Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sopor är också ett problem vid SHTF...
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 16:13 
Tränar vakthöns

Inläggsrubrik: Re: Sopor är också ett problem vid SHTF...
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 11:30 
Fredag
Användarvisningsbild

Detta blir ju ännu ett test för att se hur snabbt livet blir jobbigt när samhällstjänster går hem.

Har vi någon här på forumet på "första parkett" som kan beskriva läget?

Citat från en av de som sagt upp sig:
Citera:
– Stockholms stad har satt upp typ 50 containers. Varje container tar kanske in 8–10 ton. Var och en av oss kör in 10–12 ton per bil och vi är 35 bilar, så soprummen är överfulla och restaurangerna ringer till oss och säger ”ni måste komma”.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com

InläggPostat: ons 12 jul 2017, 18:51 
Var i hela friden är stormköket?

Gisses, 35.000kr i månaden för att arbeta 29timmar per vecka? Det är ju helt galet...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EVq25/sopakarna-sager-upp-sig--i-massor

InläggPostat: ons 12 jul 2017, 19:01 
Inte utan mina marshmallows!

Det är en ganska bra SHTF-indikator antar jag... En av många saker som inte fungerar i våra städer så fort försörjningskedjan blir störd.

Tur/synd att lastbilschaffisarna inte är lita välorganiserade för att bråka lika ofta som sopbilschaffisarna.

InläggPostat: ons 12 jul 2017, 19:04 
Börjar få trångt i skafferiet

Mosi skrev:
Gisses, 35.000kr i månaden för att arbeta 29timmar per vecka? Det är ju helt galet...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EVq25/sopakarna-sager-upp-sig--i-massor

Man tycker verkligen synd om dom.... not!

Att sen hela lönedisputen har sitt ursprung i att ledningen lämnar in ett anbud på en upphandling där man mycket väl vet att budget inte håller utan att dra ner lönerna - det tycker jag faktisk är rätt fult också.

InläggPostat: ons 12 jul 2017, 19:19 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Nu var det väl nyckelinventeringen som utlöste konflikten? Det påstås det i media och flera förare har uttalat sig och en del med helt häpnadsväckande syn på vad det innebär att vara anställd.

Citat från Aftonbladet:
Citera:
Det var en inventering av nycklarna till Stockholms soprum som startade konflikten.
– Vi har ju en sjuhelsikes massa nycklar till olika portar och dörrar – säkert ett hundratal nycklar per bil, som ägs av kunderna. Vi har aldrig motsatt oss att lämna ifrån dessa nycklar, suttit och gömt nycklar eller låst in nycklar. Det vi inte har velat dela med oss av är kunskapen kring dessa nycklar, säger Lorant.
– Den kunskapen har jag lärt mig av min kollega, som lärde sig av sin kollega före mig. Och jag behöver inte lämna ut den informationen, säger Lorant.

Man vill alltså inte låta arbetsgivaren inventera nycklarna och göra upp en förteckning så att man har ordning och reda på sina kunders nycklar, för vilka man har ansvar...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tor 13 jul 2017, 23:32 
Fredag
Användarvisningsbild

Jag är lite förundrad ändå över hur bra man verkar klara sig utan sophämtning i så stora områden, eller klarar containerhanteringen av mängden sopor?

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com

InläggPostat: fre 14 jul 2017, 12:29 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det är ju inte hela Stockholm som drabbats, i alla fall inte förrän så sent som igår. Det tar lite tid innan sopbergen växer. I kommunerna direkt utanför själva Stockholm fungerar allt ännu som vanligt.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: fre 14 jul 2017, 13:02 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Xamuce skrev:
Nu var det väl nyckelinventeringen som utlöste konflikten? Det påstås det i media och flera förare har uttalat sig och en del med helt häpnadsväckande syn på vad det innebär att vara anställd.

Citat från Aftonbladet:
Citera:
Det var en inventering av nycklarna till Stockholms soprum som startade konflikten.
– Vi har ju en sjuhelsikes massa nycklar till olika portar och dörrar – säkert ett hundratal nycklar per bil, som ägs av kunderna. Vi har aldrig motsatt oss att lämna ifrån dessa nycklar, suttit och gömt nycklar eller låst in nycklar. Det vi inte har velat dela med oss av är kunskapen kring dessa nycklar, säger Lorant.
– Den kunskapen har jag lärt mig av min kollega, som lärde sig av sin kollega före mig. Och jag behöver inte lämna ut den informationen, säger Lorant.

Man vill alltså inte låta arbetsgivaren inventera nycklarna och göra upp en förteckning så att man har ordning och reda på sina kunders nycklar, för vilka man har ansvar...

Känner några av gubbarna och det är inte nyckelinventeringen som är det stora problemet.
Problemet är att arbetsgivaren ville först sänka deras avtalade löner, men sen ändrades det till att ha lönen oförändrad men öka arbetstiden = sänka lönen.
Finns väl ingen normalfuntad människa som skulle gå med på att sänka sin avtalade lön. Det är inte sopgubbana som "har det så himla bra" med 29.5h arbetstid i veckan och en rätt "ok" lön till det, utan det är snarare andra arbetsgrupper som har det dåligt. Om sopgubbarna har arbetat upp ett "bra" avtal ska väl inte de sänka sig, utan snarare ska väl andra yrkeskårer kämpa hårdare för att förbättra sina avtal. Ni kan ju ta en funderare på vart "bröliga gubbar" arbetar, och se till deras löner. De jobbar inte inom sjukvården eller skola... De bröliga gubbana har jobbat inom yrken i flera generationer och kämpat till sig bättre villkor och avtal och inte kommer de släppa på dessa i första taget.
Sen är det inte direkt ett smörjobb de utför - tidiga mornar, smutsigt, farligt och väldigt låg status tillsammans med en utomordentligt viktig roll i samhället. Och för att komma upp i riktigt bra lön behöver de arbeta övertid, övertid och övertid samt snabbt och effektivt. Problemet i företagsledarkretsar är att man tror att man kan ersätta existerande personal med inhyrd personal, men det man då missar är spetskompetensen yrkeskåren har. Modern företagsekonomi och ledarskap verkar missa att personen bakom anställningssiffrorna sitter på väldigt viktig kunskap för att få denna samhällsfunktion att fungera felfritt.

Ps, du kan ju koppla lönesänkning till dig själv. Som anställd; hade du då gillat att få lönen sänkt med 15-20% med oförändrade arbetsuppgifter? Eller öka din arbetstid på kontoret, med en timme om dagen utan att öka lönen?

InläggPostat: fre 14 jul 2017, 17:34 
Var i hela friden är stormköket?

Givetvis ska sopgubbarna kämpa för att få behålla sina löner och villkor, det hade jag gjort i deras sits. Det är bara att hoppas på att man själv lyckas få ett sådant avtal någon gång i livet. Som busschaufför har man ett större ansvar, och förväntas arbeta 38h/v för 24.000kr/mån

InläggPostat: fre 14 jul 2017, 17:44 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

takiman skrev:
Känner några av gubbarna och det är inte nyckelinventeringen som är det stora problemet.
Problemet är att arbetsgivaren ville först sänka deras avtalade löner, men sen ändrades det till att ha lönen oförändrad men öka arbetstiden = sänka lönen.
Finns väl ingen normalfuntad människa som skulle gå med på att sänka sin avtalade lön. Det är inte sopgubbana som "har det så himla bra" med 29.5h arbetstid i veckan och en rätt "ok" lön till det, utan det är snarare andra arbetsgrupper som har det dåligt. Om sopgubbarna har arbetat upp ett "bra" avtal ska väl inte de sänka sig, utan snarare ska väl andra yrkeskårer kämpa hårdare för att förbättra sina avtal. Ni kan ju ta en funderare på vart "bröliga gubbar" arbetar, och se till deras löner. De jobbar inte inom sjukvården eller skola... De bröliga gubbana har jobbat inom yrken i flera generationer och kämpat till sig bättre villkor och avtal och inte kommer de släppa på dessa i första taget.
Sen är det inte direkt ett smörjobb de utför - tidiga mornar, smutsigt, farligt och väldigt låg status tillsammans med en utomordentligt viktig roll i samhället. Och för att komma upp i riktigt bra lön behöver de arbeta övertid, övertid och övertid samt snabbt och effektivt. Problemet i företagsledarkretsar är att man tror att man kan ersätta existerande personal med inhyrd personal, men det man då missar är spetskompetensen yrkeskåren har. Modern företagsekonomi och ledarskap verkar missa att personen bakom anställningssiffrorna sitter på väldigt viktig kunskap för att få denna samhällsfunktion att fungera felfritt.

Ps, du kan ju koppla lönesänkning till dig själv. Som anställd; hade du då gillat att få lönen sänkt med 15-20% med oförändrade arbetsuppgifter? Eller öka din arbetstid på kontoret, med en timme om dagen utan att öka lönen?

Håller med i allt du skriver. :up:

Kokning pågår!

InläggPostat: fre 14 jul 2017, 20:57 
vad har dom egenteligen i lön?

men om dom har 35kkr i månaden för 29 timmars arbete så har dom verkligen ett jobb jag skulle vilja ha..

gissar att det är en hel del dumheter med i spelet, frågan är vad som egenteligen har hänt?

men om arbetsgivaren är konkursmässig så lär saker hända ändå, och andra tar över det arbetet

att inte ha nycklar och rutiner ordentligt i ordning är ett sätt att försöka säkra sitt eget jobb, vilket dom inte ska komma undan med, dom kan vara hur tjuriga som helst med den saken, men det är arbetsgivarens ansvar

ska vi gissa på att det kommer stora förändringar, ex att det blir fastighetsägaren som blir ansvarig för att sopaorna kommer till plats där en sopbil kan sköta tömningen utan att behöva gå ur lastbilen, och att det kommer kosta , och att soptaxorna blir dyrare och det inte kommer finnas springande sopgubbar något mera

det har redan varit en del bekymmer med detta och jag undrar vilken väg som kommer vinna
teknisk lösning som kommer kosta pengar, men med få arbetstimmar för sopbolagen, allt ska vara automatiserat, och fastighetsägaren får jobba med att få ut sakern på rätt ställe och tid

eller riktigt låglönejobb, sådant som dom vill ha som , hm, ingångsjobb för lågutbildade..

InläggPostat: fre 14 jul 2017, 21:05 
Skruvas upp ett par grader i konflikten.
46 som sade upp sig och lämnade samma dag.
Arbetsdomstolen beordrar 29 tillbaka för arbetsplikten under uppsägningstiden.
Samtidigt 31 som sjukskrivit sig. Säga upp sig och dra känns ok om dom vill det.
Sjukskrivning i grupp som stridsåtgärd får däremot underkänt av mig

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sopstrejken-de-som-sagt-upp-sig-tvingas-tillbaka/ar-BBEnYOT?li=AA4WWW&ocid=spartanntp

InläggPostat: fre 14 jul 2017, 21:36 
Jag läste 35000 kronor, 29,5 timmar i veckan och sen slutade resten av informationen komma in i hjärnan. Tänkte direkt vad är det för utbildning som krävs men gissar att det räcker med lastbilskort. Jag hänger med Grym, blir sköna fikaraster gissar jag.

Lustigt nog så både i USA och Italien så drivs den här typen av verksamhet av mafian. Undrar hur lång tid det tar innan någon använder sig av den liknelsen i media?

InläggPostat: fre 14 jul 2017, 23:41 
Kreditkortsberoende

Bortskämda giriga arslen som haft en jävla massa bra år....
Det är nya tider nu och har dom inte ens facket med sig så kommer bulgarerna och kör för en fjärdedel..
Så jävla tungt jobb kan det inte vara när man kan dela upp två mans jobb och jobba bara varannan vecka.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa