Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 11:16 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Jag är skyldig CSN 40 tusen kr... Thats it.
Sen är jag 100% skuldfri...

:)

InläggPostat: sön 27 sep 2015, 15:24 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Grattis, önskar jag kunde bli det också men det kommer inte hända innan vi säljer huset eller vinner på lotto.

InläggPostat: sön 27 sep 2015, 19:38 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Grattis och välkommen till klubben!
Jag tror det är många fler här än i Svenssonlivet som satsat på skuldfrihet.

Allt blir lättare att tackla om man inte har en bank som kan komma och flåsa en i nacken.

InläggPostat: sön 27 sep 2015, 20:32 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Småkrediter är alltid bra att få bort så fort som möjligt och försöka bygga en buffert för att hantera dem. Fastighet, bil och csn är lån som kan vara nödvändiga i min mening, men man måste våga fråga sig själv och sin eventuella partner om vi behöver detta och när vill vi äga det själva. Då kan man räkna riktigt på det.

Mina högst personliga tankar/regler kring detta är:

Bil - ska vara betald inom tre år.
Fastighet - ska vara betald senast innan pension.
CSN - har väl själva som regel nu att det ska vara klart innan pension.

Ekonomiska förutsättningar varierar över tid, bara att acceptera. Man behöver kunna låta sig ta en paus om det är en kärv period. Men det kräver också att man har disciplin att betala in det extra när man tex fått en bonus/utdelning och inte köpa de där extra prylarna man tittat på eller boka en lite längre resa...

Framförallt sträck på er vid varje milstolpe på vägen och njut som jag hoppas Norrskog gör!

Svenska medborgare, kom ihåg: Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Det totala kriget kräver det totala försvaret. Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt. -Om kriget kommer, 1943 års utgåva.

InläggPostat: sön 27 sep 2015, 21:46 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Jag har inga skulder kvar. 8)
(Tyvärr just inge lön heller i nuläget (på grund av mitt moneyless projekt... Skall få det att fungera.)) :)

Zaha Hadid gifte sig aldrig och hade inga barn, något hon förklarat med orden: "Om [arkitekturen] inte tar över helt, är du inte något att ha. Du måste ägna dig åt den på heltid. Du kan inte kosta på dig att hoppa in och ut."SWEXIT!

InläggPostat: sön 27 sep 2015, 22:28 
Snyggt jobbat! Krävs allt lite vilja för att fläska av det så snabbt. :)

Lätt att falla i "Men nu är det ju så lite så det spelar inte så stor roll om jag låter det vara kvar." :notme: Jag har en del studielån kvar och funderar då och då på om jag ska ge mig på att betala av dem men på något sätt känns växthus, lantbruksmatriel och förbättringar av läget mer akut så det får nog anstå. Inte så rädd att den skulden hamnar hos någon obehaglig indrivare heller.

När sista av andra skulder försvann var det väldigt skönt. Jag har sedan dess skaffat ett tankkort hos en mackkedja. Tankar först, betalar sen, inga avgifter men varje gång räkningen kommer känns det ändå som att jag satt mig i skuld och det är så pass otrevligt att jag funderar på att dumpa kortet.

/MD

InläggPostat: sön 27 sep 2015, 22:31 
Aftersearchs kommentar om att det växlar genom livet är bra tycker jag. Vi märker tydlig skillnad sedan barnen flyttat hemifrån. Plötsligt blir det pengar över i slutet av månaden. Så var det inte när båda åt som mest eller växte ur sina kläder varenda vecka (kändes det som i alla fall). Nu har vi haft tur och kunnat beta av skulder trots barn men det är skillnad som märks.

/MD

InläggPostat: mån 28 sep 2015, 09:21 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Bara att gratulera dom som lyckats göra sig skuldfria, jag är inte där ännu men det närmar sig så sakteliga. Under en period tjänade jag väsentligt mer än normalt och då slutbetalade jag ett billån och ett av lånen på huset. Till årsskiftet räknar jag med att slutbetala till CSN och efter det skall amorteringen på resterande huslån höjas till vad hushållet maximalt tål ekonomiskt.

Tyvärr lite stressande eftersom jag ser att om samhällsutvecklingen fortsätter i nuvarande riktning och takt kommer jag inte att hinna bli skuldfri i tid.

Swedala

InläggPostat: mån 28 sep 2015, 09:47 
Min ryggsäck är nog för liten...

Nyfiken på vad ni andra amorterar per månad? Själv har jag amorterat ca 40 tkr/år senaste 5 åren. Har endast bostadslån (som dock är bra bit över miljonen) och har inte haft nått annat heller. Håller jag denna takt har jag lån kvar när jag pensionerar mig och dit är det ändå väldigt långt...

Men har lagt in dryga 300 tkr på byggnationer, renovering och mer mark under perioden också. Har väl byggplaner närmsta åren som kommer gå på uppemot 500 tkr (uppskattning), men räknar med att inte behöva låna upp något mer för det. Förhoppningsvis kan jag öka amorteringen kraftigt efter det.

InläggPostat: mån 10 apr 2017, 21:47 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Jag är 100% skuldfri.

Inget CSN, inget banklån, inga skulder via inköp etc..

100% S K U L D F R I

InläggPostat: mån 10 apr 2017, 22:08 
SilverGubben skrev:
100% S K U L D F R I

Sweet!! :up: Bara att gratulera då!

På sistone har jag dock börjat fundera på om det viktigaste är att vara skuldfri eller om det räcker att summan av tillgångar och skulder är kring nollan. Att dö och lämna efter sig fastighet eller annat, är det verkligen det bästa om man vill maximera sitt survlande?

/MD

InläggPostat: mån 10 apr 2017, 22:10 
Skynet fights back!

Amorterar ca 6000/månaden och det blir ibland en punktamortering om det blir aktieutdelning. Skuldfri känns som en utopi, dyrt att bygga hus i populärt län.

InläggPostat: mån 10 apr 2017, 22:15 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.

Vill inte ens bli skuldfri! Att amortera på nästan 1% ränta när börsindex ligger på 10% är att kasta pengar i sjön.

InläggPostat: mån 10 apr 2017, 22:30 
Harmklinga skrev:
Vill inte ens bli skuldfri! Att amortera på nästan 1% ränta när börsindex ligger på 10% är att kasta pengar i sjön.

OT men jag kan inte avstå...

Vi som har 2+% RT och placerar så att vi går minus tjänar på att amortera... :mrgreen:

/MD

InläggPostat: mån 10 apr 2017, 22:42 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.

MulenDag skrev:
Harmklinga skrev:

OT men jag kan inte avstå...

Vi som har 2+% RT och placerar så att vi går minus tjänar på att amortera... :mrgreen:

/MD

Haha,
Vi kan sitta och snacka låneförhandling vid tillfälle, samt placeringsstrategi. Men en indexfond utan förvaltningsavgift är en god start, tex. AVANZA ZERO. ;)
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... vanza-zero

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa