Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck - vilken och varför?
InläggPostat: ons 24 feb 2016, 12:36 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Kör Biltemas 5- året om: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Sovsack-och-liggunderlag/Sovsack-2000034936/.

Har ibland komplement och på vissa utflykter så har jag kört en gammal säck från försvaret. Men bara om jag åker längre upp i landet på vintern för den är fruktansvärt otymplig.

Blogg: http://vagorna.blogg.se/

InläggPostat: ons 24 feb 2016, 22:55 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Lätta dunsäckar (600-900g) till hela familjen med komfort på någon minus grad. Det är jag som kommer få släpa på allt om det kniper :) Kör vuxensäckar till barnen också, då de väger motsvarande. Används till fjällvandringen på sommaren.
Funderat på att komplettera med vintersäckar från Roberts.pl alternativt alpkit.com. Roberts.pl gör säckar på beställning så är det något speciellt man vill ha kan man få det av dem.

InläggPostat: ons 24 feb 2016, 23:26 
Är det röda det som pekar mot norr?

Vet inte jag.... Men för egen del ser jag sovsäcken mer som ett komplement än ett alternativ till annat att ha på sig när man ska sova.

Liksom, hur ofta sover man ute (om än i tält/tillfällig bivack) utan en ordentlig jacka? Släng på den, om inte sovsäcken räcker. Behövs det mer, kryp ned i en sopsäck av större slaget. Ta på mössa, kör in skallen i ärmen och andas där igenom, eventuellt med en scarf för ansiktet...

Jag tror att så länge man bara håller sig "varm och torr" så bryr sig de fysiologiska mekanismerna i kroppen inte om huruvida man sover i en sovsäck för 200:- eller 2000:-. Bättre t ex med 2 sovsäckar x 300 SEK än 1 sovsäck x 1000 SEK. I det förstnämnda fallet kan den ena sovsäcken dryga ut liggunderlaget. Givet att utrymmet i packningen tillåter förstås, prioriteringsfråga.

Principen "mycket under, lite på, mycket över", helt enkelt.

Detta är blott mina egna erfarenheter. Det viktiga är att den enskilde individen upplever att det egna valet är något som fungerar utifrån de förutsättningar och omständigheter som gäller. Många, särskilt i dag, drar sig gärna från att prova på lite själva, hoppas på att finna snabba och korta svar på diverse forum (OBS inget menat åt någon enskild här alltså, talar mer om generellt. Bra att ha i bakhuvudet för oss alla för att undvika den fällan bara).

InläggPostat: tor 25 feb 2016, 23:29 
Tränar vakthöns

jag har personligen inte provat en sopsäck men kan tänka mig att det kan bli ganska mycket kondens i den speciellt om det är kallt ute. Vissa kanske sover ute och andra inte.

priset är väl som vanligt att man får vad man betalar för.

Den polska sajten. Fråga är det någon som har beställt därifrån? Är de tempgränser de anger testade eller? Alla djur är plockade i vilket tillstånd? :?

Vissa sovsäckar jag testat verkar ha varit tillverkade i sydostasien (?) och inte alls anpassade för en nordsvensk man om man ser till storleken. att då kunna krypa ner med komarocken och sen kunna dra igen ser jag som en utopi.

InläggPostat: fre 26 feb 2016, 12:18 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Min bästa sovsäck jag haft var en 150 kronors säck från typ stadium. Den passade min kroppsform utmärkt dvs höll värmen bra trots att det var en +5 säck. Den ända sovsäck som jag faktiskt slitit ut. Gick utmärkt att använda som innersäck. Så det behöver inte vara så dyrt med en funkis lösning

InläggPostat: fre 26 feb 2016, 17:59 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Oj, vilken härlig tråd!
Det är förstås inte priset det hänger på utan kvaliteten. Det är klart att det går att hitta sovsäckar av yppersta kvalitet till en minimal kostnad, det ifrågasätter jag inte. Men att ta sopsäckar för att förstärka en tunn sovsäck är rent kontraproduktivt. Jag vet att de finns sådant att läsa i diverse överlevnadslitteratur men de gånger jag dragit ner fötterna i en ryggsäck för extra värme har jag blivit kall och fuktig om ben/fötter.

Nu är jag inte någon person med massor av erfarenhet men jag ligger utomhus runt 30 nätter om året i tjänsten och kanske 15 nätter på fritiden, året runt med och utan tält. Men jag skulle aldrig chansa på någon billig variant, jag köper sovsäck dom jag är 100% säker på kommer att fungera när jag använder den. Jag byter säck ungefär var 5:e år för att de ska vara i bra skick.

InläggPostat: fre 26 feb 2016, 19:05 
Tränar vakthöns

Strix, har du skrivbordstjänst? :D Annat var det förr. :D

Vet inte varför man ska prata om överlevnadsteknik och sova i sopsäckar och ryggsäckar och i portuppgångar. Det enda jag känner med det är att jag hoppas att någon lämnar in sin 5 års gamla sovsäck till lämplig välgörenhetsorganisation till de som behöver överleva i vardagen.

skulle vi kunna vara lite ON topic? Lite olikt mig men varför inte?

att snacka att om att sova i en biltema sovsäck i norrland utan att kunna knyta ihop den och ev ha myggnät inbyggt och sova utan tält under bar himmel. Säger bara å himmel.

InläggPostat: fre 04 mar 2016, 19:33 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Jag har en doobie från Kifaru. Den passar mina behov, vinter som sommar. Vintertid får jag ha lite bättre kläder på mig och på sommaren kan jag ventilera precis som jag behöver.

InläggPostat: fre 04 mar 2016, 21:59 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

skogsstjärnan skrev:
Strix, har du skrivbordstjänst? :D Annat var det förr. :D

Vet inte varför man ska prata om överlevnadsteknik och sova i sopsäckar och ryggsäckar och i portuppgångar. Det enda jag känner med det är att jag hoppas att någon lämnar in sin 5 års gamla sovsäck till lämplig välgörenhetsorganisation till de som behöver överleva i vardagen.

skulle vi kunna vara lite ON topic? Lite olikt mig men varför inte?

att snacka att om att sova i en biltema sovsäck i norrland utan att kunna knyta ihop den och ev ha myggnät inbyggt och sova utan tält under bar himmel. Säger bara å himmel.

Javisst, sorgligt men sant. Det är övervägande kontor och lektionsalar även om jag är ute i terränglådan ett par dagar i veckan.
Jag varierar mellan fjällräven och haglöfs jag har valt bort märken som northface och marmot. Det tuffaste för sovsäcken är att värma när det är någon grad över nollan och mycket fuktigt.

Och jo, det är en väsentlig skillnad på en ny sovsäck och en som jag har sovit 250-300 nätter i trots att jag följer alla skötselråd.

Med det sagt är det återigen dags för mig att leta ny 3-sesångssäck.

InläggPostat: fre 04 mar 2016, 22:07 
Tränar vakthöns

Ytterligare en dimension. Sovsäckslakan, låter mysigt och skönt men jag har aldrig provat.har lite problem att känna att jag inte kan komma ur sovsäcken på två röda och att ha ytterigare en dragkedja.. Nja.. Post dramatik sovsäck syndrom. :?

InläggPostat: sön 17 apr 2016, 14:33 
Är varmvattnet slut?

Jerven fjällduk, en norsk säck men finns hos Trapperprodukter och i olika format, jag tycker att en "vanlig" sovsäck är lite klaustrofobisk och vänder man sig några gånger per natt så är alltid dragkedjan under ryggen när jag vaknar.
Jag gillar fjällduken för dess rymlighet och den är oerhört varm,åtminstone polar modellen, nackdelen är att den tar mycket plats och väger en del.

InläggPostat: sön 17 apr 2016, 14:42 
Tvättlinan skrev:
Jerven fjällduk, en norsk säck men finns hos Trapperprodukter och i olika format, jag tycker att en "vanlig" sovsäck är lite klaustrofobisk och vänder man sig några gånger per natt så är alltid dragkedjan under ryggen när jag vaknar.
Jag gillar fjällduken för dess rymlighet och den är oerhört varm,åtminstone polar modellen, nackdelen är att den tar mycket plats och väger en del.

Äger den fodrade modellen från Hellsport och det är inget man har med sig i ryggan. Bilen, pulkan eller snöskoter kanske. Har dock inte testat sova i den utomhus. Den ofodrade orginalet är nog fantastiskt uppfinning.

InläggPostat: sön 17 apr 2016, 15:27 
Skärmskyddsmäklare

Valde +5 Sovsäck av god kvalite, sedan för flexibilitetens skull kör jag presenningsduk. Duken/ presenningen i sig har många användningsområden...

InläggPostat: mån 18 apr 2016, 22:11 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Caktus bruker bare Jerven Thermo, ikke for at den er lett eller billig, men for å overleve.
Ingen sekk har slike fleksible egenskaper som Jerven har. Ta din Biltema sekk og et liggunderlag inn i Jerven og ligg ute under åpen himmel på vinteren. Bruk jerven i tillegg som kamuflasje, poncho, dyne, pute, øl-kjøler eller tarp sommer som vinter ute eller inne. Deilig å ha på seg posen om morgenen når du spiser frokost, deilig å se "de andre" krype ut i kulda fra sine trange sovsäkkar brrrr. Deilig og ta med sitt våpen å legge seg på post i samme varme sekk som du har sovet i. Pause? Lukk dragkjedan og sov litt, når du våkner er det kanskje snø ute, du blir overrasket, SNØ! og jeg har ikke merket noe... Liker du plass så kjøp King Size så har du et lite telt i tillegg. Syntes du det er tungt, huffda, kanskje du burde bli hjemme. Bedre sliten enn død, bedre varm enn kald.

Nevnte jeg at du blir usynlig i den? :surprised:

Dokumentert effekt: http://www.jerven.no/sintef-test

InläggPostat: ons 22 jun 2016, 14:35 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Jag har Carinthia Defence 4
Bild

Carinthia 2000 yttersäcken
Bild

en Carinthia Liner
Bild

och en Mammut Ajungilak Grevling sovsäcksöverdrag.
Bild

From out there on the moon, international politics look so petty. You want to grab a politician by the scruff of the neck and drag him a quarter of a million miles out and say: Look at that, you son of a bitch

Edgar D Mitchell, Apollo 14.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa