Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skippa gräsmattan, anlägg äng och slå med lie.
InläggPostat: ons 20 jul 2016, 03:46 
Fredag

Brännässlorna kan du äta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4nn%C3%A4ssla

Jättelokan är visst ett rejält problem. Se speciellt Egenskaper och Bekämpning i slutet..
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4tteloka

InläggPostat: ons 20 jul 2016, 08:34 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Att kalla ett misskött bete för en äng ?
En äng ska skötas om . Och den ser aldrig ovårdad ut , oberoende på vilken typ av äng det är .
På sid 43 i detta arbete ses skillnaden mellan något förvuxet till att bli skött äng igen http://www2.jordbruksverket.se/webdav/f ... vr3_10.pdf

Det finns många typer av olika ängar från de som växer på hård fast mark till de som är gjorda på myrar

InläggPostat: ons 20 jul 2016, 12:01 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Exakt, där jag bor just nu skulle det inte fungera att lämna allt, trots att här är fet, bördig lerjord, andra växter, främst förvildade åkergräs och annat skulle snabbt ta över och kväva det mesta.

Klöver har vi sått in ändå för att slippa gödsla, dessutom är den mjuk och behaglig att gå på.
(Tog bara någon näve ur en frösäck och lät det bli vad det blev då ingen här heller är särskilt intresserad av just gräsmattor (främst för att ingen gillar att klippa gräs, jag anser att det förstör miljön, samt att jag rent personligen tycker att gräsmattor är fula som stryk, men det får inte heller bli överdrift åt andra hållet i min trädgård så¨att där bara ser ut som någon bara har slängt upp en stuga utan att anstränga sig, men det verkar faktiskt fungera...)

Eftersom jag är en praktiker även när det kommer till trädgårds skötsel så brukat göra en uträkning av ungefär vilka grödor man kommer att odla för hushållsbruk, lägga till litet mariginal och anlägga för det först, på ytor som inte används för trädgårdsland, mäta ut lämplig sträcka till husen och planterat träd som man vet kommer att bli ordentligt stora om de tar sig, sedan mindre växter närmare, osv.

Just n u mest för skogliga experiment med ädellöv och annat, jag gillar dem i trädgården när det kommit upp och fått litet storlek, kort sagt förena nytta med nöje och fröträd, mm hamnar också i trädgården... Men, går ju att slänga in diverse prydnadsväxter där också om man vill, en del använder jag för att testa tålighet för klimatzooner och liknande.

Sedan tex kombinera rosor med ekar för att ta fram bilogiska plantskydd efter gammal förebild, osv.

På ställen där det naturligt lätt bildas ängsmark ser jag inte heller någon riktig mening med att klippa bara för sakens skull, men odlar man bin och liknande behöver man ibland aktivt förstärka floran som de kan hämta näring från med specifik odling av vissa växer osv.
Äkta ängsmark behöver dock omvårdnad om man vill ha den som på bilden, men jag tycker inte att man behöver ha så extrema krav på den.
Lättast att sköta är ju torr, mager jord ge räven ganska mycket blommor, men delar av växttäcken kan dö av om det torkar för mycket, och blommor behöver ladda upp med bladmassa något år innan om det är växter som ger mycket blommor, annars kommer de att tyna bort.
Gamla ängar var djurbete där man fördelade gödsel från djuren som gick där över de ytor som började bli utarmade, eller tex lägger foderplatsen där något år, osv.

Man kan försiktigt slå den med lite, den skall ha väldigt litet gödsel, vatten kommer växtligheten automatiskt att anpassas till, men är där mycket fuktigt kan man behöva slå mer ofta (förr tog man noga tillvara detta överskottet och torkade till hö).

Men, det är ganska jobbigt att slå stora ytor med grovt gräs med lie...
Alternativt då använda handmaskiner som drar fossila bränslen och släpper ut gifter i miljön samt bullrar och låter.
Men, realistiskt sett så måste man vara mycket entusiastisk för att slå stora arealer med lie för hand...

Lämnar man fet, bördig jord vind för våg blir det inte alls vackert.
viktigt att veta är att man inte kan släppa får och liknande djur rakt av på en sådan yta om man behöver rensa upp den, de tål inte så kraftig växtlighet i så stor mängd, då blir de sjuka och kan dö, man måste dela av det i små portioner i så fall.

Kor är bäst om man vill bli av med grov växtlighet, men de kräver ganska kraftiga stängsel.

Om man tex vill låna djur behöver man känna till detta.

Zaha Hadid gifte sig aldrig och hade inga barn, något hon förklarat med orden: "Om [arkitekturen] inte tar över helt, är du inte något att ha. Du måste ägna dig åt den på heltid. Du kan inte kosta på dig att hoppa in och ut."SWEXIT!

InläggPostat: mån 25 jul 2016, 21:56 
Q
Användarvisningsbild

man kan ju så i vitklöver i gräsmattan, låta den blomma och fröa av sig och sedan klippa ner den, rätt tiamat så blir inte gräsmattan så mycket för hög, man släpper bara upp partier med ganska mycket klöver

man kan göra samma sak med andra saker som blommar på gräsmattan, att inte klippa ner en halvkvadrat eller så där det blommar, och ta bort det när det blommat över

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3