Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Snart smäller det eller?
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 03:00 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 04:48
Inlägg: 183
Ort: Skara
Nu pratar jag inte om terror i Sverige, utan vad som är på väg att hända med Nordkorea.

Kina är förbannade på dom, och Nordkorea hotar nu USA, Kina, Sydkorea, Japan med kärnvapen och Rysslan säger att de hot som de utgör mot dessa länder ger de samtliga tillåtelse att attacker Nordkorea utan skuld och för deras samt resten av världens säkerhet.

Snart är det Kim il sung födelsedag/minnesdag "15/04" är en dag då dom kan göra något mycket dumt tex "test" skjuta en ny missil mot de amerikanska och sydkoreanska militären som nu tränar i närheten, jag har ärligt inte varit så här nervös för vad som kommer hända sen den 19 mars 2003 dvs dagen innan Usa gick in i Irak.

Vad tror ni kommer något att hända denna helg eller framförallt på Lördag?

Jag kommer iaf att göra en extra shopping runda varje dag fram över.

_________________
Annuit Coeptis Novus Ordo Seclorum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 10:33 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Det verkar onekligen som att spänningarna i världen ökar! Det finns ju den där "dommedagsklockan", får se när den justeras...

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 11:59 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
PollySkara skrev:
Nu pratar jag inte om terror i Sverige, utan vad som är på väg att hända med Nordkorea.

Kina är förbannade på dom, och Nordkorea hotar nu USA, Kina, Sydkorea, Japan med kärnvapen och Rysslan säger att de hot som de utgör mot dessa länder ger de samtliga tillåtelse att attacker Nordkorea utan skuld och för deras samt resten av världens säkerhet.

Snart är det Kim il sung födelsedag/minnesdag "15/04" är en dag då dom kan göra något mycket dumt tex "test" skjuta en ny missil mot de amerikanska och sydkoreanska militären som nu tränar i närheten, jag har ärligt inte varit så här nervös för vad som kommer hända sen den 19 mars 2003 dvs dagen innan Usa gick in i Irak.

Vad tror ni kommer något att hända denna helg eller framförallt på Lördag?

Jag kommer iaf att göra en extra shopping runda varje dag fram över.


Tror inte det smäller förrän tidigast i sommar. Irakkriget tidigt 2000 brydde jag mig inte om, förra gången Usa gick in i Irak på 90 talet så blev så tog det bara några dygn innan de viftande med vita flaggor. Även om Irak hade kemvapen och Israel var uppe i luften med kärnvapen och skulle "göra Bagdad till glas" vid det tillfället pg av anfallen med skud missiler så blev det inte mer än så, även vissa diktatorer inser att vissa vapen är bäst använda som påtryckningsmedel och ska aldrig användas.

Psykopat klanen i Pyongyang är lite mer wildcard och hotar öppet med kärnvapenkrig, hittills har vi inte varit på den nivån och medans tidigare hot mot omvärlden har setts som ett sätt för NK att visa styrka inför sitt folk, och setts som flugskit av supermakterna, så börjar omvärlden få nog av denna uppkäftiga smånation som tigger om stryk. Jag är glad att Kina också börjar tröttna, de har mer att vinna med Usa som handelspartner och vill nog inte ha in radioaktiv strålning från sin östra gräns. NK måste upplösas och försvinna som Östtyskland en gång försvann från kartorna.

Sen om NK har kärnvapen överhuvudtaget är en annan fråga. De har sprängt någonting tidigare som gett utslag på richterskalan, men det kan lika väl vara massiva mängder sprängmedel som skapat den effekten. Eller så tappade Kim Jong-un sitt ego i marken.

Situationen i Syrien bryr jag mig mycket mer om, då jag är boende långt bort från NK. Om Usa går in i Syrien och utplånar allt med röd stjärna på och hänger Assad i slipsen - vilket de har förmåga att göra, så tappar putin ansikte och vem vet vad han kan få för sig då. Kanske något mer officiellt i Ukraina, även Belarus och Baltstaterna.

Om Usa är upptagna med kärnvapentrollet på Koreahalvön så kan Europa stå ensamt. Det är någonting som jag faktiskt tror är planerat sedan länge av ryssland, speciellt med de psyops/desinformationskampanjer som riktats mot den demokratiska delen av världen. Rysslands "rainy day" reserv tar slut i sommar och några nya pengar är inte på väg in. Det är min primära indikator på att något skit kommer att hända, för det finns inga som helst signaler på att ryssland är på väg att lägga pengar på sjukvård och infrastruktursatsningar som normala länder investerar i när de förbereder sig på en period av välstånd och fred.

Andra problem kan bli situationen i Venezuela som kan eskalera till inbördeskrig - inget viktigt rent geopolitiskt men de är vänner med Kuba, och mer konflikter kan resultera i att nya allianser knyts eller förnyas. Vi ser redan en förnyelse av intresset från Ryssland i Egypten och sen har vi Erdogan i Turkiet och Duerte i Filipinerna som båda är mentalt ostabila och är av samma psykologiska karaktär som Trump.

Som sagt, den som inte preppar nu får skylla sig själv. Det kan gå VÄLDIGT fort utför då narcissismen är så intensiv så den nästan tar fysisk form och går att mäta med måttband kring vissa av världens ledare.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 16:48 
Jag hoppas innerligt att man går ihop och gör slarvsylta av Kim Ful Pung och hela hans kader av snedseglare så att folket i Nordkorea med tiden kan få leva drägliga liv utan svält och rädsla. DET om något vore en god gärning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 17:18 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Mycket bra sammanfattning av läget Kalorispelet!

Nu vill också Japan blanda sig i och sänder en egen flottstyrka att förena sig med Carl Vinson Carrier Strike Group.

http://www.chinatopix.com/articles/1134 ... ls-sea.htm

Ang. NK kärnvapen, så är det tyvärr rätt så bekräftat att dom har ett tiotal.....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... orth_Korea


//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 18:08 
Jag ska dela med mig av lite strö-tankar, och sedan får ni antingen hålla med eller inte.

Jag lutar mer och mer åt att storkrig är ganska osannolikt. Ibland kan man få hjärtsnörp av vissa händelser, som när nu Trump missilade flygbasen i Syrien; men när krutröken sedan har lagt sig, några veckor har gått och alla har lugnat sig är det samma politiska gnabb och lite lovordanden däremellan som vanligt. Det är egentligen samma bild som spelas upp när Tillerson och Lavrov skakar hand som när John Kerry och Lavrov skakade hand. Lite förmaningar, rent av lite gräl, sedan ser de ut som såta vänner när de poserar framför kameran. Politisk teater, helt enkelt.

Krig är ju egentligen en ekonomisk fråga. Om ett land inte har något att vinna på att starta ett krig så kommer vederbörande land förmodligen inte att göra det. I sådana fall är det alltid bättre att låtsas. Att skallra runt och kasta ut hotelser för att blidka den egna befolkningen och brösta upp sig såsom exempelvis NK gör, men i slutändan vet ledarna vilket pris som skulle betalas vid faktiskt konflikt. Och när det kommer till supermakter emellan... Ja, alla supermaktsledare vet nog ungefär vad som väntar om man muckar med någon annan som också har kärnvapen, så man lär nog gå ganska långt för att det inte ska bli en verklighet. Man kommer att tjäna mycket mer på gammal god handel, även om det vacklar ibland.

Om jag specificerar mig på två dagsaktuella händelser:

USA/Ryssland: Trump har ett stort ego och är inte maktfullkomlig, men i längden är han varken korkad eller oinformerad och allra minst vek, och det vet resten av världen också. Jag tror att Trumps aggressivitet och oberäknelighet kan bli en fördel för relationer mellan supermakterna, eftersom mer osnälla individer världen över kanske till sist fattar att inte leka med elden. USA är fortfarande världens största militära makt, och är dessutom oerhört erfaren efter decennier av konflikter. Inte någon som jag skulle vilja ha som fiende. Obamas ovilja att lägga sig i konflikter kan många ha uppfattat som vekhet, och kanske är det därför världsläget överlag har grisats ned så fruktansvärt under de senaste åtta åren. Om det vänder under Trump återstår att se.

Putin är varken dum, galen, eller irrationell. Tvärtom, så är han förmodligen en av de mest fruktansvärt intelligenta, karismatiska och beräknande ledarna idag. Han är en schackspelare, och vet att han har allt att förlora på storkonflikt, och av den anledningen sitter han förmodligen och kalkylerar nästa drag väldigt noggrant. Samtidigt besitter han världens förmodligen största reserv av naturresurser och har halva EU i fickan via naturgasledningar. Han kommer att testa gränserna, han kommer rentav att prova på ett och annat, men i längden så tror jag att han vet om sitt guldläge och kommer att utnyttja det till slutet. Militärt sett tror jag att Ryssland inte kan matcha NATO med USA i spetsen, och det vet nog den ryska ledningen om. Eftersom det ryska folket dessutom är vana att bo varierande grader av misär ända sedan tsardömet så tror jag knappast att hårda ekonomiska tider är något att tala om från deras perspektiv, så Putin har gott om spelrum ännu. Maken till ett mer anpassningsbart och hårdfört folk får man nog leta efter, sans finnarna.

Så på den kanten tvivlar jag på att det kommer att utveckla sig mycket mer än vad som sker nu. Så länge Trump backar upp NATO och har ballar nog att sätta ned foten där det behövs (vilket han redan har visat prov på), så tror jag att vi kommer att se handskakningar och axelklappningar ett bra tag framöver.

För övrigt imponerad av Tillersons sätt. Väldigt diplomatisk och kolugn. Väntade mig mer av en cowboy, men där ser man.

NK: Nordkorea är knepigt, och utveckligen här blir intressant. De verkar ha färre och färre vänner i världen, och då till och med Kina är så pass less på deras skitsnack att de vill frottera sig med amerikanerna så tror jag att lille Kimpan börjar krympa i kalsongerna ordentligt.

Kim tror jag inte heller är speciellt galen i mån av tvångströjor och snälla farbröder i vita rockar. Han är utbildad, skicklig och manipulativ. Han vet, likt många andra bananrepubliks-despoter, att det är mer värt att hålla sin lilla diktatur isolerad så länge som möjligt, snarare än att börja vidga sina vyer. Han kommer att testa gränserna rejält, han kommer att finansiera parader och tester och uppvisningar och hot, men i längden tror jag att han fegar ur när det kommer till kritan. Deras militär är förvisso stor, i alla relativitet, men primitiv och totalt utan erfarenhet de senaste sextio åren. Dessutom tvivlar jag gravt på deras nukleära kapacitet. Vem som helst med rätt prylar, resurser och lite kunskap om ballistik kan väl knåpa ihop en ballistisk missil nuförtiden, men jag uttrycker skepsis att de någonsin kommer att användas till annat än skryt.

Och om de uppriktigt talat är så korkade att de tänker gå i krig med supermakterna... Ja, då är lösningen ganska enkel: Placera tillräckligt med robotvärn kring gränserna, sätt in några kirurgiska snitt här och där (särskilt fettots residens kan väl göras till grus med några välriktade robotar, tycker man), och sedan är det bara att strypa införseln av varor, luta sig tillbaka och låta folket svältas till underkastelse. Har sett bilder inifrån NK. Dålig odlingsmark, många skrytbyggen, enorm fattigdom. Knappast en infrastruktur som vinner krig på längre tidsperspektiv.

Det jag egentligen är mest rädd för i dessa sammanhang är olyckor, snarare än aktiva, medvetna krighandlingar. Någon gör något förhastat, någon annan får panik, skitstorm utbryter. Behöver inte nödvändigtvis innebära fullskaligt kärnvapenhelvetesdödskrig, men många liv kan hinna förspillas innan det sansas ned.

Mycket skit snackades på ekonomiföreläsningarna som jag deltog i på högskolan, men om det är något som har fastnat så är det detta: Man kan inte utläsa framtiden från historien. Det går inte att säga att X och Y hände då, och det ledde till WW1 respektive WW2. X och Y händer igen, alltså blir det nu WW3!!! Världen har förändrats radikalt bara de senaste sjuttio åren, och vi lever under förutsättningar som är fullkomligt annorlunda. Vi har en mer omfattande global handel än någonsin, vi har ett mer pacificerat och globalt samhälle, och framför allt har vi terrorbalans medelst massförstörelsevapen.

Ironiskt nog så har nog just terrorbalansen i världen räddat mänskligheten från undergång, och med lite tur kommer det att förbli så för ett tag framöver. Man kommer att gorma, rent av stå där med händerna runt varandras halsar, det har hänt förut, det händer nu, och det kommer att hända igen, men i slutändan vet alla vad som står på spel, och tanken på kärnvapenvinter tror jag inte att någon av världens ledare tycker är en speciellt tilltalande tanke. Det blir dessutom svårare att få folket på sin sida. Man kan valfuska bäst man vill, men överlag tror jag att människor globalt sett börjar bli ganska jävla less på politikersvin som ändå bara ljuger och bedrar och bråkar.

Eller vad vet jag, kanske svampmolnen tornar upp sig imorgon? I så fall lovar jag att erkänna att jag hade fel innan jag pulvriseras.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 20:15 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Björngrillarn skrev:
Jag ska dela med mig av lite strö-tankar, och sedan får ni antingen hålla med eller inte.

Jag lutar mer och mer åt att storkrig är ganska osannolikt. Ibland kan man få hjärtsnörp av vissa händelser, som när nu Trump missilade flygbasen i Syrien; men när krutröken sedan har lagt sig, några veckor har gått och alla har lugnat sig är det samma politiska gnabb och lite lovordanden däremellan som vanligt. Det är egentligen samma bild som spelas upp när Tillerson och Lavrov skakar hand som när John Kerry och Lavrov skakade hand. Lite förmaningar, rent av lite gräl, sedan ser de ut som såta vänner när de poserar framför kameran. Politisk teater, helt enkelt.

Krig är ju egentligen en ekonomisk fråga. Om ett land inte har något att vinna på att starta ett krig så kommer vederbörande land förmodligen inte att göra det. I sådana fall är det alltid bättre att låtsas. Att skallra runt och kasta ut hotelser för att blidka den egna befolkningen och brösta upp sig såsom exempelvis NK gör, men i slutändan vet ledarna vilket pris som skulle betalas vid faktiskt konflikt. Och när det kommer till supermakter emellan... Ja, alla supermaktsledare vet nog ungefär vad som väntar om man muckar med någon annan som också har kärnvapen, så man lär nog gå ganska långt för att det inte ska bli en verklighet. Man kommer att tjäna mycket mer på gammal god handel, även om det vacklar ibland.

Om jag specificerar mig på två dagsaktuella händelser:

USA/Ryssland: Trump har ett stort ego och är inte maktfullkomlig, men i längden är han varken korkad eller oinformerad och allra minst vek, och det vet resten av världen också. Jag tror att Trumps aggressivitet och oberäknelighet kan bli en fördel för relationer mellan supermakterna, eftersom mer osnälla individer världen över kanske till sist fattar att inte leka med elden. USA är fortfarande världens största militära makt, och är dessutom oerhört erfaren efter decennier av konflikter. Inte någon som jag skulle vilja ha som fiende. Obamas ovilja att lägga sig i konflikter kan många ha uppfattat som vekhet, och kanske är det därför världsläget överlag har grisats ned så fruktansvärt under de senaste åtta åren. Om det vänder under Trump återstår att se.

Putin är varken dum, galen, eller irrationell. Tvärtom, så är han förmodligen en av de mest fruktansvärt intelligenta, karismatiska och beräknande ledarna idag. Han är en schackspelare, och vet att han har allt att förlora på storkonflikt, och av den anledningen sitter han förmodligen och kalkylerar nästa drag väldigt noggrant. Samtidigt besitter han världens förmodligen största reserv av naturresurser och har halva EU i fickan via naturgasledningar. Han kommer att testa gränserna, han kommer rentav att prova på ett och annat, men i längden så tror jag att han vet om sitt guldläge och kommer att utnyttja det till slutet. Militärt sett tror jag att Ryssland inte kan matcha NATO med USA i spetsen, och det vet nog den ryska ledningen om. Eftersom det ryska folket dessutom är vana att bo varierande grader av misär ända sedan tsardömet så tror jag knappast att hårda ekonomiska tider är något att tala om från deras perspektiv, så Putin har gott om spelrum ännu. Maken till ett mer anpassningsbart och hårdfört folk får man nog leta efter, sans finnarna.

Så på den kanten tvivlar jag på att det kommer att utveckla sig mycket mer än vad som sker nu. Så länge Trump backar upp NATO och har ballar nog att sätta ned foten där det behövs (vilket han redan har visat prov på), så tror jag att vi kommer att se handskakningar och axelklappningar ett bra tag framöver.

För övrigt imponerad av Tillersons sätt. Väldigt diplomatisk och kolugn. Väntade mig mer av en cowboy, men där ser man.

NK: Nordkorea är knepigt, och utveckligen här blir intressant. De verkar ha färre och färre vänner i världen, och då till och med Kina är så pass less på deras skitsnack att de vill frottera sig med amerikanerna så tror jag att lille Kimpan börjar krympa i kalsongerna ordentligt.

Kim tror jag inte heller är speciellt galen i mån av tvångströjor och snälla farbröder i vita rockar. Han är utbildad, skicklig och manipulativ. Han vet, likt många andra bananrepubliks-despoter, att det är mer värt att hålla sin lilla diktatur isolerad så länge som möjligt, snarare än att börja vidga sina vyer. Han kommer att testa gränserna rejält, han kommer att finansiera parader och tester och uppvisningar och hot, men i längden tror jag att han fegar ur när det kommer till kritan. Deras militär är förvisso stor, i alla relativitet, men primitiv och totalt utan erfarenhet de senaste sextio åren. Dessutom tvivlar jag gravt på deras nukleära kapacitet. Vem som helst med rätt prylar, resurser och lite kunskap om ballistik kan väl knåpa ihop en ballistisk missil nuförtiden, men jag uttrycker skepsis att de någonsin kommer att användas till annat än skryt.

Och om de uppriktigt talat är så korkade att de tänker gå i krig med supermakterna... Ja, då är lösningen ganska enkel: Placera tillräckligt med robotvärn kring gränserna, sätt in några kirurgiska snitt här och där (särskilt fettots residens kan väl göras till grus med några välriktade robotar, tycker man), och sedan är det bara att strypa införseln av varor, luta sig tillbaka och låta folket svältas till underkastelse. Har sett bilder inifrån NK. Dålig odlingsmark, många skrytbyggen, enorm fattigdom. Knappast en infrastruktur som vinner krig på längre tidsperspektiv.

Det jag egentligen är mest rädd för i dessa sammanhang är olyckor, snarare än aktiva, medvetna krighandlingar. Någon gör något förhastat, någon annan får panik, skitstorm utbryter. Behöver inte nödvändigtvis innebära fullskaligt kärnvapenhelvetesdödskrig, men många liv kan hinna förspillas innan det sansas ned.

Mycket skit snackades på ekonomiföreläsningarna som jag deltog i på högskolan, men om det är något som har fastnat så är det detta: Man kan inte utläsa framtiden från historien. Det går inte att säga att X och Y hände då, och det ledde till WW1 respektive WW2. X och Y händer igen, alltså blir det nu WW3!!! Världen har förändrats radikalt bara de senaste sjuttio åren, och vi lever under förutsättningar som är fullkomligt annorlunda. Vi har en mer omfattande global handel än någonsin, vi har ett mer pacificerat och globalt samhälle, och framför allt har vi terrorbalans medelst massförstörelsevapen.

Ironiskt nog så har nog just terrorbalansen i världen räddat mänskligheten från undergång, och med lite tur kommer det att förbli så för ett tag framöver. Man kommer att gorma, rent av stå där med händerna runt varandras halsar, det har hänt förut, det händer nu, och det kommer att hända igen, men i slutändan vet alla vad som står på spel, och tanken på kärnvapenvinter tror jag inte att någon av världens ledare tycker är en speciellt tilltalande tanke. Det blir dessutom svårare att få folket på sin sida. Man kan valfuska bäst man vill, men överlag tror jag att människor globalt sett börjar bli ganska jävla less på politikersvin som ändå bara ljuger och bedrar och bråkar.

Eller vad vet jag, kanske svampmolnen tornar upp sig imorgon? I så fall lovar jag att erkänna att jag hade fel innan jag pulvriseras.



Håller med om nästan allt. :up:

Utom att man nog ändå kan lära sig ett och annat av historien.
Mycket verkar upprepa sig genom århundradena...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 20:57 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Björngrillarn skrev:
Mycket skit snackades på ekonomiföreläsningarna som jag deltog i på högskolan, men om det är något som har fastnat så är det detta: Man kan inte utläsa framtiden från historien. Det går inte att säga att X och Y hände då, och det ledde till WW1 respektive WW2. X och Y händer igen, alltså blir det nu WW3!!! Världen har förändrats radikalt bara de senaste sjuttio åren, och vi lever under förutsättningar som är fullkomligt annorlunda. Vi har en mer omfattande global handel än någonsin, vi har ett mer pacificerat och globalt samhälle, och framför allt har vi terrorbalans medelst massförstörelsevapen.


Länder hade faktiskt ganska stort handelsutbyte med varandra under tidigt 1900-tal. Det gick att resa relativt fritt mellan många länder osv. Två av de länder som hade störst handelsutbyte (=ömsesidigt beroende) var Tyskland och England. Många liberala tänkare proklamerade därför att även om det rustades i Europa så var ett krig otänkbart eftersom det skulle bli så ohyggligt kostsamt med alla de nya vapen som fanns till buds och den stora ekonomiska integrationen mellan olika länder. Eftersom alla skulle bli förlorare, vissa mer än andra dock, så var storskaligt krig irrationellt och något storkrig skulle därför aldrig bryta ut. Men det gjorde det...

Ex. på en sådan liberal var David Star Jordan: "Jordan, a long-ago president of Stanford University, made a speech in 1913 that began as follows: "What shall we say of the Great War of Europe, ever threatening, ever impending, and which never comes? We shall say that it will never come. Humanly speaking, it is impossible." He wisely left himself an out, conceding the possibility that "some half-crazed archduke or some harassed minister of state" would set the continent ablaze. But after tallying up outstanding debts from past wars and estimating the costs of a general conflagration, Jordan reaffirmed his strong prediction that high costs rule out warfare. No sane statesman would pay such a price." (http://thediplomat.com/2013/04/economic ... -conflict/)

Jag säger inte att det kommer bli storkrig mellan röd-gul-blå i närtid. Att det skulle vara otänkbart p.g.a. ekonomisk handel tror jag däremot inte på.

EDIT: Det finns förresten olika hypoteser/teorier om vem som startar mellanstatliga krig och varför. Speciellt vid maktförskjutningar på den internationella spelplanen går åsikterna isär och det finns inte jättemånga tidigare exempel att bygga teorierna på. Vissa menar att det är utmanaren som vill ersätta den tidigare hegemonen som eskalerar en konflikt. Jag vill minnas att de historiska studier som gjorts visat på motsatsen, alltså att det oftast är en fallande stormakt som går till anfall men inte klarar av att vinna, "overstretch". USA är på dekis och har Trump som ledare, allt kan hända.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 21:25 
Herr Gråman skrev:

Håller med om nästan allt. :up:

Utom att man nog ändå kan lära sig ett och annat av historien.
Mycket verkar upprepa sig genom århundradena...


Lära sig av historien kan man absolut, men överlag verkar människan inte lära sig speciellt mycket ;)

MartinM skrev:
Länder hade faktiskt ganska stort handelsutbyte med varandra under tidigt 1900-tal. Det gick att resa relativt fritt mellan många länder osv. Två av de länder som hade störst handelsutbyte (=ömsesidigt beroende) var Tyskland och England. Många liberala tänkare proklamerade därför att även om det rustades i Europa så var ett krig otänkbart eftersom det skulle bli så ohyggligt kostsamt med alla de nya vapen som fanns till buds och den stora ekonomiska integrationen mellan olika länder. Eftersom alla skulle bli förlorare, vissa mer än andra dock, så var storskaligt krig irrationellt och något storkrig skulle därför aldrig bryta ut. Men det gjorde det...

Ex. på en sådan liberal var David Star Jordan: "Jordan, a long-ago president of Stanford University, made a speech in 1913 that began as follows: "What shall we say of the Great War of Europe, ever threatening, ever impending, and which never comes? We shall say that it will never come. Humanly speaking, it is impossible." He wisely left himself an out, conceding the possibility that "some half-crazed archduke or some harassed minister of state" would set the continent ablaze. But after tallying up outstanding debts from past wars and estimating the costs of a general conflagration, Jordan reaffirmed his strong prediction that high costs rule out warfare. No sane statesman would pay such a price." (http://thediplomat.com/2013/04/economic ... -conflict/)


Jag säger inte att det kommer bli storkrig mellan röd-gul-blå i närtid. Att det skulle vara otänkbart p.g.a. ekonomisk handel tror jag däremot inte på.


Det är lite grann det fetade jag menade med detta att använda historia som referens, särskilt när historian blir selektiv. Gräver man lite djupare var det förmodligen ännu fler tänkare av olika politiska slag som i allra högsta grad varnade för krig, istället för att försöka förneka det. Om vi ponerar första världskriget inte hade hänt så hade förmodligen den andra sidan av spektrumet suttit här och tyckt att krigsvarnarna var korkade som förutspådde krig när inget kom.

Och även om det pågick en stor handel mellan länder även då, så är det knappast att jämföra med dagens absoluta inter-beroende globala handel och just-in-time-ekonomier. Länder idag är beroende av varandra på ett så pass integrerat och komplext sätt att man knappt kan begripa det. Det är inte många länder idag (och allra minst supermakter) som är så pass självförsörjande att de skulle klara sig utan ett konstant utbyte av varor för att klara av ens vardagliga problem; särskilt som vi är mer och mer beroende av teknologi för överlevnad. Och varför starta ett krig och spilla liv, resurser och mark och riskera att få landet reducerat till radioaktivt glas och långsamt dö av rövcancer i bunkern likt resten av folket när allt ändå i slutändan flyter på ganska bra, bara man håller sig någorlunda i skinnet?

Jag säger inte heller att krig är otänkbart pga denna handel, snarare bara att det gör krig mindre sannolikt och mindre tilltalande. Tack och lov tror jag också att fler och fler av världens ledare inser det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 00:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Ironiskt och ironiskt. Det är ju själva tanken med terrorbalansen. Vapen är så farliga att ingendera sidan törs använda dem eftersom andra sidan kan skada en själv så väldigt svårt innan de definitiva dödsryckningarna. Även om hela motståndarlandet blir utplånat är det inte så skoj att leva instängd med högsta militärledningen i en bunker under ens egen rykande ruin till land resten av livet.

Men man vet aldrig när det blir en felfunktion/olycka eller när någon knäppskalle trycker på röda knappen...

Björngrillarn skrev:
Ironiskt nog så har nog just terrorbalansen i världen räddat mänskligheten från undergång, och med lite tur kommer det att förbli så för ett tag framöver. Man .

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 01:19 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 04:48
Inlägg: 183
Ort: Skara
Jag är så säker på min sak att jag slår vad om att, om jag har fel så bjuder jag er alla på en grill träffa i sommar, Nordkorea kommer smälla av ett kärnvapen på något sätt inom dom kommande dagarna, antagligen på Lördag, och USA kommer svara genom att slå tillbaka.

_________________
Annuit Coeptis Novus Ordo Seclorum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 01:24 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Terrorbalans förutsätter att de inblandade parterna har grundläggande förståelse om hur kärnvapen fungerar och vad det innebär att trycka på knappen:

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/08/03/donald-trump-asked-why-us-cant-use-nuclear-weapons-if-he-becomes/
http://www.mirror.co.uk/news/world-news/north-korea-threatens-nuclear-war-10201991

Nordkorea kan bli en katalysator. Ukraina kan bli en katalysator. Iran, Turkiet, och Syrien kan bli en katalysator. Världen är full med fnöske och för många springer runt med tändstickor. Säger inte att det blir Trump, men någon galning som inte har förståelse för hur världen fungerar och som drömmer om att erövra världen kan se ett mindre kärnvapenkrig som ett legitimt medel att nå målen, och då är mänskligheten illa ute.

Världskrig börjar ofta med en liten konflikt någonstans, någon vill ha makt eller säger sig behöva "lebensraum" för sitt folk, men egentligen lider av hämndbegär. Något statsöverhuvud kanske blir skjutet i Österrike. Eller om religion ska tolkas som Sunni eller Shia. Eller så hävdar någon rätt att försvara "sitt folk" utomlands. Eller så stänger någon av passagerättigheterna genom en kanal för ett land. Eller till och med krig över en fotbollsmatch.

Läser vi lite militärhistoria så inser vi att mänskligheten är dum i huvudet. Vi är numera beväpnade med kärnvapen och miljarder har dött över loppet av mänsklighetens historia i meningslösa krig som inte har betytt någonting i det långa loppet, utan endast för temporär gagn av någon charmig manipulativ despot som sökt makt och lagt upp det demagogiskt som ett nationellt intresse, och den stora massan som älskar att höra vad de vill höra, följer lätt efter i ett rus av nationalism eller religion.

Civilisationer kommer och går och våran är inte undantagen. Tick, tack.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 02:00 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
The Washington-based Institute for Science and international Security estimated last year that North Korea had 10 to 16 nuclear weapons at the end of 2014.

This was based on analysis of the country’s production of weapons-grade uranium and plutonium recovered from spent nuclear fuel.

Revised estimates mean that the total could now by between 13 to 21 today.

https://www.thesun.co.uk/news/2497570/n ... n-missile/

List of active North Korean ships:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... Submarines

Betänk att de tidiga primitiva kärnvapen som NK tillverkat, mycket väl kan medföras som torpeder eller minor eller som självmordsbombarubåtar på några av de 70-talet ubåtar och otaliga torpedbåtar som NK har.
En 53cm torped kan mycket väl inrymma en primitiv uran235-bomb av "kanonrörstyp" (typ Hiroshimabomben Little Man) En sån är inte svår att tillverka om man har uranet och NK har berikat mycket weapon-grade uran i många år
2015 "försvann" c:a 50 av NK's ubåtar spårlöst från västs underrättelsetjänters övervakning.........Har dom kärnvapenbestyckats, placerats ut och gömts på strategiska platser?
Kan ligga utplacerade utanför Tokyo eller San fransisko, eller Okinawa.......

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 02:00 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Dubbelpost

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snart smäller det eller?
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 07:36 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Historien kanske inte upprepar sig men den rimmar. Jag tror att det beror på att konflikter har sin inneboende psykologi och även om de yttre förutsättningarna har ändrats så har vi samma stenåldershjärnor. Det innebär att en eskalering av en konflikt såg likartad ut 6000 före kristus som den ser ut idag. Samma vapenskrammel, samma retorik, samma avhumanifiering av motståndarsidan, samma test av var gränserna går etc.

Det som kanske ändrats är att stormakterna idag ägnar sig åt proxykrig. De nyttjar lokala konflikter för att utöka sin intressesfär. Konflikterna som ledde till andra världskriget har mycket att göra med hur uppgörelserna såg ut efter det första världskriget. De konflikter vi har idag har mycket av sin grund i uppgörelserna efter den andra världskriget (om det nu var en uppgörelse att Stalin lade beslag på östblocket). Hela mellanösternkonflikten har sin grund i Storbritanniens "förhandlingar" efter första världskriget och efter andra världskriget, USAs inblandning i olika konflikter och stöd till grupper som gynnat USA. Hela skiten är en krutdurk och det hela lugnar ju inte direkt ner sig för att USA går in och bombar i Syrien.

Och varför släpper helt plötsligt USA den största icke nukleära bomben i Afghanistan? En bomb som man tidigare inte velat använda av humanitära skäl är nu helt ok att använda. Eskalering, någon?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet