Nu för tiden får vi ju ett överskott av Natrium iom att nästan alla produkter från sega råttor och glass till pommes och burgare innehåller mycket salt, vilket kan leda till åderförkalkning och muskel/senförändring tex puckelrygg.
Vidare är även Natrium något man bygger en tolerans emot, både smak och rent kroppsligt. Alltså att kroppen vänjer sig vid ett stort Natrium intag och vid tillfällen med lågt intag reagerar kroppen mot detta.
Jag har personligen levt på en ganska Natrum fattig diet pga min farmor dog pga åderförkalkning i hjärnan som läkarna sa berodde på ett stort natrum intag (hon saltade maten så att det var oätligt för mig)
Min favvorit mat är potatis, i nästan alla former och jag äter mycket av det.
Detta leder mig till att tro att risken att drabbas av kalium förgiftning är ganska låg

Vidare var jag under alla uthållighets övningar, både fysisk (Utmattning) och mot elementen (Låga temperaturer, och det omvända samt väta) som jag deltagit i placerat väldigt högt. Bättre än vad jag själv trodde.
En läkare sa att det kunde bero på att jag är bättre på att tillgodo göra mig det natriumet som tillhandahölls pga jag inte vant mig vid ett excess.
Detta är ju bara personliga observationer som understöddes av en kontroll läkares kommentar. Hade inte tid att tala med honom om det utan det var mer en anmärkning i förbifarten.