Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sjukvårdsväska prylgalen
InläggPostat: fre 11 feb 2011, 23:34 
Jag tror lite på väska-i-väska när det gäller sjukvård.

En liten väska som innehåller det man akut kan behöva, en större med refill och lite mer skrymmande grejer. Och som också kan rymma den lilla väskan, antingen inne eller hängd utanpå.

Kanske en separat icke-akut medicin-väska, enligt samma princip?

InläggPostat: lör 12 feb 2011, 11:35 
prylgalen skrev:
Citera:

Men en riktig HLR mask skulle ju ta upp i stort sett hela väskan. Jag har en som jag kan hänga på utsidan men att ha den i förstör liksom hela grejen? Eller har jag missuppfattat något?

Tänkte mig en pocketmask. den är inte så vansinnigt mkt större än en glukosmätare.

InläggPostat: lör 12 feb 2011, 16:20 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

The nurse skrev:
prylgalen skrev:
Citera:

Men en riktig HLR mask skulle ju ta upp i stort sett hela väskan. Jag har en som jag kan hänga på utsidan men att ha den i förstör liksom hela grejen? Eller har jag missuppfattat något?

Tänkte mig en pocketmask. den är inte så vansinnigt mkt större än en glukosmätare.

Pocket mask finns i yttre facket. Nr 41 på bilden..

InläggPostat: lör 12 feb 2011, 19:43 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

saknar Samsplint och mera materiel för att stoppa blödning.

InläggPostat: lör 12 feb 2011, 20:33 

marja skrev:
saknar Samsplint och mera materiel för att stoppa blödning.

Roligt att du säger det, en samsplint är fakiskt beställd och kommer i nästa vecka.. Även en C.A.T. Är beställd men inte till denna väska utan till den större.

InläggPostat: lör 12 feb 2011, 20:52 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Förbandsmateriel ska man ha "kilovis" .

Sist det var dax för mig gick båda "armens för stora skador" , plus att killen rev sönder några skjortor , och då började det sippra lite blod igenom ,det räddades med ett par handdukar . Men innan jag var nere hos ambulansen för transport till sjukhuset var det ganska så kladdigt runt mig ändå.

Så det går betydligt mer än man kanske tänker sig .

InläggPostat: lör 12 feb 2011, 21:52 

Dweomer skrev:

Sist det var dax för mig gick båda "armens för stora skador" , plus att killen rev sönder några skjortor , och då började det sippra lite blod igenom ,det räddades med ett par handdukar . Men innan jag var nere hos ambulansen för transport till sjukhuset var det ganska så kladdigt runt mig ändå.

Vad var det som hade hänt?
Jag är helt med dig om att man bör ha fler "för stora skador" men jag får inte plats?
Tuäycker du att jag skall ersätta de sterila kompresserna med ett till paket med tryckförband?

InläggPostat: lör 12 feb 2011, 23:39 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

prylgalen skrev:
Dweomer skrev:

Jag är helt med dig om att man bör ha fler "för stora skador" men jag får inte plats?
Tuäycker du att jag skall ersätta de sterila kompresserna med ett till paket med tryckförband?

det behövs mera kompreser eller elastiska gasvävsbindor som man kan ha att fylla ut såret med tryckförband är svåra att tamponera med. såren behöver inte vara särskilt stora för att det ska gå åt stora mängder materiel. elastiska bindor brukar också gå åt skulle aldrig ha mindre än 4 st hemma t.ex för att fixera samsplint och skapa ett bra tryck på stora blödande sår. ett tryckförand av svensk typ stoppar knappt en blödning utan dem behöver förstärkas med elastikbinda (dauer)

InläggPostat: tor 17 feb 2011, 15:58 
Nykomling

tjenare

ny här på forumet och tittade genast på sjukvården, vi läser en kurs i akutsjukvård i skolan. Reser mkt och tänkte sätta ihop en väska liknande din. Den ser mkt bra ut.

Jag hade lagt till lite medicin för akuta ärenden såsom antihistamin och betapred och kanske slängt in lite antibiotiska preparat såsom ciproxin, vibramycin eller kåvepenin.

Visst ska läkare ordinera dessa men i en krissituation kan man sköta detta själv om man läst på lite. Tjejer har ju en förmåga att dra på sig urinvägsinfektion om det är kallt och hygienen brister lite, vilket kan hända i en nödsituation. Övrig antibiotika kan ha ganska brett användningsområde. Dock ska man inte slänga i folk antibiotika till höger och vänster men...

Antiallergiska mediciner är bra, många har svåra allergier och en sådan är livshotande vid fel tillfälle...

Dessa mediciner är nog (tror jag) receptbelagda men en läkare kan skriva ut det om man säger att det är till en jordenruntsegling...

Tankar om detta, någon?

InläggPostat: tor 17 feb 2011, 17:12 
captnhook skrev:
t..Tjejer har ju en förmåga att dra på sig urinvägsinfektion om det är kallt och hygienen brister lite, vilket kan hända i en nödsituation. Övrig antibiotika kan ha ganska brett användningsområde. Dock ska man inte slänga i folk antibiotika till höger och vänster men...
.....

Uva ursi (mjölon) är bra att ha vid urinvägsinfektion:
http://www.herbwisdom.com/herb-uva-ursi.html

Finns även i tabletform t.ex.(receptfri):
http://vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=3054

InläggPostat: tor 17 feb 2011, 17:32 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

marja skrev:
prylgalen skrev:
Dweomer skrev:

det behövs mera kompreser eller elastiska gasvävsbindor som man kan ha att fylla ut såret med tryckförband är svåra att tamponera med. såren behöver inte vara särskilt stora för att det ska gå åt stora mängder materiel. elastiska bindor brukar också gå åt skulle aldrig ha mindre än 4 st hemma t.ex för att fixera samsplint och skapa ett bra tryck på stora blödande sår. ett tryckförand av svensk typ stoppar knappt en blödning utan dem behöver förstärkas med elastikbinda (dauer)

Mitt sätt att sköta skadan och det "vett" jag hade på sjukhuset räddade mycket av min kropp .
Det var delvis helt avskuret, där skelett , senor och nerver var avskurna plus ett par artärer . Det var inte så lätt att trycka in och binda för . Att snöra av var enligt läkarna inte bra eftersom det tog ganska lång tid tills jag var på sjukhuset .
Vävnadsdöden skulle då blivit större och skadorna värre .Bitar av skelettet saknas fortfarande , de försvann i olyckan .
Läkaren ville utföra tester på mig för att se hur stora nervskador jag hade trots att det syntes ganska väl , och hade han gjort det hade förmodligen fler nervtrådar farit sin kos . Så där sa jag stopp , och var på väg att gå hem .
De ringdes då till akademiska och läkaren fick en utskällning och gav mig rätt . Det som skulle åtgärdas på första sjukhuset före transport till uppsala var att laga blodkärlen och sy ihop huden för att minska ytterligare vävnadsdöd .

InläggPostat: tor 17 feb 2011, 20:16 
Är det röda det som pekar mot norr?

En sak jag funderar över är andningshjälpmedel, tuber, näskantareller, andningsmask. Nu beror det helt och håller på i vilken situation man tänker sig ha väskan tillgänglig. Såhär i den normala vardagen är de givna, under förutsättning att man kan använda dem. Att sätta ner en tub kan kanske vara lite svår att få till i en stressituation om man inte provat nån gång tidigare.
Men om vi tänker oss att ha utrustningen när hela samhällsapparaten har havererat. Om nån behöver ha andningshjälp då är det nog kört. Om man gjort konstgjort andning i 5-10 minuter (eller möjligen lite längre) då är man slut och nån ambulans lär ju inte finnas, knappast inte heller möjligheten att tillkalla nån.
Om utrymmet är ett problem skulle jag nog satsa på att ha mer förbandsmateriel istället.

InläggPostat: fre 18 feb 2011, 00:06 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Kom igen nu prylis! Upp med stora väskan också. Du vet hur vi älskar listor med numrerade bilder! :D

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post16231.html?hilit=carlos#p16231

InläggPostat: lör 19 mar 2011, 16:09 

Carlos skrev:
Kom igen nu prylis! Upp med stora väskan också. Du vet hur vi älskar listor med numrerade bilder! :D

Efter lite om och men så kommer här den större väskan. =)

Bild

1. Glukos
2. Klorhexedinsprit
3. Brännskadegel
4. Lokalbedövning
5. Ögondusch
6. Mikrolax, laxermedel.
7. Tigerbalsam
8. Muccuangin
9. Zyx
10. Ipren
11. Imodium
12. Ögondroppar
13. Hydrokortisonsalva.
14. Vasselin
15. Natriumklorid
16. Sterilt vatten
17. Natriumklorid, också för ögondusch.
18. Rakhyvel
19. Panodil
20. Häftapparat, för "suturering"
21. Suturkit
22. Sterila suturskalpellblad.
23. Bred sårtejp
24. Plåster
25. Kylpåse
26. Plåster.
27. Bomullskompresser, bollar.
28. Skala för hur mycket blod en person med en viss vikt och längd kan bli av med. Den bara hamnade där.
29. Öronproppar.
30. Steristrip
31. Ask med sårtork, sårtejp och plåster.
32. Pincett och peang.
33. Spatlar.
34. "Tops".
35. Stetoskop.
36. Blodtrycksmanchet.
37. Spypåsar.
38. Elastiska lindor.
39. Svalgtuber.
40. Sprutor och kanyler.
41. PVK x flera
42. Tegaderm i.v.

Bild

1. Näskantareller.
2. Stora suturtejpar.
3. Små suturtejpar.
4. Sterila stora kompresser x flera.
5. Rubens blåsa.
6. Tegaderm, vattentäta förband.
7. Comfeel, skavsår.
8. Ärrtejp, men är bra till annat med.
9. Aquacel, för vätskande sår.
10. Hibbiskrubb.
11. Sårtejp
12. Mepitel.
13. Anteckningsblock.
14. C.A.T.
15. Hanskar x flera.
16. SAM-splint

Bild

1. Larynxmask x 2. strl 3+4.
2. Tryckförband x flera.
3. Värmefilt.
4. Pocketmask.
5. Tryckförband sterilt.
6. Stora sterila kompresser x flera.
7. Mindre sterila kompresser.
8. Tryckavlasningskuddar.
9. Sterila handskar.
10. Kylpåse.
11. Häftapparat, för "suturering"
12. Steristrip.
13. Diverse tejp.
14. Klädsax.
15. Näskantareller.
16. Xylocainsalva.
17. Pannmodell ficklampa.
18. Sårtvätt.
19. Klorhexidinsprit.
20. Savilstimulerande och slidmedelsspray.
22. Sterila kompresser.
23. Handsprit.
24. Elastiska lindor.
25. Mätstickor för glukosmataren.
26. Glukosmatare.
27. Sårtejp.
28. Svalgtuber.
29. Näskantareller.

Får be om ursäkt för att vissa grejjer kommit med på mer än ett ställe. märkte det nu och orkar inte göra om det.. =)

Så nu tar vi åsikter på detta då.. =)
Haj.

InläggPostat: lör 19 mar 2011, 17:21 
Hehe ja du gör ju skäl för ditt namn kan man väl säga. Kan du använda all utrustning kompetensmässigt sett?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa