Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skoterjävlar
InläggPostat: tis 26 jan 2016, 23:03 
grym skrev:
prata
stängsla
truppmina 12 :notme: ;)

Tror du menar Försvarsladdning 21....
Truppmina 12 som råkar se identisk ut är ju bannad efter vi skrivit under någon konvention

InläggPostat: tis 26 jan 2016, 23:07 
reflux74 skrev:
Många tänkvärda svar, bra forum. Detta tål att fundera på.

Hade det inte varit för min tro på ett stundande SHTF sceneario så hade jag inte tvekat att gå över och hävda äganderätten vilken jag har en stark tro på. Jag skulle tex aldrig nånsin få för mig att klaga på honom över tex att bilarna antagligen läcker olja och batterisyra, däck som det regnar på släpper PAH'er etc, rakt ner i fin gammal jordbruksmark som han omvandlat till soptipp, inte långt från mina odlingar. Hans mark - hans val.

Men iom att jag kommer plantera perenner och ganska många så kan det orsaka mig stor ekonomisk skada. Dessutom kommer det innebära att dödade buskar och träd blir olikåldriga med resten av beståndet etc, han kanske kör ihjäl dem om 5 år ist för nästa år, då går även tid till plantornas tillväxt förlorad jag aldrig kommer få tillbaka.

Men som nån påpekade väljer jag den vägen är det oåterkalleligt, jag har svårt att se att han skulle svara "Absolut, mitt fel, det ska inte hända igen."

Men jag inser att jag har tillskrivit honom åsikter och beteende utifrån hans utseende och hans bostad, det försöker jag i det längsta dra mig från att göra. År av isolering har gjort mig asocial och tanken på att gå över dit och dricka kaffe och presentera mig tar emot enormt.

Intressant det här om att de allra flesta verkar överens om att det är min sak som nyinflyttad att presentera mig för grannarna. Jag skulle ha startat en tråd och frågat om det när jag flyttade hit för ett par månader sedan så kanske det hade gått bättre. Jag hade faktiskt ingen aning om det, jag minns att jag funderade på om det var min sak när jag flyttade in.
Jag antog helt sonika att det var som i amerikanska filmer, där kommer alltid grannarna förbi med en paj och hälsar välkommen. Vi apar ju efter deras kultur i allt annat så det är säkert så tänkte jag. Aldrig flyttat till hus förut så hade ingen tidigare erfarenhet, i lägenhet i städer är det en icke-fråga.
Men nu är vi OT.

Tack för alla svar!

Ja, livet är bäst på bio, ibland.

Att som nykomling knacka på och hälsa ser jag som sagt som självklart, men jag tror att jag är i minoritet. Aldrig har någon som kommit efter mig gjort samma sak.

Vi har alla fördomar och bildar oss olika uppfattningar av folk men vänta med att döma honom innan du fått lite kontakt. Och det kan få ta lite tid. Vi är ju på vischan dessutom... I bästa fall finner du trots allt en intressant person. Är det en knäppgök kanske du ska sikta på att köpa hans skrotupplag till tomt. Att flytta in till Bortomå där det både finns system och hospital kanske lockar. Annars får du punga ut med mer och fixa en kvart åt honom i Torremolinos. Billigt kröken, fruntimmer i sand och vattenskoter dagligen.

InläggPostat: ons 27 jan 2016, 01:23 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

reflux74 skrev:
Jag har problem med att en granne kör skoter över mina åkrar och nära mitt hus.
Han kör rakt över där jag kommer plantera bärbuskar, fruktträd och andra perenner bara några meter från mitt hus.

Berätta för honom att du absolut inte har något emot att han kör skoter, men att du planerar plantera bärbuskar, fruktträd och andra perenner sdär har kör skoter. Då kommer han nog sluta.

Och som de flesta andra sagt: vänlighet och artighet är alltid bästa strategin inledningsvis.

InläggPostat: ons 27 jan 2016, 15:40 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

reflux74 skrev:
Skoterjävlar

Din problemformulering börjar bra.

reflux74 skrev:
Har nyligen flyttat till en gård i norrland.

Du är nybliven landsbyggdsbo.

reflux74 skrev:
Jag skulle såklart bara kunna gå över till grannen och säga till honom att inte köra mer på min åker.

Ja, det låter som en ypperligt bra idé.

reflux74 skrev:
Om jag dessutom bedömmer honom utifrån stereotypen han tillhör.
...
Jag gissar att han är typ whitetrash motorintresserad som antagligen röstar på sd.

Nu är det alltså berättigat med fördomar och epitet, grundat på vad?

reflux74 skrev:
Jag är även rädd att han skulle tala illa om mig på byn...

Ja, skulle det vara konstigt ifall han vet vad du tycker i saken?

reflux74 skrev:
Men jag inser att jag har tillskrivit honom åsikter och beteende utifrån hans utseende och hans bostad, det försöker jag i det längsta dra mig från att göra. År av isolering har gjort mig asocial och tanken på att gå över dit och dricka kaffe och presentera mig tar emot enormt.

Förståeligt, men du tar hellre detta samtal när skiten redan träffat fläkten än att reda i saken nu?

reflux74 skrev:
Jag antog helt sonika att det var som i amerikanska filmer, där kommer alltid grannarna förbi med en paj och hälsar välkommen. Vi apar ju efter deras kultur i allt annat så det är säkert så tänkte jag. Aldrig flyttat till hus förut så hade ingen tidigare erfarenhet, i lägenhet i städer är det en icke-fråga.

Du har gjort ett misstag i och med din okunskap. Ingen idé att grubbla över det nu, utan det är dags att se framåt. De andra grannarna har trots allt välkomnat dig.

Låt oss koppla till en annan tråd där du är aktiv:

reflux74 skrev:
...det vart sån äcklig SD stämning i tråden.

Om du har uppenbara problem med att leva och samverka med människor som har en annan politisk ideologi än dig själv har du inte bara skapat problem för dig, du har även gjort dig sårbar. Än värre är det när du godtyckligt stämplar människor med politiska epitet på helt egna grunder.
På det här forumet träder du in med taggarna utåt. Det i sig är inget hot mot dig, men när det kommer till dina grannar bör du inta en neutral hållning.
Har du funderat över vad din granne kan ha hört och läst om dig? Ni har aldrig talats vid, vad framgår av tråden. Du har målat upp stereotypa fördomar om honom, är det otroligt om han har gjort detsamma om dig?

Nu har du tagit steget och flyttat ut på landet. Sträck på dig och uppför dig civiliserat. Om du gör detta och grannen i fråga inte gör detsamma, så är det sannolikt att dina andra grannar ställer sig på din sida och att de redan vet hur din granne beter sig.

Självklart skall han inte fara med skoter över din tomt, men att han gör så behöver inte betyda att det är för att provocera. Det kan finnas andra förklaringar, men han kan även göra det för att provocera på grund av samma typ av fördomar som du hyser mot honom.
Red ut det som en man, vänligt och snyggt ifrån grunden, och fungerar inte det så har du inte förlorat något, men vunnit respekt hos andra.

InläggPostat: ons 27 jan 2016, 17:39 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Tre sidor med inlägg om att våga tala med en norrlänning.. Är vi preppers eller fjollor? :mrgreen:

Mera verkstad nu. Tala sen om hur det gick (ifall du överlevde).

InläggPostat: ons 27 jan 2016, 18:25 
Samlar kokböcker från 1800-talet

:lol: Spot on og fantastisk kommentar!

(ed. alt av bokstaver)

InläggPostat: ons 27 jan 2016, 18:45 
TS har avslutat sitt konto. Men är naturligtvis välkommen tillbaka!

En tid efter att jag blivit vid min fastighet i Småland, men innan jag flyttat ut, gick jag en promenad på skogsvägen ut i skogen. Och det stod en bil parkerad vid en stig in i skogen mot min mark.

Jag gick in där och mötte strax en medelålders herre med hund och gevär som var på väg åt andra hållet.

Jag hälsade artigt och vänligt och vi växlade några ord om vädret. Jag klappade vovven som var glad och trevlig. Sedan frågade han vem jag var och jag berättade vad jag hette och att jag var den nye markägaren sedan ett halvår tillbaka. Och pekade på fastighetsgränsen. Då blev han lite stirrig och började prata om att han bodde i staden i närheten och hade haft tillstånd av NN att jaga på hans marken. Och så gick han snabbt iväg till bilen och åkte iväg. Jag blev lite paff.

Först då förstod jag att han troligen hade för vana att (tjuv?)jaga småvilt på marken som nu var min. Och troligen gjort det rätt länge. Marken hade ägts gemensamt ett flertal år av en grupp släktingar som hade sålt till mig. Och dessförinnan av just NN. Till saken hör att jag hade arrenderat ut hela jakträtten för fastigheten. Och att syskonen också hade gjort det före mig.

Jag har ingen aning om vad han hette och inga av de fd fastighetsägarna eller grannarna visste något om vem det kunde vara. Och jag har aldrig sett honom eller hans bil igen...

Det är naturligtvis så att den som på något sätt nyttjar annans mark, utöver vad som medges av allemansrätten och eventuella servitut, är skyldig att inhämta tillstånd av markägaren. Det är INTE markägarens sak att säga till eller avvisa. Möjligen att påtala och sedan dokumentera och polisanmäla eller väcka talan på annat sätt.

Att köra snöskoter på annans mark täcks INTE av allemansrätten. Praxis är dock visst att om det är rejält snötäcke och man inte stör eller förstör. Som jag ser det innebär det att markägaren har tolkningsföreträde och har full rätt att helt förbjuda andra att köra skoter på marken!

InläggPostat: tor 28 jan 2016, 12:16 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Exodus skrev:
grym skrev:
prata
stängsla
truppmina 12 :notme: ;)

Tror du menar Försvarsladdning 21....
Truppmina 12 som råkar se identisk ut är ju bannad efter vi skrivit under någon konvention

Givetvis menar han Truppmina 12, eller har du tänkt att han ska sitta och passa på skoterföraren och detonera laddningen när han passerar? Nej, tänkte väl det. Det heter för övrigt inte "bannad", det är kanske nåt du blev från någon spelserver när du använde aimbot.

Personminor är förbjudna inom allas EUs medlemsstater, men förbudet har inte ratificerats av en rad länder som USA, Ryssland och Kina. Sverige har förbundit sig att inte använda personminor, på samma sätt som vi har förbundit oss att inte använda "dum-dum"-kulor (Enligt Haag-konventionen, inte Genèvekonventionen). På samma sätt som vi använder "dum-dum" men kallar det OTM så använder vi truppminor men kallar dem "försvarsladdningar" med skillnaden att vi hävdar att vi drar i snöret istället för att låta nån lågavlönad slavisk soldat snubbla över den. Detta innebär dock på intet sätt att våra förband avhåller sig från snubbelvarianten ens i utbildning av laddningen.

InläggPostat: tor 28 jan 2016, 18:07 
Carnivora skrev:
Det heter för övrigt inte "bannad", det är kanske nåt du blev från någon spelserver när du använde aimbot.

Aj den ordmärkningen gjorde ont. Var du ordningsman i skolan också?
Tyvärr är jag för gammal för spelgenerationen så någon aimbot har jag inte använt och fick kolla med wiki för att vara säker på att jag fattade vad du menade

InläggPostat: tor 28 jan 2016, 22:12 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Återkom när du är klar med ärendet.
Tänker att han tjänar mer på att ha dig som granne än fiende.

InläggPostat: ons 09 mar 2016, 22:41 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Det tar för lång tid att lära känna byn, atmosfären, karaktärerna, oskrivna regler, social historik osv. och samtidigt tassa runt och låta irritationen växa. Ta den plats som är din (inte andras), be inte om det som är ditt. Man behöver inte vara otrevlig för att göra det. Han har inget på din åkermark att göra med terrängfordon. Inte på barmark och inte på snö.

Förresten - det är inte på något sätt "norrländskt" (dvs typiskt för all befolkning från Gysinge till Treriksröset) att sakna hyfs i kroppen. Snarare tvärtom skulle jag säga ;)

InläggPostat: tor 10 mar 2016, 12:16 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Verkar som trådstartaren har avregat sig men här är mitt svar.

Den som är ny går runt till grannarna och hejar. Jag har sökt kontakt även med folk som kommit efter mig för det är så grymt viktigt att ha en relation till grannarna tycker jag.

Bästa är ju om du fångar upp honom när du ser honom ute av en "slump" . Då är du inte påträngande.
Tankar läcker. Du tänker på grannen som en white trash loser med keps och 13 skrotbilar och SD-väljare . Bestäm dig för att försöka gilla honom och se på det ur hans perspektiv. Det kanske låter som flum men nu är han din granne och du kommer inte att bli av med honom. Spela med korten du har så att säga.

Han kanske inte känner någon -08 och har bara hört dåligt om dessa. Han kanske inte haft så mycket andra val än att pyssla med skrot. Han har inte växt upp i Stockholm med många karriärval. Han kanske är socialt obegåvad och törs inte hälsa på dig. Han kanske känner att du ser ned på honom. (Tankar läcker) och det gör honom fientlig till dig. Det där med SD behöver ju inte betyda så mycket annat än att han har samma sympatier som 15-30% av Sveriges befolkning. Keps är bra skydd mot solen , bländning och uv-strålar.Solen är jobbig ibland. Själv gillar jag inte att vara i solskenet.
Han bunkrar upp med saker som är bra att ha. I detta fall råkar det vara skrot. Då har ni ju faktiskt något gemensamt (om du är prepper). Han bodde där innan du kom dit.
Uppenbarligen så har han kunskap om skrot bilar maskiner osv. Du kan ju ha nytta av honom. Ni kan hjälpas åt med saker kanske. En prepper bör alltid sträva efter bra relationer. Inte till vilket pris som helst förstås.
Man får vara tolerant på landet.
Kanske måste du vara vuxen och ta första steget :)
Du ska inte vika en tum när det gäller skoterkörning några meter från ditt hus på din tomt. Men lägg upp det snyggt.

InläggPostat: tor 10 mar 2016, 14:00 
Om TS har rätt om skoterförarens politiska sympatier så är det ganska så "kört" med alla typer av kompromisser och överenskommelser, iaf enligt den här forskningen:
http://www.svd.se/studie-sd-valjare-har ... anniskosyn

:lol: :lol: :lol: ...

Fast TS var själv också lite "negativ" och fördomsfull från början så det blir nog helt OK iom lika barn leka bäst.

:-g

InläggPostat: lör 12 mar 2016, 23:47 
1998 var en fin årgång för vita bönor!

T-72 skrev:
Om TS har rätt om skoterförarens politiska sympatier så är det ganska så "kört" med alla typer av kompromisser och överenskommelser, iaf enligt den här forskningen:
http://www.svd.se/studie-sd-valjare-har ... anniskosyn

:lol: :lol: :lol: ...

Fast TS var själv också lite "negativ" och fördomsfull från början så det blir nog helt OK iom lika barn leka bäst.

:-g

Eller så är SD-väljare bara mer realister än andra "flumare". "Var och en är sig själv närmast" när det väl gäller!

OnT: Tråden är väl närmast överspelad iom att TS lämnat, men det är ändå ett intressant ämne för vidare diskussion.

TS kommenterar att "skotergrannen" är den enda som inte kommit över och presenterat sig ännu. Säger en del om TS inställning. Som nyinflyttad är det hans sak att presentera sig för grannskapet inte tvärt om. Som redan sagts i tråden. Grannens skoteråkande precis inpå knuten på TS kan var en "invit" likväl som en provokation. Kanske TS redan anses som "omöjlig" av grannarna och behöver "sättas på plats".
Bland landsbygdsbefolkningen i gemen är ofta farande på bullriga motorfordon i tid och otid kors och tvärs genom byn inget annat än högst normalt. Bara stadsbor som uppfattar sådant som "störande". Dvs den som inte själv "håller på".

Sen, visst kan jag tycka att fara med skotern över någon annans tomt är inget annat än respektlöst, men på landet kan det vara normalt. Och terrängkörningslagen känner nog ingen till på landet, utanför 08-omr.
Visserligen har jag ingen erfaring om skoterkörning, men där jag bor gasas det rätt friskt med fyrhjulingar i skog och mark. Vilket är olagligt även för markägaren själv men det är det nog ingen som känner till, eller vill ta reda på vad som gäller.

Mitt råd till TS (om han fortfarande läser i tråden) är att närma sig grannarna ödmjukt och ta seden dit han kommer. Sluta tänk på grannen som "SD-bondlurk" och närma dig honom med öppet sinnnelag istället. Försök bli lite "kompis" och vänligt förklara att man tänker ha odlingar "där och där" nästa säsong och det vore bra om man inte körde skoter där då. Hellre än att sätta upp förbudsskyltar och stängsel. Det om något kan uppfattas som provokativt!
För en bondläpp kan skotern och skoteråkandet vara "halva livet", svårt att förstå för en 08:a men så är det på landet! Han har aldrig gått på universitet eller haft fina jobb kanske.
Försök "mötas" snarare än "pekpinnar"!
(säger en som själv inte älskar alla sina grannar!)

InläggPostat: lör 12 mar 2016, 23:56 
Det med att gå runt och hälsa på grannarna, det har nämnts tidigare men ändå, det är inte självklart för alla. Många tror att det är som i en del filmer, att man flyttar in och så kommer grannarna och säger välkommen. Här där jag bor (i Svealand) kommer nya grannar inte och hälsar utan vill man heja på dem går man dit eller väntar tills man råkar mötas.

Vid BOL har jag gått runt i byn och hälsat på alla efter att ha hälsat på första grannen som tipsade mig om det. För mig kändes det lite drygt eller som att jag gjorde mig märkvärdig men alla blev glada, så mycket kaffe har jag nog inte druckit under loppet av två dagar nån gång förr. :lol: Det allra roligaste var att alla grannar, utan undantag, bjöd in och att de bjöd på kaffe eller saft eller nåt. Jag tror bara ett enda besök varade mindre än en timme.

Så det verkar som att det är lite olika på olika ställen. Å andra sidan, jag blir bara glad om en ny granne kommer förbi och säger hej och presenterar sig, trots att jag bor i Svealand. :-)

Det är svår med folk ibland. :alien:

/MulenDag

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa