Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SHTF light á la 90-tal i öst
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 21:38 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
I början av 90-talet besökte jag Vitryssland ett antal gånger med buss. Muren hade nyss fallit och rubeln hade tappat i värde med en rejäl inflation som följd. Arbetslösheten var hög och en typ av SHTF light hade infunnit sig. Många varor fanns fortfarande i butikerna men kunderna lyste med sin frånvaro då de inte hade pengar att köpa annat än det livsnödvändiga. Utanför brödbutikerna ringlade däremot köerna långa. Kollektivtrafiken fungerade och de få bensinstationerna som hade bensin till försäljning hade bilköer på flera hundra meter. Då kön gick framåt knuffade alla sina bilar för att spara bensin. Däremot var det mycket lättare att få tag på diesel. Vid ett tillfälle i Ukraina (som drabbades på liknande sätt) fick min bekant som ägde bussen tanka fartygsbunkerolja i bussen. Slutsatsen jag drar av detta är att en bensindriven SHTF bil är uteslutet, dels för att det är svårare att få tag på bensin och dels för att man inte själv kan bunkra bensin pga brandfaran. Denna typ av SHTF håller ju i sig i många år.
Skolorna fungerade och även sjukhusen personalmässigt men nästan allt sjukvårdsmaterial och mediciner var förbrukade då man inte hade ekonomi att köpa in nytt. Jag talade med en chefsläkare som bara hade en ask aspirin kvar i medicinväg. Behövde patienter medicin fick de köpa själva på svarta marknaden.
På torget kunde man köpa nästan allt om man bara hade dollar som kontanter. Folk kunde sitta vid torget för att försöka sälja en vattenkran, någon liten elmotor eller vad de nu kunde hitta hemma (eller någonannanstans) som de trodde var möjligt att få någon dollar för.
För att i längden klara sig bra i denna typ av SHTF light skall man ha ett stort kontaktnät och inge fortroende så att man kan göra en massa småaffärer, dvs vara streetsmart! Denna typ av skillset som ju nästan är motsatsen till OPSÄK behöver ju också diskuteras!

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF light á la 90-tal i öst
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 22:22 
Tack, ger en del att fundera över.

Jag undrar mycket över vad som kommer att behövas när kollapsen accelererar. Sånt som du beskrivit hjälper till att reda ut de funderingarna. Sen måste man förstås ta i beaktande att lokala kollapser och globala kommer att ge olika effekter.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF light á la 90-tal i öst
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 22:57 
Berra skrev:
För att i längden klara sig bra i denna typ av SHTF light skall man ha ett stort kontaktnät och inge fortroende så att man kan göra en massa småaffärer, dvs vara streetsmart! Denna typ av skillset som ju nästan är motsatsen till OPSÄK behöver ju också diskuteras!
:)


JAPP. Så var det i Rumänien under diktaturen och även idag. De som inte har kvar kontaktnätet och reflexerna från diktaturtiden i samma omfattning som före -89 är medelklassen, som har råd/ anser sig ha råd att klara sig själv.

Jag var i Rumänen en period under 90-talet och det var otroligt hur de kunde trolla med ingenting. Plötsligt dök det upp folk från höger och vänster. Den ena hade A, den andra B. Den ena kände C, som kände D som hade E. Och så var problemet löst. För tillfället. Kontaktnätet var, och är, A och O. Ensam är inte stark. Det kommer medelklassen få känna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF light á la 90-tal i öst
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 23:17 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Tack! Säger som MD... ger en del att fundera över.

Samarbetsförmåga, nätverk och kunskap blir nog viktigt oavsett typ av SHTF.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF light á la 90-tal i öst
InläggPostat: lör 11 feb 2017, 11:37 
Verkligen en del att fundera över...
Man får faktiskt lagra upp till 100L bränsle om man gör det brandsäkert om jag har förstått rätt. Att ställa 5 dunker i en grop bort från bebyggelse eller brandfarliga saker är kanske något att tänka på.

MulenDag skrev:
Tack, ger en del att fundera över.

Jag undrar mycket över vad som kommer att behövas när kollapsen accelererar. Sånt som du beskrivit hjälper till att reda ut de funderingarna. Sen måste man förstås ta i beaktande att lokala kollapser och globala kommer att ge olika effekter.

/MD


Banala grejer liksom en ask med spik eller skruv kan bli värd sin vikt i guld. Grönsaksfrön kanske ännu mer. Sytråd.
Och Miss P har absolut rätt...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF light á la 90-tal i öst
InläggPostat: lör 11 feb 2017, 12:36 
Ron skrev:
Verkligen en del att fundera över...
Man får faktiskt lagra upp till 100L bränsle om man gör det brandsäkert om jag har förstått rätt. Att ställa 5 dunker i en grop bort från bebyggelse eller brandfarliga saker är kanske något att tänka på.


Diesel "för uppvärmning eller elproduktion" får du förvara 10.000 liter hemma om det inte är i själva bostaden
För övriga brandfarliga vätskor såsom Bensin, fotogen, T-sprit, lampolja osv gäller max 100 liter.
Inne i bostaden får enskilda behållare ej vara över 10l i storlek
Utöver det får du ha max 2 st P11 gasolflaskor.

Skaffa en dieselvärmare eller en dieselgenerator så kan du lagra rätt mycket inom lagens gränser.
Dock skall man kunna motivera att det är för den egna bostadens behov men den texten är rätt luddig...

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf

I slutänden gäller sunt förnuft.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF light á la 90-tal i öst
InläggPostat: lör 11 feb 2017, 12:55 
Allt möjligt skräp och skrot kan komma till användning, så hade jag en gård skulle jag samla på mig.

När vi kom till Balkan-BOL kom en väns vän över med en svets (apropå kontakterna). Vi röjde runt lite bland bråtet på tomten och undrade vad vi kunde göra. Först blev det en gungställning av några rör (still going strong efter drygt 10 år och en flitigt gungande hop). Sedan blev det bl.a. ett rejält stöd med lite järnbitar för ett stort köksskåp som hängdes upp.
Jag rev bl.a. ett ruckligt garage och en svinstia men det mesta av det materialet har använts till annat allt eftersom. Grundregeln där nere är att inte kasta någonting. Där råder ett SHTF light. Glasburkar och plastflaskor spars till 100% t.ex. Jag behöver en öronläkare, bilmekaniker eller en veterinär? Då börjar man med kontaktnätet och sedan är saken löst. Tid fixad till i eftermiddag/ kväll eller i morgon.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet