Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SHTF-info, FM-sändare?
InläggPostat: ons 23 dec 2015, 21:32 
Har varit uppe nån gång för länge sen men nu känns det som att jag ska till att göra slag i saken och skaffa mig en FM-sändare för att kunna agera informationsknutpunkt om något riktigt eländigt händer. Planen är att skaffa en FM-sändare på 1-10 W för att täcka en radie på några km. Till den behöver jag förstås en antenn, mikrofon och en sladd så jag kan koppla in mobilen eller något annat.

Har kollat runt lite och en som verkar poppis och dessutom är ett helt komplett kit är http://www.dx.com/p/cze-7c-1w-7w-stereo ... nq1kfnhC01

Med hänsyn till att jag är idiot på sånt och vill ha "koppla ihop och kör", finns det något betydligt bättre du tycker jag ska skaffa istället? Inlägg utan länk till produkt är helt ointressanta eftersom jag kommer att hitta fel grej om jag ska leta på namn eller modellbeteckningar.

/MD

Jo, nöd bryter lag och det handlar om att agera i ett nödläge.

Inläggsrubrik: Re: SHTF-info, FM-sändare?
InläggPostat: ons 23 dec 2015, 21:46 
Väldigt OT: Jag såg någon videoinspelning från början av kriget i Sarajevo där några komiker skämtar om radiosändningar:

"Reportern: här står jag mitt i stan och granaterna regnar runtom oss. Bang, han missade oss igen, Bang, idioten missar oss igen. Om den jävla mongon visste bara att att vi är 150 meter söder om stället han träffar han skulle dö av olycka....Bang!!! Vi är träffade, vi är träffade...det finns förrädare bland oss...."

Tänker alltid på det när jag har funderat skaffa någon form av sändare. Men så klart är jag också maximalt paranoid med (:)

InläggPostat: ons 23 dec 2015, 22:04 
Luktar inte fotogenkök illa?

Intressant och en sak jag inte tänkt på.
Mycket intresserat att se vad förslag som kan komma fram.

Räckvidd på 1-2 mil skulle passa min, SHTF plan väl. :hm:

InläggPostat: ons 23 dec 2015, 22:15 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Jag förstår inte riktigt syftet. Hur tänker ni?

InläggPostat: ons 23 dec 2015, 22:32 
Skit händer, kommunikationen går ned. I byn där kommande BOL ligger har man kanske ingen info alls. Med tillgång till en amatörradio för kontakt med omvärlden kan jag vidarebefordra info, annars kan jag funka som knutpunkt för byn och möjligen grannbyn. Alla har ju FM-mottagare och förhoppningsvis har de flesta en som funkar med batteri. I ett taskigt läge ger lite info ganska bra känsla.

/MD

InläggPostat: ons 23 dec 2015, 22:36 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Om du tänkt att sitta och informera folk om aktuellt läge så har du en heltidssyssla framför dig när shtf inträffat, du måste ha folk ute som rapporterar till dig och du sänder ut på FM-bandet, sedan måste folk veta frekvens, tider och vad det handlar om. Förbered dig på konflikter, du säger en sak, myndigheterna en annan i vissa lägen, folk litar på din info och skiter i myndigheternas... Frågan är, vilken roll och vilket ansvar är du beredd att ta?

Fundera på konsekvenserna av att ge folk fel information, det kan handla om liv eller död beroende på lägets allvar. Dessutom, det är olagligt.

InläggPostat: ons 23 dec 2015, 23:00 
den där funkar bra

på den tiden ja , eh, någon körde piratradio med 12v sändare på en 20w
med bra antennplacering så kom man lätt några mil med bra dödsmetal i etern :notme:

folk hittar fort en kanal om det inte finns något annat
en mp3 spelare står för jobbet, kan vara din mobil, bara se till att ha kabel

och, eftersom det är batteridrivet, så behöver den inte vara i hemmet ;)

InläggPostat: ons 23 dec 2015, 23:09 
Jag vet. :mrgreen:

Grejen är att byn där min blivande BOL ligger är.... Liten... Man räknar de bofasta på fingrar och tår, även om man tar med grannbyn. Min avsikt är inte att vara en radiostation som nyheterna utan mer sambandscentral för dem i byn. Finns info från myndigheterna behövs inte tjänsten, ligger allt däremot nere av en eller annan anledning kan det vara smutt för Agda två gårdar bort att få höra att det händer grejer i byn trots att hon saknar jaktradio.

"Vi håller på och röjer vägen efter stormen. Benke som har satellittelefon har kontakt med räddningstjänst och de räknar med att vara här om ett par dagar. Sune kommer att åka runt till alla stugor, så fort träden slutat falla, för att lämna ut ljus och soppa." Uppdatering varannan timme. Behövs inte mer än så men känns väldigt mycket bättre för Agda än att sitta i sitt strömlösa hus utan info utifrån eftersom repeatern som länkar in SR är strömlös.

Eller så kan man tänka: Bättre att ha och inte behöva än omvänt. Utan att gå in på detaljer kan jag tänka mig flera scenarior där en FM-sändare skulle vara rätt händigt.

Vad gäller lagligheten så är det ett problem men nöd bryter lag och om det hjälper folk i ett taskigt läge så har jag inga problem med det. Skulle jag få stationen förverkad och ett par tusen i böter så får jag väl leva med det.

/MD

InläggPostat: ons 23 dec 2015, 23:17 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

88-108MHz och 155MHz har i princip samma vågutbredning, så dit jaktradion når med 5W, dit når även din FM-sändare, med samma antennplacering, i grova drag alltså. Så räckvidden kan enkelt bedömas. Jag skulle dock rekommendera att även agda skaffar jaktradio, för att även kunna prata med andra om nåt pajjat, eller om hon ramlat, allt blir enklare med tvåvägskommunikation.

InläggPostat: tor 24 dec 2015, 12:52 
Man skulle kunna koppla en jaktradio till fm-sändaren. Exempelvis en billig Baofeng UV5R med tonval för mottagning.

Då skulle vem som helst i byn, med jaktradio och tonval, enkelt kunna informera alla i byn och tillkalla hjälp vid behov.

Baofeng UV5R har inbyggd fm-mottagare så man kan ha exempelvis P1 återutsänd när ingen sänder "lokal-lokalradio" med sin jaktradio. När någon sänder med rätt tonval går det ut över hela byn över FM-bandet.

InläggPostat: tor 24 dec 2015, 13:17 
japp, det är en vettig taktik

då kan man u även ha en radio på under ex natten, med då med tyst fmsändare, är det någon som får problem så hörs det hos alla som har radion på

InläggPostat: tor 24 dec 2015, 13:22 
-
Användarvisningsbild

Alltså, ni här inne väcker så många intressanta tankar :D

Körde lite google-fu och eBay. Finns rätt många rätt prisvärda anläggningar. Frågan är om de håller måttet IRL? :hm:

Men en mycket intressant tanke tycker jag MD. :up:
Själv kan jag idag inte applicera detta i min närmiljö. Det är pmr/jaktradio som gäller.
Dock hindrar det ju inte att man tar upp det som stand-by. ;)

//Tank

InläggPostat: tor 24 dec 2015, 13:26 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Jag gillar idéen, klart bra tanke.

Kan inte ni som har bra kunskaper i detta ta fram en lista på vad jag köper?
Bygga ihop kan jag själv. :)

InläggPostat: fre 25 dec 2015, 08:30 
@ moderator

tråden spårade ur så jag rensade lite

InläggPostat: fre 25 dec 2015, 08:31 
bygga med köpta delar eller bygga på komponentnivå?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa