Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Roteringsfri mat gott? mättande? möjlig bytesvara ?
InläggPostat: lör 25 jun 2016, 15:30 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Jag äter vanligtvis inte så mycket konserver och mat med lång hållbarhet. Då funkar inte det där med att köpa sin vanliga mat man brukar köpa o sen rotera den, tror jag. Jag är därför inne på att köpa mat med lång hållbarhet. Är det rätt tänkt?

Vad tror ni om detta ?
http://www.emergencyfoodstorage.co.uk/p ... e%29-.html

Frystorkat och konserverat. Håller i 25+ år Mountain House

Vill jättegärna vet vad ni tycker om detta och om någon kanske tillochmed köpt något liknande? Eller har ni bättre tips?
Bör man köpa något annat märke ? Eller handla samma saker billigare och enklare nån annanstans ?
Kanske bör jag passa på att beställa nåt slags vattenrening samtidigt eftersom det är frystorkat ?

Jag tänker mig inte att jag ska sitta fast i ett SHTF scenario ett helt år. Men tror ändå det kan vara smart att ta till lite extra mat. Bättre för mycket än för lite ju. Även fast detta är ganska dyrt så känns det som att denna mat bevarar sitt värde bättre än svenska kronor. Sedan så kanske det kan användas som nödvaluta , dvs att byta mot saker om SHTF (:) . Vad tror ni ?

Om man köper ett års förbrukning (366 portioner)
Kostar det cirka 50kr och 50 öre per portion (exklusive frakt)
11,58kr x 1595 pund, blir ca 18 470kr
På överlevnadsbutiken går de lös på ca 66,55kr per portion, i en mindre mängd då.

Inläggsrubrik: Re: Roteringsfri mat gott? mättande? möjlig bytesvara ?
InläggPostat: lör 25 jun 2016, 16:28 
Ett plus är att du delvis har matbiten löst för ett bra tag, och kan fokusera mer på annat, även om det är en dyr lösning. Men en dag borde du äta upp lagret, om skiten inte träffat fläkten innan dess, och då är frågan om du verkligen känner dig sugen.

Äter du inte pasta, ris, m.m, som är hållbart i några/ flera år? Tycker spontant att det är en bättre lösning i så fall. I värsta fall får du kasta/ skänka bort lite rissäckar då och då.

InläggPostat: lör 25 jun 2016, 18:37 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Jo det är klart man kan ju överköpa o kasta / ge bort det eventuella överflödet.. kanske blir det billigare än dessa dyra burkar. Inte räknat på det. I värsta fall så blir det lika dyrt eller dyrare och under alla omständigheter mera arbete. Sedan får man ju tänka att de inflationsjusterade priserna kanske blir högre i framtiden för maten man köper.. vem vet.
Det lär aldrig bli ett problem att äta upp det frystorkade. Det håller ju längre än 25 år och de ska tydligen inte smaka alltför bedrövligt.

Kanske ska göra en kompromiss.Beställa bara hälften av ovan :)

Är det mest kolhydrat-rik kost som tål att lagras länge?

Kolhydrater ska man ju hålla sig borta ifrån säger dom ju. Detta talar ju för "mina burkar" även om jag äter upp de i slutänden också och burkarna knappast är LCHF.

Samtidigt är det ju lite roligt att hålla på o lägga upp matlager och resonera runt vad som fungerar osv. Så jag ska nog kombinera det frystorkade med det som du nämnde. Hoppas pundet håller sig lågt ett tag till :)

InläggPostat: lör 25 jun 2016, 19:24 
Jag har några MH burkar med kompletta måltider men av kostnadsskäl skulle jag inte satsa på ett lager huvudsakligen baserat på dessa.
Fördelen är ju att köpa och glömma. Håller min livstid ut...
Har dock några fler av MH med frystorkad färs och kyckling. Ett proteinkomplement av flera till kolhydratlagret.
http://shop.conserva.de/en/50-mv-value-packages
Fortfarande rätt dyrt men har det för smidigheten. (ca 16-20kr / MH-portion) Man betalar mycket för frystorkat ris i dom kompletta rätterna..

InläggPostat: mån 27 jun 2016, 13:48 
Tränar vakthöns

Tja, jag la upp ett litet lager för milleniumskiftet, men äter i stort sett aldrig konserver (bortsett från tonfisk och någon gång konserverad frukt) så konserverna är nog förstörda nu. Mountainhouse verkar vara dyrt men en vettig sistadesperatnödlösning.

Om 25 år är jag antingen död, fattigpensionär eller vårdberoende. Är jag fattigpensionär så är det nog ett bra komplement till en ensidig diet av havregryn, ris eller pasta, och mina smaklökar är antagligen godnatt vid det laget så om det smakar illa har inte så stor betydelse. Jag funderar på att köpa en liten sats, det är väl inte så skrymmande. Kan man förvara det i kallt utrymme där det ibland fryser? Beskrivningen är litet oklar. Måste man konsumera allt i en burk inom några veckor, eller gäller det om man har öppnat en portionspåse? (Iofs är det små portioner så jag tror inte man delar en portionspåse.)

Jag går visserligen på 5:2-dieten och det går bra, men att klara sig på en portion på 4-500 kalorier per dag varje dag är knappast hälsosamt. Jag vet inte alls var gränserna går men i längden är svält inte bra för kroppen.

(Jag antar det står text på burkarna, så vid matbrist borde det vara en bra bytesvara.)

InläggPostat: mån 27 jun 2016, 14:45 
Äter hellre inte så mycket konserver. Förutom makrillfilé i tomatsås då jag försöker vara nyttig och gå ned i vikt. (Vilket funkar, men har svårt att bli av med sockerberoendet). Är mer inne på att köpa säckar med bönor att lagra än frystorkat. Bönor och linser går ju grodda och plantera.

Jag försöker lägga över till mer och mer vegetarisk kost med bönor, linser, kikärtor etc som basföda istället för kött. Kokar man linser i t.ex hemmagjord kycklingbuljong och vad man hittar för örter ute i trädgården kan det bli riktigt gott. Torkad korv (typ chorizo) och kidneybönor i kryddig tomatsås, falafel, taboule med fetaost etc.
Har blivit mindre matkostnad i vardagen med denna sorts diet.

Att köpa frystorkat för 18k och lagra i +15år är jag alldeles för nojjig för. Räcker med att en enda mus under de 25 åren kommer åt lagret eller något annat oförutsett händer.

Man får ett rätt stort berg med kidneybönor för 18 000kr.

Frystorkat brukar förresten smaka vedervärdigt och innehålla massor med salt och socker med väldigt lite protein.

InläggPostat: mån 27 jun 2016, 15:20 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Försvarsmakten har gjort försök där man uteslutande försökt livnära sig på frystorkat, och det har inte fungerat.... man blir risig i magen och får problem att fungera.

InläggPostat: mån 27 jun 2016, 18:47 
Tränar vakthöns

Ta noga reda innan du groddar bönor. Somliga bönor går bra och andra är giftiga i okokt tillstånd.

Och solanum, (bl a tomater, paprika och potatis) ska man också se upp med, fel växtdelar är giftiga.

InläggPostat: mån 27 jun 2016, 19:19 
Zombie skrev:
Ta noga reda innan du groddar bönor. Somliga bönor går bra och andra är giftiga i okokt tillstånd.

Och solanum, (bl a tomater, paprika och potatis) ska man också se upp med, fel växtdelar är giftiga.

Visst, men jag menade mest att det gick att grodda för plantering.
Tror jag skrev något inlägg för ett par år sedan om att ha alfalfa och andra lättgrodda varor hemma som alternativ till vitamintabletter.
Inspiration:
Bild

InläggPostat: mån 27 jun 2016, 19:43 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Försvarsmakten har gjort försök där man uteslutande försökt livnära sig på frystorkat, och det har inte fungerat.... man blir risig i magen och får problem att fungera.

På Cold Response 2012 så levde jag på frystorkat några dar.. magen la av redan efter två dagar och det som kom ut därbak hade konstig färg och konsistens :D

From out there on the moon, international politics look so petty. You want to grab a politician by the scruff of the neck and drag him a quarter of a million miles out and say: Look at that, you son of a bitch

Edgar D Mitchell, Apollo 14.

InläggPostat: tis 28 jun 2016, 03:03 
Chefen

Omalet Vete håller minst trettio år, 100 kilo är ca 1000-1500 kronor sist jag kollade, 100 kilo är en stor del av ditt energibehov (ca 350 Kcal/hekto) för ett år.
Om du skulle sätta av 18000 för mat för ett år så skulle jag satsa på omalet vete, Salt, Honung, socker, Ättika och konserver i första hand, då behöver du inte rotera i nämnvärd utsträckning, konserver har i allmänhet hyfsat ätvärde decennier efter bäst före datum.
Frystorkat är fruktat dyrt och skall därmed köpas som ryggsäcksmat och som omväxklings/guldkantsmat.
Lägger du till ris, pasta och bönor så har du en riktigt vettig kosthållning men lite större behov av rotation
Svartpeppar håller empiriskt för mig i över sju år, dåligt förvarat (öppen behållare i köksskåp, omalet)
Självklart är mat en möjlig bytesvara, men en farlig sådan, du minskar din potentiella överlevnadstid samtidigt som du skapar en person som vet att du har mat och kan tänkas komma till dig längre fram och söka ta din mat. kan vara bättre att låta personen svälta ihjäl med en gång och låtsas att du själv inte har. Inte kamratligt, men kanske pragmatiskt. du behöver fundera på din situation innan du säljer mat.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: tis 28 jun 2016, 03:27 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Just detta med att betala dyra pengar för i huvudsak frystorkade kolhydrater känns rätt off också.

Kanske finns det någon som säljer frystorkade proteiner så man kan få lite köttsmak på vad som föreslås av sprithitler ovan?

Har inte själv ätit rent frystorkat eller inblandning av frystorkat någon längre tid än några dagar på raken som max då jag i allmänhet inte gillar sån mat och väljer annat på längre turer, så jag har ingen aning om det skulle vara ett problem. Säkerligen är graden av känslighet också individiuell, i så fall värt att testa.

InläggPostat: tis 28 jun 2016, 11:49 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Hur man bäst fördelar sitt energiintag mellan fett, protein och kolydrater kan debatteras i alla evinnerlighet, men handlar det om att överleva och behålla hälsan snarare än att bli topptränad och superfit så är det kanske inte sådär oerhört petigt.

Pasta innehåller sisådär 72% kolhydrater och 12% proteiner. Kompletterar man detta med fett så har man en rätt hygglig bas att stå på. Har man tillräckligt god tillgång på vatten och energi för att koka sin pasta ser jag stora fördelar med att ha detta på lager.

sprithitler skrev:
Omalet Vete håller minst trettio år, 100 kilo är ca 1000-1500 kronor sist jag kollade...

Intressant! Var hittar man detta som vanlig konsument?

I see bad times today

InläggPostat: tis 28 jun 2016, 13:07 
Chefen

Mitt vete har jag bett en butik för närproducerat att ta in, hon som driver den har bra relationer med bönder, bagare, kvarn och annat så det var inte svårt för henne att beställa hem. Finns garanterat butiker nära dig som kan ordna, eller så pratar du med en lokal spannmålsbonde, 200 kilo från hans skörd märks inte i firmans invägning, men ger fina kontanter i hans plånbok.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: tis 28 jun 2016, 13:46 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Tack för goda tips, sprithitler!

I see bad times today

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa