Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sårrengöring - Vad är bäst?
InläggPostat: tor 13 nov 2008, 05:40 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Hej.

I en SHTF-situation där tillgången till adekvat vård är mycket begränsad så kommer förebyggande åtgärder vara av högsta vikt, då t.ex. sårrengöring.

Ett litet skavsår kan leda till en infektion som i sin tur leder till blodförgiftning och kallbrand osv.

Standardmedlet som säljs ute i dagligvaruhandeln och på apoteken är klorhexidin, en bra sårtvätt för mindre sår, men lagringstiden är inte evig, och jag brukar inte förbruka så mycket sårtvätt i min vardag, så jag är inte sugen på att hälla ut oanvänt desinfektionsmedel bara för att det blivit gammalt.

Ett mer tidsbeständigt ämne är såklart etanol, och den vanligaste formen får anses vara rödsprit. Den är stark, billig och kan nyttjas till annat än sårtvätt. Nackdelen är såklart tillsatserna. De jag känner till är aceton och bitrex.

Fungerar rödsprit som sårtvätt, eller kan sår bli onödigt irriterade av tillsatserna?

Ett annat medel som kan användas är jodopax, vilket också kan användas som vattenrengöringsmedel, men hur hållbarheten på jodopax är vågar jag inte uttala mig om. Jag har också bara läst om jodopax som sårrengörining när det gäller djur, men det måste väl funka bra med människor också?

Tips om desinfektionsmedel som har lång hållbarhetstid tas tacksamt emot!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 13 nov 2008, 09:09 
Kapten Nemo

Jag har mycket svårt att tänka mig att t-röd innehåller aceton. Anledningen är att man lyckas inte få de mest utslagna fyllona att sluta dricka det. Av den anledningen var man ju vungen att ta bort metanolen. Sotningen hade väl viss del i det oxå... Det gick dock inte att hitta info på Kemetyls hemsida.

Internationellt är väteperoxid den stora sårtvättsvätskan. Dessvärre ger inte Apoteket någon hållbarhetsinfo på sin hemsida. Det värsta som kan hända är väl dock att det förvandlas till sterilt vatten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 13 nov 2008, 17:30 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Despierto skrev:
Jag har mycket svårt att tänka mig att t-röd innehåller aceton. Anledningen är att man lyckas inte få de mest utslagna fyllona att sluta dricka det. Av den anledningen var man ju vungen att ta bort metanolen. Sotningen hade väl viss del i det oxå... Det gick dock inte att hitta info på Kemetyls hemsida.

Internationellt är väteperoxid den stora sårtvättsvätskan. Dessvärre ger inte Apoteket någon hållbarhetsinfo på sin hemsida. Det värsta som kan hända är väl dock att det förvandlas till sterilt vatten.

Aceton tillsätts för att sänka flampunkten vill jag minnas.

Ah, väteperoxid ja, det glömde jag bort. Ska googla lite på det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 13 nov 2008, 17:48 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Tvål och vatten är vad Wiseman menar att man kan använda i nödsituation. Sidan 206 i nya boken.
"Tvål är ett utmärkt antiseptikum och mycket bra att tvätta sår med. Använ kokt vatten att tvätta händerna med innan du rengör såret. Tvätta såret med kokt vatten. Har du inget kan du använda färsk urin. DEn är steril och ger inga infektioner. Den har också en viss läkande effekt genom att urinsyran är svagt desinficerade."

Inläggsrubrik: Re: Sårrengöring - Vad är bäst?
InläggPostat: tor 13 nov 2008, 19:29 
Kreditkortsberoende

Carl skrev:
Ett mer tidsbeständigt ämne är såklart etanol, och den vanligaste formen får anses vara rödsprit. Den är stark, billig och kan nyttjas till annat än sårtvätt.

Du får väl ha en flaska okryddad vodka/brännvin i förrådet. "det är bara för medicinskt bruk" :P

Inläggsrubrik: Re: Sårrengöring - Vad är bäst?
InläggPostat: tor 13 nov 2008, 19:46 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Jacob Creutzfeldt skrev:
Carl skrev:
Ett mer tidsbeständigt ämne är såklart etanol, och den vanligaste formen får anses vara rödsprit. Den är stark, billig och kan nyttjas till annat än sårtvätt.

Du får väl ha en flaska okryddad vodka/brännvin i förrådet. "det är bara för medicinskt bruk" :P

UTVÄRTES bruk :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 13 nov 2008, 20:15 
Fredag
Användarvisningsbild

Små servetter indränkta i klorhexidin finns att köpa, separat förpackade. Dessutom slipper man våndan med alkohol(invärtes eller utvärtes) :wink:

http://smuggas.survivalist.se/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 20 nov 2008, 16:38 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Tack för era svar.

Av en slump läste jag idag att borsyra användes som sårtvätt, främst fram till 1950-talet, men även idag.

Borsyra borde vara tidsbeständigt. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 21 nov 2008, 00:07 
Armchair survivalist

Många om budet i detta ämne, men jag håller med dig R Hatt, att vanlig tvål och lite ljummet vatten är tillräckligt för sårtvätt.

Finns det nåt "bäst före datum" på tvål, så tror jag nog att det ligger rätt långt fram i tiden... och man behöver ingen STOR tvålbit i nödväskan heller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 21 nov 2008, 01:27 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Tvål och vatten är säkert bra, men varför krpngla med det när man kan ha färdig sprtvätt i en flaska? Som dessutom kan appliceras snabbt och inte kräver en massa jobb.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 21 nov 2008, 09:00 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Carl skrev:
Tvål och vatten är säkert bra, men varför krpngla med det när man kan ha färdig sprtvätt i en flaska? Som dessutom kan appliceras snabbt och inte kräver en massa jobb.

Tillgänglighet och hållbarhet gör att tvål och vatten framstår som ett bra alternativ.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 21 nov 2008, 09:10 
Kapten Nemo

Wolfgang skrev:
Tillgänglighet och hållbarhet gör att tvål och vatten framstår som ett bra alternativ.

För att inte tala om mångsidigheten i tvål o vatten. Man dricka vattnet, man kan tvätta kläder med tvål... Undra hur rena ett par kalsonger blir av 20ml klorhexidinlösning?

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 21 nov 2008, 10:39 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Eftersom tron kommit upp här på annan plats i forumet så fortsätter jag på det temat.

I predikarens tredje kapitel första vers står att läsa;
"Allt har sin tid"

Det gäller också för sår-rengöring.

I min första-hjälpen så ligger det savetter för sårtvätt. Jag använder dem ganska så ofta. Först tvättar jag händerna med alcogel, sedan tvättar jag och plåstrar om såret, sedan tvättar jag händerna igen.

Hemma i sjukvårdsförrådet skulle jag kunna ha klorhexedin eller någon sårsprit som jag skulle använda.

Tio år efter TEOTWAWKI när jag har slut på savetter och klorhexedin så är det jäkligt bra att veta att man kan använda tvål och vatten eller hemkört.
För det är lättare att tillverka.
Ibland har du inte heller tillgång till annat än tvål och vatten.

Här gäller det gamla vanliga ordspråket, "Planera för det värsta, förvänta det bästa".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 05 jan 2009, 22:51 
Fredag
Användarvisningsbild

För sårrengöring är vanligt rent vatten bra om man behöver skölja ur smuts, det viktiga är att vattnet är rent. För ögonskölj har jag natriumklorid(saltvatten)-lösning i 10ml flaskor, men även där funkar vanligt rent vatten bra.

Var inte rädda för att använda mycket vatten och tryck gärna på så att en stråle sköljer i såret för att verkligen få bort allt.

Likaså vatten om man behöver ta bort ett bandage som torkat fast i sår, det tar bara lite tid att lösa upp så ta det lugnt.

http://smuggas.survivalist.se/

Inläggsrubrik: Sårvård
InläggPostat: tis 17 feb 2009, 08:38 
Redneck survivalist

Tvål och vatten, ellr bara vatten, torka torrt. Ha på vanlig trätjära och ett plåster/förband. Tjäran bildar en skyddande hinna.
Jag fick tipset från Nordens Ark och har med framgång använt trätjäran på både människotyyyyy och djur, på djupa skärsår och brännsår.
Problemet med tjäran är att kommer den lös klibbar och kladdar den.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa