäst före". Äggen med bäst före Dec -15 tog nyss slut. Och det var inget fel på dessa. Dvs jag har inte behövt slänga någon mat än. Om jag behöver göra mig av med några prylar så blir det loppis som gäller.

InläggPostat: ons 13 jul 2016, 13:50 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

I mångt och mycket kan man med gott samvete äta saker som är bortom BF-datum (finns en hel tråd om detta på forumet! :mrgreen: ). Som har påpekats ovan: Lukt, smak, övriga intryck är det som ska bestämma huruvida man kan äta eller ej, oavsett vad BF-datum är.

Har haft konserver som har haft tre år kvar till BF och sett ut och smakat fördjävligt, varpå de åkte i komposten. Samtidigt har jag glufsat i mig honung, pulvermos, sylter och allt möjligt långt efter respektive BF, utan konsekvenser.

Med det sagt har jag gett bort ett och annat också, inte mat nödvändigtvis, men kläder o.d. till Röda Korset med mera. Föredrar att gå via etablerade organisationer snarare än att ge rakt upp och ned.

Allt som blir dåligt går som sagt till komposten. Att ge gammal mat till tiggare kan ju ge lite andra konsekvenser också; om maten faktiskt är dålig efter BF-datum och de äter och blir sjuka (och i värsta fall dör) av det, då får man ju leva med det på sitt samvete. De har ju inte precis tillgång till sjukvård som vi medborgare har. Nu är ju kanske inte chansen så hög att de får någon botulism-konserv i magen, men fortfarande.

InläggPostat: ons 13 jul 2016, 14:31 
Var i hela friden är stormköket?

Ja ,nu var ju maten inte så gammal att den var otjänlig, :| men jag tycker det är svårt att få in magasinerad mat under sommaren i den dagliga kosten.
Hade jag sparat dem till i höst, hade det nog kunnat vara på gränsen av en del.
Tycker det är lättare att få acceptans för "tyngre" mat under de mörka månaderna.
Så här års äter vi mycket grönt från landet, frukt och grillat då gärna, färsk fisk och lättare kött, kyckling typ.

Kanske skulle man titta och lära från tiggarna hur RIKTIG survivalism går till.
De praktiserar ju skarpt läge var dag året runt.
Synd bara om markägarna som tvingas att många gånger, säger inte att det alltid är så, ta rätt på resten efter deras bosättningar.
Men nu är jag up to date med mina lager och listorna är korrigerade. :D
//G

InläggPostat: ons 13 jul 2016, 15:19 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Tidligere i livet var jeg svært opptatt av å ikke spise mat som var over bf dato, men nå har det nesten gått sport i å ikke kaste mat etter bf dato :lol: . Når det er sagt, så er det jo alltid mat som ikke frister å spise, men det er stort sett fra kjøleskap eller fryse.

Løsningen for oss er kaniner og høns. Kaninene tar unna nærmest all vegetabilsk vi ikke spiser og nesten alt annet går til hønsa. Vi har faktisk problemer med å holde våtkomposten igang siden det er så lite vi ikke gir til dyra. På den andre siden, så komposteres det jo på et døgn når det går via dyra, så jeg kan leve med det :lol:

Det eneste problemet er at vi har sterkt redusert søppleutgift til kommunen som en del av vår kompostavtale. Da kan en inspektør komme å sjekke at komposten vår er i gang og i bruk, slik at man ikke inngår avtale bare for å få redusert avgift. Får jeg besøk av en slik inspektør, han ser mine 3 kubikk tørrkompost, alle mine bed og dyr og fremdeles mener at vi ikke opprettholder kompostavtalen....vel da er det vel fare for at hans bortgang klarer å holde liv i våtkomposten en stund fremover ;) :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ]