Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: salt, bt
InläggPostat: tor 18 aug 2011, 10:29 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Salt som er beregnet på livsmedel er så billig at jeg ikke ser noen som helst grunn til å prøve å spare ved å kjøpe tösalt eller poolsalt. For en timelønn kan jeg kjøpe nok salt til at det holder i flere år for familien min med dagens forbruk.

Men jeg har mye salt fordi jeg tror behovet vil stige noen år inn i framtiden. Kjøtt og fisk kan konserveres effektivt med salt og den konserveringsmetoden vil nok få et oppsving. Dessuten tror jeg salt vil bli et verdifullt byttemiddel. Da vil nok livsmedelsalt stå i langt høyere kurs enn tösalt fra Biltema. Så jeg ser det som en god investering å kjøpe skikkelig salt.

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 12:01 
Chefen

The nurse skrev:
Dweomer skrev:
Natriumets plats i blodet är att binda syret till blodkropparna som transporterar syret inne i kroppen . Om natriumet byter plats med natriumet så bryts kedjan och syret kan inte fästa till blodkroppen utan musklerna blir utan syre , syrebrist .
Kroppen kvävs .
Kaliumet har lättare att binda till blodkroppen än natrium .
Musklerna blir stumma och krampar , hjärtat är också en muskel och krampar , en hjärtatack .

Så du kvävs inte via lungorna , att du inte får luft utan det är musklerna som kvävs för att de inte får syre .

Du ska ha natrium i blodet , men kalium ska inte finnas i blodet och tittar man på innehåll av kalium i blod så är det väldigt lågt .
Kaliumets plats är i cellerna i musklerna .

I en överlevnadssituation då man kanske lider av saltbrist pga ansträngning och varmt väder tex och man då försöker ersätta natriumkloriden med kaliumklorid så uppstår det här fenomenet att syret inte kan transporteras runt i kroppen till musklerna . Kaliumet går ut i blodet för att försöka återställa saltbalansen , men det saknar förmågan att låsa syret till blodkropparna som ska transportera det .

Allvarligt talat, du bör nog läsa på lite...

Det behöver nog jag också, så du får gärna förklara vari Dweomer har fel och presentera korrekt information istället.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 12:15 
Redneck survivalist

Kalium och natrium har inget att göra med syretransport.

Kalium är ett mineralämne som har stor betydelse för alla kroppens celler, särskilt för muskelcellerna, till exempel i hjärtat. Det mesta av kroppens kalium finns inuti cellerna, medan bara två procent av kroppens kalium finns i vätskor utanför cellerna, till exempel i blodet.

Eftersom man har så lite kalium i blodet kan små förändringar av halten kalium i blodet ha stor betydelse. En mycket liten förändring av kalium i blodet betyder att det har skett en större förändring av kaliumhalten inne i kroppens olika celler. Det kan påverka livsviktiga funktioner i kroppen som till exempel musklernas arbete och hjärtats förmåga att pumpa blodet. (1177.se)

Vad är natrium och var finns det?
I kroppen finns natriumjoner, som i dagligt tal kallas natrium. Natrium spelar en viktig roll för kroppens salt- och vätskebalans. Natriumnivån i blodet regleras genom ett samarbete av flera olika organ i kroppen: hjärna, hjärta, njurar och binjurar.
Det mesta av kroppens natrium finns i kroppsvätskorna, till exempel blodet. En hel del natrium finns också bundet i skelettet, och inne i cellerna.
Vanligt bordsalt, koksalt, innehåller natrium och genom kosten får man vanligtvis i sig tillräckligt av detta salt. Natrium, precis som andra näringsämnen, tas upp av kroppen vid matsmältningen. En liten mängd följer med urinen när man kissar. Om man får i sig stora mängder salt så följer också mer salt med ut med urinen. Om man däremot får i sig för lite salt eller om man dricker stora mängder vatten, så sparar njurarna på salt. Njurarna har en förmåga att reglera hur mycket salt kroppen ska göra sig av med. Detta styrs av hormoner från binjurarna, främst kortisol och aldosteron.
(1177.se)

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 13:37 
Chefen

Det innebär alltså att KCl och NaCl i normalfallet går till varsin destination och gör sitt. När man svettas går såvitt jag förstått en hel del NaCl ut med Svetten. Om man arbetar hårt fysiskt i varmt väder kan det bli frågan om en avgång på flera liter svett om dagen. Om vi då tänker oss en person som har en normal saltbalans eller saltunderskott i normalfallet och som under några dagar äter en saltfattig kost, jobbar hårt och svettas mycket och sedan av någon anledning får i sig Kcl istället för NaCl, vad händer då?

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 13:49 
Fredag
Användarvisningsbild

Problemet kommer inte vara kaliumintaget utan natriumbristen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperkalemia

Excessive intakeExcess intake with salt-substitute, potassium-containing dietary supplements, or potassium chloride (KCl) infusion. Note that for a person with normal kidney function and nothing interfering with normal elimination (see above), hyperkalemia by potassium intake would be seen only with large infusions of KCl or oral doses of several hundred milliequivalents of KCl.[2]

Dvs funkar njurarna och kisseriet i övrigt så hanterar kroppen kaliumintaget. Natriumbrist är dock en annan historia.
Om lågt natrium http://en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia

Ursäkta engelska länkar, men de är bättre än de svenska motsvarigheterna

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 14:04 
Redneck survivalist

jojjenda skrev:
Problemet kommer inte vara kaliumintaget utan natriumbristen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperkalemia

Excessive intakeExcess intake with salt-substitute, potassium-containing dietary supplements, or potassium chloride (KCl) infusion. Note that for a person with normal kidney function and nothing interfering with normal elimination (see above), hyperkalemia by potassium intake would be seen only with large infusions of KCl or oral doses of several hundred milliequivalents of KCl.[2]

Dvs funkar njurarna och kisseriet i övrigt så hanterar kroppen kaliumintaget. Natriumbrist är dock en annan historia.
Om lågt natrium http://en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia

Ursäkta engelska länkar, men de är bättre än de svenska motsvarigheterna

Ja det ska nog till en stor mängd kalium oralt om något ska hända en person med friska njurar. Men man ska ha respekt för kalium tycker jag.

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 14:06 
Omega man
Användarvisningsbild

Fakta kvarstår att om du byter ut natriumet i kroppen mot kalium så dör du .

Och det är natriumbristen som gör kaliumet extremt giftigt . Vi tål normalt höga halter kalium , och tex potatis innehåller höga halter .
Det utsöndras normalt i samma takt vi får det i oss så balansen hålls .

Men de som inte äter salt av en eller annan orsak lever farligt . Saltbrist är en av de vanligaste bristsjukdommarna , speciellt i de varmare länderna .
Under sjuåriga kriget försökte Danmark få Sverige på knä genom saltblockad . Men Svenskarna lyckades kapa en Holländs konvoj med 52 saltskepp !!

Om njurarna inte fungerar så salt lagras i kroppen så binder det vatten och det bildas ödem , vattusot . Då behöver man begränsa saltintaget och om det går så illa att man hamnar på sjukhus så ges medicin som ökar njurarnas förmåga att rensa ut saltet .

Saltbristsyndromet : Illamående , smärtsamma kramper (särskilt i vaderna ) , apati mm Obehandlat leder saltbristsymptomet till döden .
En variant är eldarkramp (stokers spasm) kommer från de gamla ångfartygens tid . Tempen i pannrummen kunde vara upp till 65 gr och svettningen kunde bli så stor som 10-12 liter , och enorma saltförluster 20-60 gr .

Kaliumklorid insprutat direkt i blodet är dödande och 0,2 gr dödar en kanin .

Senast redigerad av Dweomer tor 18 aug 2011, 14:28, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 14:18 
Chefen

Dweomer skrev:

Men faktum är också att det är nästan omöjligt att göra detta, så risken framstår som väldigt liten. Såvitt jag kan förstå så skulle man i princip behöva byta ut allt sitt saltintag från NaCl till KCl under tämligen lång tid och det är det inte sannolikt att någon skulle göra vare sig avsiktligt eller oavsiktligt.

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 14:38 
Redneck survivalist

Dweomer skrev:

Och det är natriumbristen som gör kaliumet extremt giftigt . Vi tål normalt höga halter kalium , och tex potatis innehåller höga halter .
Det utsöndras normalt i samma takt vi får det i oss så balansen hålls .

Men de som inte äter salt av en eller annan orsak lever farligt . Saltbrist är en av de vanligaste bristsjukdommarna , speciellt i de varmare länderna .
Under sjuåriga kriget försökte Danmark få Sverige på knä genom saltblockad . Men Svenskarna lyckades kapa en Holländs konvoj med 52 saltskepp !!

Om njurarna inte fungerar så salt lagras i kroppen så binder det vatten och det bildas ödem , vattusot . Då behöver man begränsa saltintaget och om det går så illa att man hamnar på sjukhus så ges medicin som ökar njurarnas förmåga att rensa ut saltet .

Saltbristsyndromet : Illamående , smärtsamma kramper (särskilt i vaderna ) , apati mm Obehandlat leder saltbristsymptomet till döden .
En variant är eldarkramp (stokers spasm) kommer från de gamla ångfartygens tid . Tempen i pannrummen kunde vara upp till 65 gr och svettningen kunde bli så stor som 10-12 liter , och enorma saltförluster 20-60 gr .

Kaliumklorid insprutat direkt i blodet är dödande och 0,2 gr dödar en kanin .

Saltbristsyndrom beror ju snarast på att du blir hypovolem tillslut...

och nej kaliumklorid rakt in i blodet dör du inte av i rätt dos.
om 0.2g dödar en kanin har jag ingen aning om men en människas dygsnbehov anges oftast till 50 mmol dvs 2gram kalium.

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 14:41 
Fredag
Användarvisningsbild

Nå, varandes kanin eller inte så tror jag vi alla kan avstå från att på eget bevåg injicera kalium. Men kalium via kost och ex mineralsalt bör inte vara ett problem förutsatt normal njurfrunktion. Vid natriumbrist blir det problem, men inte pga kaliumintag utan pga cellförluster av endogent kalium till serum.

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 14:45 
Fredag
Användarvisningsbild

Men nu har vi halkat rätt långt från ämnet, som var Biltemas salt med nr 36-008 vars innehåll man hittar här
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... tabletter/

Natriumklorid (NaCl): > 99,9 % Kalcium (Ca) + Magnesium (Mg): < 0,07% Olösligt: < 0,015% Vatten (H2O): < 0,08% Diameter: 20 mm Volymvikt: ca 1,1 kg/dm3

Och det är inget man kommer få natriumbrist av kan jag lova ;)

InläggPostat: tor 18 aug 2011, 23:50 
Omega man
Användarvisningsbild

Nu för tiden får vi ju ett överskott av Natrium iom att nästan alla produkter från sega råttor och glass till pommes och burgare innehåller mycket salt, vilket kan leda till åderförkalkning och muskel/senförändring tex puckelrygg.

Vidare är även Natrium något man bygger en tolerans emot, både smak och rent kroppsligt. Alltså att kroppen vänjer sig vid ett stort Natrium intag och vid tillfällen med lågt intag reagerar kroppen mot detta.

Jag har personligen levt på en ganska Natrum fattig diet pga min farmor dog pga åderförkalkning i hjärnan som läkarna sa berodde på ett stort natrum intag (hon saltade maten så att det var oätligt för mig)
Min favvorit mat är potatis, i nästan alla former och jag äter mycket av det.

Detta leder mig till att tro att risken att drabbas av kalium förgiftning är ganska låg :)

Vidare var jag under alla uthållighets övningar, både fysisk (Utmattning) och mot elementen (Låga temperaturer, och det omvända samt väta) som jag deltagit i placerat väldigt högt. Bättre än vad jag själv trodde.
En läkare sa att det kunde bero på att jag är bättre på att tillgodo göra mig det natriumet som tillhandahölls pga jag inte vant mig vid ett excess.

Detta är ju bara personliga observationer som understöddes av en kontroll läkares kommentar. Hade inte tid att tala med honom om det utan det var mer en anmärkning i förbifarten.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: fre 19 aug 2011, 07:09 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Tillsatt och saltad mat kan väl inte vara livsnödvändigt? Saltad mat och salt är ju ändå en ganska ny företeelse i mänsklighetens historia och många naturfolk har inte saltat maten ända in i modern tid. Utan att veta gissar jag att salt började användas som konserveringsmedel och senare som krydda för att man vant sig vid salt mat.

Däremot är salt kemiskt nödvändigt i kroppen och av den anledningen behöver vi få i oss salt på något sätt. I ett jägar/samlarsamhälle får man i sig saltet via den animaliska födan och det kanske är så att de sentida bönderna (i förhållande till jägare/samlare) som i huvudsak äter vegetabilisk föda i huvudsak behöver tillsatt salt. Att vilda djur som inte är rovdjur gillar saltstenar det vet vi. Nån vegetarian som har insikter?

InläggPostat: fre 19 aug 2011, 17:19 
Redneck survivalist

Minns från ngn föreläsning med en kardiolog som sa att han själv aldrig tillsatte salt till något han lagade. Han hade helt enkelt vant sig av vid saltsmaken.
Huruvida natrium skulle orsaka alla dessa puckeltyggs-sjukdomar låter jag vara osagt, men natrium påverkar ju blodtrycket och binder vätska i kroppen.

InläggPostat: fre 19 aug 2011, 23:17 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Oavsett saltets hälsoeffekter så behöver vi lagra salt hemma för att kunna konservera livsmedel, främst kött.

De hade en artikel i Kristianstadsbladet om bakterierna i saltet för några dagar sedan. Där stod det att det rörde sig om E.coli bakterier, plastbitar och annat skräp som kontaminerade vattnet. Artikeln verkar typiskt nog inte gå att hitta längre. :roll:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa