Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Silver är jättebra
InläggPostat: ons 06 maj 2015, 20:31 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Nu är det en experimentell studie och inte sanningen men man kan ju bli lite trött....

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och ... -pavisat-/

Där finns risigt med evidens för att silver i olika former har klinisk signifikans för att behandla/förebygga infektioner. Men uppenbarligen så kan det driva fram resistensgener och dessa ger korsresistens mot antibiotika. Doktorn ordinerar dagliga silverbad....

Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: ons 06 maj 2015, 20:40 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

:smack:

Jag vill reklamera världen, den är helt uppenbart trasig.

InläggPostat: ons 06 maj 2015, 20:58 
Undrar vad nästa "ofarliga" antibakteriella medel blir?

För inte klarar vi oss väl utan antibakteriella kalsonger, sportskor, kylskåp och tvättmaskiner?

Kläder i bambu skall visst vara naturligt antibakteriella, enligt reklamen. Det låter ju fint... Men varför är de då även behandlade med triklosan?

:hm:

InläggPostat: ons 06 maj 2015, 21:00 
Jag tackar för infon och funderar ett varv till på om det verkligen är smart att ha ett silvermynt i botten av brunnen...

/MD

InläggPostat: tor 07 maj 2015, 16:06 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Det finns inga kemiska substanser som dödar bakterier och inte leder till resistens. Frågan är bara hur snabbt det sker. Enda helt säkra sättet att ha ihjäl bakterier utan resistens är fysikaliska metoder som knäcker DNA dvs olika former av strålning UV, joniserande osv....

Sen finns där flera substanser med låg risk för resistensutveckling tex så har man använt klorhexidin för rengöring inom vården under lång tid och visst finns där potentiella resistensmekanismer men dessa har trots idogt användande inte nått klinisk relevans.

InläggPostat: tor 07 maj 2015, 23:24 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Salt och socker kan ju användas för att döda bakterier, de är kemiska substanser men ingen möjlighet till resistens.

Dock så är väl dessa undantag då de fungerar genom att förstöra bakterier genom att bryta sönder cellväggar genom uttorkning.
Dock går det ju inte att användas i annat än prevention av tillväxt på ytor och i varor så det kanske inte räknas?

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 09:22 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Nu är det förvisso silvernitrat dom har använt, men tidningen skriver silver.

Inom läkemedelsbranchen använder man värme och/eller lut för att döda bakterier. Så vitt jag vet har inte bakterierna utvecklat motståndskraft mot lut, även om det säkert finns dom som tål mer än andra.

Jag har pratat med flera läkare om kollodialt silver eftersom jag har försökt ta reda på hur verksamt det är. Det är bakteriedödande och det funkar troligen även invertes.
Problemet är att man inte har forskat på det. Dom negativa skrifter man hittar i sverige pekar på samma studie, utförd i lund. Men den säger tyvärr inte mycket, massor av antaganden.
Samma sak gäller positiva studier. Massor av antaganden men inga direkta bevis (invertes bruk)

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 10:20 
Ett allvarligt problem med bakteriedödande kemikalier och substanser är att de fungerar. De dödar bakterier. Det innebär att efteråt så kan det komma nya bakterier som koloniserar som inte är lika "väluppfostrade" som de man nyss dödade.

Ett tydligt exempel är äldre som får antibiotika mot lunginflammation. Det slår även ut en stor del av den nyttiga tarmfloran, som sedan ersätts med mer eller mindre antibiotikaresistenta varianter av Clostridium difficile. Som sätter igång med att orsaka diaréer och blod i avföring och att smitta andra i närheten.

I äldreboende kan detta blir mycket "besvärande" och innebära att många av de som bor där helt enkelt avlider som följd av att en enda person på boendet fått antibiotika för en lunginflammation. Och det är många som går omkring med varianter av skadliga bakterier i sin tarmflora, men de hålls i schack av andra bakterier tills dess att man får en antibiotika behandling.

En möjlig variant skulle kanske komma att bli att man samtidigt och direkt efter behandling med antibiotika ger ett stolpiller med framodlade tarmbakterier som är nyttiga. Man kan se tarmfloran som ett organ som går att transplantera efter att det förstörts/störts av antibiotikabehandlingen. Möjligen kan detta även ge andra möjligheter. Exempelvis finns det en del indikationer på att man kan påverka sådant som fetma eller näringsbrist genom att byta ut/komplettera tarmfloran.

Detta är alltså den direkta motsatsen till antibiotika eller bakteriedödande behandlingar. Man tillför istället bakterier som man tror är bra, och får dem att tränga ut dåliga. Men vad jag vet så är det ännu inte särskilt etablerat. Jag tvivlar på att samma bakterieflora passar alla beroende på sådant som ålder, hygienvanor, genetiska förutsättningar och matvanor.

Skall man använda bakteriedödande substanser och preparat som antibiotika och silver så bör man säkerställa att man gör mer nytta än skada. Att dricka vatten med nanopartiklar av silver kan nog förväntas ställa till det med bakterier invärtes. Så att man riskerar att slå ut nyttiga bakterier och gynna mindre nyttiga som vi inte alls är anpassade till, men som har en aning högre tolerans av silver. Samma sak med antibiotika och sådant som triklosan och mycket annat.

http://www.iflscience.com/health-and-me ... ight-donor
http://www.scientificamerican.com/artic ... -and-thin/

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 11:09 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Jag håller med dig Skogsbonde. Antagligen slås stora delar av tarmfloran ut av bakteriedödande medel, oavsett vad dom råkar heta.
Ett råd man brukar få om man blir tvungen att ta antibiotika är att stoppa i sig fil med "bra bakteriekultur". jag är tveksam på att det är många av dessa bakterier som klara magsäckens syra.

En sak som jag inte tror är helt klarlagd, men skulle kunna vara en anledning till att den finns är, blindtarmen är en gömma för goda bekterier.
Goda bakterier skulle i blindtarmen klara sig när man stoppar i sig antibiotika som slår ut tarmfloran.
Tyvärr är min blindtarm borta :(

Ett annat problem är att mycket av dom läkemedel vi stoppar i oss passerar genom kroppen och hamnar hos reningsverket. Jag tror inte att dessa reningsverk är speciellt bra på att ta hand om den uppsjö av olika läkemedel som kommer strömmande.

Senast redigerad av Toker fre 08 maj 2015, 12:02, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 11:21 
En faktisk survlargrej i sammanhanget när vi pratar utslagna bakteriekulturer är bajsdonationer. Nä, jag skojar inte. Att ge bajs från en person med frisk mage till en person med sjuk mage är helt vettigt och kan till nöds göras i hemmet.
* Bajs bättre än Vankomycin http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter ... ycin-10232
* http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/50 ... gramid=412
* http://elaise.se/avforingstransplantation-del-1/
* http://fof.se/tidning/2011/7/donerat-ba ... ska-tarmar

/MD :-g :?

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 15:13 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Skogsbonde skrev:
Massa bra tankar....

:up: :up: :up:

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 16:43 
Är det en Twinkie?

Kan vi människor verkligen vinna kriget mot bakterier? :hm:

Vi tror säkert det, i någon slags hybris ("Bakterier har ju inte vår stora avancerade hjärna!"), men är det inte i själva verket ett krig mot evolutionen? Och evolutionen (förmågan till anpassning) går något snabbare hos bakterier än hos människor...

Den moderna människans ovilja att acceptera att ibland dör faktiskt människor (även partners, barn, föräldrar, och att det är tragiskt men något fullt naturligt och faktiskt en del av livets gång), gör kanske att vi förvärrar situationen? Vi vinner ett slag när vi uppfinner och masskonsumerar penicilin, men det gör samtidigt att vi förlorar kriget?

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 18:28 
Evolutionen går snabbare för bakterier än för människor. Men "en människa" består till mycket stor del av bakterier. Man kan till och med spetsa till det och överdriva lite och påstå att djur och människor egentligen bara är "enkla" fordon/påsar som gener genom evolutionen har skapat för att bli mer mobila.

Det genetiska materialet/informationen för det rent mänskliga "fordonet" är nästan försumbart i jämförelse med det genetiska material/information som utgörs av gener för alla de olika bakterier vi bär omkring. Detta eftersom vi bär på väldigt många olika bakterier, men bara en enda uppsättning av våra egna gener. Så det är inte bara ett krig mellan människa och bakterier utan i ännu högre grad ett krig mellan människans bakterier och främmande bakterier, och då jämnas skillnaden i hastighet i evolution ut en del. Snarare än krig kan man säga att det handlar om parallell evolution, co-evolution.

Även virus är troligen i mycket stor omfattning inblandade. För varje enskild bakterie finns det ett stort antal virus som kan angripa den. Bakteriofager. Jag gissar att den genetiska informationen i alla bakteriofager totalt med stor marginal överskrider den totala genetiska informationen i alla bakterier och därmed allt levande sammantaget...

Utan dessa bakteriofager skulle alla världshaven och insjöar förmodligen vara en seg soppa av odödliga bakterier som bara delar på sig gång efter gång. Det går att odla sådana här bakteriofager i stor skala och de skulle kanske kunna användas för att ersätta antibiotika. Det görs i bland annat Ryssland och i Frankrike.

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 23:33 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Dock oroar jag mig för överanvändning av bakteriofager i livsmedel och annat idag, har vi tex full koll på om de muterar och i så fall till vad osv?
Vilka långtidseffekter kan det ha osv.

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 23:39 
ända sättet att vinna kriget mot bakterier är ju att kunna överföra sitt jag till dator och ha en cyborgkropp

men då vinner väl virusen istället :notme: :mrgreen: :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa