Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skills/Färdigheter att överleva och klara kriser
InläggPostat: fre 08 jul 2016, 13:23 
Grannarna tittar konstigt på mig.
Användarvisningsbild

ser fram emot the list

InläggPostat: fre 08 jul 2016, 15:19 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

deadrabbit skrev:
ser fram emot the list

Det går dåligt.

Får inte ihop något bra upplägg.

Hur vill ni ha den och vilka ämnen önskas behandlas? Ska jag dela in det efter naturmedicin, redskap, osv. eller efter växt/träd och lista samtliga egenskaper per objekt?

InläggPostat: lör 09 jul 2016, 12:16 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Såg att någon nämnde om tillvaratagande efter slakt, vi har en regel att en slaktad kropp kan hänga upp till 40 dygnsgrader, dvs är det 20 C i lokalen = 2 dygn, det finns oxå en liten bra hjälp manick(mörningstimer) som mäter luftfuktighet och temperatur och visar i % hur långt mörkningen har gått samt hur många dagar alt timmar som är kvar.
Blodet ska ur kroppen så snabbt som möjligt,sätt en kniv in mot hjärtat i stickgropen,skär utåt åt båda håll, det märks när man punkterar en kroppsåder, det finns 2 stora blodådror i ljumskarna på de 4 fota djur jag jagar, när man tar ur så lägg ett snitt där oxå.

Bäst är att hinna sticka medan pumpen ännu slår, en kropp som är tömd på blod får i regel ett bättre kött kvalitetsmässigt

Förr i tiden togs ju blodet tillvara med, har dock ingen kunskap om hur mer än att det samlades i en hink och att något tillsattes + att blodet vispades frenetiskt ett tag, förmodligen för att det inte skulle börja koagulera alltför fort.

För bevarande av kött så är ju lufttorkning rätt bra, salta in bitarna i några dagar, med grovsalt eller lake och häng ut direkt på väggen alt, kallrök dem lite först, detta fungerar bäst på vårvintern när luften är torr och temperaturen svajar mellan - på natten och några + grader på dagen, tänk dock på att inte hänga i direkt solljus men är det en södervägg så skärma av med något.

Jag ska kasta in ett par bitar lufttorkat älgkött i en mylar påse och låta den vara i några år för att se om den håller ätduglig kvalitet bara för att prova.

Ang, fiske så skulle jag mest köra med ståndkrokar som jag vittjade med jämna mellanrum, en vanlig nylonlina uppvirad på en träbit, en enkelkrok med mask på och ner i vattnet, kör med detta mest vintertid men skulle tro att det även skulle kunna fungera sommartid med ett enkelt flöte.

Gäddsaxar, kanske inte så humant men rätt effektivt, gäddan går ju oxå att file'a, salta och lufttorka för längre hållbarhet, dock skulle jag ha det som nödmat om inget annat fanns.

Läste/såg på tv om hur de bevarade skinka nere i Europa förr i tiden, den saltades in lufttorkades och las sedan i en jutesäck och förvarades i stora lådor med aska över sig, har smått funderat på att testa ifall detta även skulle kunna fungera på mina breddgrader, askan tar väl bort mycket av syret och kanske förhindrar mögel?

InläggPostat: lör 09 jul 2016, 13:22 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Vad blod anbelangar kan man göra blodplättar, blodpannkaka och blodpalt. Så vitt jag vet häller man bara i "lagom" mycket blod i smeten. Jag tycker det smakar sämre, men det är säkert mycket mer näringsrikt. Det borde ju gå göra blodpudding också.

InläggPostat: tis 12 jul 2016, 12:22 
Är varmvattnet slut?

Efter lite googlande hittade jag att man ska hälla is i hinken med blod och vispa för att få snabb kylning och förhindra koagulering. Sen fryser man in det. Länkar ett recept på blodpudding som inte ser helt tokigt ut.

http://www.koket.se/pelle_johansson/huv ... odpudding/

InläggPostat: sön 13 nov 2016, 20:17 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag har alltid haft en skvätt ättika och så en skvätt kallt vatten i hinken då jag tagit reda på blod vid slakten . Blodpudding , blodpalt eller blodbröd görs då och då .

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3