Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skaljacka eller poncho
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 12:32 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Nu har jag ångest, och vill därför ha lite input. Jag har redan sedan tidigare ett par rejäla skalbyxor i skogsfärger som jag har ute i skog och mark. Däremot är min regnjacka inget bra för den är för tunn och ömtålig. Inköpsvåndan står därför just nu mellan dessa produkter:

Bild
Stor och lätt camouflageponcho i ripstopnylon (mycket lätt och smidig och framförallt rivstark). Den går även att använda som vindskydd.
Woodland Camouflage. Mått utvikt:Ca 2x 1,5m. 195 SEK

Bild
Light weight, vår lättaste och smidigaste jakt- och fritidsdress. Yttertyg av tyst mjuk microkvalité. Ett tunt mechfoder för bästa andningsförmåga. Alla sömmar är tejpade och alla synliga dragkedjor är vattentäta. Membranet laminerat direkt mot yttertyget. 800 SEK

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 19:57 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Andas den övre? Jag noterar att efter en längre tid i regnställ är jag våt, innifrån, då de inte släpper igenom den kroppsegna fukten.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 20:51 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Det gör den högst troligt inte, vilket innebär att när det regnar så kanske man bör undvika hårdare marscher.

Nackdelen med skaljacka är ju att även om den andas så gör den det inte lika bra som en vanlig jacka, och då får man problemet med svett inifrån hela tiden :-/

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 21:40 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Genithos skrev:
Det gör den högst troligt inte, vilket innebär att när det regnar så kanske man bör undvika hårdare marscher.

Nackdelen med skaljacka är ju att även om den andas så gör den det inte lika bra som en vanlig jacka, och då får man problemet med svett inifrån hela tiden :-/


Även om du sitter still eller står still så transpirerar man, ett par dl per dag, även om man inte anstränger sig, ända upp mot 7-8L om man kör riktigt hårt i hetta :D

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 23:17 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Nu har jag grubblat och jag säger jacka. Woodland...nja. Poncho? Fiffigt i BOBen, på vandring i öppet landskap men i snårigt sydsvensk skog?

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 25 maj 2009, 23:43 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Despierto skrev:
Nu har jag grubblat och jag säger jacka. Woodland...nja. Poncho? Fiffigt i BOBen, på vandring i öppet landskap men i snårigt sydsvensk skog?


Jacka sitter bättre på kroppen än poncho, helt klart, men ponchon har ju sina fördelar, men av de två du länkade så föredrar jag jackan.


Edit: Har nog att göra med att allt som inte är M90 är töntigt när det kommer till maskeringsmönster, jag är lite... ehm, skadad på det området :oops:

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 06:41 
Båda.

Jackan är bra vid mindre ruskväder och då du inte anstränger dig så mycket. Eller i sta'n.

Ponchon är så pass billig att du kan ha den hoprullad som förstärkningsplagg när det blir rejält ruskregn. Eller i sommarregn när jackan hade varit för varm. Det fläktar fint under en poncho, så länge man inte bär något på ryggen iaf...


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 09:39 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 02 sep 2008, 19:42
Inlägg: 353
Ja skulle föreslå en skaljacka, typ 3 lagers gore-tex membran. De bytyder att du först har ett skyddande yttertyg som skyddar goretex membranet, därefter själva membranet följt av ett nätfoder hängandes löst.Vilket både håller väta ute samt vindtät och andas. Dom flesta jacker numera har dragkedjor under armarna samt nätfoder i fickorna som optimerar ventilation utan att släppa in väta. Ser flera användningsområden på en jacka än en poncho, då du kan ha den året runt. Poncho är kanske inte optimal, säg vid en snöstorm lr rejält regnväder med skur o blåst. Se jackan som en investering som räcker i massa år än en dyr engångsgrej.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 09:42 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
absolut bästa jackan för tuffa miljöer som jag haft är en Gortex jacka från Fristads.. utmärkt att arbeta i flera plussgrader utan att bli svettig eller i -20 eller extremt hellregn.. den är tunn och har inget "foder", utan det justerar man med tröjor..

jackan har ett liitet problem och det är att den har högsta visibilitet som tänkas kan.. ;)
Bra smarta täta fickor har det som är placerade för att användas, den är funktionellt 100% effter två års flitig användning i skog och mark! så visst är den "dyr" men OM man nu plannerar att man ska ha kläderna ett tag effter "det händer" så vore en sådan något jag skulle vilja ha.. självklart utan floroserande funktion så klart..


ps.. edit
Yttertyg av 100% polyester, 2-lagers GORE-TEX®-material, vind- och vattentätt material som andas. Tejpade sömmar. Vikt 220 g/m2. Foder av nät och polyestertaft.
klass3 i vattenmotstånd (högst)
DS..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 16 jun 2009, 23:30 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 02:58
Inlägg: 66
Jag har woodland poncho. Jag använder den till jakten, eller allmänt när det regnar för mycket. Det bästa är att den är så liten och billig. Jag har bara en dessvärre så och den hoppar frekvent mellan jaktväskan och civilväskan och bruk. Det skulle vara bra att ha en i bilen också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 jun 2009, 20:01 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Det blev en kompromiss till slut som skall utvärderas året ut. Skaljackan Kalix och p.v.c-poncho i svart.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 jun 2009, 23:54 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Öhh... Jag säger så här... Har du poncho så använd den, har du skaljacka så använd den... Ni fattar va? Jag har lärt mig att inte bli pryl- eller märkesfixerad den hårda vägen..! Det som finns till hands använder man helst och mest, det andra som hänger i garderoben är reserven.

Det vi trivs i hänger med på tur eller jakt oavsett väder. Jag själv har länge använt tunna överdragsbyxor och jacka från Didriksson som regnkläder, betalade 300:- i Strömstad för sju år sedan. När det slutar regna tar jag av mig dom täta kläderna, ev. behåller jag byxorna på om jag går genom snår eller låg blöt vegetation och öppnar byxbenen mer.

Allt handlar inte om att ha det ultimata plagget i väder, vind å solsken för alla lägen. Köp till lagom pris och trivs i det du har, Gore-Tex väger som tusan i packningen!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 06:35 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Ultimata plagget för mig har bra pris, bekvämlighet och resten får man ha med sig i kunskap. Tänker skal, ull, syntet osv - att man lär sig vad som funkar o som inte funkar. En dunjacka för 5000 kr värmer ingenting som vissa tror ;)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 09:36 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 30 nov 2008, 05:06
Inlägg: 55
Ort: V
Jag köpte i höstas en ECWCS parka och byxor (large long) generation II i Goretex nytt på Ebay för 1500:- med frakt till Sverige.
Dock är stället rätt tungt men otroligt tåligt om jag jämför med mitt Tierra men så är ju priskillnaden över 5000:- kr
http://collectibles.shop.ebay.com/items ... acat=13956

_________________
One life live it !


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 16:01 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 02:58
Inlägg: 66
Dyrt pris för woodland ponco. Jag har sett den på flera ställen under 100-lappen.

Här t.ex 85:-

http://www.surplus.se/component/page,sh ... Itemid,26/

Två för priset under en.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet