Bodis skrev:
Välkommen

.
Vad oroar dig mest inför framtiden vad tror du är den troligaste orsaken till att skiten träffar fläkten? Anledningen till frågan är för jag vill kunna tipsa om en eventuell infallsvinkel. Jag håller nämligen med föregående talare om att inte nämna survivalist ordet innan du fått mer på fötterna, men om han börjar prata om samhällets kollaps så kan du jobba vidare och nämna survivaliströrelsen.
Ekonomin rent allmänt, bankväsendet - jag tror att det rasar först. Tex har jag en hel del kontanter hemma för jag tror det där med internet-bank och visa/mastercard... osv kort kommer inte fungera ganska snabbt. Sedan följer bensinen och därefter matförsörjningen - i synnerhet i storstäder. När traktorerna och inplastningen av hösilage inte fungerar - hur många vet hur man förvarar hö på ett säkert sätt? Hur många vet hur man torkar hö rätt och har utrustningen för att göra det? Hur många spannmålsbönder har inkörda hästar? Hur många i Sverige vet ens hur man kör in en häst och hur man använder en häst-driven plog? Hur många hästar i Sverige är inkörda jämfört med 1950? Hur många bondgårdar har inte kört de gamla rostiga häst-plogarna på tippen redan? (det går inte att använda samma modell på häst som på en traktor) Och då får man faktiskt räkna bort travhästarna bland de inkörda hästarna de är allmänt sett rätt värdelösa ur en överlevnads synpunkt...
Det är bara början... Hur många i Sverige vet idag hur man konserverar frukt och grönt? Hur många har konservglas hemma? Problemen när Reinfelt (eller vem det nu är) ställer sig upp och säger att Sverige igen ska bli självförsörjande på mat. Ohhh mamma mia! =))
MEN jag är optimist - jag tror att åtminstone i min släkt, med 2 stora gårdar i närheten (utarrenderat och litet trädgårdsland på det bästa stället), men det finns ju resurser i form av land och gamla selar för hästar osv. Jag lagrar mat så jag och min närmaste familj klarar oss i 6 mån - efter det räknar jag med att vi har kunnat börja odla/skjuta...