Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Slangbellor
InläggPostat: tor 06 jan 2011, 18:39 
Börjar få trångt i skafferiet

Sådan "surgery tubing" är det enda riktigt vettiga till slangbellor jag provat. Köpte en riktigt Taiwan-slangbella för länge sedan, där det satt några liknande sådana gummislangar. Den gick väl hyfsat hårt, men inget man blev exalterad över direkt. Sedan torkade slangarna och gick sönder, och den blev liggandes x antal år. Fick sedan av en slump tag på sådana riktiga "tubings", av en bekant som jobbat som veterinär. Monterade mest på kul fast dem i den gamla slangbellan, och det var säkert dubbelt så mycket kraft i de slangarna. provade skjuta lite allt möjligt med dem, bl.a. enkronor. När man fick dem att gå hyfsat frakt (oftast sa det "frrrrrrppp", och så gjorde de helt omöjliga kulbanor med extrem skruv) så fastnade de i björkar man träffade. Annars sköt jag kulor från kullager på runt 10 mm i diameter, också en våldsam kraft för något så simpelt, men inte så att de fastnade i träd då.

Det är som sagts inte alls svårt att göra en sådan slangbella. Ett par stålstavar man kan böja, något att fixera dem med (en till själva "bellan", och helst då en som armstöd som kan vara lite tunnar) samt ett par läderbitar, lite nål och tråd - samt då sådana kirurgslangar, så är saken biff. Kanske kan man göra en lyxversion med ett handtag av trä, att fästa underarmsstödet på, men det går nog utan. Inte provat dock, och vet inte hur precisionen blir, men jag tvivlar på att det blir för dåligt för att använda. Får ni tag på sådana gummislangar, så är man halvvägs.

Anledningen att de ogillas av staten, är nog för att div. vänsteraktivister gillar att använda dem att skjuta på poliser vid demonstrationer etc. Såg med egna ögon massor av sådana incidenter vid EU-toppmötet i Göteborg (kunde naturligtvis inte låta bli att åka dit och glo).

InläggPostat: tor 06 jan 2011, 19:43 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Jag har även provat kirurgslang.Problemet med sådan slang är att den väger för mycket om därmed bromsar farten rätt mycket, vilket i sin tur gör att man får dåligt kast i slangbellan. Flata gummiband är att föredra tycker jag personligen,då de ger bra kast i förhållande till vikten.

///ola

InläggPostat: tor 06 jan 2011, 20:37 
Börjar få trångt i skafferiet

ola skrev:
Jag har även provat kirurgslang.Problemet med sådan slang är att den väger för mycket om därmed bromsar farten rätt mycket, vilket i sin tur gör att man får dåligt kast i slangbellan. Flata gummiband är att föredra tycker jag personligen,då de ger bra kast i förhållande till vikten.

///ola

Jag fick ett il och kollade upp dessa slangar, de heter visst "stasslangar". Hittade lite olika sidor som säljer dem, och det finns olika dimensioner och tjocklekar osv. Så det gäller nog att hitta en som inte är för tjock, då får man nog problemet du beskriver. Kan tänka mig att de jag fick var rätt små i sammanhanget, då de kom från veterinärverksamhet för smådjur.

InläggPostat: tor 06 jan 2011, 21:04 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Akta ögonen när ni skjuter bara. Barndomsvännen var nära att missta synen efter att en kula satt kvar i lädret och lossnade på vägen tillbaka. Gick bra som tur var men nån cm åt sidan så hade han kanske varit blind nu.

InläggPostat: fre 07 jan 2011, 00:35 

Jag har bara råkat ut för att gummit har släppt och träffat mig rakt i ansiktet,det är inte direkt skönt det heller :roll: Om ni har tillgång till köpe slangbellor, så rekommenderar jag Crossman tempest. Jag tror jag har provat alla modeller man kan köpa i Sverige och det mesta har varit skräp pga dåliga gummiband eller så har gummibanden varit för korta.

InläggPostat: fre 07 jan 2011, 04:43 

InläggPostat: fre 07 jan 2011, 13:24 
Konservprovsmakare

Från slangbella är steget inte särskilt långt till armborst, kanske värt att lära sig hur man bygger ett sådant om det skulle behövas :)

InläggPostat: tis 21 jun 2011, 22:00 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Har funderat på att köpa en Chief AJ Big Game Shooter, den verkar riktigt användbar och betydligt mindre än en pilbåge eller armborst, dessutom fungerar ju både pilar och stenar eller vad man nu hittar. Gubben har tydligen tagit en björn med en... :) Klart man kan säkert bygga en själv som blir lika bra men det är ju massa jobb med det... Är det någon här som köpte en?

http://www.chiefaj.com/big_game_shooter.htm

http://www.guntalk.com

InläggPostat: ons 22 jun 2011, 00:20 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

swehank skrev:
Akta ögonen när ni skjuter bara. Barndomsvännen var nära att missta synen efter att en kula satt kvar i lädret och lossnade på vägen tillbaka. Gick bra som tur var men nån cm åt sidan så hade han kanske varit blind nu.

Jag kör skyddsglasögon vid slangbälleskytte

InläggPostat: mån 18 jul 2011, 11:46 
Var i hela friden är stormköket?

hade en barnett diablo när jag var lite mindre men den kom bort i någon flytt tyvärr, men efter att läst den här tråden blev jag lite sugen igen så jag beställde en black widow häromdagen och sen en lämplig pilhylla för jakt, så när allt kommer hem så blir det en liten modifiering och sen ska det testas med pilar i stället. :D

Ska försöka få upp några bilder när det är klart.

InläggPostat: mån 18 jul 2011, 11:59 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Varför inte ett pistolarmborst ?
150 Ibs är ett av de starkaste och mini gränsen för jakt brukar dras vid 165 Ibs för ett vanligt armborst .
Så det här kan ju fungera för mindre djur och fågel . Eller försvar .
Funderar på ett sånt här .

http://www.bogensportwelt.de/SET-PYTHONPISTOLE-150lbs

InläggPostat: mån 26 mar 2012, 13:04 
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Gammal tråd men jag bryter mig in ändå ;)

Armborst är olagliga. Det GÅR att få licens på dem, men också detta är praktiskt taget omöjligt. Väldigt svårt att styrka behov, ett pistolarmborst? Ja, lycka till.
Slangbellor är lagliga. KO har ställt krav att de inte får säljas till privatpersoner, men många firmor struntar i detta och säljer ändå.
"Tubes" eller tuber som man talar om är medelmåttigt kraftfulla. Man brukar tala om följande typer av band:

"Squares". Fyrkantiga gummiband. Bla. den legendariska Milbro levererades med denna typ. Många gamlingar kör med dem, de verkar hålla för alltid men är också den långsammaste att dra ihop sig (snabbheten är det som ger kulan energi, inte dragstyrkan).

"Tubes" som ni talar om, mitt emellan. Är de för tjocka, heavy pull, så drar de ihop sig långsammare. Håller ett par hundra skott i bästa fall. Nästan alla kommersiella slangbellor säljs med denna variant.

"Flatbands". Platta band, ofta hemtillverkade av Theraband som man kan köpa på apoteket eller få hos sjukgymnasten. Den snabbaste typen av band, speciallt "Gold" varianten. Lätta att dra och ger en sanslös hastighet på projektilen. Sköt igenom en 0,3 millimeters aluminiumplåt idag med en .44 blykula med platta band, inte theraband gold, men svarta.

"Office". Vanliga gummiband som man flätar. Ger faktiskt ganska bra fart och är väldigt lättillgängliga.

Jag har konverterat min kommersiella slangbella till att skjuta med platta band, säg till om ni vill veta hur man gör.

InläggPostat: mån 26 mar 2012, 17:20 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Min BOB innehåller en sådan här slangbella:
Bild
En slangbella är enligt mig det bästa "primitiva" avståndsvapnet med tanke på sin storlek/kraft.
En pilbåge tex är mycket större och pilar är inte det enklast att göra (bra) när man skjutit bort dom. Och en slangbella är mycket dödligare än tex en luftpistol (vilket också är begränsat eftersom den är gjord enbart för att skjuta luftgevärskulor med)
Det enda negativa skulle vara att det tar ett tag att få in precisionen med en slangbella till skillnad från låt säga en luftpistol som har bra riktmedel.

InläggPostat: mån 26 mar 2012, 19:25 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

tjurskalle skrev:

Armborst är olagliga. Det GÅR att få licens på dem, men också detta är praktiskt taget omöjligt. Väldigt svårt att styrka behov, ett pistolarmborst? Ja, lycka till.

Kolla in http://www.armborstunionen.se/ under regler så finns reglerna för tävlingar med pistolarmborst .

Och det är inte så svårt att få licens , men man måste vara aktiv skytt och tillhöra en förening .

InläggPostat: mån 26 mar 2012, 19:56 
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
tjurskalle skrev:

Kolla in http://www.armborstunionen.se/ under regler så finns reglerna för tävlingar med pistolarmborst .

Och det är inte så svårt att få licens , men man måste vara aktiv skytt och tillhöra en förening .

SÅ kom esset igen.
Absolut, det är som att få licens på ett avsågat hagelgevär. Bara att hitta en klubb som bedriver skyttet. Lycka till.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa