Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 23:00 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Är skuldfri, men med dagens låga räntan så skadar inte lite lån.

Dom flesta hade nog tjänat på lite lån, men jag är av den gamla skolan. Aldrig handlat på kredit. Cash is King, därför är jag så skeptiskt till vårt kreditexpansiva system som ekonomiska keynismen sprider idag. Tror inta alls att detta är långsiktigt hållbart. Inflation kommer på ett eller annat sätt, sen om staten redovisar korrekta siffror på detta är en annan sak.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 00:14 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Amorterade kanske halva min skattade arbetsinkomst förra året för att få bort det som inte är bundet.
Kanske inte det slugaste, men jag är nog också lite åt det gamla hållet och det är skönt att vara lite mindre ofri.

Experimenterar med en portfölj och strategier nu istället, men är inte riktigt nöjd med hur den beter sig i olika lägen, och den kräver för mycket uppmärksamhet för min smak. Till saken hör att jag gärna vill kunna frigöra medel snabbt vid behov också.

Skulle kanske vara bättre att satsa på olika kostnadssänkare som solceller o dyl men jag är starkt tveksam att det är ekonomisk försvarbart annat än som värdehöjare på husets värdering... Bra som prepping dock.
Fortsätter kostnadsutvecklingen på solceller får man ju snart el nästan gratis soliga sommardagar!?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 07:48 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Är 100% skuldfri, dock har jag haft tur med ärvd superfin BOL + alltid fått vara frisk så jag har arbetat hårt för att kunna köpa allt som behövs för min beredskap.

Men det är en långsiktig insats sedan 20-årsåldern där jag alltid försökt hålla mig oberoende av yttre omständigheter.
Finanskrisen i början på 90-talet när jag gick ut i arbetslivet satte sina spår mentalt hos mig så jag svor att aldrig skuldsätta mig och det har jag hållit...

Däremot är naiviteten enorm hos dagens ungdom enorm, följde med stort intresse en tråd på Flashback där det argumenterades om hur onödigt det var med pengar i börsen och vissa t.o.m. vägrade ta emot kontanter om de sålde något.
Swish eller ingen affär alls var det som gällde.

Ok... jag kan ta till mig säkerhetsaspekten till viss del men blir det strömavbrott så är du plötsligt fattig som en kyrkråtta, oavsett hur mycket pengar du än hade på kontot. Då kan det bli svält som gäller till strömmen behagar komma tillbaka.

Ska man sedan dra ut det resonemanget till sin yttersta spets är egentligen inte ens pengar eller guld m.m. viktiga i ett totalt SHTF-läge.
Därför har jag samlat på mig grejor som även funkar att byteshandla med som torrvaror, sprit, ammunition, knivar, hygienartiklar m.m.

Så, vid en total SHTF så kanske det ändå vore bra att ha dragit på sig en miljonskuld och sedan investerat den i en lyxig BOL,
men att göra s.k. "bostadskarriär" gör bara de flesta människor olyckliga i längden...

Observera att det sista är min personliga åsikt men hur kul är det med miljoner i skuld där du måste kalkylera med att du måste göra ett visst antal övertidstimmar varje år för att klara amorteringarna..?
Sticker räntorna iväg, skiljer du dig eller förlorar jobbet så är det expressfart rätt ner i misären.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 08:04 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Herr Gråman skrev:
Är 100% skuldfri, dock har jag haft tur med ärvd superfin BOL + alltid fått vara frisk så jag har arbetat hårt för att kunna köpa allt som behövs för min beredskap.

Men det är en långsiktig insats sedan 20-årsåldern där jag alltid försökt hålla mig oberoende av yttre omständigheter.
Finanskrisen i början på 90-talet när jag gick ut i arbetslivet satte sina spår mentalt hos mig så jag svor att aldrig skuldsätta mig och det har jag hållit...

Däremot är naiviteten enorm hos dagens ungdom enorm, följde med stort intresse en tråd på Flashback där det argumenterades om hur onödigt det var med pengar i börsen och vissa t.o.m. vägrade ta emot kontanter om de sålde något.
Swish eller ingen affär alls var det som gällde.

Ok... jag kan ta till mig säkerhetsaspekten till viss del men blir det strömavbrott så är du plötsligt fattig som en kyrkråtta, oavsett hur mycket pengar du än hade på kontot. Då kan det bli svält som gäller till strömmen behagar komma tillbaka.

Ska man sedan dra ut det resonemanget till sin yttersta spets är egentligen inte ens pengar eller guld m.m. viktiga i ett totalt SHTF-läge.
Därför har jag samlat på mig grejor som även funkar att byteshandla med som torrvaror, sprit, ammunition, knivar, hygienartiklar m.m.

Så, vid en total SHTF så kanske det ändå vore bra att ha dragit på sig en miljonskuld och sedan investerat den i en lyxig BOL,
men att göra s.k. "bostadskarriär" gör bara de flesta människor olyckliga i längden...

Observera att det sista är min personliga åsikt men hur kul är det med miljoner i skuld där du måste kalkylera med att du måste göra ett visst antal övertidstimmar varje år för att klara amorteringarna..?
Sticker räntorna iväg, skiljer du dig eller förlorar jobbet så är det expressfart rätt ner i misären.


Jag gjorde en fantastiskt dålig bostadsaffär för 5år sedan, köpte en lägenhet för 1.7miljoner som idag bara är värd 1.3miljoner(ej attraktivt område, halvdan ekonomi osv). Mina livs besparingar och lite till har därmed gått förlorade om jag flyttar därifrån. Men så länge jag har hälsan och jobbet kvar, så går det inte någon nöd på mig, och räntan håller sig låg förstås :)

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 08:07 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Backar upp varje ord av vad Herr Gråman säger. Skulder är väl okej så länge räntorna aldrig blir högre, börsen aldrig dyker och nästa lågkonjunktur aldrig infinner sig och hur troligt är det? Jag är född 1952 och har varit med om flera lågkonjunkturer, långa perioder av arbetslöshet och skulder i ungdomen då jag var en idiot och gifte mig med förste bäste som jag sedan fick försörja.

Lärdomar under livets gång:

- Lita inte på folk med stora drömmar och noll egenskaper för att uppfylla dem.
- Lita inte på folk som föreslår att du skall stå på avbetalningskontraktet för en dyr vara (bil, båt etc) som ni skall ha "tillsammans". Det betyder att hen tar hand om det roliga och du får räkningarna.
- Vänta dig inte att stekta sparvar kommer flygande. "If it's to be it's up to me" /Brian Tracy
- Sitt inte och vänta på att andra skall fixa saker åt dig, det gör de inte
- Sätt mål för framtiden och jobba mot dem. Själv!
- Kämpa för din frihet och ge inte upp den

Känslan av att bli skuldfri är euforisk. Har det bra nu. Mycket bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 21:17 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag måste medge att jag är alldeles för förtjust i unga kvinnor för att lyckas ställa krav på försörjningsförmåga, och skulle det behövas en bil så förmodar jag att jag skulle lösa detta också. Men nu är det inte hela världen att bli sol och vårad av unga kvinnor, värre saker kan man säkert råka ut för...

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 22:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, jag tror inte de som drar på sig väldigt stora skulder kalkylerar med fallande bostadspriser, höjda räntor och arbetslöshet. Kanske inte ens skilsmässa, vilket de säkert har sett flera gånger i sin omgivning. Det finns knappast på kartan...

Herr Gråman skrev:
klipp
men att göra s.k. "bostadskarriär" gör bara de flesta människor olyckliga i längden...

Observera att det sista är min personliga åsikt men hur kul är det med miljoner i skuld där du måste kalkylera med att du måste göra ett visst antal övertidstimmar varje år för att klara amorteringarna..?
Sticker räntorna iväg, skiljer du dig eller förlorar jobbet så är det expressfart rätt ner i misären.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 01:01 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Grattis Norrskog!
Det är något jag strävat efter länge också, men faktiskt bytte jag fokus helt nyligen och kommer inte extraamortera mer på huset som jag försökt göra någon gång om året hittills. Istället ska de pengarna gå till upprustning av gårdens hus och ekonomibyggnader. Stora insatser behövs för att rädda vissa av byggnaderna och för tillfället ser jag det som viktigt att rusta upp dem till användbarhet. Det är ju bra både i prepperhänseende och för att värdet inte ska sjunka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 09:59 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Omnivore skrev:


Lärdomar under livets gång:

- Lita inte på folk med stora drömmar och noll egenskaper för att uppfylla dem.
- Lita inte på folk som föreslår att du skall stå på avbetalningskontraktet för en dyr vara (bil, båt etc) som ni skall ha "tillsammans". Det betyder att hen tar hand om det roliga och du får räkningarna.
- Vänta dig inte att stekta sparvar kommer flygande. "If it's to be it's up to me" /Brian Tracy
- Sitt inte och vänta på att andra skall fixa saker åt dig, det gör de inte
- Sätt mål för framtiden och jobba mot dem. Själv!
- Kämpa för din frihet och ge inte upp den

Känslan av att bli skuldfri är euforisk. Har det bra nu. Mycket bra.


Bra lärdomar.
Jag vill komplettera med:
Se till att avtala vad som kommer att hända vid en separation medan ni fortfarande vill varandra väl.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 00:22 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
På engelska,. On-topic, fast inte så seriöst. (Fast jag förstod nästan vartåt det lutade redan från början.)

https://www.youtube.com/watch?v=jyLYBnLNkL0

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: ons 19 apr 2017, 08:10 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Frågan om skuldsättning är inte helt okomplicerad, visst har man sett "lyxfällan" och hur lata människor med låga löner har köpt fina bilar eller hemelektronik utan möjlighet att faktiskt betala av lånen, eller klara sina dagliga utgifter.

Framförallt finns det en del "moral" i det hela, äldre släktingar har ofta kritiserat mig för att köpa bilar och båtar finansierade med lån. Detta anses vara "dumt", det är bättre att spara ihop, för det gjorde man förr i tiden, osv...

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: ons 19 apr 2017, 15:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag håller med de gamle. Man kan låna till bostad, bil och för att driva ett företag. Om man börjar låna pengar till annat är man ute på hal is. Båtar är normalt konsumtion. Du mister mer heder och ära genom att gå i konkurs än genom att sakna senaste inneprylen.

Fyrop skrev:
Frågan om skuldsättning är inte helt okomplicerad, visst har man sett "lyxfällan" och hur lata människor med låga löner har köpt fina bilar eller hemelektronik utan möjlighet att faktiskt betala av lånen, eller klara sina dagliga utgifter.

Framförallt finns det en del "moral" i det hela, äldre släktingar har ofta kritiserat mig för att köpa bilar och båtar finansierade med lån. Detta anses vara "dumt", det är bättre att spara ihop, för det gjorde man förr i tiden, osv...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: ons 19 apr 2017, 16:54 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Det är en vanlig inställning, åtminstone där jag kommer ifrån. Faktum är att många i min släkt ansåg att det var vansinne när jag tog studielån för att plugga på högskola, men nu kommer jag från en plats där de som gått gymnasieskola anses högutbildade :)

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: ons 19 apr 2017, 17:42 
Fyrop skrev:
Det är en vanlig inställning, åtminstone där jag kommer ifrån. Faktum är att många i min släkt ansåg att det var vansinne när jag tog studielån för att plugga på högskola, men nu kommer jag från en plats där de som gått gymnasieskola anses högutbildade :)


Absolut skuldfri sen några år.
Jag har ett kort med möjlighet till kredit men betalar bara punktligt hela räkningen var månad.
Det var några slitsamma år när jag amorterade hårt och just då kändes det tufft med höga betalningar var månad
Nu i efterhand så känns det underbart. Känslan är just... priceless
Ser det mycket som ett pensionssparande också. Inga räntor/amorteringar gör ju att man klarar sig på en mindre inkomst.
Men kollegor tyckte det var tokigt och bättre satsa pengarna på börsen som gett betydligt bättre procent än vad räntan ligger på.
Min invändning till det argumentet är just det dom säger att "satsa" pengarna på börsen..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfri!
InläggPostat: ons 19 apr 2017, 20:13 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jo, "satsa" ska man vara försiktig med. Jag "satsade" några slantar på bitcoin före senaste krashen...

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet